Ga naar inhoud


hoe krijg je bamboe dood...


huisopdedijk19
Ga naar oplossing Opgelost door gerrit B,

Aanbevolen berichten


De bamboe verwijderen / uitgraven

De meest efficiënte en natuurvriendelijke manier om bamboe te verwijderen is om hem uit te graven. Je kan dit manueel doen of beroep doen op een grondwerker, afhankelijk van de omvang van het perceel bamboe.

Bamboe wortelt oppervlakkig. Bij het uitgraven van de bamboe ga je echter best tot zo'n 50 à 60cm diep om zeker te zijn dat je alle wortels meehebt. Graaf volledig rond te plant en verwijder de wortel en zijn uitlopers (!) in hun geheel. Werk vervolgens naar binnen toe. Zo misloop je minder makkelijk de uitlopers. Indien het niet mogelijk is om alle uitlopers uit te graven, kan je deze afsnoeien waar deze boven komen. Door het frequent korten van de resterende uitlopers alvorens deze blad kunnen schieten zullen deze naar verloop van tijd uitgeput geraken en afsterven. Dit laatste kan echter een werk lange duur zijn. Laat u niet ontmoedigen: een bamboe-vrije tuin zal de uwe zijn !

Niettegenstaande de bamboe oppervlakkig groeit, zijn de wortels/kluiten heel dens en solide. Ben je van plan hem manueel uit te graven, neem dan een stevige spade en bijl ter hand. Bij grote/lange stroken bamboe neem je best een graafmachine(tje) ter hand of een handvol vrienden/familieleden.

 

De bamboe vergiftigen / verdelgen

Bamboe kan je niet bestrijden met een gewone onkruidbestrijder. Bamboe is van de familie der grasachtigen en moet je dus ook als gras bestrijden. Maak gebruik van een onkruidbestrijder die glyfosaat bevat en besproei / behandel de bamboe bij droog weer.

De meest efficiënte manier van behandelen is door de bamboe in het voorjaar volledig met de grond gelijk te snoeien. Vervolgens laat je de scheutjes uitlopen tot ze minstens 5 blaadjes hebben. Besproei de blaadjes met de onkruidbestrijder en laat het geheel afsterven. Indien er nog nieuwe scheuten doorkomen dien je de behandeling te herhalen. Verschiet niet indien u deze behandeling tot 5 maal toe moet uitvoeren. Dit is normaal.

aangepast door Adriano

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dat toen gestart dat topic ik heb dat spul uit turkye niet besteld toen maar wel echt de goeie oplossing ga wat zoutzuur halen zoeen kan van 2,5 ltr . bij boerenbond of zo is 30 % nl gooi dat erover en het gaat dood hoor ik heb hier al 2 jaar geen last ervan meer alleen de wortels moet je uitgraven dan maar gaat makkelijk want die zijn dood nl .

 

suc6

 

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad 1pm
Met zoutzuur ruim je alles op. Ik had vorige maand een Canarische palm van 2meter hoog waar de palmkever in zat. Dan is die boom ten dode opgegeven maar die kevers en larven die er in zitten wil je natuurlijk ook dood hebben anders tasten ze straks ook andere palmen weer aan.
Gewoon 2,5 liter zoutzuur wat ik altijd gebruik om de PH-waarde van het zwembad op orde te houden boven in die palm gegooid. Er kwam één grote bruine smurrie onder bij de stam uit de boom lopen. Alle kevers, larven en boom dood.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoutzuur oplossing erover verstuiven.Na enkele dagen afknippen en nogmaals de grond errond goed vochtig maken met dezelfde oplossing.
Vier  jaar geleden hier gedaan en alle banboe blijft dood.Ik sproei wel elk jaar na met onkruidverdelger voor grassen,klimop enzovoort.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ronaldsl

Ik begrijp wel dat je weinig van zwembaden af weet.
Het water in een zwembad moet PH neutraal zijn dus tussen de 7,4 en 7,6.
Omdat het water wat bijgevoegd wordt altijd flink wat kalk bevat, moet er dus een zuur toegevoegd worden. Met een automatische PH-doserings installatie, wordt daar zoutzuur voor gebruikt. Op de flacon staat PH- maar als je goed leest is het een 35-50% zoutzuuroplossing.
Van die paar druppels die telkens op 60.000 liter water wordt bijgevoegd, vindt je echt niets meer terug. Dat is allang geneutraliseerd.
Je kunt dus gerust bij mij komen zwemmen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Bamboe er gewoon uitspitten daarna grindtegels (zijn vaak gratis op te halen) op de zijkant 60 cm diep in de grond graven en de bamboe van de buren blijft ook wel bij de buren.

Voordeel, als je zelf er wat anders wilt gaan poten hoef je niet jaren te wachten voordat als het gif weer uit de grond is en je bespaart je weer een weekje sportschool door te trainen in je eigen tuin. :)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik ook komen zwemmen? :)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...