Ga naar inhoud


Zin en onzin specificatie kwaliteit coax kabel en schotels


Rod05

Aanbevolen berichten

Dat is nou precies waar ik me nou zo over erger. 80% van de satellietkijker in NL zit te kijken met zo´n Triax pisbakken-stalen klungelschotel, met die waardeloze zwabberarm, (door Sprietje in de hemel geprezen... :D  :D ) die je op zijn positie buigt in plaats van draait. Hoe goedkoper hoe beter. Juist hier komt het op aan: Een vormvaste schotel en LNC van hoge betrouwbaarheid en kwaliteit.

En dan krijg je dag in dag uit op dit forum de vraag over de coaxkabel en de connectoren. Dat moet dan het allerbeste zijn wat er wereldwijd te koop is. Hoe duurder hoe beter. Alsof hiermee de zwakste zender op Nilesat & Co mee te voorschijn getoverd kan worden. Ewige discussies of de kern al dan niet van ijzer moet of mag zijn. Alsof koper of verkopert niet oxideerd als het nat wordt. Prullebak LNC´s die bij het minste of geringste schijnen te oversturen behoren tot het beste materiaal wat je voor weinig geld kan kopen.

Nou ja...ik heb mijn hart weer even kunnen luchten vanochtend. :D :D :D :D

 

@Sprietje...mijn opmerking was als steek onder de riem bedoeld....ik hoop dat je er om kunt lachen. :D

Maar je kan ook pech hebben met CSS kabel door een combinatie van apparatuur.

Mijn Triax diseqc switch in combinatie met 30 meter CSS kabel schakelt niet met een DSR7141, terwijl een VU+ solo, Dreambox 500 en een Samsung tv er geen probleem mee hebben. De kwaliteit van het signaal is voor de rest gewoon goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dan zou ik toch aan die DSR7141 gaan twijfelen. Misschien levert ie niet genoeg spanning...Ik zou de meter erop zetten om het probleem te lokaliseren....30 meter is niet veel. Of het diseqc signaal uit die ontvanger is niet geheel conform de voorschriften.

Misschien is de diseqc switch niet erg tolerant.

Bij sommige ontvangers kun je de spanning wat verhogen of het diseqc signaal 2x zenden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik toch aan die DSR7141 gaan twijfelen. Misschien levert ie niet genoeg spanning...Ik zou de meter erop zetten om het probleem te lokaliseren....30 meter is niet veel. Of het diseqc signaal uit die ontvanger is niet geheel conform de voorschriften.

Misschien is de diseqc switch niet erg tolerant.

Bij sommige ontvangers kun je de spanning wat verhogen of het diseqc signaal 2x zenden.

Ik twijfelde ook aan de DSR7141. Het is een Philips, dus je kunt dus geen spanning verhogen, of iets anders instellen  :) .

De oplossing was tweeledig, een vol koperen kabel erbij getrokken, waarop de DSR7141 wel schakelde, en vervolgens de DSR7141 weg gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit is dat al de zoveelste persoon die problemen ondervind met verkopert staaldraad. Veel mensen weten dat je met goedkope componenten veel meer risico loopt op storingen en problemen. Daarom wordt er ook vaak aangegeven gebruikt fatsoenlijke lnb's en fatsoenlijke diseqc-switches. Bij lnb's van een paar euro kun je verwachten dat de kappen die over de feedhorn zitten na 2 jaar gaan scheuren en dat er water in de lnb terecht komt, bij switches van een paar euro kom je er achter dat ze niet willen schakelen of ze hebben enige tijd gewerkt en als je dan een andere ontvanger aanschaft ze niet meer willen werken. En dan zul je op coaxkabel een paar euro gaan besparen omdat personen als Drs.IJzerbout en HansVUS2 beweren dat die net zo goed te gebruiken zijn als coax met een koperen middenader.
Ik ben in ieder geval niet de persoon die goedkope rommel gaat aanbevelen waarbij het meer geluk dan wijsheid is dat het (tijdelijk) functioneert. Koop dan alles bij de bouwmarkt.

En Drs.IJzerbout, je blijft beweren dat CCS-kabel net zo goed is? Deugt nu een Triax-diseqc-switch ineens niet meer die tot de top van de diseqc-switches behoort? En moet door de spanningsval met ijzerdraad nu de voedingsspanning van de lnb verhoogd worden? Dit kan toch zeker niet met die simpele CanalDigitaal bakken als een DRS7141.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout.

Als reactie op bericht 60, ik ben helemaal geen fan van een Triax schotel en ook niet van SAB of Inverto want dat is allemaal meer van hetzelfde. Dat er veel Triax schotels worden gebruikt in Nederland komt door CanalDigitaal die deze schotels standaard levert.
Voor een enkele lnb of een monoblock is een Duitse schotel veel beter maar hier op dit forum willen veel mensen 4 satellieten ontvangen en dan is een Triax 88 een betaalbare oplossing om dit met normale lnb's te verwezenlijken. Op Duitse schotels kun je of de rail niet schuin zetten of moet je een schotel van 1 meter gebruiken of de lnb-klem is zo dik dat die niet tussen de pijpjes van de duo-lnb passen en je bent honderden euro's kwijt. Met twee schoren in het geval van veel coaxkabels is de arm ook stabiel. Een T55 is aan de krappe kant en een T90 wil zeker iedereen niet hebben en ook niet nodig als je slechts Astra 1, 2, 3 en Hotbird wilt ontvangen die niet al te ver van elkaar staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Drs.IJzerbout, je blijft beweren dat CCS-kabel net zo goed is? Deugt nu een Triax-diseqc-switch ineens niet meer die tot de top van de diseqc-switches behoort? En moet door de spanningsval met ijzerdraad nu de voedingsspanning van de lnb verhoogd worden? Dit kan toch zeker niet met die simpele CanalDigitaal bakken als een DRS7141.

 

 

nee, dat zeg ik niet. Onder veel omstandigheden kun je de wat goedkopere (niet koper) versie van coax-kabel ook gebruiken.

En ik geef toe dat koperkabel problemen voorkomt als er te veel spanningsverlies optreedt. Ofschoon ik dat eerder aan de diseqc switch toebedeel. Als die niet tolerant is dan krijg je inderdaad een samenloop van omstandigheden. Ik heb verder ook nooit gezegd dat Triax diseqc switches niet goed zouden zijn. De schotels wel. Dat weet je onderhand wel... :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

>>  Dat is nou precies waar ik me nou zo over erger.

 

Waarom ben je hier dan ? je schijnt er alleen maar knorrig van te worden... Dit is dacht ik een forum waar geïnteresseerden gezamenlijk wat bij proberen te leren, waar kenners hun ervaring delen :whistle: . por por.... Niet iedereen zit op hetzelfde niveau en dat geld zeker ook voor de kenners, d'r zijn er bij die enkele uren internet wijsheid hebben en geen kilometers / jaren praktijk ervaring.

 

Ik heb 15 jaar geleden een Triax 90 schotel opgehangen met een Spaun cascade en verbonden met destijds uitstekende groene coax grondkabel en simpele schroef connectoren voorzien van krimpkous. Daar heb ik toen schijnbaar goed genoeg mijn huiswerk gedaan want het werkte nog perfect. (echter de grondkabel ook 6 meter de paal in getrokken en die is nou niet wat je zegt uv bestendig... de mantel is craquelé maar vooralsnog geen storingen : leermomentje )

 

>>> 80% van de satellietkijker in NL zit te kijken met zo´n Triax pisbakken-stalen klungelschotel, met die waardeloze zwabberarm, (door Sprietje in de hemel geprezen... :D  :D ) die je op zijn positie buigt in plaats van draait. Hoe goedkoper hoe beter.

 

De oude triaxen zoals ik die nog heb waren rotsvast, daar kan je aan de arm gaan hangen... maar iedereen vraagt om goedkoop en gemak en daarom is dit nu het uiteindelijke resultaat.

Een resultaat wat schijnbaar zoals je zegt voor 80% van de satelliet kijker wel werkt. Die willen enkel beeld vanaf het balkon met een stukkie kabel en dan maakt het voor velen nog niet eens uit of dat nou HD of SD is...  Mijn moeder bijv. ziet het verschil niet tussen beeld van digitenne en bluray op een pana HD plasma... :crazy:

 

Ik zelf ben ook niet kapot  van de nieuwe triaxen, althans ik heb er juist een tijdelijk met een duo lnb opgehangen totdat ik klaar ben met de rest en de plastic dopjes die de arm vastklemmen zijn niet bepaald stevig te noemen. (misschien vervangbaar voor boutjes zodat ie wel vast is) .. maar ik heb wel  beeld ...

Of het "pisbak staal" kwaliteit is weet ik nog niet, triax zelf zegt over de TDS : "TDS dishes are made from galvanized steel and long-term corrosion is prevented by an extremely thorough anti-corrosive process and polyester coating."

 

Overigens heeft triax ook een TDA lijn ( TDA dishes are made from aluminium with a polyester powder coating finish.)  en een DAP lijn :

"Triax DAP fibre glass dishes provides the most durable long-term solution in difficult environments, e.g.coastal areas or mountain regions. Triax fulfils the demand with a series of dishes combining the resistance of glass fibre with the optimum geometry that characterises all Triax dishes whilst ensuring perfect reception quality. Available in 60, 70 and 90 cm sizes with gains from 36.0 dB to 39.7 dB". 

 

 

>>> Juist hier komt het op aan: Een vormvaste schotel en LNC van hoge betrouwbaarheid en kwaliteit.

 

Daar begint het mee ja... logisch : wat er niet in komt, komt er ook niet uit... maar als het signaal goed is en het transport is bout dan komt het alsnog niet goed aan.. iets met zwakste schakel...

 

>>> En dan krijg je dag in dag uit op dit forum de vraag over de coaxkabel en de connectoren.

 

Daar is het een forum voor... daar leren we weer van he ! En zolang er nieuwe produkten op de markt verschijnen zal dat logischerwijs altijd nieuwe vragen blijven opleveren.
 

>>> Dat moet dan het allerbeste zijn wat er wereldwijd te koop is. Hoe duurder hoe beter.

 

Dat is zeker niet altijd waar, maar het gezegde is : alle waar naar zijn geld. Daarmee is in de historie dus gebleken dat er over het algemeen wel kwaliteits verschil zit in goedkopere en duurdere versies van een product. Truc is om de zin en onzin van elkaar te onderscheiden en een middenweg te vinden:  

 

Mijn zoon koopt zijn NERF pijltjes voor 1,80 bij de action ipv 10 euro voor de originele en die zijn echt net zo goed.

 

Goedkoop is echter niet altijd de juiste oplossing , en ander gezegde is immers: De nasmaak van een slecht product blijft vaak nog hangen als de vreugde van de lage prijs al verdwenen is.

 

>>> Alsof hiermee de zwakste zender op Nilesat & Co mee te voorschijn getoverd kan worden.

 

Als dat de nodige signaalverbetering met zich mee brengt bij de ontvanger om het verschil tussen wel en geen beeld te maken : ja , dan wel.

 

Echter gaan mijn kabels ook de grond in (buis) en is het verschil tussen duurdere en goedkopere kabel maar een fractie van de totale installatiekosten.

Het zou sneu zijn als alles weer open en opgegraven moest omdat de kabel toch niet "je van het" is gebleken.

 

>>> Ewige discussies of de kern al dan niet van ijzer moet of mag zijn. Alsof koper of verkopert niet oxideerd als het nat wordt.

 

Mijn theorie :

Koper oxideert wel,  maar minder snel ... neem aan dat je nog steeds water thuis hebt ?

Een koperen kern is meer vergevingsgezind en zal bij slechte omstandigheden dan langer signaal geven dan een ijzeren kern die bij oxidatie uitzet waardoor de flinterdunne koperlaag breekt en er geen beeld / skineffect meer is...

Ik heb begrepen dat vooral bij langere lengtes  ( >15 meter ? ) het verlies bij CSS significant hoger is dan bij koper het geval is.

 

>>> Prullebak LNC´s die bij het minste of geringste schijnen te oversturen behoren tot het beste materiaal wat je voor weinig geld kan kopen.

 

Uh nee....  (maar ik zou zeggen : welke merken / types zijn dat dan) 

 

>>> Nou ja...ik heb mijn hart weer even kunnen luchten vanochtend. :D :D :D :D

 

Het sat4all forumtherapie uurtje ... :P

aangepast door Rod05
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Je verdient alle respect, maar ik vind het wel onprettig dat je mijn naam in een verkeerd daglicht zet nu.

Ik heb een simpel testje gedaan met CCS kabel omdat ik ook zelf wilde ervaren of er verschillen waren in nieuwstaat.

Verder heb ik aangegeven dat je technisch gelijk hebt als het gaat om KOKA799, maar dat coax helaas vaak een sluitstuk is.

Ik heb ik aangegeven dat we dan ook goede F connectoren moeten gebruiken hetgeen bij heel veel installaties niet het geval is. Daar ontstaan veelal de eerste problemen.

 

Natuurlijk is het gebruik van een goede lnb zoals Inverto en Alps en een Spaun diseqc aan te raden. Goede coax, goede connectoren en een goede tuner.

En zeker een goede schotel. En je weet al dat ik dan als het een nieuwe moet worden met een niet te hoge prijs dat de Maximum E85 mijn voorkeur geniet op een Triax88 met zo'n (meestal nepper) fijne rail van Triax.

 

Heb nu een Gibertini 100 staan van aluminium. Wat een degelijke en mooie schotel, maar vooral ook goed af te regelen. Nadeel een stukje duurder.

En dan zijn we weer terug bij het begin van de discussie. Wat heb je er voor over?

 

...enne ik hoef geen gelijk te krijgen en maak heel graag gebruik van je enorme kennis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kijk, dit is dat al de zoveelste persoon die problemen ondervind met verkopert staaldraad. Veel mensen weten dat je met goedkope componenten veel meer risico loopt op storingen en problemen. Daarom wordt er ook vaak aangegeven gebruikt fatsoenlijke lnb's en fatsoenlijke diseqc-switches.

 

 

Het is voor mij nog lang niet bewezen dat dit probleem aan de coax-kabel te verwijten is.

Als de switch ontolerant is en onbetrouwbaar schakelt zou ik ook de switch of ontvanger gaan verdenken.

Maar nogmaals...ik wil niet gelijk hebben door te beweren dat coax-kabel met een ijzeren kern net zo goed is. Ik zeg alleen dat je zo´n kabel ook zou kunnen proberen als je portemonnee niet al te dik is.

 

Hele goede HF kabel is verzilvert en niet van puur zilver. Hetzelfde geldt voor vergulde of verzilverde connectoren.

(Audiofielen denken daar anders over..die willen alles van puur zilver en betalen daar graag voor).

 

Dat de soortelijke weerstand van ijzer minder dan koper is, is me duidelijk en ben ik me bewust.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu een Gibertini 100 staan van aluminium. Wat een degelijke en mooie schotel, maar vooral ook goed af te regelen. Nadeel een stukje duurder.

En dan zijn we weer terug bij het begin van de discussie. Wat heb je er voor over?

 

De herfststormen komen er weer aan, dus we kunnen t.z.t. wel weer evalueren. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout schrijft:

"Audiofielen denken daar anders over..die willen alles van puur zilver en betalen daar graag voor."

Ja, die ken ik hoor. Zelfs de luidsprekerkabels van puur zilver en naar elke luidsprekerunit een aparte zilverkabel en voor alle luidsprekerunits een aparte versterker. Hij heeft meer dan 20.000 euro aan kabels uitgegeven en misschien wel €100.000 aan klasse A versterkers. Als jij langer dan een uur muziek luistert, is de temperatuur in de kamer al naar 40 graden opgelopen.
Het skineffect bij 20.000 Hz is 0,5mm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ipv de gebraden prijshaan uit te hangen van zie mij eens even wat aparts hebben.

Het gekke is, dat volgens mij de meesten er zo over denken, en toch blijven die audiofielen denken dat ze ermee imponeren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...