Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Je verward zendamateurs met piraten en dat vind ik niet leuk.

Radio zendamateurs zijn over het algemeen zeer serieuze hobbyisten die zeker geen muziek uitzenden laat staan hifi stereo

eh nou..... er zijn er die de regeltjes bij wijze van 'experiment' nog wel eens niet meer "begrijpen". ;)

Daar zitten ook serieuze amateurs tussen. :grin:

Maar muziekprogramma's zal je niet snel tegenkomen.

 

Het lijkt mij wel geinig om digitaal uit te zenden op de lange golf en te kijken of dat zoden aan de dijk zet.

het grote probleem zal de bandbreedte zijn.

Een antenne van anderhalve kilometer is ook niet echt snel opgezet, laat staan deze op minimaal één golflengte boven het aardoppervlak te plaatsen om een iets mooiere afstraling te krijgen.. :D

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de DLF Donebach zender op het "laagste" gedeelte van de omroep langegolfband was het al heel moeilijk om een antenne te konstrueren die een bandbreedte van 9 kHz heeft.

Bij een frequentie van 153 kHz betekend dit dat ie moet resoneren tussen 148,5 en 157,5 kHz. Bij zulke lage golflengtes gaat de lengte van de antenne en zeer grote rol spelen. Om niet al te veel met de scheepvaartzender Pinneberg in Noord Duitsland op 147,3 kHz te interfereren en vanwege de bandbreedte van de antenne, klinkt de 153 kHz langegolf vrij dof in vergelijking met de DLF op 207 kHz. Voor gesproken woord echter geen probleem.

De DLF 0p 207 kHz heeft precies dezelfde antenne konstruktie, vermogen en zender maar klinkt duidelijk frisser. Het bandbreedte probleem is daar al lang niet meer zo beduidend.

 

Vanwege de bandbreedte die een omroepzender antenne moet hebben zijn er verder geen omroepzenders meer onder de 153 kHz. Wel telegrafie en zenders voor onderzeeboten. Daar speelt de bandbreedte geen grote rol.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of wie het geld niet heeft voor een perseus sdr (zou best een willen hebben hoor)en wilt toch luisteren kan ook eens hier kijken... Loopt van 0 tot 29.140 mhz alle modes...

 

Is geheel gratis...

 

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

 

Of deze voor de amateur banden alleen:

 

http://hackgreensdr.org:8901/

 

Als je zoals ik internet explorer 11 gebruikt moet je java installeren en deze websites in java toevoegen .. zie plaatje...

post-30811-0-74878500-1418043435_thumb.jpg

aangepast door Lemming
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verward zendamateurs met piraten en dat vind ik niet leuk.

Radio zendamateurs zijn over het algemeen zeer serieuze hobbyisten die zeker geen muziek uitzenden laat staan hifi stereo

geronnimo, lees jij iets over piraten in m'n bijdrage? Laat staan dat ik iets schrijf over die serieuze storingen?

:grin:

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is niet zo, natuurlijk. LG heeft en had wel een behoorlijk en stabiel bereik voor de wat grotere Europese landen. 

 

Duitsland (ook DDR!), Frankrijk (France, RTL. Monte Carlo) en GB (en ook Ierland, die nu ook wil stoppen met LW) met Radio 4 (was ooit Radio 2 en voorganger met de zender in Droitwich.)  Deze zender was de enige AM zender die in de jaren 50-90 tot in noord Schotland te beluisteren was, ook in de auto. Met een mooi, stabiel signaal.

 

LW heeft zijn nut zeker bewezen. Daar konden MW en SW zich niet mee vergelijken. 

 

 

Ik zeg niet dat LG (LW) zijn nut niet heeft bewezen.

 

Ik heb een zeer goede Sony wereldontvanger met o.a. ook sideband ontvangst, laatste terzijde,

maar hier in Zuid Turkije echt nooit ontvangst gehad van DLF en anderen uit het hoge noorden.

Zit hier niet uit mijn nek te kletsen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou in Turkije toch Brasov op 153 kHz uit Romenie moeten kunnen ontvangen.

Die ontving ik zelfs bij mij thuis in Duitsland terwijl Donebach zo ongeveer in mijn achtertuin stond op 153 kHz. Als ik de radio op de juiste manier draaide kon ik duidelijk horen dat Brasov eronder lag.

De DLF in Turkije is niet te ontvangen....is gewoon te ver weg en op de 198 kHz zit of zat de TRT.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deutschland: Deutschland schaltet seine Langwellen ab

 

Die analoge Ausstrahlung der Deutschlandradio-Programme über Langwelle endet zum 31.12.2014. Konkret betrifft das die Frequenzen 153 kHz und 207 kHz des Deutschlandfunk und die Frequenz 177 kHz von Deutschlandradio Kultur. Mit der Abschaltung folgt Deutschlandradio den Vorgaben der Kommission zur Ermittlung des Finanzbedarfs (KEF). Diese hatte aufgrund der abnehmenden Nutzung dieser Technik und der fortschreitenden Digitalisierung des Hörfunks in ihren letzten Berichten auf eine zeitnahe Beendigung der kostenintensiven und ineffizienten Langwellen-verbreitung gedrängt. Die Einsparungen, die durch die Abschaltung der Langwelle entstehen, investiert Deutschlandradio in den weiteren Ausbau des modernen DAB+-Sendernetzes.

Quelle: Deutschlandradio (gekürzt)

 

 

http://ukwtv.de/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=688:deutschland-deutschlandradio-schaltet-seine-langwellen-ab&catid=104:ukw-tv-dab-nachrichten-2014&Itemid=546&lang=de-DE

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou in Turkije toch Brasov op 153 kHz uit Romenie moeten kunnen ontvangen.

Die ontving ik zelfs bij mij thuis in Duitsland terwijl Donebach zo ongeveer in mijn achtertuin stond op 153 kHz. Als ik de radio op de juiste manier draaide kon ik duidelijk horen dat Brasov eronder lag.

De DLF in Turkije is niet te ontvangen....is gewoon te ver weg en op de 198 kHz zit of zat de TRT.

 

 

Ik had het over NOORD Europese zenders, dan ligt Roemenië hier noch quasi om de hoek.

Ik kwam tot mijn schrijven omdat ik in dit draadje meen van iemand gelezen te hebben dat LG (LW)

over de hele wereld is/was te ontvangen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

#2 sloeg op een veronderstelling bij een digitaal signaal. En een beetje met een knipoog.

Nee, LG is zeker niet wereldwijd te ontvangen. LG geeft wel een stabiel signaal over een lange afstand, verder dan MG. Vandaar dat grotere Europese landen graag gebruik maakten van LG. Een land als Frankrijk had overdag nooit RTL gehad zonder die LG. RTL in Frankrijk was ooit als het schip Veronica was voor NL op MG.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langegolf zenders hebben in de regel een bereik van 1000km -1200km, overdag. ´s Nachts wordt het wat meer en het leuke is dat ´s nachts de ontvangst niet of nauwelijks gestoord wordt door fading.

 

Er was één uitzondering en dat was een langegof zender in Polen: Konstantynóv. Deze zondt uit op destijds 227 kHz. Met een vermogen van 2 mW. (2.000.000 Watt).  http://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_radio_mast

Deze zender was uitstekend in geheel Europe, het Nabije Oosten en Noord Amerika te ontvangen. In feite was deze zender over de gehele wereld te ontvangen. De reden hiertoe was niet alleen het gigantische vermogen maar het kwam door een uiterst effectieve zendmast met een lengte van precies de halve golflengte: 646,28 mtr. Dat was toen het hoogste bouwwerk ter wereld.

Het enigste gebouw dat dit record heeft gebroken is de Burc Khalifa in Dubai met 828 mtr.

Deze mast was gigantisch, helaas in 1991 ingestort door achterstallig onderhoud.

Het enorme bereik kwam dus door de bijzonder effectieve zendmast van een halve golflengte, het vermogen, de gunstige lokatie en de golflengte.

Bij 227 mHz heeft de golf een gollengte van ca. 1300 mtr. waardoor de grondgolf zeer weinig verzwakt i.v.m. de weinig buiken in de golf waardoor het maaiveld de golf weinig doet verzwakken. Zou de golflengte nog langer geweest zijn, was het bereik zeker nog groter geweest, maar dan wordt het praktisch onmogelijk om een effectieve mastlengte te construeren. Verder wordt het als maar moeilijker om de bandbreedte te kunnen handhaven bij een audio bandbreedte van 4,5 kHz bij AM.

De langegolf omroepband houdt daarom ook op bij 153 kHz. Dit waren uitsluitend practische redenen.

De verbinding van Bandoeng (Malabar) naar Nederland in het begintijdperk van de radio was wel mogelijk omdat de golflengte nog veel lager was: 20 kHz. Maar er was uitsluitend telegrafie mogelijk vanwege de zeer geringe bandbreedte.

Omdat bij het gigantische vermogen van 2,4 -3,6 mW, het aan en uitzetten van de ongedempte golf met de morsetekens niet meer mogelijk was werd de zendfrequentie wat verschoven. Dat noemde men het sein en contrasein. In feite een eerste vorm van FSK modulatie.

De zendantenne die gebruikt werd in Nederlands-Indie was een hele bijzondere antenne: een bergkloof antenne, opgehangen in een kloof richting Nederland. Als ik gepensioneerd ben wil dit gebied graag bezoeken, temeer daar het in 2023 dan precies 100 jaar geleden is dat deze verbinding tot stand kwam. Die hele techniek van toen heeft mij enorm gefascineerd.

Dus dat staat nog op mijn verlanglijst. :D

 

Helaas gaat het met de langegolf ten einde. En wat ook jammer is, is dat alle 3 de duitse langegolfzenders nog maar heel kort geleden vervangen zijn door getransistoriseerde zenders die kunnen omschakelen tussen DRM en AM. Ben benieuwd wat te ermee gaan doen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ik maar denken dat zendamateurs geen geld hebben voor zo'n energiecentrale op zolder... :blink:

Die hebben tegenwoordig allemaal een windmolen op het dak die tevens als zendantenne werkt met circulaire polarisatie..

 

Een win-win situatie dus...

aangepast door Joepje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas gaat het met de langegolf ten einde. En wat ook jammer is, is dat alle 3 de duitse langegolfzenders nog maar heel kort geleden vervangen zijn door getransistoriseerde zenders die kunnen omschakelen tussen DRM en AM. Ben benieuwd wat te ermee gaan doen.

Ik denk dat hier het Nederlandse spreekwoord opgeld doet: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

DRM leek toekomst te hebben, maat eindigt net zoals 3D TV. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele AM lijkt versneld onder druk te staan:

 

15/12-2014

GERMANY
NDR is to close its four mediumwave transmitters on 13 January 2015, original report in German:
http://www.radioszene.de/75141/letztes-weihnachten-fuer-ndr-mittelwellen.html

and in English but not well translated - sorry::
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.radioszene.de%2F75141%2Fletztes-weihnachten-fuer-ndr-mittelwellen.html&edit-text=&act=url

The frequencies affected are:
Hamburg-Moorfleet (972 kHz)
Flensburg (702 kHz)
Lingen (792 kHz)
Hanover (828 kHz)

James Robinson (15/12-2014)

Acc. to the above news from radioszene.de WDR, SR and BR also have plans about closing down their MW transmitters.
Ydun Ritz (15/12-2014)

 

http://mediumwave.info/news.html

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...