Ga naar inhoud


Welke schotel plaatsen in Servië


Yugo

Aanbevolen berichten

Hallo luitjes.

 

Omdat ik regelmatig in Servië ben wil ik graag Nederlandse zenders bekijken. Ik gebruik nu een 120 cm schotel die ik hier in Servië heb gekocht. Ik denk echter dat de kwaliteit slecht is. De prijs was erg goedkoop en als ik hem probeer te draaien met de hand dan buigt die helemaal. Dus ik denk een slechte kwaliteit. Bij regenachtig weer en wind krijg ik een beeld met veel blokken tot helemaal niets.

Nu mijn vraag. Welke schotel is wel goed en hoe moet ik die hier in Servië uitrichten. Ik heb nog een 88 cm Triax liggen maar ik denk dat deze te klein is. Ik wil hoofdzakelijk Astra 1 en 3 ontvangen. Eventueel ook Eutelsat op 16 oost. Kan iemand mij helpen. Misschien dat Sprietje een oplossing hiervoor heeft. Uiteraard ook andere medesatters zijn van harte welkom met adviezen.

 

Alvast bedankt

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij uitrichten van een schotel nooit de schotelrand daarvoor gebruiken , ook een Triax vervormt dan .

Dit moet je aan de mount doen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik hoopte al dat jij ook zou reageren. De maestro himzelf.

Ik heb ook een Triax 88 cm dus deze zou ik volgens jou kunnen gebruiken. Kan jij voor mij berekenen hoe de instelling zijn van de schotel zoals jij dit vaker bij anderen hebt vermeld? Ik ben op diy moment in Kragujevac. De stad waar de Fiat 500L wordt gemaakt. Dit voor de lokatie die je nodig hebt voor de berkening.

 

Alvast bedankt

Paul 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Yugo

Bij een Triax 88 moeten de twee koppen in Kragujevac 65mm hart op hart uit elkaar staan. Je kunt daar dus perfect een 6 graden monoblock voor gebruiken t.b.v. de Hotbird en Astra 19,2. Daarvan staan de koppen ook 65mm van elkaar.
Het is hierbij handig om een monoblock te kiezen die dezelfde volgorde heeft als bij een duo-lnb dus Astra19,2 (de zuidelijke satelliet) op 1 en de Astra 23,5 (de oostelijke satelliet) op 2 want niet alle satellietontvanger kunnen andersom ingesteld worden, bijv. flink wat CanalDigitaal ontvangers niet.
Je moet dan een 6 graden monoblock hebben waarbij Hotbird op 1 zit en Astra 19,2 op 2 zit.
Dat is o.a. bij het uitstekende 6 graden monoblock van Inverto, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=95&cat=36
als je met twee aansluitingen voldoende hebt of http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=97&cat=36
als je 4 aansluitingen nodig hebt.

Je kunt natuurlijk ook met twee losse lnb's werken met diseqc-switches.

Het monoblock moet precies horizontaal afgesteld worden.
Als je losse lnb's neemt, moeten ze beide even hoog staan.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Goede voorstellen. Ik heb echter onderdelen welke ik reeds gebruik (zie foto's). Deze zijn gemonteerd op de grote van 125 cm. Zal het plaatsen van de Triax 88 een betere ontvangst geven dan de 125 cm schotel? De kwaliteit van de Triax is stukken beter. Erg stijf en buigt niet. De huidige schotel lijkt wel blik.

 

Ik hoor van je

Paul

post-33383-0-66185200-1419245543_thumb.jpg

post-33383-0-74578600-1419245573_thumb.jpg

post-33383-0-80526700-1419245590_thumb.jpg

post-33383-0-28443100-1419245624_thumb.jpg

post-33383-0-80213200-1419245658_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je nog een Triax 88 hebt liggen, dan zou ik die nemen want een grote schotel die gammel is, daar heb je ook niets aan. Bovendien is een Triax 88 groot genoeg want zoals ik al schreef zou het zelfs met een Triax 64 kunnen.
Maar wat zie ik nu aan de houder van de Triax multirail?
Dat is niet origineel meer. Heb je de originele kunststof houder nog?
 

post-60869-0-22434200-1419248347_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Tonskidutch

 

Tijd geleden dat ik je gesproken heb.

De feedmount heb ik bij het plaatsen verhoogd middels een bout en moer. Ik dacht namelijk dat het midden van de schotel het brandpunt was. Inmiddels heb ik begrepen dat de verhouding 60/40 moet zijn. Dus boutje niet nodig en misschien een stabieler beeld. Dat is namelijk mijn probleem. Ik heb een SNR van 95 tot 99 een AGC van 75 en dB van 15.4 tot 16 en BER is 0. Als dit het probleem is dan hoef ik de antenne niet te vervangen door de triax.

 

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Sprietje. De originele kunststof houder heb ik nog. De rail die je ziet is inderdaad van de Triax en heb ik pas gemaakt voor de grote schotel.

Jij denkt dus dat ik beter de Triax kan gebruiken, omdat de ontvangst ook goed zal zijn?

 

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje Sprietje

 

Ik heb hier twee EMP Centauri DiseqC 2.0 Switch 164-IW liggen. Hoe kan ik controleren of deze nog goed zijn. Verder is deze LNB goed IDLB-QUTL40-PREMU-OPP Deze kan ik hier kopen. Als ik dit in typt in google NL dan krijg ik de vermelding Inverto

 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gedeelte van de berekening staat in bericht 6. Aanvullend, de skew van de Astra 19,2 lnb moet op +9 graden staan, die van de Astra 23,5 op +5 graden, d.w.z. tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
De elevatie van de schotel moet op 39,2 graden worden ingesteld om de satellieten te vinden. Je kunt de schotel op beide satellieten uitrichten maar de voorkeur gaat uit naar de Astra 23,5 omdat die het meeste signaal nodig heeft.

Wat betreft de Inverto IDLB-QUTL40-PREMU-OPP. Dat is een Quattro-lnb die je op een multiswitch moet aansluiten. Dat gaat dus niet als je diseqc-switches gaat gebruiken. Je zult dus de Quad-uitvoering moeten nemen als je vier aansluitingen wilt hebben bijv. de IDLB-QUDL40-PREMU-OPP
zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=79

Waarom zouden die EMP 164-IW niet werken? Alleen als je vier aansluitingen wilt hebben, zul je ook vier diseqc-switches nodig hebben maar dat kunnen dus ook 2/1 diseqc-switches zijn, bijv. P.162-IW.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...