Ga naar inhoud


Uitrichten Visiosat Big-Bisat met Astra (3) 2 in het midden


KoosKoets

Aanbevolen berichten

Sprietje ,

 

Daarom melde ik ook reeds :

 

Het software programma van visiosat heeft voor het ogenblik enkele problemen voor het juist uitrekenen.

Je kan via een achterpoortje wel ( ongeveer ) berekenen wat de afstanden dienen te zijn in Zug.

 

Wordt dus even wachten tot het on-line programma van cahors weer correct werkt.

Ik zal even de vraag stellen in een Frans forum , daar is een lid werkzaam bij Visiosat. Indien ik de juiste afstellingen weet voor Zug geef ik die graag mee.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Crazy Sat: ik heb inderdaad de Turksat erbij gehaald, zie ook de PDF die ik bij de eerste post heb geplaatst.

 

Sprietje, het klopt helemaal wat je zegt. De afstand tussen de lnbs is altijd gelijk.En er is voldoende ruimte om de Apls lnb verder af te stellen.

 

Ik heb ook beeld op ALLE Astra 2E en 2F 28.2 zenders, dus ook de HD zenders zonder uitzondering.

 

Van wat ik gelezen heb, is de onderste grens voor een lock op de zender 7-7,5 dB. Ik zit op 10-11 dB, dus redelijk ruim hierboven.

 

Ik ben benieuwd hoe sterk het moet regenen om mijn beeld te laten wegvallen. De sterkte van de uitzending schijnt zelfs binnen 24 uur enorm te verschillen, vooral op de Astra 2E. Na middernacht en rond 12 uur 's middags valt de uitzending sterk terug. Gelukkig kijk ik dan geen tv :)

 

Zie dit interessante bericht hierover met uitgebreide metingen: http://drhans.tv/?q=invacom_quad

  • Like 1

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje ,

 

Daarom melde ik ook reeds :

 

Het software programma van visiosat heeft voor het ogenblik enkele problemen voor het juist uitrekenen.

Je kan via een achterpoortje wel ( ongeveer ) berekenen wat de afstanden dienen te zijn in Zug.

 

Wordt dus even wachten tot het on-line programma van cahors weer correct werkt.

Ik zal even de vraag stellen in een Frans forum , daar is een lid werkzaam bij Visiosat. Indien ik de juiste afstellingen weet voor Zug geef ik die graag mee.

Ik had geen enkel probleem met de software. Je moet op een kaart een pin verplaatsen. Die heb ik gewoon in Zug, Zwitserland gezet. Het enige foutje is dat je daarna je land moet aangeven, en Zwitserland er niet bij staat. Oostenrijk wel. Dus Oostenrijk genomen. Verder alles OK.

De software geet naar mijn mening ook een goede berekening hoe kan ik anders beeld hebben op alle 4 satelieten?

Zie ook de PDF in mijn eerste post. Wat is daar fout aan??

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Crazy Sat

Het online software programma van Cahors heeft helemaal geen problemen  met het uitrekenen. Hoe heb ik anders de afstelling voor Zug met de diverse satellietcombinaties kunnen bepalen?

 

Ohh, Koos is me net voor.
Inderdaad Koos, de berekening gaat uit van de coördinaten, niet van welk land.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

(1) de hoek waaronder de schotel staat op het moment is -9,85 graden. Dit is niet juist omdat nu de A2 in het midden staat ipv de A3. Er is een truukje met de software van Cahors, waarbij je er een fake sateliet bijplaatst om de A2 in het midden te dwingen.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De rechte lijn wordt door 5 punten getrokken waarvan 1 fake, dus dit is niet de optimale hoek. Mijn theorie klopt wel want als ik een andere fake sateliet neem of twee andere, dan is de hoek anders, ook al staat A2 altijd in het midden. Ik geef wel toe dat het verschil ongeveer 0,5 graden is maar toch. Met -9,95 graden zit ik in ieder geval fout, dit moet ongeveer -17 graden zijn. Als voorbeeld een opstelling met 2 fake satelieten. Ik kom op -17.1. Zie PDF in de aanhang. Met een andere fake sateliet kom ik op -16,9 (Hellsat).

Wie weet hier raad?

 

Wat zou er niet optimaal zijn? Als je satellieten kiest (of aanmaakt) die links en rechts precies even ver van de 28,2oost afstaan, berekent de software steeds dezelfde hoek: 17,19 graden voor Zug.

 

Het is alleen anders, als de 28,2oost niet precies midden tussen de twee gekozen uiterste satellieten zit. Ik neem aan dat de software dan precies uitrekent, hoe de boog van de big bisat-beugel toch het beste kan worden aangepast aan de clarkebelt, en dus de schotelhoek nog een heel klein beetje aanpast.

 

Sowieso is het (wiskundig) zo, dat als een boog niet precies de clarkebelt volgt, dat je dan slechts twee punten hebt van die boog die wél precies op de clarkebelt liggen. Je kunt je big bisat als je wilt dus "maximaal uitrichten" op de twee satellieten, waarop je het meeste ontvangstproblemen hebt.

 

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou er niet optimaal zijn? Als je satellieten kiest (of aanmaakt) die links en rechts precies even ver van de 28,2oost afstaan, berekent de software steeds dezelfde hoek: 17,19 graden voor Zug.

 

Het is alleen anders, als de 28,2oost niet precies midden tussen de twee gekozen uiterste satellieten zit. Ik neem aan dat de software dan precies uitrekent, hoe de boog van de big bisat-beugel toch het beste kan worden aangepast aan de clarkebelt, en dus de schotelhoek nog een heel klein beetje aanpast.

 

Sowieso is het (wiskundig) zo, dat als een boog niet precies de clarkebelt volgt, dat je dan slechts twee punten hebt van die boog die wél precies op de clarkebelt liggen. Je kunt je big bisat als je wilt dus "maximaal uitrichten" op de twee satellieten, waarop je het meeste ontvangstproblemen hebt.

 

 

groet, A33

Ik denk dat je gelijk hebt. Er is in ieder geval een (klein) verschil. Met Turksat als fake sateliet komt de software op -17,1 maar met de Hellasat op -16,9.

 

Het maakt dus wel degelijk wat uit.

 

Aan de andere kant, in de praktijk zijn die twee tiende nauwelijks af te stellen. De ingegroevde strepen zijn simpelweg te groot en staan te ver van elkaar om dit precies te doen. 

 

Toch voor de hobby en wiskundigen onder ons: wat is dan de hoek waarbij de hotbird en astra 2 precies op de clarkebelt liggen? Dit zijn immers de satelieten met de slechtste ontvangst.

aangepast door KoosKoets

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koos

Ach, waar praten we over, die 0,2 graden verschil.
Als een lnb 20cm uit het midden staat van de schotel staat, is 0,2 graad maar een hoogteafwijking van 0,7mm. Dat is met de beste meter niet te meten.
En in die 0,2 graad zit waarschijnlijk ook nog een afrondings tolerantie waardoor het nog een stuk minder is dan

0,7mm.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koos

Een leuke link die je in bericht 17 stuurde. Ik had hem nog niet gelezen.
Maar het komt me zeker niet als een verrassing.
Dit fenomeen heeft alles met de zonnestand te maken.
Ook in Zuid Spanje waar de Astra 28 oost positie heel zwak door komt, merk je dat.

Ik heb even uitgerekend maar in Praag stond de zon half december om 10.43uur precies in de richting van de Astra 28,2. Je ziet dan ook dat een paar uur voor- en na de stand van de zon in de richting van de satelliet het signaal verzwakt. Dit heeft alles te maken met de zonneruis die de lnb opvangt.
Dit zou drhans.tv nog eens moeten meten rond 2 maart 2015 als de zon precies achter de Astra 28,2 satelliet staat. Dan wordt het nog veel gekker. Dan valt het beeld helemaal weg, ook bij jou in Zug.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koos

 

Een leuke link die je in bericht 17 stuurde. Ik had hem nog niet gelezen.

Maar het komt me zeker niet als een verrassing.

Dit fenomeen heeft alles met de zonnestand te maken.

Ook in Zuid Spanje waar de Astra 28 oost positie heel zwak door komt, merk je dat.

 

Ik heb even uitgerekend maar in Praag stond de zon half december om 10.43uur precies in de richting van de Astra 28,2. Je ziet dan ook dat een paar uur voor- en na de stand van de zon in de richting van de satelliet het signaal verzwakt. Dit heeft alles te maken met de zonneruis die de lnb opvangt.

Dit zou drhans.tv nog eens moeten meten rond 2 maart 2015 als de zon precies achter de Astra 28,2 satelliet staat. Dan wordt het nog veel gekker. Dan valt het beeld helemaal weg, ook bij jou in Zug.

 

 

Interessante info! Dat zou inderdaad met de zon te maken kunnen hebben.

 

Maar waarom dan ook problemen na middernacht? En alleen de 2E en niet de 2F??

 

Het verschil op 1 dag is maar liefs 2 dB.

 

Gisteren avond hebben wij overigens ITV 1 HD en BBC News HD gekeken, zonder problemen.

 

Ik zal in ieder geval 2 maart in de gaten houden. Leuk om te weten.

aangepast door KoosKoets

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koos

 

Ach, waar praten we over, die 0,2 graden verschil.

Als een lnb 20cm uit het midden staat van de schotel staat, is 0,2 graad maar een hoogteafwijking van 0,7mm. Dat is met de beste meter niet te meten.

En in die 0,2 graad zit waarschijnlijk ook nog een afrondings tolerantie waardoor het nog een stuk minder is dan

0,7mm.

 

 

Helemaal mee eens. Het ging hier in eerste instantie ook om de "hobby". Cahors geeft de hoek overigens tot 2 decimalen na de komma weer, wat natuurlijk volledig overbodig is!

VU+duo2, wave frontier t90, Openpli, 4 LNBs (Astra 1,2,3 en HB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Titel veranderd

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch voor de hobby en wiskundigen onder ons: wat is dan de hoek waarbij de hotbird en astra 2 precies op de clarkebelt liggen? Dit zijn immers de satelieten met de slechtste ontvangst.

 

Ach het is allemaal uit te rekenen. Volgens mij moet de berekening zo:

Kijk naar het verschil in azimuth voor de beide satellieten en de afstand die de twee LNB's van elkaar af moeten staan, en deel die op elkaar. Kijk dan naar het verschil in elevatie voor beide satellieten en pas daar dezelfde factor op toe om het benodigde verschil in hoogte te berekenen. Meet dan op hoeveel hoogteverschil de gebogen(!) LNB-multifeedrail al laat zien op de afstand tussen de beide LNB's, en trek dat van het berekende hoogteverschil af. Bereken vervolgens het aantal graden dat de rail nog schuin moet worden gezet, om het gewenste hoogteverschil te berekenen; en ziedaar je antwoord!

 

Maar alle gekheid op een stokje: Waarom zou je dit doen?

Je hebt er meer aan om dit in de praktijk te doen: fijntunen van je schotel op die twee zwakste satellieten. Dat was waar mijn advies over ging. En is bij een multifeedrail sowieso aan te raden, los van alle papieren berekeningen, als een of twee satellieten duidelijk zwakker doorkomen dan de andere.

 

groet, A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koos, waarom alleen de 2E en 2F? Omdat dit soort verschijnselen zich altijd voor doen bij zwakke signalen. Mensen die ver in Turkije de Astra 23,5 willen ontvangen, hebben met precies hetzelfde te maken, een onregelmatige signaalsterkte over een etmaal en ook verschil tussen horizontaal en verticaal gepolariseerd.
En waarom ook in de nacht? Ik denk omdat de zon dan weer recht in de reflector staat te schijnen van de satelliet.

En a33, ik reken alles uit tot minimaal 2 decimalen achter de komma, een aantal constanten die ik gebruik nog verder om zo min mogelijk afrondingsverschillen te krijgen maar in het eindresultaat is 1 cijfer achter de komma inderdaad voldoende.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...