Ga naar inhoud


GU 5.3 spotjes vervangen door LED


aardbeì

Aanbevolen berichten

Dat is juist wel gevaarlijk, beter is om meteen alle lampen in één keer te gaan kopen zodat ze ook allemaal dezelfde kleur licht geven.

Bij de betere lampen is dat vaak geen probleem die hebben het proces al wel zo onder controle dat warm wit van de ene serie vrijwel het zelfde is als warm wit uit een andere serie.

Koop je wat goedkope ledlampen (zeg maar van onder de 5 euro) dan is de kans vrij groot dat de kleur licht bij de 1e aankoop zichtbaar afwijkt van de kleur licht bij de 2e aankoop.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Grote nadeel van GU10 220-240V halogeen lampen is dat het filament veel dunner is dan van de 12V versie. Het gevolg is dat deze lampen sneller stuck gaan in omgevingen die trillen. (Kan al een deur dicht slaan zijn) Ook kan ik zeggen uit eigen ervaring dat de GU10 lampen veel gevoeliger zijn voor netspanning variaties.. 

Voor LED's zou ik zelf alleen maar een "gerenomeerd" merk nemen. Ik heb zelf Osram Parathom Pro in gebruik, en die bevallen mij prima. Echter, het nadeel is dat de technologie zo snel gaat dat het mogelijk is dat je volgend jaar niet dezelfde lamp meer kan kopen... Dus beter nu iets meer dan noodzakelijk kopen, zodat ze allemaal hetzelfde zijn, ook in het geval van een defect in een jaar..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Osram is goed, Philips ook, Panasonic en Samsung doen ook aardig mee, ook Interlight en Megaman zijn aardig stabiel in kleur maar heb je merken als HQ, tristar, ecolight en andere fancy namen dan is het wel goedkoop maar vaak valt de levensduur enorm tegen en is de kleur licht niet optimaal.

 

Hou er verder rekening mee dat de levensduur van een ledlamp meer beïnvloed wordt door het aantal keren aan/uit zetten dan door de brandtijd zelf.

Ledlampen in combinatie met een bewegingssensor (buiten) zullen dus ook nooit de opgegeven levensduur halen.

Wat de invloed van een dimmer is op ledlampen weet ik niet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In bestaande situaties is het natuurlijk verleidelijk om de bestaande

trafo's te laten zitten en 12 Volt ledverlichting toe te passen.

 

Denk je er wel om dat de installatie voor 12 volt anders is ontworpen dan die voor 230 volt.

Dus ik zou nooit 230 volt zetten op een oorspronkelijke installatie voor 12 volt.

Denk maar eens aan openrail systemen en ongeisoleerde stroomvoerende delen naar de halogeen lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je er wel om dat de installatie voor 12 volt anders is ontworpen dan die voor 230 volt.

Dus ik zou nooit 230 volt zetten op een oorspronkelijke installatie voor 12 volt.

Denk maar eens aan openrail systemen en ongeisoleerde stroomvoerende delen naar de halogeen lamp.

Ik zou dat ook nooit doen.

 

Mijn ervaring met laagspanningsleds icm de drivers (4 jaar geleden)

is slecht en ben daarom overgestapt op 230Volt.

 

Alle ledverlichting (90%) is hier dan ook 230Volt. (heb nog enkele halogeentjes)

 

Maar de ontwikkelingen gaan door dus ik loop achter op de 12 Volt techniek

en dat zal best wel verbeterd zijn.

 

Ik ben wel razend-enthousiast over de 230 Volt uitvoering met name

in combinatie met de toegepaste Eltako dimmers, prachtig zijn deze.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gewoon warm wit of extra warm wit kiezenDaarnaast zijn ledlampen in 1000den verschillende soorten en maten verkrijgbaar dus gewoon even zoeken nar de juiste die ook op je oude trafo prima werken.(heb ik hier ook)Je dimmer zal waarschijnlijk wel vervangen moeten worden want waarschijnlijk heeft je huidige niet eens door dat er ook nog wat ledlampjes achter hangen.suc6Gerrit

Bij mij was het juist de trafo die vervangen moest worden ivm de minimale vermogen afname.

Begon bij 10 watt meen ik, terwijl ik er drie 12v led lampen op aan wilde sluiten van 2 watt per stuk.

Ging uiteraard niet werken.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...