Ga naar inhoud


Welke DVB-T buiten antenne?


steventje

Aanbevolen berichten

Hoi antennenl,

 

Je hoeft geen abo te nemen als je NPO1,2,3 wilt: dat is FreeToAir.

Ook je antenne kan misschien eenvoudig blijven. Ik gebruik gewoon een stukje coaxkabel waarvan de laatste 35 a 40 cm de mantel verwijderd is. Dat laatste deel (kern al of niet met isolatie) heb ik hoog op een kast rechtop aan een bierpul geknoopt, zodanig dat het gestripte deel boven de pul uitsteekt. Hij valt totaal niet op. Beetje vrijstaand (30cm) van de muur en het plafond werkt hier het beste.

In Tilburg ontvang ik met gemak Loonopzand (kanaal 30).

Roosendaal-Essen ligt relatief iets verder en de zender is wat zwakker, dus misschien heb je een wat betere antenne nodig. Maar zo'n zelfgemaakte kost je niets; het is in ieder geval 'tproberen waard toch?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dankjewel voor je reactie Alex.

 

Mijn tv heeft inderdaad een DVB-T tuner. Er stond in de handleiding dat ie ook een DVB-C tuner heeft. Ik moet dus kiezen voor de insteekkaart?

Ik heb een tv van 110 cm, dus ik wil wel in HD kijken.

ik ontving altijd tv via de kabel inderdaad, via zo een kastje van belgacom. Maar heb die inmiddels afgesloten omdat ik nederlandse zenders wil ontvangen.

 

Mijn woonplaats is inderdaad Essen. Is alleen de binnen-antenne die erbij geleverd wordt dan genoeg? Hoef ik daar geen extra buitenantenne voor extra bij te bestellen?

Als je TV voorzien is van een slot voor een insteekkaart (een zg. CI-slot t.b.v. een CAM), dan zou je dus moeten kiezen voor het pakket met de insteekkaart.

Maar HD gaat niet lukken via Digitenne, dus ben je toch aangewezen op satelliet.

Start daarvoor even een nieuw onderwerp in het juiste forum zodat we hier on-topic blijven.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi antennenl,

 

Je hoeft geen abo te nemen als je NPO1,2,3 wilt: dat is FreeToAir.

Ook je antenne kan misschien eenvoudig blijven. Ik gebruik gewoon een stukje coaxkabel waarvan de laatste 35 a 40 cm de mantel verwijderd is. Dat laatste deel (kern al of niet met isolatie) heb ik hoog op een kast rechtop aan een bierpul geknoopt, zodanig dat het gestripte deel boven de pul uitsteekt. Hij valt totaal niet op. Beetje vrijstaand (30cm) van de muur en het plafond werkt hier het beste.

In Tilburg ontvang ik met gemak Loonopzand (kanaal 30).

Roosendaal-Essen ligt relatief iets verder en de zender is wat zwakker, dus misschien heb je een wat betere antenne nodig. Maar zo'n zelfgemaakte kost je niets; het is in ieder geval 'tproberen waard toch?

antennenl gaf aan rtl en sbs te willen ontvangen, dan is een abonnement toch écht noodzakelijk.

Vrij ontvangbaar in Essen zijn alleen NPO 1, NPO 2, NPO 3, Omroep Brabant, één, Canvas en Ketnet.

Allen NIET in HD.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Genk is wel zo'n 20 km verder van Tilburg dan Schoten maar de zendmast is wel hoger (220 t.o.v. 169 m).

Bedenk ook dat Genk met horizontale polarisatie uitzendt i.t.t. Schoten en alle Nederlandse zenders.

Ik ontvang zelf met een antenne op zolder op 59 km afstand Schoten.

attachicon.gifIMG_20150308_022131.jpg

Hallo, ik reageer maar eens weer... ik ben dus nog steeds 'bezig' met in Tilburg Schoten ontvangen.

Op duits forum merkte iemand iets op over Sichtweite

Als ik de zender Schoten, op dik 50km afstand, wil 'zien' in Tilburg begane grond moet die zender wel hoger als 200m staan. Misschien heb ik een probleem. :angry::mad:

In hoeverre is dat van belang? Want Schoten is maar 169m hoog, en wie zegt dat die DVBantenne in de top zit...

Ik heb wel eens gehoord dat radiogolven iets met de aarde meebuigen, of gaat dat niet op bij DVB-S frequenties (~520Mhz verticaal gepolariseerd)?

Naar ik begrijp moet antenne 10m hoog bovenop het dak ca 10km extra zichtafstand opleveren, dan zou het kwa Sichweite net haalbaar zijn.

 

 

(Als die zenderhoogte geen onoverkomelijk probleem is.)

Een tweede punt wat ik hier eens neer wil leggen is het volgende. Lange afstand wordt traditioneel gedaan met Yagi's, die je eventueel nog kan stacken.

Nu denk ik steeds aan electronisch richtbare antenne's. Met 2 (of 3) dipool achtige antenne's (korte yagi's) op meerdere meters afstand en met de juiste faseverschuiving gekoppeld zou je heel precies moeten kunnen richten, en hopelijk storing uitbannen; en kleine antennes lijken me veel hanteerbaarder.

Ik heb wat zitten zoeken en het lijkt geloof ik op phased array.

Leek me vreselijk ingewikkeld, totdat ik hierop stuitte. (Levkar Chevdar LZ1AQ).

variable-delay-line-kit

theorie

Eigenlijk ziet dat er niet zo heel moeilijk uit...

Zou dit kansrijk zijn????

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk bedacht ,maar is allemaal theorie,DVB-T is in de praktijk net even anders.

Wat betreft storing of evt Interferentie van andere zenders ,indien je daar  last van hebt moet je géén breedband ant, met ditto versterker toepassen,maar richt ant.die alleen die Freq.band onvangt die van toepassing is.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon tot eind 2013 in Eindhoven nog Luik ontvangen. Dit ging met een richtantenne en mastversterker van Konig. De antenne staat op vijf meter hoogte. De onvangst is echter niet meer mogelijk. De kwaliteit van het signaal is te slecht. Zelfs in Valkenswaard lukt het niet meer. Op www.tnttest.org kan je een buitenlands adres invullen, en dit geeft dan een prognose voor DVB-T (ze vermelden ook satelietontvangst).

De ontvangst van VRT uit Genk is in Eindhoven nog steeds mogelijk.

De verslechterde ontvangst wordt vermoedelijk veroorzaakt door het 4G netwerk (LTE). Dit opereert in de hoogste kanalen, maar stoort ook naar lagere kanalen. De ontvangst van Waver wordt in Eindhoven weggedrukt door de Nederlandse tv die op hetzelfde kanaal zit als Waver (de zendmast voor de Nederlandse tv staat hier vlakbij de woning). De meeste richtantennes worden horizontaal gekeverd, het is niet altijd mogelijk om ze een kwartslag te draaien voor ontvangst van een verticaal signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een Konig mastversterker is niet het meest ideale voorwerp wat je in je mast wilt monteren in combinatie met een 4G netwerk in de buurt.

Een 4 G netwerk, op 800 MHz zal geen signalen uitsturen welke lagere frequenties storen, anders trekt het agentschap Telecom heel snel de stekker uit de installatie.

Een breedband mastversterker zal wel vast kunnen lopen door 4G signalen, probeer eens een selectieve ruisarme kwaliteitsversterker, al dan niet in combinatie met sperfilters.

 

De beste versterker is altijd nog een veel-elements Yagi antenne.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Op www.tnttest.org kan je een buitenlands adres invullen, en dit geeft dan een prognose voor DVB-T (ze vermelden ook satelietontvangst).

 

Geweldig dat dit ook werkt voor NL locaties! Ook al is het in het frans. Dit zijn mijn resultaten:

 

Détails d'analyse TntTest.org

Evaluation de la réception TV à une hauteur de 10m au point de

coordonnées : 51.5565973 5.07874079999999 (latitude longitude) 51° 33' 23'' N 5° 04' 43'' E

Analyse ref:fe1b76981e2720adff5ae1c6fbfe6ae6 du 2015-05-02 10:03:56

Url de l'analyse avec fond de carte : ici

Url de l'analyse détaillée : ici

Vous êtes antenniste?

Apparaissez gratuitement ici!

TNT PAR SATELLITE

smile5.jpg : disponible sur cette zone

TNT TERRESTRE FRANCE

CHAINES DVB-T ETRANGER

smile3.jpg sig:3/5 | OUD-TURNHOUT (BEL)

Réception possible à cet endroit.

MUXA 41V 192° 26.4km 49.2dBuV (75.5dBuV/m) |

MUXC 47V 192° 26.4km 48.9dBuV (75.8dBuV/m) |

 

smile3.jpg sig:3/5 | SCHOTEN (BEL)

Réception possible à cet endroit.

MUXA 41V 231° 47.5km 44.6dBuV (70.8dBuV/m) |

MUXB 44V 231° 47.5km 44.5dBuV (71dBuV/m) |

MUXC 47V 231° 47.5km 44.6dBuV (71.5dBuV/m) |

VRT 25V 231° 47.5km 48.6dBuV (72.9dBuV/m) |

 

smile2.jpg sig:2/5 | GENK (BEL)

La réception TV peut être délicate.

Prenez l'avis d'un antenniste.

NRK DVBT-2 47H 156° 74.2km 33.1dBuV (60dBuV/m) |

NRK DVBT-2 44H 156° 74.2km 33.2dBuV (59.8dBuV/m) |

NRK DVBT-2 41H 156° 74.2km 33.6dBuV (59.8dBuV/m) |

VRT 25H 156° 74.2km 37.6dBuV (61.9dBuV/m) |

 

dBuV: niveau de signal estimé sur antenne située à 10m/sol en dBuV. Il s'agit du signal réel mesuré par l'antenniste.

dBuV/m: niveau de champ estimé à 10m/sol en dBuV/m. Il s'agit de l'indication servant à la planification.

 

Niet duidelijk is of Oud Turnhout echt beschikbaar is. Het schijnt dat dit enkel een Norkring-Telenet zender is die niets uitzend.

Schoten is VRT en zou wel moeten werken. VRT 25V 231° 47.5km 48.6dBuV (72.9dBuV/m) |

Hoe selecteer ik een antenne die 'past' bij 48.6dBuV (72.9dBuV/m) ?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo, ik reageer maar eens weer... ik ben dus nog steeds 'bezig' met in Tilburg Schoten ontvangen.

Op duits forum merkte iemand iets op over Sichtweite

Als ik de zender Schoten, op dik 50km afstand, wil 'zien' in Tilburg begane grond moet die zender wel hoger als 200m staan. Misschien heb ik een probleem. :angry::mad:

In hoeverre is dat van belang? Want Schoten is maar 169m hoog, en wie zegt dat die DVBantenne in de top zit...

 

De hoogtes die ik opgegeven heb zijn de hoogtes t.o.v. NAP waarop de antennes zitten (antenna height = antenne hoogte), zie http://fmscan.org/info.php?i=133327 en http://fmscan.org/info.php?i=125074

 

Op begane grond gaat wel lastig worden op die afstand, kan echt niet hoger?

post-40400-0-79563900-1467141610.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...