Ga naar inhoud


Nadert satelliet-tv een langzame dood?


Michel

Aanbevolen berichten

Je hebt gelijk Sprietje. Ik denk dat de meerwaarde van de satelliet ook op andere vlakken ligt dan tv kijken. Mensen die alleen tv willen kijken, vergelijken de prijzen, vinden het nogal omslachtig en zullen misschien afhaken. Er zijn ook andere motieven om de satelliet te gebruiken. En die motieven worden niet onderuit gehaald. Het aabod aan tv zenders is enorm groot. En vooral mensen die zich goed redden in andere taen, opent dat een perspectief die veel groter is dan alleen via de kabel.  Misschien heb ik een beetje ouderwets idee bij een satelliet gebruiker. In mijn ogen is hij een avonturier, die open staat voor nieuwe uitdagingen en graag verder wil kijken dan zijn neus lang is. En last but not least, hij geniet van de vrijheid, die de satelliet hem biedt. Niet naar alleen maar voorgeschreven kanalen kijken, maar zelf een keuze willen maken. (per slot van rekening zijn er nog steeds commissies die bepalen waar de kabelgebruiker naar mag kijken).Ik denk dus wel dat er een schifting zal komen, maar ik denk ook, dat een heleboel mensen blijven genieten van de satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat de interesse in satelliet tv hier mindert lijkt me normaal.

Toen ik begon kon men nog keys ingeven om iets te openen, niet om te kijken maar gewoon voor de kick,

 

Toen ik begon was tv via de satelliet gratis terwijl men voor de kabel moest betalen voor minder zenders.

MTV, Discovery, Eurosport, Sky Channel, Music Box, Super Channel, de Nederlandse zenders via eenmalige aanschaf van een decoder (later set-top-box pakket) want codering was alleen vanwege de auteursrechten. De programma's waarvoor de zender zelf de rechten had waren zelfs FTA!

Het moeten betalen voor film en sportzenders die reclamevrij uitzenden lijkt me logisch en bij abonnee-tv à la Filmnet is dat ook al vanaf het begin zo geweest.

Maar de commerciële zenders zouden zichzelf en ook hun distributie moeten kunnen betalen uit de reclame-inkomsten.

NPO ook aangezien we daar al belasting voor betalen.

Echter in de begintijd hadden die zenders de satelliet nodig voor de distributie van hun kanalen naar de kabelmaatschappijen maar dat is (grotendeels) niet meer zo.

 

Concluderend zal m.i. CD alleen overleven als ze i.c.m. Online een vernieuwend aanbod gaan brengen in de vorm van een combinatie van sat-tv met iptv.

Dus die iptv als aanvulling zodat je complete pakketten kan aanbieden (net zoals de concurrentie), de sat biedt een basispakket wat ruim voldoende is indien je geen mogelijkheid hebt voor iptv erbij, maar dan betaal je dat ook niet voor.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: Ik denk dat je de ontwikkelingen in Europa ten aanzien van de ontwikkeling van internet onderschat. Zo heeft Frankrijk een project lopen om in 2022 geheel Frankrijk gedekt te hebben met zeer snel internet. Primair wil men de doelstelling halen met glasvezel, aangevuld met andere technieken. Ik verwacht dat andere landen, met steun van Europese investeringsfondsen, vergelijkbare doelstellingen hebben. Streamen wordt daarmee binnen 10 jaar vrijwel overal haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jako

Zolang in bijv. Spanje nog bijna 100% van de stroomverzorging in het buitengebied bovengronds is, heb ik niet de ijdele hoop dat telefoon en internet wel ondergronds gaat en dus glasvezel in de nabije toekomst realiteit zal zijn.

Zelfs in een grote stad als Cartagena waar meer dan 200.000 mensen wonen, gaat de stroomvoorziening in het centrum nog geheel bovengronds. In de kleinere plaatsen bestaat gewoon nog geen riolering en heeft iedereen zijn eigen septicput gegraven zoals ik die zelf ook heb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals met veel (dure) plannen van de EU moet je altijd maar afwachten of, en zo ja wanneer ze worden gerealiseerd. Nog afgezien van het feit, dat die strijkstok in menig Europees land zeer geliefd is. 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou lekker zijn voor iemand zoals ik die in een onontsloten buitengebied woont waar daarnaast alleen een telefoon-koperkabeltje ligt.

 

Ik ben echt aangewezen op de schotel ook al levert mijn internetprovider een keurige en constante snelheid van 16000 kb/s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de meeste reacties in dit draadje echt Holland op z'n smalst. Al veel vaker heb ik aangegeven en met getallen aangetoond dat meer dan 50% van de CanalDigitaal en TV Vlaanderen abonnees in het buitenland wonen. Die mensen hebben geen keuze voor kabel of Digitenne en streamen is al helemaal geen optie omdat de internetsnelheid daar niet toereikend voor is. In het buitenland is helemaal nog geen sprake van glasvezel en vaak is zelfs een vaste internetverbinding niet mogelijk. Ook ik werk met draadloos internet wat voor normaal gebruik met 5-8Mb voldoende is. Satelliet TV is dus de enigste optie. En zelfs als alle klanten die in Nederland wonen afhaken en CanalDigitaal daardoor een prijsverhoging moet doorvoeren, dan nog blijven die buitenlandse klanten dat betalen want wat ze zeker niet willen is zonder Nederlandstalige TV-programma's te zitten.

 

 

 

Die cijfers ken ik niet, 50% buitenlandse kijkers lijkt me wat aan de hoge kant mag ik hopen voor CanalDigitaal.

Maar maakt ook niet echt veel uit.

Als een bedrijf klanten verliest en daardoor minder omzet genereerd gaat het bedrijf failliet, zelfs als er nog 50% klanten in het buitenland woonachtig zijn.

Indien die buitenlandse klanten het verlies aan omzet opbrengen middels een duurder wordend abonnement, dan kan het blijven draaien.

Ondertussen prijst CanalDigitaal zich in Nederland DAN nog meer uit de markt.

CanalDigitaal zit in een spagaat en de buitenlandse klanten zijn degenen die de prijs gaan betalen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk heel opvallend dat ontwikkelingen zo met elkaar in strijd kunnen zijn.

Aan de ene kant een kleine wereld dankzij de communicatie (internet, schotel), aan de andere kant lijkt er toch relatief weinig gekeken te worden naar buitenlandse zenders.

Als de schotel het hier ook maar even niet doet, heb ik het gevoel dat ik van de buitenwereld ben afgesneden.

Maar blijkbaar vinden de meesten de binnenlandse zenders voldoende en hebben velen geen weet van de politieke ontwikkelingen of cultuur in andere Europese landen.

Terwijl er zoveel op de schotel te zien is dat je makkelijk een hele avond kunt zappen zonder ook maar 1 zender van CDS (of BVN).

Ik blader online door 25 - 30 kranten elke dag van over de hele wereld. Daar haal ik mijn informatie vandaan.

 

Als ik TV kijk dan wil ik niet teveel nadenken of leren... gewoon dom woordjes raden of autos opblazen :-)

 

Mijn zusje van 33 heeft geen eens een TV....

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blader online door 25 - 30 kranten elke dag van over de hele wereld. Daar haal ik mijn informatie vandaan.

 

Als ik TV kijk dan wil ik niet teveel nadenken of leren... gewoon dom woordjes raden of autos opblazen :-)

 

Mijn zusje van 33 heeft geen eens een TV....

 

 

Ik kijk relatief veel naar buitenlandse zenders, o.a. ARD/ZDF, Arte, 3sat, maar ook veel Arabische.

Laatste heeft te maken met mijn voorkeur voor Arabische muziek.

De Turkse TV hier, stelt niet veel voor, te veel Turkse soaps, nog slechter geacteerd als GTST.

 

Via de Nilesat heb ik ook veel nieuwszenders, evenals via Hotbird.

Voordeel is, dat je dan kan kijken naar CNN ( onze "waarheid") en o.a. RT uit Rusland, Ukraine Today (hun "waarheid") en

Al Jazeera en Press TV uit Iran.

Velen geloven alles wat ze op CNN zien, ik zie liever beide kanten.

 

Dus voor mij is de schotel een must, moet er niet aan denken dat ik  kabel zou hebben, dan doe je je zelf veel tekort.

 

Gelukkig kennen velen in NL nog Engels, wat Duits en/of Frans, dus kan je al makkelijker over de grens kijken.

Dit in tegenstelling tot de Britten, Duitsers en Fransen.

Die hebben niks met "over de grens", puur vanwege een tekort aan talenkennis.

 

Als ze mijn schotels weg zouden halen, dan vliegt TV er ook uit, dan is de lol er af.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlandstalige Satelliet TV is ten dode op geschreven. Dit heeft alles te maken met de stagnering van Canal Digitaal: Wat heeft die club de afgelopen jaren nou geïnnoveerd of toegevoegd waardoor ze een voorkeur hebben tegenover alternatieven zoals Kabel, IPTV, Glasvezel of zelfs Digitenne?

 

Puur op prijs leggen ze het ondertussen alweer jaren af tegen Digitenne, waar je voor 12,50 per maand de meest bekeken zenders ontvangt. In slechte kwaliteit dat wel, maar er is een grote groep (voormalig) abonnees die puur vanwege de prijs jarenlang het STB pakket afnamen. Nu is het goedkoopste aanbod van Canal Digitaal 17,95 per maand. Dit is ongeveer €1 duurder dan het basispakket van ziggo waar je wél zonder meerkosten naar al je zenders mag kijken in HD op 3TV's en zelfs onbeperkt analoog (voor zolang het duurt natuurlijk) 

 

Qua zenderaanbod leggen ze het af tegenover de Kabel en IPTV aanbieders. Canal Digitaal biedt op het eerste gezicht mooie extra zenders, maar als je beter kijkt, dan zijn deze vaak in slechte kwaliteit, niet voorzien van ondertiteling en wanneer je een favoriete zender hebt, kan die maar zomaar spontaan verdwijnen om na een half jaar weer op te duiken.

 

Natuurlijk zijn er zeker grote voordelen aan het bezitten van een satellietschotel en ik moet bekennen dat ik het wel eens mis om gewoon eens te zappen wat er allemaal (FTA) in de lucht hangt. Maar ook hier geldt weer, is het echt nog interessant genoeg? Toen ik nog thuis woonde keek ik voornamelijk naar de BBC op de Astra2 als het gaat om FTA zenders. Ziggo heeft BBC 1 en 2 in HD in het basispakket zitten en BBC3 en 4 zitten (nog niet in hd) in het pluspakket dus ook daar heb ik geen schotel meer voor nodig.

 

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, buitengebieden zijn soms aangewezen op een schotel om uberhaubt TV te kunnen ontvangen, in het buitenland is CDS ook de enige optie voor NL TV etc etc.

 

Maar verder is Canal Digitaal totaal niet interresant meer voor de gemiddelde TV kijker met zijn hoge prijzen, extreem lange contracten en slechte service. En dat is juist 95% van het publiek waardoor je ook kan stellen dat schotel in Nederland op sterven na dood is, want behalve de enthousiasteling die ook zonder CDS kan genieten van zijn schotel is het voor de rest gauw klaar en geen reden om een (vaak zo ervaren) lelijke schotel aan de muur te hangen voor TV

aangepast door Korsman035

Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlandstalige Satelliet TV is ten dode op geschreven. Dit heeft alles te maken met de stagnering van Canal Digitaal: Wat heeft die club de afgelopen jaren nou geïnnoveerd of toegevoegd waardoor ze een voorkeur hebben tegenover alternatieven zoals Kabel, IPTV, Glasvezel of zelfs Digitenne?

 

Puur op prijs leggen ze het ondertussen alweer jaren af tegen Digitenne, waar je voor 12,50 per maand de meest bekeken zenders ontvangt. In slechte kwaliteit dat wel, maar er is een grote groep (voormalig) abonnees die puur vanwege de prijs jarenlang het STB pakket afnamen. Nu is het goedkoopste aanbod van Canal Digitaal 17,95 per maand. Dit is ongeveer €1 duurder dan het basispakket van ziggo waar je wél zonder meerkosten naar al je zenders mag kijken in HD op 3TV's en zelfs onbeperkt analoog (voor zolang het duurt natuurlijk) 

 

Qua zenderaanbod leggen ze het af tegenover de Kabel en IPTV aanbieders. Canal Digitaal biedt op het eerste gezicht mooie extra zenders, maar als je beter kijkt, dan zijn deze vaak in slechte kwaliteit, niet voorzien van ondertiteling en wanneer je een favoriete zender hebt, kan die maar zomaar spontaan verdwijnen om na een half jaar weer op te duiken.

 

Natuurlijk zijn er zeker grote voordelen aan het bezitten van een satellietschotel en ik moet bekennen dat ik het wel eens mis om gewoon eens te zappen wat er allemaal (FTA) in de lucht hangt. Maar ook hier geldt weer, is het echt nog interessant genoeg? Toen ik nog thuis woonde keek ik voornamelijk naar de BBC op de Astra2 als het gaat om FTA zenders. Ziggo heeft BBC 1 en 2 in HD in het basispakket zitten en BBC3 en 4 zitten (nog niet in hd) in het pluspakket dus ook daar heb ik geen schotel meer voor nodig.

 

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, buitengebieden zijn soms aangewezen op een schotel om uberhaubt TV te kunnen ontvangen, in het buitenland is CDS ook de enige optie voor NL TV etc etc.

 

Maar verder is Canal Digitaal totaal niet interresant meer voor de gemiddelde TV kijker met zijn hoge prijzen, extreem lange contracten en slechte service. En dat is juist 95% van het publiek waardoor je ook kan stellen dat schotel in Nederland op sterven na dood is, want behalve de enthousiasteling die ook zonder CDS kan genieten van zijn schotel is het voor de rest gauw klaar en geen reden om een (vaak zo ervaren) lelijke schotel aan de muur te hangen voor TV

Je hebt het nu weer over CD. En ik dacht dat de vraag was, of satelliet zijn langste tijd gehad heeft. Ik maak me geen zorgen over CD. Als zij het niet redden zullen ze waarschijnlijk overgenomen worden. Het salietaanbod van NL zenders zal altijd wel blijven. En met de komst van de Marokkanen, Turken, Roemenen, Polen, Joegoslaven en ga zo maar door zal de salliet hier in NL echt wel overleven.

Zelf denk ik dat er een toenadering gezocht moet worden met de linux receivers van de A-merken, mede omdat daar de echte ontwikkeling plaatsvindt. Het is ook vreemd, dat je inferieur materiaal aanbiedt, terwijl je probeert de goede receivers buiten de deur te houden. Uiteindelijk bepaalt de consument de markt, de aanbieder moet zich daaraan aanpassen anders verkoopt ie niks.

aangepast door chatuliem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het nu weer over CD. En ik dacht dat de vraag was, of satelliet zijn langste tijd gehad heeft.

Maar volgens die beredenering zal satelliet tv in Nederland altijd voortbestaan gezien de techniek niet ophoudt bij landsgrenzen. Ik lees de vraag dan ook meer als een discussiepunt of Satelliet TV zijn populariteit helemaal kwijt raakt in Nederland.

 

Dat klopt dat ik het over CD heb, uit de openingspost van Michel: 

 

Kortom, nadert satelliet-tv in Nederland en België een langzame dood...?

 

 

Wat mij betreft zijn Canal Digitaal en Sat TV in Nederland sterk met elkaar verbonden. Erg zwart-wit gesteld: Zonder Canal Digitaal geen Nederlandstalig aanbod en dus ook niet meer interresant in Nederland.

 

Ik deel jouw optimisme over het gegarandeerd blijven van een Nederlands Sat aanbod niet. Transponderhuur is duur en als de neerwaardse spiraal waar canal digitaal qua klanten doorzet komt er een keer een moment dat de investeerder de stekker eruit trekt. Het gaat namelijk puur om de centen en er is niemand die de Nederlandse consument hiertegen zal beschermen gezien er in tegenstelling tot vroeger geen grote partijen meer afhankelijk zijn van een satellietaanvoer.

 

De Marokkanen, Turken, Roemenen, Polen en Joegoslaven zullen ongetwijfeld gewoon hun schoteltje op blijven zetten en kijken naar de zenders uit het thuisland maar die hebben weinig interesse in een pakket van Canal Digitaal. Ook zijn zij anders dan sommige politici beweren maar een klein percentage van de bevolking. Dus ook niet echt doorslag gevend in deze discussie.

Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ik deel jouw optimisme over het gegarandeerd blijven van een Nederlands Sat aanbod niet. Transponderhuur is duur en als de neerwaardse spiraal waar canal digitaal qua klanten doorzet komt er een keer een moment dat de investeerder de stekker eruit trekt. Het gaat namelijk puur om de centen en er is niemand die de Nederlandse consument hiertegen zal beschermen gezien er in tegenstelling tot vroeger geen grote partijen meer afhankelijk zijn van een satellietaanvoer.

 

 

Ik denk dat CanalDigitaal het nog wel redt. Ze hebben nog slechts 2 transponders op de dure Astra 1. Als die op termijn verdwijnen, is Astra 3 met een hoge zenderdichtheid per transponder voor CDS nog wel te behappen. Vooral als CDS de sat-activiteiten combineert met allerlei andere, zoals kabel en internet. Plus het gebruik van de transponders voor ook andere landen buiten Nederland en Belgie.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante discussie, vele invalshoeken om hier naar te kijken, veel argumenten vanuit de eigen beleving hier te vinden, zonder dat ik hier een waardeoordeel over uitspreek.

Ben op zoek gegaan op internet wat  er nu aan toekomstvisie/strategie van de satelliet TV aanbieders te vinden is. Helaas is dit binnen een paar minuten googelen niet eenvoudig. Wel is in een samenvatting van een onafhankelijk rapport www.satellitemarkets.com te lezen dat de tendens in de toekomst zich zal ombuigen naar online televisiediensten (met name interactieve TV en opslagmogelijkheden)

Je ziet ook dat bedrijven als bijv. Satlink communications de bakens aan het verzetten zijn door webstreaming diensten aan te bieden naast satellietdiensten of deze te combineren.

Als de hele wereld moet worden voorzien van glasvezel de komende jaren zullen gigantische investeringen nodig zijn en dat is nog maar de vraag of dit binnen 10 jaar geregeld zal zijn.

Kortom er is nog steeds volop beweging in de digitale wereld die voorlopig niet tot stilstand zal komen. Het moet nog maar blijken of satelliet televisie zijn langste tijd heeft gehad.

Zoals het er nu uitziet lijkt het me dat de schotel nog wel 20 jaar zal mee gaan.

DM800se + Moteck SG2100A

Maxdigital + Triax 88cm 4 LNB's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitale ontwikkelingen gaan zo hard, dat er - zo leert de ervaring - geen peil op te trekken is welke kant ze uitgaan. Het kan zomaar omslaan.


Maar de sat verdwijnt zomaar niet. Een draai aan de knop met een uplink en je bereikt een heel wereldddeel. Noem me nog eens een techniek die dat mogelijk maakt.


Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...