Ga naar inhoud


BVN verhuist naar nieuwe frequentie


Emekli

Aanbevolen berichten

 

Je slaat de spijker (nagel voor de Vlamingen) op zijn kop.

In het begin was het "Beste Van Nederland" en deed de VRT er niet eens aan mee, dat gebeurde pas na enkele jaren.

 

Emekli , spijker is een gewoon Vlaams woord hoor , ik denk dat je spijkers op laag water zoekt , is misschien ook jou bedoeling. ;)

 

 

Oorspronkelijk was het gewoon Beste Van Nederland.Vlaanderen werd vergeten in de naamgeving. Er was immers geen Vlaming met een schotel in België op een enkele Belgische hobbyist na.

 

Klopt misschien wel Johan , maar dankzij de inbreng van de VRT uitzendingen is BVN een volwaardige zender geworden. Vergelijk maar eens het journaal op VRT met dit van de NOS.

BVN is gestart in 1996 en de VRT is er reeds bijgekomen in 1998. Dat de meerderheid van de leden ( lees Nederlanders ) op dit forum zich hierdoor in de kont voelen geneukt kan ik als simpele Vlaming niets aan doen. :)

Sorry , moest er even uit....

  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat de meerderheid van de leden ( lees Nederlanders ) op dit forum zich hierdoor in de kont voelen geneukt kan ik als simpele Vlaming niets aan doen. 

 

Ik wist niet dat de grammatica van de Vlamen en de Nederlanders zo uit elkaar lopen.

Wij Nederlanders zeggen: in de kont genoekt voelen..... :grin:

 

Misschien zouden ze op BVN hier eens een programma over kunnen maken. Over de verschillen in taalgebruik, met vooral de bovenstaande uitdrukswijze als voorbeeld. :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van taal gesproken is geheel anders.Zoals de woorden kliko en wcd waren/zijn hier (in belgie) zo goed als niet gebruikt.Ik als gebruiker van dit forum dan die woorden gebruikt,kijkt men nogal merkwaardig op.

En om terug te keren op het journaal,kunnen ze dit hier nogal langdradig maken,en kijk ik meestal naar het kort nieuws/journaal van 18h00.

Maar ik weet niet of dit ook wordt uitgezonden op BVN.Die zender staat bij mij zo goed als nooit op.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

BVN is ook niet bedoeld voor gebruik in Nederland of België.

De bedoeling is om Nederlanders en Belgen in het buitenland van nieuws en entertainment programma's te voorzien.

Het weerbericht is ook sterk afwijkend van het weerbericht wat je op je publieke of commerciële zenders krijgt voorgeschoteld. (woordspeling)

BVN geeft een weeroverzicht van alle continenten.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een mooie rustpauze van een moderator in deze topic , die nota bene , niets meer met het topic onderwerp te maken heeft.

Daar heb je een punt voor verdiend. :)

 

 

Misschien zouden ze op BVN hier eens een programma over kunnen maken. Over de verschillen in taalgebruik, met vooral de bovenstaande uitdrukswijze als voorbeeld.

 

Daar slaat het "Alzheimer" effect toe. Nooit gehoord van "Tien voor Taal" ?  Vandaar mijn inspiratie als ik terugdenk aan de presentatoren , kun je ook aanzien als een "inkoppertje" Johan , maar dan wel figuurlijk. :D

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar het Vlaamse journaal kijk krijg ik altijd de neiging om een tijdje weg te zappen en weer terug. Dan heb ik niks gemist, in zo'n langzaam tempo het nieuws brengen verveelt snel.

 

Het is maar wat je verkiest.  Nieuws met achtergrond informatie - en dan noemen sommigen dat langzaam, of snel nieuws zonder duiding.

Oh ja, duiding mag niet bij de NPO, want dat is voorbehouden aan de omroep verenigingen.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is vooral de 'snelheid' waarmee men praat. Langzaam, net als hier op het Franse platteland. Het Franse journaal gaat daarentegen op z'n Parijzenaars: rap, net als in Nederland. De Vlamingen zijn kennelijk nog niet meegekomen met presentatiestijl van de noorder- en zuiderburen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D

oh jé

we gaan ruzie krijgen met onze charmante zuiderburen als "we" zo door blijven gaan

we waren ook verbijsterd over de winnaars van het Groot Dictee der Nederlandse Taal

{ edit : Het dictee is 13 keer gewonnen door Vlaanderen en 9 keer door Nederland. }

dat komt in de realiteit niet tot uitdrukking (indien men de vlaams publieke media volgen)

 

overigens zou het wel eens tijd worden een paar Provinciën terug te geven... :grin:

aangepast door Tonskidutch

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emekli , spijker is een gewoon Vlaams woord hoor , ik denk dat je spijkers op laag water zoekt , is misschien ook jou bedoeling. ;)

 

 

Klopt misschien wel Johan , maar dankzij de inbreng van de VRT uitzendingen is BVN een volwaardige zender geworden. Vergelijk maar eens het journaal op VRT met dit van de NOS.

BVN is gestart in 1996 en de VRT is er reeds bijgekomen in 1998. Dat de meerderheid van de leden ( lees Nederlanders ) op dit forum zich hierdoor in de kont voelen geneukt kan ik als simpele Vlaming niets aan doen. :)

Sorry , moest er even uit....

 

 

Vanwege het feit dat mijn familie voor de helft Vlaming is en ik er 15 jaar heb gewoond,(Antwerpen, Wommelgem, Wijnegem en  Pulderbos) en ook nog eens kom uit Breda, 9 km. van de grens, denk ik dat ik toch wel enigszins op de hoogte ben van de Vlaamse taal.

Dat werd er al ingestampt bij mij als kind, omdat wij veel naar "den Bels" keken.

 

Ik heb dus ook nooit het woord spijker uit de mond van een Vlaming horen komen.

Ook in het "Bredaos" spreekt men van een nagel, het dialect ligt dichter bij het Vlaams, dan het Nederlands.

Als ik mijn "moers" taal spreek, moeten zij van boven de rivieren er ondertiteling bij hebben, anders kunnen ze het niet volgen.

 

DRS, IJzerbout;

"Misschien zouden ze op BVN hier eens een programma over kunnen maken. Over de verschillen in taalgebruik, met vooral de bovenstaande uitdrukswijze als voorbeeld.

 

 

Dan moete gij maar s vragen wat nen Ollander bedoelt mee poepen, of nen Vlaming, dan zijt ge er rap achter.

 

Zo da wouk toch efkes kwijt, over tot de orde van de dag.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ziet hoeveel Franse woorden er in het dagelijkse Vlaams worden gebruikt is het een wonder dat er nog Vlaamse puristen bestaan.

Een Vlaamse camioneur doet zijn ceintuur af en loopt naar de lavabo om zijn handen te kuisen alvorens hij de gazet leest waarna hij goesting krijgt en in de frigo naar resten patat zoekt van de vorige soiree, maar het zit nog in de kabas die zijn madame heeft gebruikt voor de solden. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jako87,

 

En wat dacht je dan van de Nederlandse taal?

S.V.P., in plaats van a.u.b., trottoir i.p.v. stoep, centrifuge en noem maar op. Verder ook nog al veel Engelse woorden, waar al Nederlandse woorden voor waren.

 

Bedenk wel, Vlaanderen is 150 jaar onderdrukt geweest door de Walen, dat speelt ook mee.

Verder houd ik er ook niet van om denigrerend over Vlaanderen te doen.

Je kan er goed uitgaan, men is beleefder en de mensen hebben een veel grotere woordenschat dan de Hollanders.

Ja, ook Brabanders en Limbugers zijn daar mee behept.

 

Ga eens een weekend naar Anterpen, dan schaam je je om Nederlander te zijn.

Altijd bezopen NL-ers. die pissen tegen alles wat los of vast staat.

Dus laat de Vlaming in zijn waarde.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...