Ga naar inhoud


Triax 88 met de verschillende versterkingsfactor?


lujo

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Klok, klepel?

 

Misschien bedoelt hij duo of triple lnb, s?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou cees, dat denk ik niet. Maar kijk nu eens wat wolfje schrijft:

"Hou er rekening mee dat een grotere schotel ook meer ruis zal sturen naar de LNB"

Tja, een lnb ontvangt behalve de signalen van de satelliet ook atmosferische ruis en thermische ruis maar een grotere schotel zal ook meer signaal van de satelliet ontvangen. In feite blijft de signaal ruisverhouding dus hetzelfde. Anders wordt het met de interne ruis van de lnb. Hoe groter de schotel is, hoe meer signaal op de antenne komt en hoe groter de signaal-ruis verhouding wordt die uit de lnb komt.
Daardoor krijg je met een grotere schotel die goed is afgesteld altijd een betere signaalkwaliteit dan met een kleinere schotel. Wolfje beweert het tegengestelde.

Nu zou het kunnen dat hij wil zeggen dat de feedhorns die op de lnb's zitten te klein zijn voor grote schotels. Natuurlijk is het zo dat de grootte van de feedhorn wel iets met de schotelgrootte te maken heeft.
Een 60mm feedhorn heeft 4 scalarringen. Een smalle Inverto multiconnect lnb heeft er maar 2.
Hoe langer de feedhorn is, des te nauwkeuriger is de conische ontvangstbundel van de lnb en des te nauwkeuriger wordt de rand van de schotel afgetast.
Feedhorns van 60mm diameter zijn uitstekend geschikt voor schotels tot 100cm breed. Bij grotere schotels is het beter een wat grotere feedhorn te nemen. Hierdoor wordt de schotel nauwkeuriger tot aan de rand van de schotel afgetast. Denk hierbij bijv. aan de losse Gibertini C120 feedhorn.
Het is ook niet verstandig een smalle lnb die bijna geen feedhorn heeft op een grote schotel te zetten. Hij "vangt" minder kijkt onnauwkeuriger.

In de professionele wereld voor hele grote schotels, worden feedhorns gebruikt met wel meer dan 80 scalarringen. Die hebben een uiterst nauwkeurige bundel.
 

post-60869-0-66033400-1416092785.jpg

post-60869-0-23837600-1416092854.jpg

post-60869-0-27827900-1416092891.jpg

post-60869-0-53367600-1416092976.jpg

post-60869-0-17777500-1416093012_thumb.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Bedankt Sprietje, ik doelde inderdaad op het feit dat "standaard" de feedhorns die op de lnb's zitten te klein zijn voor grote schotels.

Zeer prof. uitleg trouwens. Daar kan ik verder niks meer aan toevoegen. Ik leer nog steeds bij. Bedankt daarvoor.

 

Ook wou ik nog even meegeven dat hoe groter de schotel hoe moeilijker/fijner af te richten alsook het feit

"Hoe groter de schotel is, hoe meer signaal op de antenne komt en hoe groter de signaal-ruis verhouding wordt die uit de lnb komt."

maar ook hoe groter de kans op fouten BER als je dat signaal gaat uitmeten indien deze niet goed staat uitgelijnd.

Een sterker signaal geeft in mijn ogen geen garantie op een correcter signaal , ik kan met een zwak signaal ook een zeer goede ontvangst hebben als er maar geen fouten op zitten.

Maar wat ik eigenlijk op wou wijzen is het feit

dat veel mensen denken beter af te zijn met een 80Cm/100 schotel ipv 64Cm voor de ontvangst van Astra wat in mijn ogen overkill is rekening houdend met het standaard geleverde LNB materiaal.

aangepast door wolftje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, ik doelde inderdaad op het feit dat "standaard" de feedhorns die op de lnb's zitten te klein zijn voor grote schotels.

Zeer prof. uitleg trouwens. Daar kan ik verder niks meer aan toevoegen. Ik leer nog steeds bij. Bedankt daarvoor.

 

Ook wou ik nog even meegeven dat hoe groter de schotel hoe moeilijker/fijner af te richten alsook het feit

"Hoe groter de schotel is, hoe meer signaal op de antenne komt en hoe groter de signaal-ruis verhouding wordt die uit de lnb komt."

maar ook hoe groter de kans op fouten BER als je dat signaal gaat uitmeten indien deze niet goed staat uitgelijnd.

Een sterker signaal geeft in mijn ogen geen garantie op een correcter signaal , ik kan met een zwak signaal ook een zeer goede ontvangst hebben als er maar geen fouten op zitten.

Maar wat ik eigenlijk op wou wijzen is het feit

dat veel mensen denken beter af te zijn met een 80Cm/100 schotel ipv 64Cm voor de ontvangst van Astra wat in mijn ogen overkill is rekening houdend met het standaard geleverde LNB materiaal.

Over dit antwoord heb je lang nagedacht .

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 60cm schotels die CanalDigitaal als standaard levert waren vroeger prima toen er alleen nog maar in DVB-S, QPSK werd uitgezonden met SR22.000 op de Astra 19,2.
Omdat de Astra 23,5 wat zwakker is en zeker omdat daar alles met DVB-S2, 8PSK wordt uitgezonden vaak nog met weinig fec van 3/4 en 5/6 en een symbolrate van 29.900, het je een veel grotere schotel nodig om dezelfde signaal/ruisverhouding te halen als vroeger. Dus groter dan 60cm is zeker geen overkill.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...