Ga naar inhoud


Maximum e85 astra 1,2,3 + hotbird


Rod05

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Die laatste is alleen geschikt wanneer je in de woestijn woont.

https://www.sat4all.com/forums/topic/337519-welke-quad-lnb/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zou gaan voor Alps.

 

Heb eigenlijk weinig last van druppels op de kop van de smalle lnb en gebruik deze voor 19.2 omdat we meer op 23.5 kijken. Er kan echter wel makkelijker een druppel blijven hangen in de kop van de smalle lnb. Als de zon dan schijnt heb jij nog geen beeld :D.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hans

Je schrijft:
"ik verkies juist een instelling met een centrale lnb. In het geval van HB en de Astra's zet ik altijd 23.5 in het midden."
Waarom zou je dat doen. Dan staat de Hotbird-lnb 12,9 graden uit het midden. Dat resulteert in een zeker 1,5dB verzwakking van de Hotbird 13 waardoor je op een versterking van 37,2 uitkomt.
Als je de buitenste twee lnb's even ver uit het midden houdt, staan ze 9,2 graden uit het midden wat slechts een verlies geeft van 0,3dB waardoor de versterking op 38,4dB.
Het is toch doodzonde om die 1,2dB versterking te laten liggen. Ik vind dit ondoordacht.
 

post-60869-0-26123800-1414332900_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

 

We hebben hierover wel eens eerder gesproken. Ik ga voor het meest optimale signaal op 23.5.  Na de afstelling van 23.5 ga ik naar 19.2. Als ik deze twee posities optimaal heb zet ik de schotel in het midden. Zoals ze bij Satlex aangeven op ongeveer 21 graden. Volgens mij komen we dan uiteindelijk uit bij dezelfde eindstreep.

 

Ook heb ik Hotbird op de centrale positie bekeken in signaal. Ik haal er niet minder uit in de multifeed.

 

Van de week is het mooi weer en zal ik het nog eens op jouw manier doen want je bent nooit te oud....

Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog eens even nagekeken en ben ooit op jouw advies aan deze instelling gekomen:

 

Je moet de Maximum E-85 als volgt afstellen:

Stel de skew van de schotel in op nul graden.
Controleer met een waterpas of de rail precies horizontaal staat. Stel hem zonodig goed.
Stel de skew van de schotel in op 100,7 graden.
Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden.
De afstanden van de lnb's moeten als volgt staan:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 76mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 51,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 55mm

Met koppen van 60mm gaat dit dus niet. Het enigste wat je kunt doen is de koppen van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 tegen elkaar te zetten. Hierbij begin je de houder van de Astra 23,5 zo in te stellen, dat de lnb boven de arm staat.
De lnb van de Hotbird moet op 68,5mm van de Astra 19,2-lnb afgesteld te worden gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Stel nu de schotel af op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. De rest staat dan ook zo goed mogelijk.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, toen kende ik de versterkingsgegevens van de E85 nog niet hoe snel die afvalt als satellieten onder een hoek invallen. Dan is een Wavefrontier T90 toch een echte multifocus schotel want die valt bij 15 graden pas 0,5dB af. De E85 valt bijna af als een gewone offsetschotel. Kijk maar eens naar een gewone Triax 78, die valt bij 2,4dB af, iets meer dan een E85 met 2dB.
 

post-60869-0-65996300-1414340977.jpg

post-60869-0-47918000-1414340993.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...