Ga naar inhoud


Maximum e85 astra 1,2,3 + hotbird


Rod05

Aanbevolen berichten

Tja , als ie net zo goed is maakt het me niet uit, alhoewel ik niet krijg wat ik besteld heb.

Ik weet (nog) niet hoe een originele er uit ziet maar deze heeft scherpe randjes ( voelt als gestanst blik ) de slotboutjes waren matig en passen niet lekker ( de coating gaat er dus aan). Op de lnb houder staat geen middenstreep zodat je niet alvast makkelijk de houders uit kan meten.

 

Sprietje : De afstanden zijn vanaf het midden van de lnb's toch ? Ergens anders had iemand de afstand tussen de houders...

aangepast door Rod05
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja Rod05, mijn berekeningen gaan altijd uit van afstanden aan de voorzijde op de lnb gemeten. Daar is rekening mee gehouden dat de lnb's iets scheef staan t.o.v. elkaar omdat ze altijd naar het midden van de schotel gericht moeten zijn. Tevens is er rekening mee gehouden dat het focuspunt van de lnb 15mm achter de kap ligt ofwel 35mm vóór het midden van de lnb-klem.
Met mijn berekeningen maakt het dus helemaal niet uit wat voor soort lnb-houders er gebruikt worden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rod05,

 

 

Nu heb ik de Blueqon ED85 multifocus ovale schotel nog niet in mijn handen gehad, maar het is een low cost merk en gaat snel roesten. Dus beschermen met autowas.

Het is in geen geval een Maximum E85. Er is ook een prijsverschil tussen deze merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van Sprietje het nieuwe inzicht gebruikt bij een Maximum E85 (de originele wel te verstaan).

 

De foto laat zien dat 19.2 - 17mm uit het midden is geplaatst. Gekozen voor een smalle lnb omdat anders de 51 mm afstand tussen 19.2 en 23.5 niet te behalen is. Voor 19.2 gekozen omdat dit de sterkste satelliet is, maar ook omdat er op 23.5 meer gekeken wordt.

 

Tussen 23.5 en 28.2 is de afstand van 54 mm niet haalbaar. Na de lnb houder wat aangedraaid te hebben van 23.5 kan de houder van 28.2 nog wat opschuiven tot de lnb's een permanent huwelijk hebben. We zitten zo'n 4 mm verder dan wenselijk, maar dat is voor 28.2 geen probleem.

 

De Hotbird staat 75.5 mm van 19.2 en dan volgt 5 graden.

 

De schotel staat afgesteld op 23.5 met een skew van 100.14 (Almere). De lnb skew is minimaal in te stellen voor het optimaliseren van het signaal.

 

De lnb houders zijn lastig vast te zetten. Na de fijn afstelling van de lnb's moeten de parkers vastgezet worden. Een lastig klusje met de rail op de schotel en kies ervoor de rail er maar even af te halen. Voordeel als de schotel aan de muur hangt dat je de kabels op de grond aan de lnb's kan monteren. Rail weer op zijn plaats en een diseqc (Spaun) aansluiten. Met de meter via de diseqc alles nog eens na checken.

post-72666-0-96837700-1414577427_thumb.jpg

post-72666-0-76555400-1414578123_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprieje,

 

 

Heb afgelopen weekend jouw nieuwe inzicht van het plaatsen van de lnb's op een E85 uitgeprobeerd.

Op Hb een minimale verbetering, maar op de rest net wat minder signaal. Uiteraard weer opnieuw afgesteld op 23.5.

Was er niet meer aan toegekomen om eens op 19.2 af te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het project even op pauze gezet... nu t zonnetje weer schijnt weer verder.


 


Tis een beetje krap op de rail met alle 4 de lnb's , heb besloten de 19.2 in het midden te zetten met een ALPS en de hotbird 13 en de astra 23 ga ik er dan nog wel naast krijgen... De 28 erbij werd wel heel krap allemaal en dat zien we later nog wel als het nodig is , maar 3 is ook zat.... heb geen zin om alle LNB's te ruilen. (de inverto black ultra quattro is breed achterop, had dan beter de inverto premium quattro kunnen nemen waar de ansluitingen achter elkaar liggen. Maar ja t is eenmaal zo)


 


Ben het maar op de praktische manier aan het doen, al die berekeningen tot achter de komma zijn leuk maar in de praktijk kom je met die halve millimeters niet ver... althans niet als ik 6 meter hoog in een paal hang. Teveel als maar dan mits etc... en teveel geklooi met gradenboogjes, waterpassen etc. Ik heb nu gewoon met een analoog wijzertje het hardste signaal gepakt (met een wijzertje en piepertje zie je de pieken , digitaal niet...) Gedraaid, de hoogste piek gepakt en daar op vast gemonteerd.  Toen mijn digitale metertje gepakt en de LNB skew gedraaid totdat de signaal kwaliteit het beste was...


 


Nu heb ik op de TV het signaal eens bekeken , nu zie ik een hele reeks 10/10 kanalen (kwaliteit) maar ook een reeks 6 of 7 van de 10. De ontvangst sterkte is altijd voluit.


Is het zo dat op Astra 19 er inderdaad enorme kwaliteits veschillen zijn in de transponders ?  Heb bijv. als willekeurig voorbeeld BibelTV snoeihard binnen op 10 met kwaliteit 10 en de volgende zender in de lijst is HustlerTV en die zakt ineens van in kwaliteit naar 6 a 7.  Die geeft blokjes af en toe terwijl een andere zender (zelfs HD) op 6 a 7 (van de tien) wel stabiel is. ?!?


 


Vraagje dus: wat is nu de sterkste zender op astra 19 en wat is een hele zwakke en wat zou ik moeten kunnen halen qua ontvangst kwaliteit. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Beste Rod05

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend:

 

Plaats de schotel met de skew op precies nul graden, d.w.z. op 90 graden van de schaalverdeling.

Leg een waterpas over de rail en zet de bouten van de rail nu goed vast.

 

Om zo min mogelijk verlies op de buitenste lnb's te hebben, is het verstandig om niet de lnb van de Astra 19,2 in het midden te zetten maar er voor te zorgen dat de twee buitenste lnb's beide even ver van het midden af staan.

Stel hiertoe de houder van de Astra 19,2 zodanig af, dat het midden van de lnb 17mm uit het midden van de arm staat.

De afstanden van de lnb's moeten nu als volgt worden afgesteld:

tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 51mm

tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 54mm

tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 75,5mm

 

Zoals je ziet kunnen er niet overal normale lnb's met koppen van 60mm gemonteerd worden. Om de lnb's op hun ideale plaats te laten staan, zou het het beste zijn om voor de Astra 23,5 een ALPS-lnb te nemen. Dan kun je voor de overige satellieten gewone lnb's gebruiken die precies op hun plaats staan.

Als je voor de zwakkere Astra 23,5 toch liever een gewone lnb wilt gebruiken, dan zou je die ALPS op de positie van 19,2 kunnen zetten. Maar zoals je ziet moet de lnb van de Astra 28,2 dan wel ruim 4mm naar buiten geschoven worden omdat die afstand ook maar 54mm is. Nu zal dat weinig problemen opleveren voor het signaal want de Astra 28,2 is toch heel sterk in Rotterdam.

 

Stel nu de elevatie van de schotel in op 28,8 graden en zet de skew van de schotel op 10,6 graden, dat wil dus zeggen instellen op 100,6 graden.

Nu de schotel draaien totdat je de Astra 19,2 gevonden hebt.

Je kunt nu de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2 maar je kunt dat ook doen op de Astra 23,5.

 

Stel als laatste de skew van de lnb's af. De berekende waardes zijn:

Hotbird 13 op 7 graden

Astra 19,2 op 4 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 28,2 op 10 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail. Controleer of de skew van elke lnb maximale signaalkwaliteit geeft.

 

 

Beste Sprietje, 

 

Ik heb onlangs de zelfde schotel aangeschaft en ben op zoek naar instructies om deze 4 satellieten te kunnen instellen hier in Tilburg. Ik heb hiervoor een single-feed schotel gehad en weet dus niet zelf aan deze waarden te komen. Jouw uitleg voor Rod is heel duidelijk, zou jij dit ook voor mij voor Tilburg kunnen uitrekenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste elponchis

Ik heb het volgende voor Tilburg voor je uitgerekend:

Plaats de schotel met de skew op precies nul graden, d.w.z. op 90 graden van de schaalverdeling.
Leg een waterpas over de rail en zet de bouten van de rail nu goed vast.

Om zo min mogelijk verlies op de buitenste lnb's te hebben, is het verstandig om niet de lnb van de Astra 19,2 in het midden te zetten maar er voor te zorgen dat de twee buitenste lnb's beide even ver van het midden af staan.
Stel hiertoe de houder van de Astra 19,2 zodanig af, dat het midden van de lnb 17mm uit het midden van de arm staat.

Zorg er voor dat alle lnb-koppen 5-6mm vrij staan van de lnb-klem.

De afstanden van de lnb's moeten nu als volgt worden afgesteld:
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 51mm
tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 54,5mm
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 76mm

Zoals je ziet kunnen er niet overal normale lnb's met koppen van 60mm gemonteerd worden. Om de lnb's op hun ideale plaats te laten staan, zou het het beste zijn om voor de Astra 23,5 een ALPS-lnb te nemen. Dan kun je voor de overige satellieten gewone lnb's gebruiken die precies op hun plaats staan.
Als je voor de zwakkere Astra 23,5 toch liever een gewone lnb wilt gebruiken, dan zou je die ALPS op de positie van 19,2 kunnen zetten. Maar zoals je ziet moet de lnb van de Astra 28,2 dan wel 3,5mm naar buiten geschoven worden omdat die afstand ook maar 54,5mm is. Nu zal dat weinig problemen opleveren voor het signaal want de Astra 28,2 is toch sterk genoeg in Tilburg.

Stel nu de elevatie van de schotel in op 29,3 graden en zet de skew van de schotel op 10,3 graden, dat wil dus zeggen instellen op 100,3 graden.
Nu de schotel draaien totdat je de Astra 19,2 gevonden hebt.
Je kunt nu de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2 maar je kunt dat ook doen op de Astra 23,5.

Stel als laatste de skew van de lnb's af. De berekende waardes zijn:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail. Controleer of de skew van elke lnb maximale signaalkwaliteit geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...