Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Dat is mijn ävond- en nachtzender van de Dlf. Overdag luister ik naar 549 kHz (regio Essen). Na 31 december a.s. is er geen Duitse radio meer in onze ether te vinden. (tenzij je signalen van satellieten als ether meerekent maar onderweg in de auto kun je daar niets mee aanvangen.) Uniek... nog niet eerder vertoond sinds de invoering van radio in de twintiger jaren.

Ja in de auto wordt het moeilijk om nog naar buitenlandse zenders te luisteren. Ik luister vaak in de auto naar NPO5 Nostalgia, binnenkort zal dat ook voorbij zijn en wat blijft er dan nog over?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar dat is niet per definitie AM luisteren. Ik luister in de auto nog wel naar Radio 4 LW en Radio Waddenzee 1602. En 's avonds is er ooknog steeds RTL 1440 AM onderweg.

Soms probeer ik Capital Gold 1548 uit Londen. Alle allerminst DJ zenders. Het kan nu nog, want ik verwacht dat ook de hier genoemde MW zenders snel gaan zwijgen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

je schrijft in een aanvangszin of in één regel, de hele inhoud betreffende een beoordeling van het kapitalisme en of dat a-sociaal is of niet en alsmede hoe jij dat persoonlijk ziet.

 

daar gaat dit forum niet over

dat is leuk om te weten, hoe jij dat ziet maar je overtuigd niemand daarmee.

 

 

Opvallend hoe je dat soort dingen alleen maar zegt als je iets tegenkomt wat niet met jouw mening overeenkomt. Als je een bladzijde teruggaat dan kom je de volgende in jouw ogen vast helemaal niet politieke mening tegen:

 

Misschien dat het in het huidige Rusland voor de "geestesrust" soms maar beter is dat je de KGB "waarheid" niet te horen krijgt. ;)

Maar kennelijk vindt nu Rusland AM ook te duur in verhouding tot het aantal mensen dat er gebruik van maakt.

Maar naar DAB+ gaat het dus niet.

 

 

Tamelijk veelzeggend over de relatieve waarde van je opstelling dat je daar niet op maar op mij wel reageert.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is mijn ävond- en nachtzender van de Dlf. Overdag luister ik naar 549 kHz (regio Essen). Na 31 december a.s. is er geen Duitse radio meer in onze ether te vinden. (tenzij je signalen van satellieten als ether meerekent maar onderweg in de auto kun je daar niets mee aanvangen.) Uniek... nog niet eerder vertoond sinds de invoering van radio in de twintiger jaren.

Als alternatief kan je tegenwoordig in de auto buitenlandse zenders ontvangen via je internet link.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alternatief kan je tegenwoordig in de auto buitenlandse zenders ontvangen via je internet link.

 

Tja weet je Cees, dat is een onderwerp dat nogal ver van mijn bed ligt. Ik heb een oud Nokia telefoontje uit 2002 dat ik gemiddeld 1 keer in de maand uit de kast haal als ik ergens heen moet en bereikbaar wil zijn of als ik zelf rijd de ANWB wil kunnen bellen bij pech.Een telefoon als hobby of internetten is voor mij niet weggelegd, al is het alleen al om het feit dat mijn ogen niet echt goed genoeg zijn om via een smartphone te gaan zitten rommelen. Ik heb er gewoon de leeftijd niet meer voor.

 

Natuurlijk ben ik bekend met internet radio, ik maak  er thuis met grote regelmaat gebruik van. Maar voor mij is een telefoon een telefoon en een radio een radio. Kijk, als ik nu dagelijks met de wagen onderweg was dan zou het aanschaffen van zo'n dure telefoon plus het kopen van een abonnement op zo'n telefoon misschien nog lonend zijn, maar omdat ik doorgaans thuis ben is dat gewoon geen optie. Ik bel vrijwel nooit mobiel en word ook niet mobiel gebeld tenzij mijn vrouw wil weten hoe laat ik thuis denk te zijn.

 

De situatie rond het fenomeen radio maakt me tamelijk verdrietig. Zoals bij de meeste mensen geldt ook in ons huis dat de radio eigenlijk alleen maar aan gaat als ik alleen thuis ben. Mijn vrouw zal doorgaans de TV aan zetten en als onze kinderen of kleinkinderen hier zijn eveneens. Dat maakt de auto eigenlijk de uitgelezen plek om lekker rustig naar de radio te kunnen luisteren. Vroeger nooit een probleem geweest, in de jaren dat we in de VS woonden had ik zelfs een kortegolf radio in ons busje gemonteerd om op die manier een veel leuker aanbod aan programma's te hebben. Amerikaanse radio is schreeuwerig en oppervlakkig, maar het plezier dat we hadden om bijvoorbeeld naar Alistair Cooke's "Letter from America" op de BBC World Service te luisteren ongeacht waar we waren was super!

 

Tja, als deel van de oudere garde vind ik de tijden wel wat wrang geworden. In mijn jeugd was het tot zeker de mid-sixties zo dat de ouderen bepaalden wat er op de radio was, je mocht het doen met "Minjon" en "Tussen 10+ en 20-" als zo'n beetje alles wat er (binnenlands) was en dan nog alleen als je ouders niet in de buurt waren.

 

Niet dat ik die situatie nu net zo zou willen, maar als ik dan nu kijk hoe het repertoire van een zender als Radio 5 een fors deel van mijn generatie dient, en je ziet dan dat er misschien wel 20 smaken popzenders op de FM band zitten maar voor die ene "gouwe ouwe" zender toch echt geen plek is (al klagen ze wel steen en been dat wij babyboomers zo talrijk zijn...)  dan vind ik dat enorm wrang.

 

Verder ben ik iemand die primair geïnteresseerd is in gesproken woord en dan niet van het genre "boer zoekt vrouw" maar gewoon dingen die mij geestelijk bezighouden terwijl ik het op zich tamelijk saaie werk van autorijden doe. Voorheen leefde ik van BBC World Service plus de zender Radio 1 toen die nog wat minder popie Jopie-achtig was, met als aanvulling de BRT (927 Khz) op tijden dat ze nieuws en actualiteiten uitzonden. Nu het meeste weggevallen is luister ik als ik wat verder naar het Westen moet rijden nog naar de Deutschlandfunk maar dat is nu ook het laatste jaar. BBC 4 heeft me nooit zo aangesproken omdat die in tegenstelling tot de World Service uiteraard primair een Brits publiek aanspreken met onderwerpen die vaak weinig relevant zijn voor ons.

 

Tja, wat te doen, een dure radio kopen en een abonnement dat ik nagenoeg niet voor telefoneren gebruik alleen maar om gewoon nog naar de radio te kunnen luisteren? Misschien gaat zoiets ook wel met prepaid maar eerlijk gezegd heb ik niet het begin van een benul hoeveel geld je zou moeten betalen om onderweg een aantal uren internet radio per maand te kunnen luisteren. En ja, we behoren bepaald niet tot die "rijke bejaarden" waar vorig jaar zo'n hetze over werd gemaakt. Sterker nog, we hebben niet alleen een deel-pensioentje maar door langere tijd niet in Nederland gewoond te hebben ook een deel-AOWtje dus dan ga je niet zomaar met geld om je heen gooien, ik heb er geen idee van hoe duur het per uur zou gaan worden als ik uitsluitend daarvoor een smartphone, een handsfree kit en een maandelijks abonnement moet gaan aanschaffen. Om de gedachten te bepalen, met mijn prepaid gedoetje bij vodaphone geef ik per jaar niet zelden één enkele betaling van 20 euro uit.

 

Ook is de kans groot dat het een enorme zeperd wordt: ik heb in onze auto ook een (oud) pijltjes-navigatiesysteem, iets wat ik wel kan volgen als ik onderweg ben maar onmogelijk onderweg kan instellen omdat de lettertjes te klein zijn. Hier thuis merk ik met regelmaat dat het wel eens mis kan gaan met internet radio, onderweg zou dat betekenen dat ik eerst ergens zou moeten gaan parkeren, een leesbril opzetten en dan eens zo'n smartphone op een nieuwe zender te gaan zetten.

 

Misschien zie ik teveel beren op de weg, maar eerlijk gezegd heb ik de indruk dat de hoge kosten plus het grote ongemak niet opweegt tegen het plezier wat je ervan hebt. het gaat tenslotte maar om een paar ritjes per maand. En als ik op en neer naar Roemenië ga dan zou ik toch primair luisteren naar de zenders uit de landen waar ik langs kom, ik heb na al die jaren best een aantal favorieten onderweg, zelfs in Hongarije waar ik de taal niet van versta. Maar ergens wil je ook op de hoogte blijven van wat er in de wereld gebeurt, dus het niet meer kunnen afstemmen op de Wereldomroep, de BBC of de Deutsche Welle op het hele uur om even te horen of er nog iets nieuws is gebeurd is iets wat ik bitter mis. Zo was ik op jeugdkamp in een piepklein bergdorpje in Roemenië toen dat roemruchte 9/11 plaatsvond. In die tijd verstond ik nog maar mondjesmaat Roemeens dus was ik ontzettend blij dat ik via de Deutsche Welle direct kon horen wat er nu feitelijk gebeurd was. Het dorpje had toen geen mobiele telefoon en de vaste (via telefoniste) lag samen met het tv-kabelsysteempje plat die zomer.

 

Er zijn zoveel dingen die ik dankzij de kortegolf direct wist, of het nu om de moord op Fortuin ging of om de dood van de vier IKON journalisten in El Salvador (ik was op dat moment met mijn kortegolfradiootje in een hotelkamer in Kopenhagen), niets van dat alles ga je nog meemaken tenzij je je overal moet gaan bezighouden met de vraag hoe je in elk land waar je doorkomt een goedkoop prepaid gedoetje kunt aanschaffen. In Roemenië gebruik ik prepaid Orange maar die linkmiechels pakken je je nummer weer af en annuleren je tegoed als je een half jaar geen nieuw geld betaald hebt voor een beetje meer prepaid tegoed. Het feit dat je er nog zat geld op hebt staan interesseert hen niet.

 

Nee, ik voel me als fervent radio luisteraar echt aan de haaien overgeleverd. Misschien dat je na het lezen hiervan dat een beetje begrijpt. En als ik dan de woorden van Dr. IJzerbout neem die ons uitlegde dat DAB niet goedkoper is maar een verschuiving van kosten omdat het zenden weliswaar ondanks de vele relay zenders misschien wat goedkoper is maar de energie die nodig is om een digitaal signaal te ontvangen ontzettend veel meer is (mijn Philips DAB+ radiootje doen nog geen anderhalve dag met dezelfde batterijen waar mijn gelijksoortige AM/FM radio minstens 3 maanden mee doet) dan voel ik me enorm genept als in alle getetter over dit onderwerp de overheid doelbewust dit soort informatie achterhoudt. Eerlijke voorlichting houdt in dat je ALLE voor- en nadelen noemt. En bij zulk een krankzinnig groot verschil in energieconsumptie kun je moeilijk met droge ogen zeggen dat dat er niet zo toe doet. Voor mijn gevoel gaat het toch om een duidelijke teruggang aan service voor de burger met een mooi strikje erom om je te laten denken dat we vooruit gaan terwijl die vooruitgang feitelijk hoofdzakelijk voor de jongeren is. Ik gun hen dat, begrijp me niet mis, maar dan zou ik zeggen dat je dan juist voor ouderen zenders als Radio 5 via de FM band beschikbaar houdt en die jongeren die zo vlot met internet om weten te gaan daarheen stuurt voor hun extra radio programma's en niet andersom. Want voor veel ouderen betekent het gewoon "einde oefening". Geen radio meer.

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar, je moet met je tijd meegaan. De dag dat je dat niet meer kunt of wilt ben je aan de haaien overgeleverd.

 

Vertel dat maar eens aan mijn ogen.... :(

 

 

Enne, in een breder perspectief is dat een weliswaar veel gehoorde maar loodgevaarlijke uitspraak.

Degenen die voor de oorlog Hitler en de NSB volgden gingen ook heel erg met hun tijd mee. Op zich zegt dat absoluut niets over de kwaliteit van beslissingen die je maakt. Veel dingen die we nu "met onze tijd mee" doen kunnen door latere generaties wel eens als ongelofelijk onverantwoordelijk gedrag worden gezien.

 

Nu wil ik dat niet op dit specifieke thema betrekking laten hebben hoor, daar niet van. Maar in zijn algemeenheid geldt wat mij betreft een spreekwoord dat zegt "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". Dat is iets wat nog wel eens vergeten wordt. Niet elke ingeslagen weg dient per definitie tot het (bittere) eind gelopen te worden. Soms moet je tegen de stroom in zwemmen als je tot de overtuiging komt dat een ingeslagen weg de verkeerde is. En om dan wel op dit thema terug te komen: we hoeven maar een ramp van grotere proporties mee te maken waarin we zien dat in zo'n groter rampgebied de telefoon en DAB+ zendertjes door stroomstoringen zijn uitgevallen om ons te realiseren dat je zonder een krachtige middengolfzender wel eens in een situatie kunt komen waarbij je mensen niet meer kunt bereiken. Zeker nadat het FM net ook nog het loodje heeft gelegd.

 

Maar Nederland moet eerst calamiteiten meemaken voordat het gezonde verstand weer opnieuw een beetje gaat werken.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet helemaal hoe je tot deze conclusie komt over specifiek Nederland als je wereldwijd ziet dat AM wordt afgeschaft, mede doordat de band nog maar een beperkte belangstelling heeft. En bij calamiteiten dus helemaal niet meer een geschikt communicatiemiddel is. Onderhoud van die zenders is net zo zinloos als het laten repareren van een zwart wit tv.

 

FM wel, en daarom zou die band nog wel eens langer kunnen leven dan door menigeen gedacht.

Vergeet daarbij niet, dat zelfs een krachtige AM zender op menige plek tegenwoordig niet meer fatsoenlijk te beluisteren is door de vele storingsbronnen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul, ik snap niet hoe je het in je hoofd haalt mbt dit topic Hitler en zijn aanhangers te associëren!

Misschien leef jij werkelijk wel in de vergane tijd.

 

In een veranderende wereld is het niet verstandig om verouderde techniek te blijven handhaven uit een soort van nostalgisch gevoel of omdat er een klein groepje mensen er mogelijk nog gebruik van wenst te maken.

Zo is voor een paar jaar terug inbelaccounts dmv modems bij de internetproviders ook afgeschaft. Zal er vast nog wel wat bij hebben gezeten die daar niet blij mee waren. ADSL, VDSL, FIBER ze waren het allemaal niet nodig. Het prima werkende 56k modem voldeed uitstekend voor hun beperkte gebruik!

 

Of je veranderd zelf mee of je gaat vrijwillig naast de zijlijn staan maar je gaat niet het levensspel torpederen voor iedereen door vast te blijven houden aan oude regeltjes waar je wel achter staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar oud geleerden, voorspellen nog veel rampen, met materiaal, die het moet hebben van radio communicatie.

Als alle communicatie schepen vliegtuigen e.d. ook digitaal moeten, vanwege dat het minder kost.

amaai.

beetje top offic, maar veel zien heil in digitale uitzendingen, maar ook al eens stilgestaan bij de nadelen?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul, ik snap niet hoe je het in je hoofd haalt mbt dit topic Hitler en zijn aanhangers te associëren!

Misschien leef jij werkelijk wel in de vergane tijd.

 

In een veranderende wereld is het niet verstandig om verouderde techniek te blijven handhaven uit een soort van nostalgisch gevoel of omdat er een klein groepje mensen er mogelijk nog gebruik van wenst te maken.

Zo is voor een paar jaar terug inbelaccounts dmv modems bij de internetproviders ook afgeschaft. Zal er vast nog wel wat bij hebben gezeten die daar niet blij mee waren. ADSL, VDSL, FIBER ze waren het allemaal niet nodig. Het prima werkende 56k modem voldeed uitstekend voor hun beperkte gebruik!

 

Of je veranderd zelf mee of je gaat vrijwillig naast de zijlijn staan maar je gaat niet het levensspel torpederen voor iedereen door vast te blijven houden aan oude regeltjes waar je wel achter staat.

 

Je leest wel heel erg oppervlakkig en slordig zeg! Ik gaf dat NIET als reactie op deze topic maar als reactie op je bewering "dat je met je tijd mee moet gaan". Dat is een enorm gevaarlijke instelling om redenen die ik als voorbeeld gaf. Er zijn ontzettend veel vernieuwingen maar daarbij zit ook ontzettend veel kaf onder het koren. En om wel bij dit onderwerp te blijven: zolang men niet in staat is een dab+ radio te fabriceren die een vergelijkbare consumptie van batterijen kent als een AM/FM radio dan heb je een geweldig probleem.

 

Verder is het zo dat men in het verleden lang niet zo bot was als tegenwoordig. Op allerlei gebied wil men niet gewoon afwachten totdat er voldoende mensen een nieuw medium gekocht hebben maar hup, flikker Radio 5 maar uit de ether en wie geen DAB+ autoradio heeft (en hoeveel procent van de mensen heeft zoiets op dit moment al denk je???) kan opsodemieteren.

 

Ik vind zoiets volslagen asociaal. Er zij heel wat wagens zoals ook de mijne waar de autoradio een integraal deel van je dashbord display en navigatie uitmaakt dus het aanschaffen van een radio die dat wel kan is geen optie. Zo ga je gewoon niet met mensen om, da's een kwestie van elementair fatsoen.

 

Maar ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden dat als men had gezegd "we geven het 3FM zendernet aan radio 5 en laten de jongeren maar hun telefoontjes gebruiken of dab+ ontvangertjes kopen dat dan de hel was los gebroken. Men weet wel welke bevolkingsgroep je vrij straffeloos kunt duperen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een usb stick met honderden uren muziek, ik luister al jaren geen radio meer, alleen maar slap ge-OH en DJ's die zichzelf lollig vinden ;)

 

Ik blijf graag op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Alleen maar muziek zonder nieuws of andere programma's om de geest een beetje bezig te houden is voor mij net zoiets als een slagroomtaart vervangen door alleen nog maar slagroom zonder taart. Beetje flauw.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...