Ga naar inhoud


Inverto Black Pro Single Monoblock 4.3ᵒ en DiSEqc schakeling


gratje65

Aanbevolen berichten

Tijdens het opnieuw inrichten, lees moderniseren, van mijn campingschotel (Triax 64) lukte het aanvankelijk niet om beeld op het scherm te krijgen ondanks dat de signaalwaarde ruim voldoende is. Dit met een ET4000. De set is bedoeld voor een langere reis door Zuid Europa.

 

Standaardinstelling in de box zou toch moeten zijn: op A: 19.2E ku band en op B: 23.5E

Dit werkte echter niet, het was een rommelig geheel van wel zenders en geen zenders.

Op de 23.5 wel beeld (soms) op de 19.2 in het geheel niet, ook geen signaal te zien.

 

Uiteindelijk de sats in de box omgedraaid, dus op A: 23.5E en op B: 19.2E ku band.

 

Nu werkt het geheel foutloos en er is een uitstekende beeldkwaliteit, alle zenders zitten weer op de juiste plek en ik vraag mij af:

 

Is de DiSEqc schakeling  in de Inverto Monoblock anders dan we verwachten?

 

Wanneer dit waar is kan het dan ook zijn dat de M7 ontvanger waar ik hier over lees in andere topic misschien hetzelfde probleem heeft?

Dus ook gewoon omdraaien van A en B instellingen van de sats.

 

Of zit ik er nu helemaal naast?

aangepast door gratje65
Link naar reactie
Delen op andere sites


kan je eens een foto plaatsen van je opstelling

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan alleen maar als de lnb op de kop geplaatst is, of je hebt een astra hotbird Monoblock

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan het bijna niet anders dat de DiSEqc niet goed is aan gesloten in de lnb

het is natuurlijk niet zo erg ,maar wel verwarrend

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gratje 65

Waarom koop jij een monoblock voor een 80cm-schotel terwijl je hem op een 60cm-schotel monteert? Dat kan toch nooit goed gaan?

En de diseqc-volgorde is niet anders dan verwacht. De Astra 19,2 zit gewoon op 1 of A en de Astra 23,5 op 2 of B.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de diseqc-volgorde is niet anders dan verwacht. De Astra 19,2 zit gewoon op 1 of A en de Astra 23,5 op 2 of B.

 

Wat bedoel je hier mee sprietje ,op deze manier werkte het niet bij  gratje65

 

Standaardinstelling in de box zou toch moeten zijn: op A: 19.2E ku band en op B: 23.5E

Dit werkte echter niet, het was een rommelig geheel van wel zenders en geen zenders.

Op de 23.5 wel beeld (soms) op de 19.2 in het geheel niet, ook geen signaal te zien.

 

Uiteindelijk de sats in de box omgedraaid, dus op A: 23.5E en op B: 19.2E ku band.

 

Nu werkt het geheel foutloos en er is een uitstekende beeldkwaliteit, alle zenders zitten weer op de juiste plek

 

 

 

 

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat er hier een redelijk uniek exemplaar van een Monoblock aanwezig is.

 

Vandaag nog eens een paar uitgebreide tests gedaan om uit te sluiten dat er een andere oorzaak is.

De ET4000 eerst in de vaste huisinstallatie gezet met 4 Lnb’s om zeker te zijn dat er geen fout in zit.

Sat zoeker op automatisch gezet en er komen vlot alle 4 de lnb’s tevoorschijn en in de bekende en dus juiste opstelling. Op A: 19.2 enz.

 

Daarna de andere box ET9200 op de Inverto Monoblock aangesloten en ook automatisch laten zoeken, vrijwel direct komen beide tevoorschijn maar wel op A: 23,5 en B: 19.2.

Met de fastscan lijst van CD de zenders ingelezen en het werkt zoals het hoort te werken.

 

Vervolgens weer de ET4000 erop gezet, ook automatisch laten zoeken en weer komt op A de 23,5 tevoorschijn en dus op B de 19.2. Zenderlijst erin en geen enkel probleem kunnen ontdekken.

 

Er is dus geen andere oorzaak aan te wijzen of het zou de kleine schotel moeten zijn maar aan signaal en kwaliteit geen gebrek.

 

Meer kan ik hier niet testen en het gaat me te ver om de lnb open te zagen want de kosten waren wel 16.95 – waardebon 2,50 = 14,45 euro. :)   Maar ik heb er ook geen meter voor.

 

Nieuwsgierig naar het waarom hoe dit kan ben ik echter wel. De enige mogelijkheid die ik verder nog heb is naar de bekende satellietclub  hier in mijn woonplaats te gaan.

 

 

post-61349-0-99274900-1404747825_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dit is zeker een bijzondere situatie maar ik kan met toch niet voorstellen dat de diseqc-switch in het monoblock anders geschakeld is dan de fabrikant aangeeft. Alle schakelingen zitten gemonteerd op een printplaat in het monoblock. Er komt geen losse coaxaansluiting aan te pas. Dan zou dus de printplaat ineens anders moeten zijn. Daar geloof ik niets van, het kan gewoonweg niet.
Mijn conclusie is gewoon dat het monoblock niet past op de schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerde monobloc in de getoonde verpakking ? Misschien staat er iets anders op de lnb zelf

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk typenummer gecontroleerd op de lnb en verpakking en deze zijn indentiek.

Wat er hier nog mogelijk is om te testen is de vaste installatie ombouwen van 4 losse lnb's naar dit monoblock.

Deze schotel is 80 cm. Maar daar aan beginnen? Alles werkt immers alleen zit het een beetje anders dan gewend. Na de installatie zie je dat niet meer.

Kan echt niets verder meer bedenken maar vindt het technisch wel een uitdaging om er achter te komen.

 

post-61349-0-05198600-1404762325_thumb.jpg

post-61349-0-68750400-1404762352_thumb.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Beste Gratj65,

en alle anderen die in deze thread hun steentje hebben bijgedragen.

Het klopt gewoon hoor! Ik heb van de week precies dezelfde Single Monoblock 4,3" gekocht, met een serienummer dat alleen in het laatste cijfertje verschilt met de jouwe (mijn s/n is P110200234). In de productielijn zaten er dus maar 3 tussen)

En inderdaad is de DiSEqC toewijzing A=oost en B=west (dus in dit geval A=23,5 en B=19,2). Met deze instelling werken de LNB's op mijn 80cm schotel perfect.

 

Iedereen schijnt aan te nemen dat in de technische specificatie de DiSEqC-volgorde andersom is, maar heeft iemand dit eigenlijk wel eens gechecked? Ik wel. De documentatie van precies dit Monoblock heb ik niet kunnen vinden, maar wel van twee types die nagenoeg identiek zijn:

In de documentatie van het Monoblock met een hoek tussen de LNB's van 3,0" (de IDLB-SINM61-MNOO3-8PP) staat: "DiSEqC 1.0 (Sat A* = Eastern Satellite Position, Sat B = Western Satellite Position)".

En in de documentiatie van het Monoblock met een hoek van 6,0" (de IDLB-SINM40-MNOO6-8PP) staat: “DiSEqC 1.0 (Sat A* = Hotbird 13° East, Sat B = ASTRA 19.2° East)”. (Documentatie gevonden op de website van de fabrikant: inverto.tv)

 

Dit is onderling consistent, en zal ongetwijfeld ook voor de IDLB-SINM24-KAR43-8PP gelden. En in de praktijk klopt het ook.

 

Discussie gesloten lijkt mij?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Diseqc is ontwikkeld met Eutelsat.

Daarom had Hotbird op zo een block altijd "A", de kop die ook signaal geeft zonder diseqc signaal.

Op "B"zat dan Astra 19.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...