Ga naar inhoud


DiSEqC waterschade


ZiXon

Aanbevolen berichten

Er komt netjes 18V uit de tuner en ook op het dak meet ik 18V aan de andere kant van de kabel.

Kunnen de LNBs dan stuk zijn gegaan? Of is dit zeer onwaarschijnlijk?

Maar volgens mij heb je #4 van Sprietje nog niet getest. Dat lijkt me wel noodzakelijk om uit te kunnen sluiten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Compleet 0%

Dat verwachtte ik al.

Conclusie: andere tuner testen.

 

Door kortsluiting (water) kan inderdaad de tuner hardwarematig beschadigd worden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de signaalsterkte 0% is, dat heeft de lnb geen voeding. Als jij bij de diseqc-switch wel 18V meet, dan komt op een of andere manier de voeding niet bij de lnb terecht.
Kijk, kwaliteit 0% dat kan als de schotel niet goed meer staat maar signaalsterkte moet de ontvanger altijd aangeven. Meestal toch minimaal 20%.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de signaalsterkte 0% is, dat heeft de lnb geen voeding. Als jij bij de diseqc-switch wel 18V meet, dan komt op een of andere manier de voeding niet bij de lnb terecht.

Kijk, kwaliteit 0% dat kan als de schotel niet goed meer staat maar signaalsterkte moet de ontvanger altijd aangeven. Meestal toch minimaal 20%.

 

 

Voor de goede orde, ik heb de diseqc er tussenuit gehaald en meet 18V op de kabel die ik dan direct in de lnb doe om te testen.

Maar dan moet ik maar een nieuwe tuner kaartje bestellen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede orde, ik heb de diseqc er tussenuit gehaald en meet 18V op de kabel die ik dan direct in de lnb doe om te testen.

Maar dan moet ik maar een nieuwe tuner kaartje bestellen. :(

Heb je meerdere lnb's geprobeerd ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de de spanning ook meten als de antenne kabel aan gesloten is op de lnb

Het kan zo zijn,als hij aan gesloten word op de lnb, dat de spanning helemaal weg is

dat betekent dat er geen ampères meer zijn, LNB stroom 13/18 V, 400 mA max.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Precies wat satencom zegt.

Wanneer je met een hoogohmige meter een onbelaste tuner uitgang meet kan er best 18 Volt gemeten worden terwijl met belasting de spanning wegvalt.

 

Maar hetzelfde kan ook gebeuren met een doorgerotte antenne kabel.

 

Heb je al een stukje van de kabel geknipt en gekeken hoe die eruit zet van binnen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds kort een T90 met 8 lnbs.

De setup heeft een tijd lang goed gewerkt maar van de ene op de andere dag had ik op geen enkele LNB nog signaal.

Toen ik op het dak ging kijken kwam ik erachter dat de diseqc switch van de paal af was en plat op het dag lag. Hier kan natuurlijk best water bij gekomen zijn.

Gisteren wou ik de switch vervangen maar zelfs met de kabel direct aangesloten op een LNB kreeg ik met geen mogelijkheid signaal.

Ik heb twee LNBs geprobeerd en opnieuw gedraaid voor signaal maar het blijft zwart. :(

 

Mijn vraag is: wat kan er stuk gaan door kortsluiting in een diseqc?

Is de tuner stuk of zijn alle LNBs stuk? Of is dit juist onmogelijk?

 

Dat alle LNB´s kapot zijn is extreem onwaarschijnlijk en uit te sluiten.

Water in de coax veroorzaakt geen kortsluiting.  Zeker niet bij DC laagspanning. Wel een kruipstroom maar bij schoon water is die zeer laag. Wel zoals Frans B. zegt gaat het HF verloren. Dus een kortsluiting voor het HF signaal. Meestal vallen dan langzamerhand bepaalde transponders uit, wat een hoop tijd in foutzoeken kan kosten.

Neem de coaxkabel bij de ontvanger en de LNC los. Meet dan de weerstand tussen de binnenader en mantel. Die moet oneindig hoog zijn. Meet je daar een weerstand dan is er water in de kabel. Dit zal enkele k-ohm tot m-ohm zijn, maar zeker niet enkele ohms want dan is er inderdaad sprake van een kortsluiting.

Hang de meetsnoeren van de multimeter maar eens in een glas water en je zult zien dat we het over enkele 100 k-ohm hebben.

Dus om dan direkt over kortsluiting te schreeuwen is onzin. De ontvanger hoeft nauwelijks meer stroom te leveren. Tenzij dit water al een lange tijd in de kabel zit en corrosie bij de connectoren heeft veroorzaakt. Dan wordt de lek-weerstand en daardoor de kruipstroom groter.

De meeste moderne ontvangers hebben een beveiliging tegen kortsluiting of te hoge stroom en schakelen de spanning af.

Dus er is met grote waarschijnlijkheid niets kapot.

Hang een LNC aan de ontvanger via je coax, schakel in het menu Diseqc af, zet in het menu voor de LNC: universeel (als het een universele is) en ga dan op zoek naar de satelliet die je wilt ontvangen. Het beste is het om zo´n metertje te kopen voor een paar knaken en hang die in de coax bij de LNC.

En ga niet aan de schotel zitten te draaien terwijl je schoonmoeder beneden in de kamer loopt te krijsen: "nee...ja..nee..slecht...ja...nee toch niet". Zo werkt het niet.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb zelf meegemaakt dat een kabel door vocht dit probleem veroorzaakte

Naderhand bleek de  gevlochten buitenmantel verteerd te zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de de spanning ook meten als de antenne kabel aan gesloten is op de lnb

Het kan zo zijn,als hij aan gesloten word op de lnb, dat de spanning helemaal weg is

dat betekent dat er geen ampères meer zijn, LNB stroom 13/18 V, 400 mA max.

 

Hoe doe ik dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...