Ga naar inhoud


Nieuwe achtste RTL-zender in Nederland


Sprietje

Aanbevolen berichten

Komst nieuw RTL Z-kanaal uitgesteld tot najaar 2015

 

Waar het SBS in korte tijd is gelukt een nieuwe zender inclusief volledige distributie op poten te zetten, krijgt RTL Nederland dit niet voor elkaar. RTL Z komt volgend najaar.

 

Het lukt RTL niet om de nieuwe digitale 24-uurszender van RTL Z zoals aangekondigd in het eerste kwartaal van 2015 te lanceren. Deze zender zou dan de eerste commerciële 24-uurs nieuwszender worden, evenwel niet met 24 uur per dag live nieuws. De NPO heeft al langer een nieuwskanaal onder de noemer NPO Nieuws, maar ook dat is geen 24-uurs nieuwszender. RTL Z als zelfstandige zender is voorlopig uitgesteld tot september 2015.

 

Technische redenen oorzaak

 

RTL Nieuws en RTL Z namen niet zo lang geleden gloednieuwe studio's in gebruik. De Volkskrant meldt dat het juist om technische redenen niet haalbaar is de nieuwe zender komend voorjaar al te lanceren. Daarnaast worden nog gesprekken gevoerd met de distributeurs. RTL stelt meer tijd nodig te hebben voor het afbouwen van de nieuwe, technisch zeer hoogstaande studio. Daarnaast wil RTL alles uitgebreid testen. Met de komst van het nieuwe kanaal, dat overdag net als het huidige RTL Z wordt ingevuld en buiten die uren breaking news en achtergronden gaat brengen, wil RTL Z ook het gehele digitale platform en Apps vernieuwen en verbeteren.

 

Bron Totaal TV

 

kortom: Er is geen poen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Juist. Ik geloof niet dat Mojo begrijpt dat er verschil is tussen een zender die feitelijk een afspeelkanaal is en in de automatisering/playout meegenomen wordt in Pebble Beach. Daar is verder geen personeel voor nodig en heeft in principe weinig verdere infrastruktuur nodig als het in de voorhandene playout meegenomen wordt.

Bij een nieuwskanaal komt wel even wat meer kijken. Daar moet één of meerdere studio´s opgezet worden, al dan niet virtual, licht, controlroom, audio, robotics, editing, feeds-ingest-room, journalistenplaatsen niet alleen in de newsroom maar ook wereldwijd...en MrBeam, ben ik nog wat vergeten?

 

Toen ik vanochtend de opmerking las moest ik ook erg lachen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lachen moest ik ook!

 

1. RTL Nieuws en RTL Z namen niet zo lang geleden gloednieuwe studio's in gebruik.

 

Ehhh, en toen was het nog niet bekend dat men van RTL-Z een 24 uurs zender zou gaan maken? 

 

2. Men kondigt het aan voor het eerste kwartaal van 2015.

 

Zonder dat men zich er van verzekerd dat het ook mogelijk is?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach...kijk eens naar de luchthaven BER (Berlijn). Die zou 2 jaar geleden al klaar moeten zijn en nu duurt het nog 3 jaar voordat ie in bedrijf gaat. Misschien gaat het nog langer duren.

Ja duidelijk. Toen die verantwoordelijken weg werden gestuurd zijn ze bij RTL begonnen :grin:

 

Dus of de planning is heel slecht of men krijgt het financieel niet rond :crazy:

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, nee, dit heeft veel meer te maken met het veranderen van het oorspronkelijke plan.

 

De luchthaven BER is klaar, zoals enkele jaren geleden ontworpen.

Alleen is ondertussen de wetgeving en inzicht in veiligheid veranderd waardoor het oorspronkelijke ontwerp niet door de oplevering naar de huidige maatstaven komt.

En aanpassingen zijn niet eenvoudig te maken, wanneer een kabelkanaal vol is kan je er niet zo maar een extra naast leggen.

 

Wanneer je plotseling besluit een 24 uur zender in de lucht te zetten verandert het hele concept, het begint dan al met de bouwkundige voorzieningen, het eindigt met aannemers die de verandering in het bestek uitbaten om alle vertraging op af te sluiten.

 

Wanneer je besluit een gebouw neer te zetten en met de aannemer afspreekt dit binnen bijvoorbeeld 90 werkbare dagen (zalig begrip voor een aannemer) te realiseren mag je ervan uitgaan dat na 90 dagen het gebouw klaar is.

Indien echter bouw toezicht plotseling besluit dat een muur en bijbehorende muren brandvertragend gebouwd moeten worden waarvan de brandvertragende deuren een levertijd zit, vertraagt het gehele project en komen die 90 dagen geheel op losse schroeven te staan.

 

Tja, de directie roept soms dat wat er ook gebeurt, het project binnen een bepaalde tijd klaar moet zijn, maar de uitvoerende technici hebben te maken met een weerbarstige realiteit.

 

 

Mijn oude leraar keek naar het bestek en de tijdsplanning die we moesten maken van een elektrische installatie en schreef opmerkingen in rood in de kantlijn in de trend van dat we de hemelbouten op de 2e verdieping vergeten waren om de centraaldozen aan te bevestigen bij gebrek aan de 3e verdiepingsvloer. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De studio van RTL is al een tijdje in gebruik.

Sinds de ingebruikname zijn er nog nooit zoveel blunders gemaakt als voordien.

Met name de geluid niveaus tussen de diverse onderwerpen verschillen te veel waardoor het de TV uit knalt of niet te verstaan is.

Ook de diverse schakelingen bij Editienl richting de nieuwsredactie loopt vaak niet goed.

Vooral bij de diverse items het geluid op tijd te laten beginnen is nog al moeilijk voor ze.

Ze hebben nu al maanden kunnen inspelen om goed met de nieuwe studio om te gaan en ze kunnen dagelijks oefenen, nog gaat het te vaak hopeloos fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ben je wel eens zelf in een productiehuis geweest en gezien hoe het er aan toe gaat?

Soms komen de uit te zenden onderwerpen werkelijk letterlijk 1 seconde voor uitzending binnen.

 

Ik kan mij gevallen herinneren waar een onderwerp voor een nieuwsrubriek gemonteerd werd in een post-productiehuis, 20 km van Hilversum en om 22:00 uur uitgezonden zou worden.

De motorkoerier ging 12 minuten voor 10 met de tape  bij ons weg.....

 

De tape ging op tijd op uitzending, maar ik vermoed dat ze de deuren open hadden staan en dat de motor tot naast de 1" C recorder gereden is.

Wanneer er dan levels niet kloppen of verkeerd ingeregeld zijn... ik kan me er wat bij voorstellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist..ik was vroeger bij Global Network in Toronto de TD en bediende de beeldmixer. Je wilt niet weten wat dat voor een stress is.

En in die dagen hadden we nog geen server waar de bijdrage onmiddelijk start als je de knop indrukt.

Dat waren nog 2" VTR´s. Die hadden 4 seconden voorlooptijd nodig voordat het beeld stabiel stond en "On Air" kon.

De nieuws bijdragen kwamen vaak van 16 mm film, net uit de ontwikkelkamer via de Telecine. Was wel even wat anders dan nu. :grin:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vroeger bij het journaal met de Arriflex het onderwerp filmen, geluid op perfotape op de Uher,

Daarna naar Hilversum om de film te laten ontwikkelen en een klein uur later naar het omroepcomplex op de Steinbeck het onderwerp in elkaar plakken.

Tekstje schrijven en inspreken, inleidende tekst voor de nieuwslezer.

Daarna de film op de Rank telecine, kleur en gamma correctie en dan lag de band klaar voor de uitzending.

Oja, de graficus tekende dan nog op een voorgedrukt kaartje van Nederland de locatie aan waar het onderwerp zich had afgespeeld.

 

Of de live journaal nieuwsuitzendingen, 1 LDK 14, met een lange kabel naar een PTT straalverbindingswagen, of naar de dichtstbijzijnde straalverbindingstoren rijden en onderaan de toren je recorder inpluggen in het kastje aan de buitenkant van de toren. Dan via de autotelefoon Hilversum bellen en het onderwerp overspelen.

 

Nieuwsuitzendingen zijn een hele speciale tak van sport.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga misschien wat off topic maar misschien toch wel leuk om te vertellen.

Van 1978 tot 1983 heb ik bij The Global Television Network in Toronto gewerkt. Ik kwam uit Nederland net uit school, zo fris als gras en begon mijn Broadcast carriére bij Global TV.

Dit was pas mijn echte leerschool...hier heb ik veel geleerd en ervaring opgedaan. Vooral hoe een live TV station funktioneert.

Begin 80er jaren had ik al de positie van TD. Daarvoor deed ik shading (of regs zoals ze dat in Zuid Afrika noemen).

Ik deed het nieuws van 06h00, 12h00,18h00 en 23h00.

Was een fantastische tijd. Ik zou zo weer terug willen.

We deden alles nog per hand wat tegenwoordig computers doen. Het schrijven van het script, de line-up, de texten..alles per hand en schrijfmachine.

Nu gebeurd dat met software programma´s zoals Avid News, of ENPS etc. Editen doen veelal de journalisten zelf. Alles veranderd maar als je het vergelijkt is het alleen maar makkelijker geworden. In die dagen hadden we geen internet. Toch maakten we iedere dag 4 perfecte live news uitzendingen.

 

Kijk op deze video hoe dat toen allemaal ging en gaat. Tegenwoordig is het niet veel anders. Behalve dat er nauwelijks nog wat van VTR´s komt en de hele rundown in bijvoorbeeld Avid News gedaan wordt.

Als je goed kijkt zie je me als switcher operator in het midden van deze reportage kort voor 12h00. Toen had ik nog geen grijze haren en een baard...hahaha...leuk om het weer terug te zien.

 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In ben benieuwd hoe jullie dit in Nederland zullen ervaren, hier bij mij in België is er wel een 24u per dag Fincanciele nieuwszender, onder de naam Kanaal Z en ook de franstalige versie Canal Z die ik kan bekijken via Pr0ximus TV.

Ik kijk er zelden of nooit naar.

Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ben benieuwd hoe jullie dit in Nederland zullen ervaren, hier bij mij in België is er wel een 24u per dag Fincanciele nieuwszender, onder de naam Kanaal Z en ook de franstalige versie Canal Z die ik kan bekijken via Pr0ximus TV.

Ik kijk er zelden of nooit naar.

Timm1983

Timm , kanaal z hier in belgie is de ganse dag herhalingen , alleen savonds is er de update , waardeloos !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Timm , kanaal z hier in belgie is de ganse dag herhalingen , alleen savonds is er de update , waardeloos !

 

Bij alle commerciëlen is het toch allemaal bagger, ik noem het transponder vervuiling.

Overdag veel reclame, zonder programma,'s avonds 80% Amerikaanse bullshit, gelardeerd met kul van Geer & Goor, et cetera,

's nachts seks reclame.

Blij dat er betere publieke openbare omroepen zijn, daar vind je soms nog wel eens iets naar je gading.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...