Ga naar inhoud


Toerenbegrenzer voor een bromfiets


Ptje

Aanbevolen berichten

Best allemaal,

 

Mijn zoon heeft een eurobegrenzer op zijn brommer, dit om bij een controle te voorkomen dat ie net iets te hard rijd. Dat werkt eigenlijk op toeren prima. Het maximale toerental en daarmee dus ook de snelheid word netjes afgeregeld. Ik heb die netjes achter de fitting in een knipperlicht gebouwd, nergens zitten er draden die er niet thuis horen en inschakelen doet nadat het contact is uitgezet en weer ingeschakeld.

 

Tot zover prima. Nu vind ik alleen in het gebied waar hij eigenlijk niet afgeregeld zou hoeven te worden, word de ontsteking ook dusdanig verlaat, dat hij erg afgewurgd word in het tussengebied. Nu zoek ik eigenlijk een schakelingetje waar ik bij het maximale toerental/snelheid de eurobegrenzer zou kunnen inschakelen. Dan zou ie ook in het tussengebied netjes kunnen lopen.

 

De ontstekingsspoel in een gewoon een opnemer waar een sinus uit komt. Is het mogelijk iets te maken wat bij een vooraf ingestelde frequentie (potmetertje) een contact zou kunnen schakelen ? Het lijkt me dat zoiets probleemloos en vrij simpel zou moeten kunnen. Kan iemand mij helpen aan een zoek query om op te zoeken op het www ? Ik heb geen idee hoe ik zoiets zou moeten noemen in google.

 

Ik kan redelijk solderen, dus als ik een half voorbeeld heb, krijg ik dat wel gemaakt. Iemand een goed idee ?

 

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Best allemaal,

 

Mijn zoon heeft een eurobegrenzer op zijn brommer, dit om bij een controle te voorkomen dat ie net iets te hard rijd. Dat werkt eigenlijk op toeren prima. Het maximale toerental en daarmee dus ook de snelheid word netjes afgeregeld. Ik heb die netjes achter de fitting in een knipperlicht gebouwd

Ik begrijp dat je als vader dit ingebouwd hebt.

Vroeger waren het de vaders die hun zoons verboden hun brommers op te voeren.

 

Ik weet niet of je je ooit gerealiseerd hebt hoe je je voelt wanneer oom agent aan de deur komt met een ernstig gezicht en vraagt of jij de vader bent van Ptje junior...........

Nog afgezien van de verzekeringstechnische consequenties bij een ongeval.

 

Oom agent heeft ondertussen ook begrepen hoe de vork in de steel zit getuige dit filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=EYYyKOkC75s

 

Een omkeerbare begrenzer is niet legaal, op sat4all worden illegale zaken niet toegestaan.

 

Het is jou eigen verantwoording hoe hiermee on te gaan, googel eens op eurobegrenzer regeling aanpassen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, wat deed je zelf toen je 16 was ? Veel ouderen zijn dat vergeten of willen het niet meer weten.

 

Overigens waar blijven de opvoersets voor electrische fietsen ?

 

Zo'n ding kan natuurlijk veel sneller. Kijk maar naar dezelfde type fietsen in het buitenland.

 

Opvoeren van electrische fietsen een nieuwe trend ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

LOL, mijn brommer ging 55 km/h en was daarmee de langzaamste van het hele plein. Ontworpen voor een veel hogere snelheid waren de remmen ruimschoots bemeten voor die snelheid.

Maar ik hoefde het niet in mijn hoofd te halen carburateurs uit te boren of cylinder koppen te vervangen, dan kwam er een dikke ketting aan de brommer te hangen..

Bij mij in de klas zat ook Harry, die na zijn ongeval op de brommer nooit meer geheel hersteld is van het opgelopen hersenletsel, die donkere zijde moet ook ter sprake mogen komen.

 

Als ouder wordt je geacht gevolgen van je handelingen te kunnen overzien, iets dat pubers nog niet kunnen.

 

Vroeger noemde men dat  "Stof tot nadenken".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn jeugd had ik ook een brommer. het was een Zündapp (Ziet U Niet Dat Alles Precies Past ?)

Het was zo´n goud-gele van kleur. Ik was er helemaal gek mee en natuurlijk opgevoerd. KS50 was het tzpe geloof ik.

van 50 naar 70 cc, andere sproeier, uitlaat wat korter en een dikker bocht. En daarma reed ie ongeveer 80.

maar hij maakte niet zo´n klere herrie als rot-scooters van tegenwoordig. Ik zorgde er tenminste voor dat de politie me niet kon horen aankomen en zodoende wat minder opviel.

Op een gegeven moment werd ie gestolen en ik kon weer met de fiets naar school.

Een jaar of 15 geleden wilde ik mijn jeugd weer herleven en kocht een motorfiets. Pas toen ik op dat zware ding van 150 kg rondreed besefte ik pas hoe gevaarlijk die lichte opgevoerde brommers zijn.

Met die zware motor, wat gewicht betreft, voel je je duidelijk veiliger en daar kun je fatsoenlijk me remmen.

Met zo´n lichte brommert heb je geen schijn van kans.

Ik besef nu pas dat ik geluk gehad heb dat ik nooit ongelukken met die Zündapp heb gemaakt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat risico hoort er natuurlijk bij. Trouwens de ouderen kunnen er ook wat van. Op het werk moet alles veilig zijn en de spullen gecertificeerd.

 

En dan in de vrije tijd gaan ze kite-surfen, buiten de piste skieen, berghellingen beklimmen, motorcrossen, motor rijden, parachute springen en andere uitdagingen en vooral niet te vergeten het voetballen. Allemaal activiteiten waar grote risico's aan kleven.

 

Hoeveel slachtoffers vallen er niet in de bergsporten. Helicopters vliegen af en aan om slachtoffers op te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...met zo´n redenatie en instelling ben je uitgepraat.

 

Jammer dat ze niet even het vervolg in de technische werkplaats hebben gefilmd.

Dat verhaal met "weg met die camera" kennen we zo ondertussen wel.

Zijn er trouwens ook filmpjes op internet te vinden dat iemand met 80km per uur van zijn scooter af gelanceerd wordt?

 Weg met die kamera en mag ik je naam? Wat een stel onbeschofte hufters. Ik begrijp niet dat dat allemaal mag en de politie dit soort stront moet aanhoren. Waarom slaan ze die gasten niet gelijk in de boeien. Agressief rot-tuig.

En als zo´n scooter opgefokt is, waarom niet gelijk de cruncher in met dat ding, €uro 2.000,- boete en een maand de cel in zou beter zijn.

Terwijl een normale brave automobilist die even niet oplet en 3 km/h te hard rijdt gelijk een vette bekeuring van weet ik veel €uro 100,- of zoiets? krijgt. Zonder "opgefokte" auto.

Dat rot-tuig rijdt te hard met voorbedachte rade...niets per ongeluk. En dan die overlast van lawaai. Dat mag allemaal.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...met zo´n redenatie en instelling ben je uitgepraat.

 

 Weg met die kamera en mag ik je naam? Wat een stel onbeschofte hufters. Ik begrijp niet dat dat allemaal mag en de politie dit soort stront moet aanhoren. Waarom slaan ze die gasten niet gelijk in de boeien. Agressief rot-tuig.

En als zo´n scooter opgefokt is, waarom niet gelijk de cruncher in met dat ding, €uro 2.000,- boete en een maand de cel in zou beter zijn.

Terwijl een normale brave automobilist die even niet oplet en 3 km/h te hard rijdt gelijk een vette bekeuring van weet ik veel €uro 100,- of zoiets? krijgt. Zonder "opgefokte" auto.

Dat rot-tuig rijdt te hard met voorbedachte rade...niets per ongeluk. En dan die overlast van lawaai. Dat mag allemaal.

Je bent al lang niet meer in Nederland geweest?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...met zo´n redenatie en instelling ben je uitgepraat.

 

 Weg met die kamera en mag ik je naam? Wat een stel onbeschofte hufters. Ik begrijp niet dat dat allemaal mag en de politie dit soort stront moet aanhoren. Waarom slaan ze die gasten niet gelijk in de boeien. Agressief rot-tuig.

En als zo´n scooter opgefokt is, waarom niet gelijk de cruncher in met dat ding, €uro 2.000,- boete en een maand de cel in zou beter zijn.

Terwijl een normale brave automobilist die even niet oplet en 3 km/h te hard rijdt gelijk een vette bekeuring van weet ik veel €uro 100,- of zoiets? krijgt. Zonder "opgefokte" auto.

Dat rot-tuig rijdt te hard met voorbedachte rade...niets per ongeluk. En dan die overlast van lawaai. Dat mag allemaal.

 

Misschien zoiets als de rechterhand afhakken. Dan kunnen ze geen gas meer geven. Dat is daar in het Midden Oosten toch de regel ! En een vrouw achter het stuur van een auto. Dat is al helemaal fout.

 

Trouwens die Zundapp was gewoon geschikt om harder te rijden. Dezelfde Zundapp mopeds in Duitsland gingen destijds standaard ook allemaal tot 70 km/u.

 

Veel gevaarlijker zijn hier die electrische fietsen met bejaarde bestuurders. Hiermee gebeuren de ongelukken.

 

Je moet het te hard rijden niet promoten. Maar wat moet je met een auto die 300 km/u kan en Willem Alexander met zijn speedboot met 1200 pk motor ?

 

Echt, het is niet alleen de jeugd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zoiets als de rechterhand afhakken. Dan kunnen ze geen gas meer geven. Dat is daar in het Midden Oosten toch de regel ! En een vrouw achter het stuur van een auto. Dat is al helemaal fout.

 

Trouwens die Zundapp was gewoon geschikt om harder te rijden. Dezelfde Zundapp mopeds in Duitsland gingen destijds standaard ook allemaal tot 70 km/u.

 

Veel gevaarlijker zijn hier die electrische fietsen met bejaarde bestuurders. Hiermee gebeuren de ongelukken.

 

Je moet het te hard rijden niet promoten. Maar wat moet je met een auto die 300 km/u kan en Willem Alexander met zijn speedboot met 1200 pk motor ?

 

Echt, het is niet alleen de jeugd !

 

Dat met die hand afhakken is mij niet bekend. Alleen in Saudi Arabia mogen vrouwen geen auto rijden. Verder rijden vrouwen hier in de UAE gewoon auto. Ze zijn in Dubai zelfs trambestuurster.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bij ons thuis het spul niet in orde was kwam je er ook niet mee weg. Fiets, brommer, het maakte niets uit waar je naar toe moest.

Ik weet nog dat mijn jongste broer de knalpijp niet in orde had, die hoorde je op 4 km afstand!

Eerst maken, dan pas ermee weer de weg op. Nou toen dacht hij dat hij stiekem er tussenuit kon.

Bij terugkomst ging zo de boormachine het blok in en de brommer ging naar het oud ijzer.

 

Tja dan kun je wel vinden dat dit veel te streng is maar achteraf terugkijkend vind ik dat we met zijn allen niets te kort zijn gekomen.

De regels waren redelijk en duidelijk net zoals de gevolgen bij overtreding die waren uniek en altijd onplezierig maar wel rechtvaardig.

 

Tegenwoordig krijgt het kroost enkel nog voeding lijkt het wel :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader was een vervent motorrijder en begreep wel dat ik wat harder wilde met mijn brommer. Hij heeft me nooit geremt in mijn opvoerwoede als het maar niet de spuigaten uitliep. Voor mij was 70-80 km hard genoeg en ik had het gevoel dat die brommer dat wel aankon. En zoals ik schreef, de demper bleef orgineel, alleen van 50 naar 70 cc, sproeier, tandwiel voor wat meer tanden, bocht dikker, uitlaat ingekort.

Maar toen was ik 16-19 en je voelt je vrij op z´n ding..een echte motor was financieel te ver weg maar misschien wel beter geweest.

Tja, toen werd die brommer gestolen...tijdje de fiets en toen kwam de eerste auto met 19 of 20 jaar...een Ford Taunus 17M RS...kocht ik voor hfl 1.000,- van mijn oom en toen had ik geen interesse meer in brommers.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook gesnapt geweest met een scooter aan 70. enkel stond de vario open en de uitlaat (knalpot) iets aangepast.

Als de boete in de bus valt, ben je wel geleerd. (boete+ afstellen totaal +/- 500€).

Het ergste is, dat je andere gebruikers in gevaar brengt. Als je zelf iets tegen komt met dergelijke scooter, moet men het maar weten.

Erger is als er derden erbij te pas komen en blijkt dat de verzekering er niet tussen komt.(gelukkig niet tegen gekomen)

Rij na al 4 jaar met de reglementaire snelheid, is traag, maar ja, je bent niet alleen op de weg.

Wil je 70 of meer, dan op een privé terrein.

Ik heb iemand gekend op school, die zijn cilinder had uitgeboord om wel 120 te kunnen rijden met een honda camino.

Bij een terugslag van de cilinder, sprong de cilinder open, die gloeiend heet had in zijn benen, met dan nog wel een short aan.

Maar mijn bromfiets verkoper geeft eigenlijk wel toe, dat bepaalde scooters wel meer dan 45 km/h aankunnen, maar natuurlijk geen 120 Km/h.

Maar die tijd dat ik 70 kon rijden was dit eigenlijk "levensgevaarlijk" omdat andere weggebruikers geen weet hebben, dat je aan die snelheid afkomt, en dus eigenlijk verkeerd reageren.

Das mijn verhaal n.a.v. de vraag van t.s., maar ik besef nu ook, dat 70 en meer "levensgevaarlijk" is en hopelijk hierbij eens stilstaat..

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...