Ga naar inhoud


Wat is het maximale aantal DB's?


anelka

Aanbevolen berichten


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat begrijp ik Sprietje. Maar in deze discussie hadden we het over het oversturen van de LNC. Als je het L-band signaal de ingang van een switch gaat verzwakken, voorkom je nog niet het oversturen van de LNC zelf.

Aangezien de kans van oversturing van een LNC door een (te) grote schotel sowieso nihil is doen de verzwakkers aan de ingang van een switch hiertoe niets ter zake mocht de LNC wel overstuurd worden.

Als een LNC een hoge L band versterking heeft, waar goedkope consumer LNC´s naar doen neigen, zijn die verzwakkers op die switches prima. Je zult er geen zwakke transponders door gaan missen aangezien de HF versterking aan de ingang van de LNC op Ku level al plaats gevonden heeft. Na het superheterodyne proces kun je rustig de "druk" wat verlagen naar die aanbevolen/voorgeschreven 109 dBµV.

Dit verbetert ook de crosstalk in de switch zelf.

 

Anders uitgedrukt begrijp ik dat een LNC zou kunnen worden overstuurd door het HF signaal dat door de golfpijp en feedhoorn aankomt bij de antenne op de HEMT van de LNC. Iets wat ik dus tegenspreek. Zeker bij een schotelgrootte van 1 mtr. en bij gebruik van "goede" LNC´s zoals gesuggereerd wordt in deze threat.

Iets wat ik dus tegenspreek en zeg dat dit eerder zou kunnen gebeuren bij gebruik van "slechte" LNC´s.

Van een "goede" LNC verwacht ik ruim voldoende headroom (=oversturingsmarge) zonder neiging naar kruismodulatie.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

In bericht 11 schrijft Sjaak:
"Ik denk dat de Black Ultra's die je nu gebruikt zoveel signaal afgeven dat je ontvanger AGC terug regelt. Ik heb dat op mijn DeltaStar Gregorean 120cm ook met een black ultra dan heb ik op de Astra28 ook maar krap 13.6db. Ik heb er voor test wel eens een regelbare verzwakker tussen gezet en dat scheelde gelijk, ik had dan ook dik 17.6db meer kan de ET8000 niet aangeven."

Verder schrijft Hans In bericht 16:
"Het is inderdaad zo dat (te) goede lnb's kunnen oversturen, maar daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden."

Nu schrijf jij:
"Maar in deze discussie hadden we het over het oversturen van de LNC"

Uhe....., daar hebben we het nooit over gehad. Het gaat over het oversturen van de ontvanger.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg dat eens uit.

LNB's regelen niets, dus  elke LNB die 60-70 dB versterking geeft en met een flinke wok op een 'volle' satelliet (A1,A2) wordt gericht gaat geheid de tuner oversturen. Eigenlijk zou je de versterking op de LNB moeten kunnen regelen.

 

Ik heb 4 inverto black ultra single en 1 twin versie en ze oversturen allemaal, maar de singles het meest.

 

Leg dat eens uit.

LNB's regelen niets, dus  elke LNB die 60-70 dB versterking geeft en met een flinke wok op een 'volle' satelliet (A1,A2) wordt gericht gaat geheid de tuner oversturen. Eigenlijk zou je de versterking op de LNB moeten kunnen regelen.

 

Ik heb 4 inverto black ultra single en 1 twin versie en ze oversturen allemaal, maar de singles het meest.

 

@ Sprietje...ik snap niet dat ik me iedere keer weer moet verdedigen maar ook hier suggereerd jako87 dat  EEN LNC DOOR EEN FLINKE WOK de ontvanger gaat oversturen. Dit is gelul van de bovenste plank. Ik geloof niet dat je weet hoe een LNC werkt.

De wok heeft er niets mee te maken. De conversieversterking van de LNC wel en die is in de regel bij LNC´s van inferieure kwaliteit veels te hoog. 60-70 dB versterking is te hoog en heeft geen enkele zin tenzij je er 100 mtr coax achter gooit.

 

En dan nogmaals...nu voor de 3e keer: Waaraan merk je dat een LNC de ontvanger overstuurd?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fabrikanten proberen de versterking van hun LNC´s zo hoog mogelijk op te schroeven omdat dan de signaalsterkte waarde van de ontvanger mooi hoog wordt. Dit is natuurlijk leuk uit marketing oogpunt. Het brengt op zwakke satellieten geen zender/transponder meer.

Ik zie liever een versterkingskromme die bij hoge frequenties meer is dan bij lage frequenties. (Schräglagekompensierung). Pas dan heb je de verliezen in langere kabellengtes goed gekompenseerd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat me raden... blokjes in het beeld?

 

Dat zou goed kunnen. Maar bij oversturing van de ontvanger heb je al een hoge (AGC) signaalwaarde ofschoon de LNC nog niet eens op een satelliet is uitgericht. In feite reageert de ontvanger al op de eigen ruiswaarde van de LNC die te ver over de drempel ligt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...