Ga naar inhoud


Uitrichten Triax78 Multifeed


Rw1n

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Het resultaat is dat ik op alle 3 de Astra satellieten 100 % Sterkte en 100 % Kwaliteit behaal op de M7 - MP201,

maar voor de Hotbird slechts 60 % Sterkte en 50% Kwaliteit.

Wat ik ook probeer het lukt me niet om een betere waarde te krijgen.

Is dit volgens jullie normaal ?

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hotbird is in Nederland zwakker dan de drie Astra satellieten dus het klopt wel dat jij die ook als zwakste ontvangt. Of het verschil 50% tegen 100% signaalkwaliteit is, is afhankelijk op welke transponder dat die van de Hotbird gemeten wordt.
Als je kunt zie wat de signaalkwaliteit is van bijv. Rai 1, 2, 3 en Rai News 24 op 10992V, positie 511, 512, 513 en 532 van de CanalDigitaal zenderlijst, dan zullen die toch echt wel meer aan geven dan 50% signaalkwaliteit.

Maak eens een foto van je lnb's liefst zodat je ze vanaf de voorzijde ziet.


Verder moet je bedenken dat de Hotbird 13 en de Astra 28,35 oost 16,7 graden uit elkaar staan. De Hotbird staat dan ongeveer 8,5° uit het midden.
Dit levert een verlies van 1dB op, vergelijkbaar dus met de ontvangst van een schotel van 63cm breed i.p.v. 70cm breed.

verlies op een Triax 78.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ni evident zenne foto's plaatsen !

En dan.....in 1 keer lukt dat wel....raar...

@Sprietje, het afvijlen van de houders tussen Astra 19.2 en Astra 23.5 heb ik niet gedaan wegens perfect signaal alzo.

Heb de skew per LNB ook nog niet helemaal nagekeken.

Ben je met deze foto' wat ?

Johnny.

 

IMG_0261.JPG

IMG_0267.JPG

IMG_0271.JPG

IMG_0272.JPG

aangepast door JohnnyBee
Foto' online plaatsen...

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat de skew van de Hotbird-lnb niet een beetje te schuin?
De rail moet 11 graden schuin staan en de Hotbird-lnb maar 7 graden. Dat is dus 4 graden minder schuin dan de rail terwijl hij bij jou zelfs nog een flink stuk schuiner staat dan de rail. Dat zou best wel eens 17 graden kunnen zijn. Dan staat die al 10 graden te schuin.

Heb je verder al geprobeerd of je meer signaal op de Hotbird kunt krijgen door de lnb dichter naar de schotel te plaatsen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skew van alle LNB's nagekeken en bijgesteld, doch momenteel is het nogal zwaar bewolkt zodat een goed vergelijk niet mogelijk is.

Op het eerste zicht géén 100% ten meer enkel minder goede ontvangst, maar dat is vooral door toedoen van het weer waarschijnlijk.

Zullen morgen nog eens kijken als het weer wat beter is......

P.S. 11° van de houder ook nagekeken en deze stond prima.

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, dichter of verder van of naar de schotel toe helpt ook niet, krijg het echt niet beter.

Vandaag was het terug een heel stuk helderder aan de hemel en had ik terug 100% voor de Astra's, maar slechts 60% sterkte en 50% kwaliteit voor de Hotbird.

Sprietje, ik kan der wel mee leven hoor, 't is niet dat mijn leven er van afhangt hoor!.

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo.

Kan het zijn, dat de lnb houder van de astra 1 lnb te strak tegen de railhouder aan staat.

Waardoor de rail aan de hotbird zijde iets naar achteren gedrukt wordt.

Misschien een ietsje speling geven.

Verder is mijn ervaring, dat bij het finetunen van de hotbird lnb het beste de volgende transponder gebruikt kan worden:

10815.00 H 115 Europe DVB-S QPSK 27500 5/6

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je de rail en de lnb's hebt afgesteld zoals ik berekend heb, is er meestal niet veel meer te halen aan signaalkwaliteit. Dat de skew van lnb voor de Hotbird schuiner moet staan dan de berekening aan geeft, kan ook door de lnb komen. Het komt wel vaker voor dat de antennes in de lnb wat verkeerd staan gemonteerd en ja, dan krijg je een wat andere stand.

 

Die 50% kwaliteit die je aan geeft is wel afhankelijk van de transponderspecificaties waarop gemeten wordt, dus zegt dat op zich zeker niet alles. Daarom vroeg ik je al in bericht 18 wat de signaalkwaliteit is van bijv. Rai 1, 2, 3 en Rai News 24 op 10992V, positie 511, 512, 513 en 532 van de CanalDigitaal zenderlijst.

 

Je kunt ook eens proberen de lnb om te wisselen met een andere lnb, bijv. van de Astra 19,2 want het kan ook nog aan de lnb liggen dat er een flink verschil is.

 

Ontvang je wel de zender Supertennis op positie 535 van de CD-zenderlijst? Dit een een zwakke zender van de Hotbird. Als je die ontvangt is het wel goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

ja hoor, Supertennis komt hier ook door zonder problemen.

En ja, ik had eerder de LNB's al eens gewisseld, met hetzelfde resultaat als gevolg.

Ook heb ik reeds een andere LNB van het merk RT Eco geplaatst met een nog slechtere waarde als gevolg.

Specifiek het signaal controleren op de 4 RAI zenders is met de M7 niet mogelijk denk ik hé, of zie ik dat verkeerd, en met men Satfinder 500 geeft dat volledig andere waarden, dus dat is ook niet te vergelijken dan.

Wat ik wel eens wil gaan proberen zodra ik wat tijd heb en het weer laat het toe is welke waarden ik haal met een volledig andere schotel en een singel LNB opstelling.

Maar zoals het nu is komen alle zenders wel door....

 

@HG5812,

ook jouw suggestie zal ik even nakijken zodra het weer en de tijd het toelaat, bedankt voor jouw inbreng allenszins.

 

Johnny.

 

aangepast door JohnnyBee

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Sprietje,

vandaag was het een blue sky en dan heb ik 66% sterkte en 55% kwaliteit voor de Hotbird mogen optekenen.

De Astra's haalden 100% op zowel sterkte als kwaliteit.

Afblijven denk ik :);)

 

Bedankt voor je hulp.

P.S. ik weet dat de vraag al eerder gesteld geweest is, maar ik vind de posting niet terug hier op het forum, maar mag ik vragen hoe ik de berekeningen die je maakt, zelf ook kan leren maken ?

 

Johnny. 

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb inderdaad al vaker geschreven hoe ik dat bereken.
Je moet daarvoor de hoeken eerst berekenen hoe de signalen van de verschillende satellieten onderling op je schotel binnen komen.
Dit moet je vermenigvuldigen met de brandpuntsafstand van de schotel en dat vermenigvuldig je met 1 graadradiaal. Een niet eenvoudige berekening waar vooral bij de vele verschillende schotelmerken en schotelmaten een hoop ervaring bij komt kijken waarbij ook de f/D-verhouding van de schotel een belangrijke factor is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ja............ja ja , nu da ge het zegt ja.....

Misschien dat ik toch maar beroep op jouw kennis zal doen als het nog eens van toepassing is :whistle::whistle::whistle::D

Nog eens bedankt Sprietje,

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...