Ga naar inhoud


Brom bij veel wit in beeld 28PW9309/12


gps
Ga naar oplossing Opgelost door Steve,

Aanbevolen berichten


Hallo,

 

Hier heb ik het zelfde probleem, Het toesel is een Panasonic beeldbuis tv, kijken via de M7 tvv sat ontvanger met scart kabel naar tv.

Nu hebben we daar ook veel last van dat het toestel gaat brommen en je hoort dit heel erg bij sterk beeld en overgang van donker naar lichte kleuren door de luidsprekers.

 

het is wel minder op sommige kanalen maar vraag mij niet welke let er nog weinig op maar andere horen het wel duidelijk.

 

Homer

aangepast door Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad goed nieuws, de brom is weg! Dus in de scartstekker die de TV in gaat een weerstand van 75 ohm over pen 18 en 20 gesoldeerd en de brom is verdwenen, sterker nog, volgens mijn neef (de eigenaar) is zelfs het hele beeld mooier en scherper geworden. Wat ik ook bijzonder vind is dat de UPC mediabox ingesteld staat op RGB. Misschien dat Steve dit kan verklaren? Steve i.i.g. wederom bedankt, ook namens mijn neef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad goed nieuws, de brom is weg! Dus in de scartstekker die de TV in gaat een weerstand van 75 ohm over pen 18 en 20 gesoldeerd en de brom is verdwenen, sterker nog, volgens mijn neef (de eigenaar) is zelfs het hele beeld mooier en scherper geworden. Wat ik ook bijzonder vind is dat de UPC mediabox ingesteld staat op RGB. Misschien dat Steve dit kan verklaren? Steve i.i.g. wederom bedankt, ook namens mijn neef.

Dan stond het kontrast wel erg hoog.

Als je inderdaad via RGB kijkt heeft de weerstand geen zin.  Het CVBS signaal wordt dan alleen voor de synchronisatie gebruikt. Zou kunnen dat het daar wat mee te maken heeft, maar ik heb er geen zinvolle verklaring voor..

Is het beeld optisch beter geworder door dat weerstandje dan kijk je niet via RGB maar via CVBS (Composite Video). Als je de TV naar RGB omschakelt, is er nog een duidelijke verbetering in het beeld.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zo ook eens bezig geweest met dit euvel, blijkbaar dat hier bij ons alleen een slecht contact op pin 18, deze eens goed soldeersel eraan en gedaan met de brom. Geen 75ohm weerstandje moeten steken.

 

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet weten of het rgb is of compo, is een scartkabel en als we veel felle kleuren hadden was er een lichte tot heel hevige brom te horen! Nu heb is enkel 2 draadjes gesoldeerd (18) en (20) en de brom is weg niets meer te horen!

 

En dit na 2 jaar er last van te hebben gehad. Wel te verstaan dat dit niet bij mij huis is hoor dan was ik zot gekomen, en ging ik al lang er voor gekeken hebben.

 

Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd...

Als je via RGB kijkt dan heb je dit probleem helemaal niet.

Gesoldeer aan pin 18 heeft met brom eigenlijk niets te maken.

 

Zorg dat je TV op RGB staat en de ontvanger ook werkelijk RGB uitgeeft...dan heb je een duidelijk mooier beeld en brom is praktisch uitgesloten.

 

Verder lijkt het me dat het voor de hand ligt dat het volume van de TV keihard staat en de ontvanger heel zacht. Dan krijg je onherroepelijk last van ratel of brom bij veel kleur of wit.

 

Of door het erin en eruithalen van de SCART heb je een overgangsweerstand verminderd en doordoor is de brom weg.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

18 is de afscherming van composiet/sync in.

Wanneer 18 los ligt gaat de aarding van het composite/sync signaal via de aarding van het geluidskanaal, hetgeen dan ongetwijfeld brom tot gevolg heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vele goedkope scartkabels geven geen RGB door, enkel composiet !

 

Ik heb zelfs meegemaakt dat een bijgeleverde scartkabel maar in een richting te gebruiken was.

Dus enkel van reciever naar TV en niet omgekeerd.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...