Ga naar inhoud


TBS 6925 kaart veroorzaakt niet meer opstarten van computer!


paulvr

Aanbevolen berichten

Het is niet alleen de snelheid van de processor, maar veel meer het beschikbare intern geheugen en de snelheid daarvan die op de prestaties van een computer van invloed zijn.

 

Dank je Cees. Ik bedacht me trouwens ook nog iets anders: ik heb zelf geen enkele ervaring m.b.t. het maken van filmpjes maar is het denkbaar dat er manieren zijn dat mensen zoiets op het internet zetten zonder dat er voldoende controlemomenten in zitten? Opvallend is namelijk dat sommige korte filmpjes van particulieren die je op het internet eigenlijk zo vaan youtube kunt afspelen moeilijk gaan doen als je die op je harde schijf opslaat. Gewone commerciele filmpjes geven nooit problemen maar het zijn juidt die prive gemaakte filmpjes à la de kat verzorgt een duif of de hond valt in het water die nogal eens een tijdje duren voordat ze synchroniseren. Ik heb altijd gedacht dat dat iets met mijn computer te maken had maar wie weet ligt het aan externe factoren. Blijft wel het euvel van "teveen vensters van bijvoorbeeld Explorer of Firefox open en de handel vriest vast. Ook al geeft de computer aan dat er nog een zee van geheugen vrij is.

 

Dat waren feitelijk de aanleidingen om een wat sneller duurder systeem te kopen. Maar dat bleek weliswaar wat te helpen maar niet afdoende. Vandaar mijn aarzeling over de vraag of ik überhaupt op dat pad nog wel verder zou moeten willen gaan.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank je Cees. Ik bedacht me trouwens ook nog iets anders: ik heb zelf geen enkele ervaring m.b.t. het maken van filmpjes maar is het denkbaar dat er manieren zijn dat mensen zoiets op het internet zetten zonder dat er voldoende controlemomenten in zitten? Opvallend is namelijk dat sommige korte filmpjes van particulieren die je op het internet eigenlijk zo vaan youtube kunt afspelen moeilijk gaan doen als je die op je harde schijf opslaat. Gewone commerciele filmpjes geven nooit problemen maar het zijn juidt die prive gemaakte filmpjes à la de kat verzorgt een duif of de hond valt in het water die nogal eens een tijdje duren voordat ze synchroniseren. Ik heb altijd gedacht dat dat iets met mijn computer te maken had maar wie weet ligt het aan externe factoren. Blijft wel het euvel van "teveen vensters van bijvoorbeeld Explorer of Firefox open en de handel vriest vast. Ook al geeft de computer aan dat er nog een zee van geheugen vrij is.

 

Dat waren feitelijk de aanleidingen om een wat sneller duurder systeem te kopen. Maar dat bleek weliswaar wat te helpen maar niet afdoende. Vandaar mijn aarzeling over de vraag of ik überhaupt op dat pad nog wel verder zou moeten willen gaan.

Hoi Paul,

 

Na dit bericht doorgelezen te hebben bedacht ik me ineens iets.

Ik ben al een tijdje geleden volledig met IE gestopt.

Die browser loopt met grote regelmaat volledig vast, stopt en moet dan opnieuw worden opgestart.

 

Daarom gebruik ik voor het snellere surfwerk Opera en dat bevalt werkelijk gigantisch.

Nooit meer hangers, vastlopers of volledig stoppen van het programma.

 

Daarnaast gebruik ik Firefox voor de veilige surf, Maxthon voor het overige werk en Google Chrome uitsluitend voor Facebook.

Ik gebruik ze allemaal tegelijk en heb geen enkele ergenis meer van hangers etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Paul,

 

Na dit bericht doorgelezen te hebben bedacht ik me ineens iets.

Ik ben al een tijdje geleden volledig met IE gestopt.

Die browser loopt met grote regelmaat volledig vast, stopt en moet dan opnieuw worden opgestart.

 

Daarom gebruik ik voor het snellere surfwerk Opera en dat bevalt werkelijk gigantisch.

Nooit meer hangers, vastlopers of volledig stoppen van het programma.

 

Daarnaast gebruik ik Firefox voor de veilige surf, Maxthon voor het overige werk en Google Chrome uitsluitend voor Facebook.

Ik gebruik ze allemaal tegelijk en heb geen enkele ergenis meer van hangers etc.

 

Dag Davidv,

Ik gebruik IE uiterst zelden, eigenlijk alleen als een stukje software me daarheen brengt. Standaard gebruik ik Mozilla Firefox. Maar als ik bijvoorbeeld in Russische websites m.b.t. mijn Dr. HD of Openbox ontvangers moet browsen dan vind ik Google Chrome ideaal omdat die vrijwel altijd met een snelle en redelijke vertaling van de hele pagina komt.

 

Met Opera heb ik geen enkele ervaring. Maar alle drie bovengenoemde browsers lopen bij teveel open windows vast. En juist bij Chrome laat ik nogal eens windows expres open staan, want als dat vertaalde pagina's zijn dan helpt een "pagina terug" bevel niet zonder dat ie eerst weer die al eerder bezochte pagina helemaal opnieuw weer gaat vertalen. Dis is dan ook een typisch moment van vastlopen. Explorer noemde ik alleen maar om aan te geven dat het daar ook gebeurt, maar als ik die eens in de maand gebruik dan is het veel.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw browser met regelmaat zulke hangers heeft dan is er toch iets anders aan de hand. Ik denk aan beestjes. Vooral als jij Russische sites bezoekt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw browser met regelmaat zulke hangers heeft dan is er toch iets anders aan de hand. Ik denk aan beestjes. Vooral als jij Russische sites bezoekt.

 

Die sites zijn nu eenmaal noodzakelijk als je met produkten werkt die voor de Russische markt geconcipieerd zijn, daar voert geen weg omheen. Maar eerlijk gezegd heb ik mijn virusscanners daar nooit alarm op zien slaan, wel regelmatig op allerlei mij minder bekende sat en electronica sites in West Europa. Zelf had ik de indruk dat je gewoon op moet passen als het aantal open vensters boven de pakweg 14 of 15 komt en het misschien om een limitatie binnen die browsers gaat.

 

Nu klinken 15 sites misschien wel royaal maar soms heb je gewoon problemen die je aan de hand van een trits verschillende sites wilt vergelijken, nazoeken of oplossen. Dat even ter uitleg. En wat de Russische sites betreft, het zijn er maar een stuk of vier en juist omdat de Chrome vertalingen lang niet altijd alles duidelijk maken wil het nog wel eens voorkomen dat bijdragen van verschillende mensen elkaar aanvullen als je ze naast elkaar ziet.

 

Niet dat ik alles tegelijk opengooi, de site waar de Openbox SX6 samen met de 4 op staat telt maar liefst 76 pagina's, in dat licht lijken 15 open pagina's niet eens zo veel. Maar ik zal de komende week eens kijken hoever ik daar met deze pc op kom, ik heb de nu alweer bijna afgelopen week vrijwel geen moment vrije tijd gehad.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Het is toch nog allemaal heel anders gelopen dan ik had gedacht. Toevallig raakte ik de afgelopen week in contact met een professionele top-IT'er die wel bereid was me te helpen. Ik ben daar vanmiddag op bezoek geweest, een superaardige man die met zijn gezin in een prachtige nieuwe villa woont en ondanks zijn drukke werkzaamheden toch alle tijd van de wereld voor me nam.

Allereerst zette hij al grote vraagtekens achter het verhaal waarmee ik kwam en de conclusies die hier getrokken zijn. Hij vertelde dat in principe natuurlijk alles mogelijk is maar dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat het wat ongelukkig inzetten van zo'n kaart zoveel schade zou hebben veroorzaakt. Hij had het in elk geval in al die jaren nog nooit meegemaakt. Dat klonk dus al redelijk hoopgevend.

Hij ging met mijn computer aan de slag en kwam al gauw tot de conclusie dat de voeding in elk geval goed was maar dat er wel iets aan de hand was met de processor. Na een reset van de CMOS en nog wat andere testjes haalde hij de processor van de bijbehorende socket. Eerst dacht hij sporen van een kortsluiting te zien. Bij nader inzien bleek dat degene die die processor jaren geleden voor zichzelf op het moederbord heeft geplaatst slordig heeft gewerkt. Er was namelijk een plekje waar tussen de processor en de contactpuntjes eronder een substantie zat, waarschijnlijk koelpasta maar daarbij ook nog eens een zwarte verontreiniging.

 

Maar ook na het zorgvuldig schoonmaken en opnieuw testen bleef het euvel bestaan. Hij zei dat je weliswaar niets voor de volle 100% mocht uitsluiten maar dat niet mijn onvakkundige plaatsing van die kaart maar veel waarschijnlijker de problematiek rond de vervuiling tussen processor en moederbord de uiteindelijke oorzaak moet zijn geweest van zowel teleurstellende performance van het systeem voorheen als wel het uiteindelijk sneuvelen van de processor vorige week. Omdat ik in de afgelopen jaren nooit iets aan de configuratie van die PC heb veranderd was dit de eerste keer dat dat moederbord überhaupt door mij is aangeraakt. De beweging van het moederbord bij het induwen van zo´n kaart kan daar net iets hebben veranderd als de verontreiniging bij de potjes van de processor enigszins spanningvoerend was. Met alle gevolgen van dien.

Omdat hij zelf veel met video en foto editing werkte kon hij me uit eigen ervaring een AMD processor van slechts 95 euro bij een bedrijf dat me hier al door iemand is aangeraden aanbevelen die behoorlijk wat sneller is dan mijn huidige en dat je daarbij al een goed moederbord voor 60 euro kon kopen. Die zal ik dus de komende week wel gaan bestellen, eventueel mag ik ook bij hem terugkomen als ik wil dat hij het voor me inbouwt. Wat wil een mens nog meer?

Hij was er zo van overtuigd dat die TBS kaart niet beschadigd kon zijn dat hij ondanks mijn bedenkingen en tegenwerpingen (ik wilde het verdorie niet zien gebeuren dat iemand die me zo prachtig helpt zelf met schade zou komen te zitten!) die kaart zomaar in zijn eigen systeem zette. En Godzijdank, geen enkel probleem en nadat hij de drivers ervan installeerde stond de kaart netjes in zijn systeem. Uiteraard stopte het daar want hij had geen satellietschotel aanwezig.

Uiteraard wil ik iedereen hier van harte bedanken voor jullie bereidheid om mee te willen denken over mijn computer probleem. Het bleek dus hoogstwaarschijnlijk helemaal niets met die TBS kaart te maken te hebben en dat is fijn want het is en blijft een duur ding. Ik ben heel blij dat ik hem gewoon kan gabruiken. Volgende week ga ik de betreffende onderdelen bestellen om dan zo gauw mogelijk mijn goede PC weer draaiend te hebben, en dat nog beter dan ooit tevoren. Hij zei trouwens ook dat de hardware die ik heb helemaal niet zo'n overdaad is en dat zowel de zwaarte van de voeding als de grootte van de kast perfect was, met name in combinatie met de 2 of 3 harde schijven die ik er doorgaans in heb zitten. Dus zelfs dat is nieuws waar ik blij mee ben. Dus tenzij er nog iets raars gebeurt kunnen we dit als een opgelost probleem beschouwen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de terugkoppeling!

 

Dus gewoon sluiting op de bus die direct op de cpu aangesloten zat met als gevolg zwarte pootjes in de cpu socket.

Uiteindelijk vervang je alsnog cpu en mainboard. Voeding was goed, zoals al ingeschat was.

Dat die sat kaart nog ok werkt is pure mazzel voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke processor ga je nemen. En welk moederbord? Ik zei al eerder dat je met AMD voor een paar euries klaar kunt zijn. Wat voor een voeding zit erin?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de terugkoppeling!

 

Dus gewoon sluiting op de bus die direct op de cpu aangesloten zat met als gevolg zwarte pootjes in de cpu socket.

Uiteindelijk vervang je alsnog cpu en mainboard. Voeding was goed, zoals al ingeschat was.

Dat die sat kaart nog ok werkt is pure mazzel voor je.

 

Graag gedaan, het zou wel grof zijn als ik de oplossing vond en die dan niet hier zou vertellen, nietwaar ;-) ?

 

Tja, en als je bedenkt dat dat waarschijnlijk al sinds 2009 zo gezeten moet hebben bij de originele eigenaar... Toen hij me zijn moederbord met processor en geheugen verkocht zal hij die processor wel gewoon hebben laten zitten waar ie zat. Maar het zal misschien wel bijgedragen hebben tot zijn beslissing een nieuw systeem te kopen. De snelheid van dit systeem zal allicht minder zijn geweest dan hij zelf had verwacht.

 

Ik heb overigens nog nadrukkelijk gevraagd naar de compatibiliteit tussen beide typen geheugenbankjes maar hij zei dat dat geen enkel probleem mocht vormen omdat beide typen exact dezelfde snelheid hebben en er ook geen andere graverende verschillen vertonen.

 

Maar toch interessant te horen dat dit sowieso zou zijn gebeurd op het moment dat ik ook maar iets in dat moederbord gestoken zou hebben. Had dus niets te maken met wat ik vreesde zelf verkeerd gedaan te hebben. Mijn zelfvertrouwwen is toch weer een beetje terug :-) hoewel het natuurlijk een feit is en blijft dat ik me niet realiseerde dat de aan-uit knop op een PC niet meer is wat het ooit was, een echte aan-uit knop. Maar goed, de mens is niet te oud om te leren, ik dus ook niet.

 

Wat de sat kaart betreft, zelf kan ik dat alles niet beoordelen maar volgens de expert die mij hielp was het nagenoeg uitgesloten dat er met die kaart iets zou zijn misgegaan. Per slot van rekening bewees hij dat door die kaart zonder de geringste aarzeling in zijn eigen systeem te steken, nietwaar?

 

Dat ik opgelucht ben zul je begrijpen!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke processor ga je nemen. En welk moederbord? Ik zei al eerder dat je met AMD voor een paar euries klaar kunt zijn. Wat voor een voeding zit erin?

Dag Psychosammie, ik was gisteravond even te gretig op je verzoek ingegaan door mijn shoppinglist hier neer te zetten zonder te bedenken dat dat als reclame voor de betreffende leverancier kan worden beschouwd. Dus kreeg ik een waarschuwing en verdween mijn antwoord. Ik mag wel naar fabrikantensites linken maar om een of andere reden kan ik die niet direct meer vinden Dus toch maar een kaal lijstje! Commentaren uiteraard van harte welkom!

 

1. de processor: AMD Black Edition - AMD FX 6300 3.5 GHz - 6-kern - 6 threads - 8 MB cache - Socket AM3+ - Box

kostprijs tussen 92 en 99 euro

 

 

2. het moederbord: ASRock 970 Pro3 R2.0 - Moederbord ATX - Socket AM3+ - AMD 970 - USB 3.0 - Gigabit LAN - HD Audio (8-kanaals)

kostprijs ruim 60 euro

 

 

3. mij werd een aparte processorkoeler hierbij aanbevolen:

 

Cooler Master Hyper TX 3 Evo Koeler voor processor

kostprijs rond de 25 euro.

 

Bij dat laatste ben ik ietwat bezorgd geraakt toen ik bij een bekend leverancier ##################### nogal wat negatieve gebruikers meningen tegenkwam. Het varieerde tussen slecht passend en lastig in elkaar te zetten tot een veel te lawaaierige ventilator. Ik heb daarom nog even gewacht met bestellen om eerst nog even na te vragen aan degene die me die raad gaf of dat wel zo slim was.

 

Wat de processor betreft, voor 5 tientjes meer heb je een 8-core processor. Ik leerde gisteren dat het aantal cores vooral bepalend is voor het aantal processen dat gelijktijdig kon plaatsvinden dus dat zet je aan het denken. Maar of dat in mijn situatie iets uit maakt ontgaat mijn beoordelingsvermogen. Ik denk dat ik het maar houd op wat me werd aangeraden tenzij hier iemand iets heel steekhoudends ter overdenking geeft.

aangepast door Michel
Verwijzing naar een webshop

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een beetje een 2013 configuratie. Niet slecht maar die processor koeling is al niet meer verkrijgbaar. Daarnaast heeft deze cpu geen ingebouwde gpu dus er moet nog een losse videokaart bij.

 

Je kan beter voor een 2014 kaveri processor gaan.

 

Ook heb je een full size atx moederbord. Krijg je ook een mega kast. Voor mij hoeft het allemaal niet zo groot.

 

Ik wil zelf een M-itx kastje in elkaar zetten. Ik denk aan de volgende onderdelen:

AMD A10-7800

Asrock fm2a88x-itx+

 

Koeler weet ik nog niet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op specificatie's ga ik niet spreken, maar kan wel reactie's hier bijstaan, dat je best een zo recent mogelijke hardware neemt, dan ben je een tijdje gerust. Als ik aan die fase kom, zou ik ook kijken, dat er geheugen banken vrij zijn, om bij te plaatsen.

Want de windows van vandaag, kan meestal goed weg met het huidige geheugen, maar na een paar jaar update's, ondervind ik dan wel, dat het prettiger werkt, als je dan geheugen bijplaatst.

Wat je met je pc doet, is ook sterk afhankelijk.

Eigenaars, met betreffende zo'n kaart, die jij hebt gekocht, zouden eens hun configuratie eens delen.

Maar ik heb me laten vertellen/wijsmaken, als je veel werkt met video bewerking, de grafische kaart ook zeer belangrijk is, en zou graag van deze zeggen, willen weten of dit een waarheid is, of larie en apekoek.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op specificatie's ga ik niet spreken, maar kan wel reactie's hier bijstaan, dat je best een zo recent mogelijke hardware neemt, dan ben je een tijdje gerust. Als ik aan die fase kom, zou ik ook kijken, dat er geheugen banken vrij zijn, om bij te plaatsen.

Want de windows van vandaag, kan meestal goed weg met het huidige geheugen, maar na een paar jaar update's, ondervind ik dan wel, dat het prettiger werkt, als je dan geheugen bijplaatst.

Wat je met je pc doet, is ook sterk afhankelijk.

Eigenaars, met betreffende zo'n kaart, die jij hebt gekocht, zouden eens hun configuratie eens delen.

Maar ik heb me laten vertellen/wijsmaken, als je veel werkt met video bewerking, de grafische kaart ook zeer belangrijk is, en zou graag van deze zeggen, willen weten of dit een waarheid is, of larie en apekoek.

 

Hoi,

Om het apelarie of iets vergelijkbaars te gaan noemen gaat wel wat ver, maar mijn deskundig raadgever zei me wel dat mijn Radeon kaart met een halve Gb geheugen voor mijn doeleinden wel zou voldoen. Meer is voor spelletjes speelders en ik hoor absoluut niet in die categorie thuis.

 

Hetzelfde voor mijn 8 Gb geheugen dat ook in deze nieuwe configuratie past. Voor foto- en videobewerking zijn er kennelijk twee dingen van belang, minstens 4 of meer core processor en zoveel mogelijk geheugen.

 

Vandaar dat hij me zei dat als ik tegen ongewenste vertragingen mocht oplopen dit hoogstwaarschijnlijk inhoudt dat er bovenmatig met de harde schijf wordt gecommuniceerd als het programma meer dan die 8 GB geheugen vereist. In professionele verhalen las ik dat men 16 Gb als beter en 32 Gb als optimaal ziet. Maar ik ben geen professional dus de kans is groot dat voor mijn veel geringere eisen die 8 Gb wel zullen voldoen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een beetje een 2013 configuratie. Niet slecht maar die processor koeling is al niet meer verkrijgbaar. Daarnaast heeft deze cpu geen ingebouwde gpu dus er moet nog een losse videokaart bij.

 

Je kan beter voor een 2014 kaveri processor gaan.

 

Ook heb je een full size atx moederbord. Krijg je ook een mega kast. Voor mij hoeft het allemaal niet zo groot.

 

Ik wil zelf een M-itx kastje in elkaar zetten. Ik denk aan de volgende onderdelen:

AMD A10-7800

Asrock fm2a88x-itx+

 

Koeler weet ik nog niet.

 

Hoi,

 

Dank je voor je commentaar. Maar even een paar correcties; zoals ik zei probeerde ik hier mijn bestel lijstje weg te zetten. Dat houdt dus in dat bij mijn geplande leverancier die drie onderdelen verkrijgbaar zijn.

Verder heb ik een enorm grote CoolerMaster kast dus hoeft het feit dat er een groot moederbord in moet natuurlijk volstrekt irrelevant. Misschien zelfs gemakkelijker te monteren dan iets heel kleins i.v.m. bevestigingspunten.

 

Toch wist ik niet dat het een "systeem van vorig jaar" betreft. Kun je me misschien vertellen waarom je de processor die jij hier noemt beter acht dan wat op mijn lijstje staat? Op zich is het neem ik aan wel iets van "hoe nieuwer hoe beter" maar toch vraag ik me daarbij dan wel weer af of het prijskaartje dan nodeloos hoger wordt vanwege het nieuw-zijn. Intussen keek ik even naar een Hardware beoordelings site en daar vind ik dat de door jou aanbevolen processor niet alleen enkele tientjes duurder is maar vooral 4 core is en het exemplaar wat ik wilde kopen 6 core. Ik kan me best voorstellen dat er misschien andre belangrijke criteria zijn waar ik geen weet van heb, maar juist omdat dat aantal cores mij als tamelijk belangrijk zijn voorgesteld lijkt het met mijn beperkte kennis van zake dat ik beter 6 dan 4 core kan hebben. :confused:

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt logisch, 6 cores zijn sneller dan 4. Zo simpel zit het helaas niet in elkaar.

Feit is dat AMD al een paar jaar de snelheid van Intel processoren niet kan bijhouden. Een gemiddelde I5 met 4 cores is al sneller dan die AMD met 6 cores. En ook nog eens pakweg 30% zuiniger. Want die AMD FX serie lust best wel wat stroom.

 

Wel heeft AMD zijn grafische processor prima voor elkaar. Met de genoemde Kaveri processors kan je op stand medium al prima spelletjes spelen (volgens de kenners ik speel geen spelletjes) terwijl je daar met een Intel toch wel een aparte grafische kaart voor nodig hebt.

 

En om het nog lastiger te maken. De prestaties van de processor zijn afhankelijk van de software. Als jij software hebt die maar 1 core kan aansturen dan heb je dus niets aan die andere 5 cores en is Intel sneller. Maakt de software optimaal gebruik van hardware versnelling via de GPU dan ben je weer beter af met een AMD.

 

Dus eigenlijk is die FX6300 een beetje geval van jammer. Niet echt rap, verbruikt veel stroom en heeft geen GPU.

 

Waarbij ik dan gelijk moet toegeven dan die Kaveri ook geen snelheidsmonster is en ook niet echt zuinig is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...