Ga naar inhoud


Welke Satfinder i.p.v. de Schwaiger SF9000 voor het afstellen DUO LNB?


Jürgen

Aanbevolen berichten

De ervaring die ik heb met de schwaiger.

 

Vindt alle sattelieten, niet alleen Astra 1. Zelfs heel eenvoudig. Zodra je signaal hebt wacht je even of je een fix krijgt. Kijk dan welke sat je hebt en je ziet perfect in welke richting je moet draaien.

 

Ik denk dat er toch wat misverstanden zijn naar de disecq toe. Voor een gewone duo LNB druk je 2 keer op de A zodat de B led oplicht. Uiteraard met aangesloten LNB. Je geeft nu het disecq commando door aan je LNB. Als de schotel goed is uitgericht op de astra1 zou je nu de astra 3 moeten zien verschijnen. Om terug naar disecq A te gaan inderdaad even verder duwen tot de A terug oplicht.

 

Het systeem is verre van ideaal. Ik denk dat het is toegevoegd na de komst van de duo lnb's. Anders hadden er ongetwijfeld leds op gestaan die zouden aangeven welke disecq geselecteerd is. Waarschijnlijk ook een knop om eenvoudig tussen de lnb's te schakelen.

 

Dit even uit het geheugen. Ik gebruik momenteel een Xsarius HD plus en ben daar zeer tevreden over. Wel iets moeilijker in gebruik. Maar je hebt dan ook veel meer mogelijkheden.

aangepast door buckfastbeekeeper

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ik heb schwaiger sf 9000plus gekocht 2dehands

helaas niet kompleet blijkt achteraf

ik heb geen update kabel

als ik hem aansluit op mijn duo lnb vind hij alleen astra 1

volg ik jullie instructies , komt hij niet verder dan 4 keer op A duwen bij de 5 de keer op A duwen springt hij over naar A,B,C,D

zover ik kan ontdekken reageert hij niet op toets B

heeft iemand een idee?

Het is mij niet helemaal duidelijk wat het probleem is.

 

Als je herhaaldelijk op de toets A drukt dan gaan in volgorde eerst de 4 bovenste satellieten LED's branden en bij het vijfde keer springt LED A en na het zesde keer LED B aan.

De LED B is dan het teken dat DiSEqC B actief is.

Stel dat Astra 3 (23.5) goed is aangesloten en afgesteld zal de LED voor Astra 3 oplichten.

Zo niet, dan draai je net zo lang aan de schotel totdat de LED's voor Astra 3 oplichten.

 

Overigens kun je de update kabel alsnog los bestellen en heb je die alleen nodig als daadwerkelijk blijkt dat de satellietenlijst in de Schwaiger incompleet is of niet meer actueel.

De update hiervoor kun je via deze link vinden http://www.schwaiger.de/index.php?id=105

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ervaring die ik heb met de schwaiger.

 

Het systeem is verre van ideaal. Ik denk dat het is toegevoegd na de komst van de duo lnb's. Anders hadden er ongetwijfeld leds op gestaan die zouden aangeven welke ....

 

Dan heb je het wel over een heel oud model van SF9000 want de meest recente modellen hebben wel terdege 4 LED's voor A, B, C en D, zie bijlage.

post-37183-0-54732800-1416426014.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een iets ouder 'model'. Uiteindelijk hebben ze niets verandert aan de hardware van het toestel. Andere firmware en een andere opdruk. Thats it. De 4 leds zijn nog steeds deze van de quality. Niet iets waarvoor je een nieuwe satfinder gaat aanschaffen. En dat is nu net wat ik bedoel. Mocht de DiSEqC van meet af aan meegenomen zijn in het ontwerp, dan stonden er 4 leds extra. De kostprijs van deze leds is peanuts. Het toestel was er alleen een stuk duidelijker door geworden.

 

Toen de SF9000 op de markt kwam, werd er haast niet gesproken over DUO LNB. Elke kop werd dus afzonderlijk uitgericht een noodzaak voor de DiSEqC functie was er dus niet. Met de komst van de DUO lnb werd de SF9000 bijna onbruikbaar. Een firmware update drong zich dus op om het toch niet zo goedkope toestel niet waardeloos te maken.

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... en wat is er nu mis mee?

 

Zowel de SF9000 als de nieuwe SF9002 voldoet uitstekend om een DUO LNB prima af te stellen en dan spreek ik uit eigen ervaring.

Ik heb nu de SF9002 in mijn bezit en de reden om de SF9000 daarvoor in te ruilen was uitsluitend het feit dat de 9002 een ingebouwde accu heeft.

Ik heb zowel thuis in NL als hier in Spanje al menig DUO LNB succesvol afgesteld.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens kun je de update kabel alsnog los bestellen en heb je die alleen nodig als daadwerkelijk blijkt dat de satellietenlijst in de Schwaiger incompleet is of niet meer actueel.

De update hiervoor kun je via deze link vinden http://www.schwaiger.de/index.php?id=105

 

En wellicht kan je zo'n updatekabeltje ook zelf maken?

Ik begrijp dat het van een "stereo-jack-plugje" van 2,5 millimeter doorsnee naar een 9-pins RS232-plug gaat. Ik neem aan dat alleen pinnen 2,3 en 5 zijn doorverbonden?

Wellicht kan iemand je aangeven hoe de aansluitingen in de jack-plug dan zitten.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij niet helemaal duidelijk wat het probleem is.

 

Als je herhaaldelijk op de toets A drukt dan gaan in volgorde eerst de 4 bovenste satellieten LED's branden en bij het vijfde keer springt LED A en na het zesde keer LED B aan.

De LED B is dan het teken dat DiSEqC B actief is.

Stel dat Astra 3 (23.5) goed is aangesloten en afgesteld zal de LED voor Astra 3 oplichten.

Zo niet, dan draai je net zo lang aan de schotel totdat de LED's voor Astra 3 oplichten.

 

Overigens kun je de update kabel alsnog los bestellen en heb je die alleen nodig als daadwerkelijk blijkt dat de satellietenlijst in de Schwaiger incompleet is of niet meer actueel.

De update hiervoor kun je via deze link vinden http://www.schwaiger.de/index.php?id=105

ik ben de schwaiger uit aan het proberen op een goed afgestelde schotel om te kijken hoe hij werkt

astra 1 geeft hij goed aan . Maar als ik DiSEqC B inschakel geeft hij astra 3 niet aan

alleen de 4 leds van level branden heel even dat is alles

dus ik doe waarschijnlijk wat verkeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik DiSEqC B inschakel geeft hij astra 3 niet aan

alleen de 4 leds van level branden heel even dat is alles

dus ik doe waarschijnlijk wat verkeerd

 

Dus het lukt je wel om naar diseqc B te schakelen, begrijp ik.

Misschien heb je een oude transponderlijst in je Schwaiger, en zoekt de software van je Schwaiger dus een transponder die op 23oost die er niet meer is?

Dan is het tijd voor een update!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het lukt je wel om naar diseqc B te schakelen, begrijp ik.

Misschien heb je een oude transponderlijst in je Schwaiger, en zoekt de software van je Schwaiger dus een transponder die op 23oost die er niet meer is?

Dan is het tijd voor een update!

 

Groet,

A33

dan laat ik hem eerst updaten voordat ik verder vraag

ik laat het resultaat dan weten.

alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit probleem heb ik eerder ook al bij een andere gebruiker ondervonden.

Nadat ik zowel de software als satellietenlijst bij hem had vervangen gaf de SF9000 Astra 3 perfect weer.

Dus de SF9000 te laten upgraden zal het probleem wel oplossen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zeker of ik nu een knullige vraag stel maar als ik alleen mijn schotel thuis wil uitrichten doe ik dat normaal gesproken met een app op mijn smartphone.

( enigma signal meter)

Werkt best goed maar toch ben ik ook geinteresseerd in een goed satmeter en ik moet eerlijk zeggen deze ziet er goed uit.

Niet te duur en ziet er vrij simpel in gebruik uit.

Wat voor verschil zit er tussen een app op een smartphone en zo´n satfinder.

Eigenlijk wil ik gewoon weten als ik rond de 200 euro uitgeef of ik daar dan ook echt meerwaarde aan heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is absoluut geen knullige vraag maar integendeel een goede vraag.

Een Android app is een uitstekende optie om fijn te tonen maar niet zo 1-2-3 te gebruiken om naar satellieten te zoeken en daar komen we eigenlijk gelijk aan de toegevoegde waarde van de Schwaiger SF9002.

Als ik deze satfinder alleen maar voor thuis zou gebruiken zou ik er geen kopen.

Wij zijn heel vaak met de caravan onderweg en de omstandigheden voor een goede ontvangst zijn dan niet altijd even optimaal.

Voordat ik de SF9000, nu de SF9002 in gebruik had gebeurde het regelmatig dat ik geen goed signaal kreeg omdat ik toch wel vaak op de verkeerde satelliet was afgestemd, zeker als ik een DUO LNB gebruikte.

Nu kan ik met èèn oogopslag zien op welke satelliet DiSEqC A en B is afgesteld.

Hier op de camping in Spanje gaat geen week voorbij dat ik niet 1 of 2 gasten help met het afstellen van de schotel, ook al staan ze vaak deels onder bomen.

De ingebouwde accu in de SF9002 levert hierbij ook een nuttige bijdrage want ik stel de schotel dus direct op de LNB af en sluit eventuele bekabelingsfouten of receiver problemen uit.

 

Hierna tune ik de schotel altijd nog fijn af met de app VU+ Player, optie Extra - Signal Meter maar meestal is dat niet meer nodig omdat de afstelling met SF9002 best al nauwkeurig kan plaatsvinden.

 

Dit apparaat is de € 189,= aankoopprijs meer dan waard.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wellicht kan je zo'n updatekabeltje ook zelf maken?

Ik begrijp dat het van een "stereo-jack-plugje" van 2,5 millimeter doorsnee naar een 9-pins RS232-plug gaat. Ik neem aan dat alleen pinnen 2,3 en 5 zijn doorverbonden?

Wellicht kan iemand je aangeven hoe de aansluitingen in de jack-plug dan zitten.

 

Als ik op het internet zoek vind ik een keer of zeven als aansluitingsschema voor zo'n RS232-kabeltje:

mini-jack-plug:            DB9plug:

tip  ------------------------ 2 (Rx)

ring  ---------------------- 3 (Tx)

sleeve  ------------------ 5 (GND)

 

Één keer vond ik een plaatje van iemand, die in de db9 plug bovendien de doorverbindingen 4--6  en 7--8 had gemaakt ("more independent from the serial port settings"). Ik weet niet of dat nodig/nuttig is.

 

[ Één enkel keertje vond ik een schema, met de 2 en de 5 omgewisseld ("XINO programming cable"). Geen idee wat dat is. ]

 

Kan iemand bevestigen, dat de bovengenoemde manier inderdaad het verbindingsschema is van het Schwaiger-kabeltje?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Jürgen, er is een upgrade kit die er een + versie van maakt

Schwaiger CKA 9000 Update-Set

Preis 20,95

Update-Kid

 

Waar kan ik de CKA 9000 Upgrate kit kopen?

 

 

Das Schwaiger CKA 9000 Update-Set ist für den SAT-Finder SF 9000 geeignet. Es kommt mit einer Software CD-Rom und einem Klinkenstecker

 

 

 

 

 

Volgens mij kun je er dan een aangepaste satelliet lijst indrukken met transponders, daar zou je dan een aanpassing in moeten maken dat hij wel de goede satellieten kiest

Hallo ,

 

weet iemand waar ik een Update set " CKA 9000 " voor een schwaiger SF 9000 PLUS kan bestellen c/q kopen.

B.V.D. voor de moeite.

 

groet P.Aarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...