Ga naar inhoud


TBS 6925 kaart veroorzaakt niet meer opstarten van computer!


paulvr

Aanbevolen berichten

Ik ga het ff plat stellen:

 

Die sat kaart had je in je poten dus de kans is dat je daar flink wat sluiting op hebt gegenereerd tijdens het insteken.

Ga ik er even vanuit dat je geen witte handschoentjes oid aan had getrokken.

Enfin, de kans is heel erg groot dat deze print een opneuker gehad heeft en onbruikbaar is geworden.

 

Ik zou zeggen, die sat kaart er als eerste uit en kijken of systeem nog opstart. (ergens verwacht ik dat je dat al geprobeerd hebt)

Enfin, start het op: mazzel... maar als het nog steeds na 2 seconden powerdown gaat dan is je mainboard ook gesneefd.

 

En wellicht nog wel meer als je tijdens insteken van die satkaart ook andere kaarten geraakt hebt (in de veronderstelling dat er toch geen spanning opstond omdat de pc immers uitgeschakeld was)

 

En dan houdt het al zo'n beetje op he... maar wellicht kun je een vervangend mainboard krijgen waar de rest nog oppast (cpu/ram/videkaart/etc/etc)

Ik verwacht niet dat je voeding het opgegeven heeft, maar het kan allemaal.

 

Dit zijn geen leuke berichten maar het is niet anders dan dat het is.

 

Dank je, daar heb ik wat aan. Uiteraard is de kaart er direct uitgehaald en bleef het probleem. Als ik jouw woorden goed begrijp is de kans op een defect moederbord het grootste. Dan is het maar goed dat ik niet meteen naar de winkel ben gerend voor een andere voeding want dat had niets uitgehaald. Wat wel een belangrijke vraag is: ik heb nog wel een PC staan dus het verwisselen van bijvoorbeeld een voeding behoort tot de mogelijkheden maar dat wil ik uiteraard niet doen als een defect moederbord een (andere) voeding kan mollen als ik die erop aansluit. Omgekeerd kan ik natuurlijk ook deze voeding op een andere PC aansluiten maar daarvoor geldt dezelfde vraag.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je schreef dat je al software problemen had met deze computer.

Wat je kan proberen is zoveel mogelijk hardware eruit halen en dan starten met een live Hirens Boot CD, Linux Live CD, DOS o.i.d.

Eventueel daarvoor de HD los halen.

Ook de BIOS resetten (batterij even loshalen) kan mogelijk iets oplossen.

 

Helaas, een computer die zich na twee seconden uitschakelt laat geen opstarten met een DVD. In die twee seconden gaat de DVD inderdaad rammelen maar voordat hij aan het lezen van dat ding toe komt is de computer allang weer afgeslagen. De batterij is er al uit geweest omdat ik hem heb doorgemeten (3,150Volt) dus dat is ook niet aan de orde.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op save spelen is beiden tegelijk vervangen... mainboard en voeding

Gokken is dokken... maar ik zou het mainboard vervangen.

Het is toch zeldzaam dat een gezonde voeding door een sluiting aan de secundaire kant ineens in een part killer wordt.

Ik heb in al die jaren slechts 1x een part killer meegemaakt. Toegegeven laatste 7 jaar zit ik niet meer in het particuliere reparatie werk ;)

 

En tja als het dan hardwarematig werkt... ga je dan die sat kaart nog weer eens proberen? Kans is dat het weer van voren af aan begint.

 

Garanties over de uitwerking in deze kan niemand je geven... in gunstigste geval werkt het gewoon, in wat minder gunstig geval doet de kaart het niet. In alle ongunstigste geval begint de grap weer opnieuw: mainboard wederom defect etc etc....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, ik zit ook te peinzen wat je ng kan doen.

Meestal staat er wel ergens een oude afgedankte computer in de kast, daar zou je de kaarten in kunnen testen.

Bij vreemde spanningen en kortsluitingen kan ook het bios gewist of verminkt zijn.

Zoals theparasol aangeeft, je hoeft maar een partkiller in je keten te zitten en je blijft bezig.

Daarnaast is de vraag of je een stabiel systeem overhoud of een systeem me vastlopers en andere instabiele processen.

 

Ga op zoek naar een oude computer waarin je de diverse componenten kan testen.

 

Een computervoeding is over het algemeen redelijk robuust, je kan in de bestaande defecte computer de verschillende spanningen uit de voeding nameten en kijken of daar vreemde spanningen aanwezig zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik zit ook te peinzen wat je ng kan doen.

Meestal staat er wel ergens een oude afgedankte computer in de kast, daar zou je de kaarten in kunnen testen.

Bij vreemde spanningen en kortsluitingen kan ook het bios gewist of verminkt zijn.

Zoals theparasol aangeeft, je hoeft maar een partkiller in je keten te zitten en je blijft bezig.

Daarnaast is de vraag of je een stabiel systeem overhoud of een systeem me vastlopers en andere instabiele processen.

 

Ga op zoek naar een oude computer waarin je de diverse componenten kan testen.

 

Een computervoeding is over het algemeen redelijk robuust, je kan in de bestaande defecte computer de verschillende spanningen uit de voeding nameten en kijken of daar vreemde spanningen aanwezig zijn.

 

Dank voor het meedenken, Cees en theparasol. Dezelfde overwegingen maakte ik ook al. Wat de kaart betreft is er een mogelijk probleem: tenzij ik me vergis, is een PCI Express kaart niet iets relatief nieuws? Ik heb zo'n aansluiting in elk geval niet in de nood-computer die ik nu in gebruik heb en da's er wel een die onder Windows7 64bits draait. Ik herinner me eerlijk gezegd niet dat ik een ander ouder exemplaar heb die wel zo'n aansluiting heeft (of is dat toeval?).

 

De voeding is inder daad wel iets dat op "killer-instinct"  kan worden getest met een oudere PC die er niet zoveel toe doet.

 Wat het moederbord betreft, daar heb ik wel het probleem dat ik niet meer weet dan dat het een i7 processor aan boord heeft. Ik weet niet of de combinatie van het wel bekende moederbord en dat getalletje al duidelijk maakt welke vervangende moederborden in aanmerking komen. Dit exemplaar staat in elk geval op dit moment niet op Marktplaats. Maar misschien moet ik geduld hebben en wachten tot ik exact dezelfde vind? Of bestaan er compatibiliteitstabellen waarop zoiets kan worden opgezocht?

 

PS: intussen slaagde ik erin de gegevens van de onderdelen te vinden waaromheen de PC werd gebouwd:

 

Intel Core i7 i7-860 LGA1156

Gigabyte GA-P55A-UD4

OCZ Platinum 2x2GB Dual-Channel 1333MHz CL7 Low voltage kit

A-DATA 1333MHz 2x2GB Dual-Channel 1333MHz CL9 kit

 

Hopelijk helpt dat iets om te bepalen wat eventueel ter vervanging van dat moederbord in aanmerking komt, even aannemend dat het huidige onherstelbaar is? Ik vind met name de USB3 poorten van groot belang. Verder zal het naar ik aanneem van optimaal belang zijn om opgenomen videomateriaal ook zonder horten en stoten af te spelen. Spelletjes zijn niet iets waar ik me ooit mee bezig houd. Uiteraard zal alles draaien om de vraag wat met de processor samen zal werken, of dat iets standaards is waarmee alles van nu samenwerkt of niet. Ik kocht het zaakje in januari 2011 van iemand die die spullen een jaar had gebruikt dus het is kennelijk begin 2010 nieuw aangeschaft.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moederbord is uit 2009. Vervanging zal alleen 2e hands lukken. Als het goed is zit er ook nog een losse videokaart in.

Ik zou er geen euri meer aan uitgeven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moederbord is uit 2009. Vervanging zal alleen 2e hands lukken. Als het goed is zit er ook nog een losse videokaart in.

Ik zou er geen euri meer aan uitgeven.

 

Als leek had ik de indruk dat de i7 processor nog wel als een snelle geldt? Even aannemend dat dat zo os, kun je aan de omschrijving van de processor zien of er een moderner moederbord is waar die nog netjes in past? En liefst ook de geheugenbankjes? (ja ik weet het, ik zal er eerst eentje los moeten peuteren om te weten wat voor type het exact is maar gezien het feit dat geheugen tegenwoordig goedkoop is neem ik aan dat ik me op het hergebruik van de processor moet concentreren?) Bij het zoeken naar Gigabyte moederborden op Marktplaats vliegen de Con (Duitse-winkel-in-Enschede) rad aanbiedingen me om de oren met prijzen van rond de 100 euro,, Goed merk en prijs of liever iets anders?

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat 1156 socket waar jouw I7 CPU op resideert inmiddels uitgefaseerd is...

de LGA 1156 (socket H) is al eens vervangen door de 1155 (socket H2) en die weer door de 1150 (socket H3)

Kortom de "I7" leest nog steeds tussen de oren wel als een lekkere vlotte cpu maar ondertussen zijn daar al meerdere generaties van op de markt gezet en elke generatie is weer vlotter dan zijn voorganger.

 

Je kunt gaan speuren naar vervanging van het mainboard (tweedehands)...

Je kunt ook denken ik verkoop de nog werkende onderdelen los.

Persoonlijk zou ik gaan voor nieuw spul (CPU/MAINBOARD/RAM/VIDEO) en het bestaande zien te slijten.

Ik ben zelf geen voorstander van oplappen van verouderd materiaal of je moet het al op de plank hebben liggen en de achtergrond kennen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een tweedehands mainboard gaan vind ik tricky.

Heel vaak koop je de armoe van een ander en als het al goed is weet je nooit hoelang zo'n ding heeft staan bakken.

 

Er zijn echt een heleboel computerspeciaalzaken die mainboards voor oudere processoren en geheugen verkopen.

Je moet alleen even op zoek.

Helaas mag ik geen links naar websites posten want er zijn er zat.

Meestal ben je voor een redelijke prijs klaar.

Ook een nieuwe voeding hoeft geen godsvermogen te kosten.

Als je die twee tegelijk vervangt sluit je eventuele op elkaar reagerende defecten uit.

Ik schat in dat je totaal tussen de € 100,-- en € 200,-- kwijt bent afhankelijk van je wensen en eisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat 1156 socket waar jouw I7 CPU op resideert inmiddels uitgefaseerd is...

de LGA 1156 (socket H) is al eens vervangen door de 1155 (socket H2) en die weer door de 1150 (socket H3)

Kortom de "I7" leest nog steeds tussen de oren wel als een lekkere vlotte cpu maar ondertussen zijn daar al meerdere generaties van op de markt gezet en elke generatie is weer vlotter dan zijn voorganger.

 

Je kunt gaan speuren naar vervanging van het mainboard (tweedehands)...

Je kunt ook denken ik verkoop de nog werkende onderdelen los.

Persoonlijk zou ik gaan voor nieuw spul (CPU/MAINBOARD/RAM/VIDEO) en het bestaande zien te slijten.

Ik ben zelf geen voorstander van oplappen van verouderd materiaal of je moet het al op de plank hebben liggen en de achtergrond kennen.

 

Hoi, dank voor je info. Mijn probleem bij dit soort dingen is dat ik op geen enkele manier kan inschatten of "vlotter"  iets is wat mij ook verder helpt. Ik ben een heel basale gebruiker van de computer. Wat ik ermee doe is in eerste linie websites bezoeken en email ontvangen en versturen, met de kleinkinderen naar filmpjes op Youtube kijken en verder wil ik met name nog wel eens proberen om op de sat ontvanger opgenomen filmpjes te bewerken. Dingen als gamen etc. doe ik absoluut nooit en te nimmer, ik ben geen spelletjesmens, beleef daar absoluut geen plezier aan.

 

Wat me door alle jaren steeds is opgevallen is het feit dat juist bij dat afspelen van filmpjes, vooral als het om op de harde schijf opgeslagen filmpjes gaat (maakt niet uit of youtube of van de sat ontvanger) ondanks een steeds snellere processor en ook steeds snellere harde schijf (7200) het toch nog steeds wel voorkomt dat een filmpje hapert of een tijdje rommelt voordat het zichzelf recht trekt. Een tweede factor die ook bij deze computer tot de nodige problemen leidt is wanneer je teveel browser-windows open hebt staan Mozilla of Chrome gewoon bevriezen kan of in elk geval een tijdje onaanspreekbaar wordt. Zelfs al zie je dat je pc niet 100% gebruik maakt van zijn geheugen of processor. Waar dat dan wel aan ligt onttrekt zich aan mijn kennis.

 

Kijk, als een nieuwere processor of nieuwer moederbord in mijn specifieke situatie echt duidelijk merkbare verbeteringen brengt ben ik daar altijd voor te porren maar ik gok dat dat ook dit keer wel niet zo is. De enige verbetering die deze computer bracht was dat ik er vorig jaar achter kwam hoeveel sneller USB 3 werkt in vergelijking met USB 2. Maar dat is echt alles! Voor de rest is het steeds geld uitgeven voor iets wat op papier beter is (en waarschijnlijk voor spelletjes-speelders merkbaar beter is) maar voor mij absoluut niets doet. "Ausser Spesen nichts gewesen"  zegt men in Duitsland. Ik ben het met je eens dat het wellicht minder slim lijkt om aan iets ouds te verbouwen maar als dat voor een fractie van de nieuwkosten kan zonder dat je iets van verschil merkt in vergelijking tot echt nieuw is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geen hoge eisen, dat je toch problemen ervaart komt door de softwarematige afstelling van de computer.

Dat laatste is dusdanig complex en gebruikersuniek dat er op voorhand niet 123 een tip te geven valt.

Je zult niet de eerste zijn die stevig materiaal inslaat om je in de hoop dat het aan de hardware niet kan liggen.

Menigeen zal na korte tijd voor de zoveelste keer de conclusie gaan trekken dat ook deze hoop weer illusie is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt een basic computer nodig. Als je een AMD neemt kan je voor 350 euries klaar zijn. En niet bij die Duits grootgrutter kope!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

i7-860 nog wel goed? Hangen bij een Lynnfield cpu de PEG lanes niet reeds direct aan de cpu? Immers je hebt de TBS ook in het 2e PEG slot gestoken......

 

 

 

Je zult na het lezen van het voorafgaande wel begrijpen dat ik daar geen enkel zicht op heb. Ik zal op een of andere manier een bekwame hobbyist of betrouwbare maar niet dure reparateur moeten vinden, liefst niet te ver van mijn woonplaats Nijmegen af voordat ik het antwoord op deze vraag kan geven. Of was deze vraag meer bedoeld voor mensen die er net zoveel van weten als jij en niet op mij gericht?

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...