Ga naar inhoud


Zijn wij massaal gestoord, of is dit hedendaags normaal? mobiel internet.


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten


Vele lopen met het gezicht naar beneden te staren op hun telefoon. Ze missen al het mooie, de natuur, de lucht, de geluiden. Afgestompt raak je er van en dus verslaafd. 

Velen raken er door in de problemen door de hoge kosten. Nieuwe modellen worden gelanceerd en mensen geven er zeer veel geld aan uit, diefstal wordt gepleegd, relationele problemen worden er door veroorzaakt, onrust geeft het ook. Individualiteit werkt het in de hand en daarmee vereenzaming.

 

Goede gesprekken in de trein of een luchtig gesprekje tijdens het wachten op trein, bus enz. is er niet meer of amper, in de kroeg zitten velen met dat ding te spelen terwijl je er staat met mensen enz. enz.

 

De basis van telefoneren is al lang verdwenen. Het wordt ons ook bijna opgedrongen door al die reclames en het vertellen hoe cool je wel niet bent. 

 

Dus wat mij betreft hebben die oudjes volledig gelijk. Zelf ben ik een dertiger en betrap mezelf wel op het meedoen en ga dan snel weer terug naar de basis. Dat station zijn velen al gepasseerd.

 

Gezondheidstechnisch heb ik ook mijn bedenkingen bij al die mobiele dingen. Die straling bij je ballen als kerel schijnt ook niet je van het te zijn en bij je hersenpan ook al niet. Dus sociaal een drama, gezondheidstechnisch misschien ook wel. 

 

De creatieve geest wordt ook uitgeschakeld want alles kun je opzoeken ipv ontdekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet meer een van de jongsten, en ik wil misschien daarom niet al te snel kritisch reageren op vernieuwingen in de maatschappij. Ik groeide op in een voor mij best spannende tijd, althans dat vind ik zelf. De zestiger jaren waren een tijd van verandering, de piratenzenders op de Noordzee, de komst van UHF en dus Nederland 2 en Duitsland 2 en 3 en weliswaar onbetaalbaar maar in het Evaluon van Philips in Eindhoven wel aanraakbaar: (kleuren met de hand instellen) van kleuren televisie, dat was allemaal spannend, niet alleen om wat het was maar om wat het beloofde voor de toekomst. En dan had je de eerste (Telstar) satelliet die een directe verbinding met de VS mogelijk maakte en de steeds verdere uitbreiding van midden- en kortegolfzenders, het kon niet op.

 

Als me toen iemand zou hebben verteld dat een halve eeuw later het bezig zijn met telefoontjes iedere jonge persoon enorm zou boeien en zo'n beetje alles zou hebben vervangen dan had ik het absoluut niet geloofd. Goed, bij ons hing de telefoon aan de muur, maar op een gegeven moment ben je uitgebeld. Leuk dat ie in je zak mee kan maar om er nou een hobby van te maken? En nog kan ik me niet echt voorstellen wat ik ermee zou moeten. Als ik op pad ga is het om waar ik heen ga iets te doen, niet om voortdurend beschikbaar te zijn zoals ik dat thuis ben. Ik heb een oud Nokiaatje uit ongeveer 2003 en die gaat uitsluitend mee op zak als ik daadwerkelijk onderweg iemand wil kunnen bereiken of bereikt wil kunnen worden. In het begin nam ik het vaker mee maar dan kreeg ik onmiddellijk verwijten van " waarom nam je niet op?"  of meer van dat soort fraais. Gewoon omdat ik als ik bij de kassa van een winkel sta of wanneer ik met iemand in gesprek was het niet in mijn hoofd zou halen om dat te onderbreken omdat dat ding begon te rammelen.

 

Wat mensen doen of niet doen moeten ze zelf weten, maar ik ervaar dat idee van "sociale media"  als precies het omgekeerde. Ongelofelijk asociaal. Als ik voorheen een wat langere treinreis maakte raakte ik meestal wel in gesprek met medereizigers, dat was het leuke van reizen. Nu kijk je tegen een zee van zombies aan die met hun schermpjes voor hun kop niet eens opmerken wie er naast of tegenover hen zitten. En dat moet dan "sociaal"  heten? Hetzelfde op feestjes, nog niet zo lang geleden kwamen we bij elkaar om de verjaardag van twee van mijn kleinkinderen te vieren. Leuk zou je zeggen, en ja, leuk was het. maar de vier schoonzonen zaten binnen 5 minuten alle vier aan hun smartphones gekleefd en dat bleef zo voor het grootste deel van de middag en zelfs tijdens de barbecue. Gelukkig waren mijn dochters en mijn vrouw en ik er om de kinderen een leuke middag te geven. Maar als je dat soort dingen regelmatig meemaakt dan is het moeilijk om die dingen erg positief te beoordelen. En om in die context het woord " sociaal"  te gebruiken vind ik een godspe van de eerste orde. In het echte leven isoleert het mensen juist om echte nieuwe intermenselijke contacten te hebben, Je medemens met eigen ogen te zien, aan te kunnen raken. Daar kan geen stom schermpje tegenop.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat moet dan "sociaal"  heten? Hetzelfde op feestjes, nog niet zo lang geleden kwamen we bij elkaar om de verjaardag van twee van mijn kleinkinderen te vieren. Leuk zou je zeggen, en ja, leuk was het. maar de vier schoonzonen zaten binnen 5 minuten alle vier aan hun smartphones gekleefd en dat bleef zo voor het grootste deel van de middag en zelfs tijdens de barbecue.

In het verdere verleden heb ik dit gedrag op een andere manier ook al vaak meegemaakt. 

Ik sta in een speciaalzaak geduldig op mijn beurt te wachten. Echter, als ik eenmaal aan de beurt ben, rinkelt de telefoon. De beller wordt vervolgens geduldig en bij voorrang te woord gestaan en geholpen. Terwijl ik er al een kwartier of langer hebt gestaan.

Niks geen "Kunt u straks nog eens even proberen, het is nu erg druk.". Of een automatisch antwoordapparaat ertussen.

Het asociale gedrag ligt hem bij degene die opneemt. Smartphones verbinden niet alleen, ze isoleren ook.  

Die dingen lijken heilig te zijn. Het gebeurt regelmatig dat iemand zijn smartphone in de plee laat vallen. (Soms is dat ook de beste plek.  :lol: )

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft winkels waar men zo boers is om de klant te laten staan en voorrang geeft aan de telefoon.

Als het te erg wordt, gewoon omdraaien en buiten wandelen.

Eventueel nog een schepje bovenop doen, en zeggen dat ze alles wat je nodig had, maar verkopen aan degene die aan de telefoon hangt.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

. (Soms is dat ook de beste plek.  :lol: )

Dan moet vooral niet vergeten  door te spoellen,daar sommige Smartphone's water dicht zijn. :cry:

 

Van het laatste geval weet ik dat degene dat ding eruit heeft kunnen vissen :eek:  en vervolgens in de schaal droge snelkookrijst heeft gelegd om hem weer droog en aan de praat te krijgen. :crazy: Ik weet niet of deze procedure de bacterien ook verwijdert. :sick:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paulvr je hebt helemaal gelijk, echter.......

 

Ik zit regelmatig op een een bepaalde plaatselijke Facebookgroep. Op een gegeven moment begin je de regelmatige bezoekers daarvan een beetje te "kennen". Ik heb voor die groep dit jaar twee leuke uitjes bedacht en georganiseerd, mede door het feit dat ik mijn virtuele vrienden wel eens wou ontmoeten. Beide uitjes waren een groot succes. Ik heb hierdoor 4 leuke mensen in den lijfe ontmoet waarmee ik nu nog regelmatig echt contact heb.

 

Zo kan het dus ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met de meeste mensen is dat ze zaken alleen maar vanuit hun eigen oogpunt kunnen bekijken.

 

Echter ben ik het wel totaal eens met een stukje fatsoen en omgangsvormen. Als je in gezelschap bent is het onbeschoft om de telefoon te gebruiken. En als je nou echt moet opnemen als iemand je belt is het minste wat je kunt doen aangeven dat je later terug belt, maar tegenwoordig zit op alle phones een semi automatische sms functie waarmee je met 2 klikken een sms kan sturen met een predefined tekst bericht.

 

Maar dat mensen niet kunnen begrijpen waarom men er dag en nacht mee bezig is draagt niet bij aan de discussie - dat is persoonlijk. Ik kijk veel voetbal, mijn vrouw begrijpt dit niet. En daarnaast betwijfel ik of de meeste mensen enig idee hebben wat je er eigenlijk allemaal mee kan doen tegenwoordig... als je nog met Nokias uit 2003 rondloopt kun je best het onbeschofte gedrag veroordelen, maar niet de passie die men er mee heeft.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ ronaldsl. Ik ga zeker het nieuw medium niet zwart maken, ik ken er ook die gelukkig getrouwd zijn, waar de relatie begon via een virtueel medium.

Maar helaas is het vele malen anders. Ik heb ooit eens gehoord, dat buren maandenlang aan het communiceren waren via het net, om pas maandenlang te ontdekken dat ze naast elkaar wonen. Dus alle gekheid op een stokje.

Maar ik gebruik alles met maat, en er zijn ook vele goede zaken aan. Ik ben soms genoodzaakt op het openbaar vervoer, en soms vinden vandalen het nodig de informatie te bekladden te verwijderen, en daar sta je dan. Je kan bellen, maar die mensen hebben wel meer te doen. Dus via gps locatie en mobiel internet, kan je de bus uren van deze halte opvragen.

Maar meer en meer las ik vrije tijden in, en moeten de mensen maar hun denken veranderen, dat iemand die een gsm heeft, continu bereikbaar moet zijn.

Als ik iemand bezoek, dan gaat mijn aandacht naar die persoon, en niet naar mijn iphone. meestal ban ik dan zeer beperkt of niet bereikbaar, tenzij ik een belangrijke telefoon verwachtende ben van een officiële instantie. Maar die duren dan soms hooguit 10 minuten, en heeft de persoon die je bezoekt en vooraf inlicht, geen probleem ermee.

De gsm is handig bij panne's, want als je vroeger een publieke telefooncel moest zoeken die werkte, dan kon je beslist enkele kilometers afleggen, en dan mocht je de pech niet hebben, dat die uitsluitend kaarten aanvaarde.

Want de dag van vandaag laat zo goed of niemand je nog binnen, om een gesprek te doen naar o.a. een garage.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 24 uur per dag oproepbaar dus mijn Smartphone is altijd in de nabijheid en ja ik bel ook best veel, vaak tussen de 400 en 500 minuten per maand maar dat is vrijwel alleen zakelijk en tijdens werktijd.

Daarnaast is de smartphone ook best wel handig. Je kunt een sensor niet vinden?, de zaak stuurt wel even een tekening. Je hebt gegevens nodig of een handleiding? één berichtje naar de zaak en je hebt hem 5 min later in de mailbox enz.

Je zit bij een klant en voelt dat er iets niet klopt of dat de klant niet de volledige waarheid verteld 1 sneaky SMS naar de zaak en een paar min later weet je precies wat er gebeurd is, hoe de financiële toestand van deze klant is of deze negatief in het nieuws is geweest enz.

 

Dus voor bepaalde zaken is zo'n ding best handig en levert die in mijn geval gewoon geld op of wordt voorkomen dat je ergens veel tijd in steekt zonder dat het wat oplevert.

Is het lastig? ja, ben je net een keer aan het vissen, heb je een wedstrijd, heb je een verjaardag of feestje oid. belt er weer iemand met problemen die absoluut niet kunnen wachten omdat men zonder ingeschakeld alarm niet verzekerd is, die gillende sirene niet stop te krijgen is enz.

Die mensen betalen dan ook voor een servicecontract en dan kun je niet zeggen van sorry ik ben net in discussie over welk bier het lekkerste is met mijn neefjes dus je moet maar even wachten.

 

Maar onzin dingen als whatsapp, facebook ed. die zal je niet op mijn telefoon vinden.

waarom niet? nou reken maar uit ik bel al 400 tot 500 min per maand, ik rij ruim 4000Km per maand en probeer dan ook nog 8 uur per dag productief te werken. Buiten deze tijd maak ik mijn offertes, zoek ik zaken uit, maak ik programmeringen voor onze systemen, doe ik de nodige bestellingen en ben hier en op andere fora dan nog eens af en toe aanwezig.

Zou daarnaast elke klant maar 1 berichtje per jaar sturen dan heb ik er wel 4 per dag en moet ik dan ook nog alle whatsapp, facebook, linkedIn enz. berichten beantwoorden van tante ... die naar het ziekenhuis is geweest, zoon of dochter die met een lekke band ergens staat en te beroerd is om even naar huis te lopen enz. dochter die en "Ooh zo mooie trui heeft zien hangen" en meer van dat soort flauwekul dan kan ik zo langzamerhand mijn bed wel verkopen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gerrit, in jou geval, kan ik 100% begrijpen, dat je 24h/24h bereikbaar bent, en je bent er via de een of andere manier voor betaald, of je doet het gedeeltelijk uit liefhebberij. Als je dergelijke job aanneemt, dan weet je ook de consequentie's ervan.

En die foto's, kan ik als hobbyist ook goed gebruiken. probleem met aansluiten, of ander probleem, waar foto handig is?

persoon neemt foto, en via de gedeelde map, komt die bij mijn gsm, en kan ik hem helpen.

Op mijn iphone, is ook het programma teamviewer aanwezig, om mensen uit de nood te helpen.

Dit is van mij op volledige vrijwillige basis, waar ik geen eurocent aan verdien. Dus ben ik dan ook maar bereikbaar als ik zin heb.

Maar als ik ooit nog in een situatie kom, waar ik bereikbaar moet zijn, om het even wat, en ervoor betaald wordt, ok, dan zou ik dat ook doen. Maar dan zou ik pogen een gsm nummer te krijgen enkel voor werk en zaken, die liefst niet bekend is bij vrienden, om 's nachts wakker ge- sms't te worden, om te melden hoe lekker het eten was bij restaurant X.

En nu ga ik vrijwillig in bed, en ben ik onbereikbaar, zolang ik dat wil.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 24 uur per dag oproepbaar dus mijn Smartphone is altijd in de nabijheid en ja ik bel ook best veel, vaak tussen de 400 en 500 minuten per maand maar dat is vrijwel alleen zakelijk en tijdens werktijd.

Daarnaast is de smartphone ook best wel handig. Je kunt een sensor niet vinden?, de zaak stuurt wel even een tekening. Je hebt gegevens nodig of een handleiding? één berichtje naar de zaak en je hebt hem 5 min later in de mailbox enz.

Je zit bij een klant en voelt dat er iets niet klopt of dat de klant niet de volledige waarheid verteld 1 sneaky SMS naar de zaak en een paar min later weet je precies wat er gebeurd is, hoe de financiële toestand van deze klant is of deze negatief in het nieuws is geweest enz.

 

Dus voor bepaalde zaken is zo'n ding best handig en levert die in mijn geval gewoon geld op of wordt voorkomen dat je ergens veel tijd in steekt zonder dat het wat oplevert.

Is het lastig? ja, ben je net een keer aan het vissen, heb je een wedstrijd, heb je een verjaardag of feestje oid. belt er weer iemand met problemen die absoluut niet kunnen wachten omdat men zonder ingeschakeld alarm niet verzekerd is, die gillende sirene niet stop te krijgen is enz.

Die mensen betalen dan ook voor een servicecontract en dan kun je niet zeggen van sorry ik ben net in discussie over welk bier het lekkerste is met mijn neefjes dus je moet maar even wachten.

 

Maar onzin dingen als whatsapp, facebook ed. die zal je niet op mijn telefoon vinden.

waarom niet? nou reken maar uit ik bel al 400 tot 500 min per maand, ik rij ruim 4000Km per maand en probeer dan ook nog 8 uur per dag productief te werken. Buiten deze tijd maak ik mijn offertes, zoek ik zaken uit, maak ik programmeringen voor onze systemen, doe ik de nodige bestellingen en ben hier en op andere fora dan nog eens af en toe aanwezig.

Zou daarnaast elke klant maar 1 berichtje per jaar sturen dan heb ik er wel 4 per dag en moet ik dan ook nog alle whatsapp, facebook, linkedIn enz. berichten beantwoorden van tante ... die naar het ziekenhuis is geweest, zoon of dochter die met een lekke band ergens staat en te beroerd is om even naar huis te lopen enz. dochter die en "Ooh zo mooie trui heeft zien hangen" en meer van dat soort flauwekul dan kan ik zo langzamerhand mijn bed wel verkopen.

 

suc6

 

Gerrit

 

Je haalt nu werk en persoonlijk door elkaar. Als jij op een feestje zit kun je best aangeven dat je er graag bij bent maar wel 'pieper dienst' hebt. Niemand die daar last van zal hebben.

 

Dat is heel wat anders dan iemand die op een feestje zit en een half uur lang op zijn phone gaat bellen/chatten met een vriend over het weer (w.e).

 

'Onzin dingen' zijn het niet. Jij vind het onzin om te hebben. Maar getuige de honderden miljoenen mensen die het wel dagelijks gebruiken (en de vele miljarden die die bedrijven waard zijn) vind men er toch een nut in.

 

Ik snap best dat jij blij bent als je je phone kan wegleggen - zou ik ook zijn als ik er de hele dag mee bezig was voor mijn werk. Maar daar kun je een app niet op beoordelen.

 

Om je een simpel voorbeeld te geven of de enorme meerwaarde die apps als whatsapp hebben - ze hebben de telefoon kosten wereldwijd met miljarden naar beneden gedrukt. Gevolg daarvan is dat de providers langzaam aan gedwongen worden SMSen gratis te maken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...