Ga naar inhoud


Welke DVB-T buiten antenne?


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Momenteel kijk ik (woonachtig in Antwerpen) DVB-T via een binnenantenne en dat werkt goed, t.t.z. voor de zenders in het Antwerpse (zendmast Schoten) met name één, canvas en ketnet. Af en toe eens een hick-up van het beeld maar dat is normaal gezien mijn plastic antenne.

Nu zou ik ook graag in de toekomst de vrije Nederlandse commerciele of staatszenders willen ontvangen, alsook de Waalse zenders. 

Is dit mogelijk en zoja met welke antenne? Yagi verticaal gepolariseerd? En hoe hoog? Of 2 antennes, één richting NL (noordgericht) en één richting Wallonie (zuidgericht)?

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dit kan meestal met 1 ant.vertkaal naar het noorden gericht ,de waalse zenders zullen als ze sterk genoeg zijn toch wel binnen komen.

Er zijn div.DVB-T ant.te koop met ingebouwde versterker. merken van oa Televes Triax Astro,.

De hoogte tja dat is overall verschillend ,in priciepe is vrij zicht  riochting (zwakke) zender belangrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een kleine versterkte antenne +/- 30 €, hoeft geen yagi te zijn, zal je afhankelijk van jouw juiste woonplaats, Waver kunnen ontvangen. Als je ergens in het centrum woont kan het een probleem zijn om over de daken te "kijken" maar wie niet waagt...

En Waver zendt uit op kanaal 56 HORIZONTAAL, google op "tnt rtbf canal" , je kunt op de website van de RTBF uw postnummer invoeren om te zien welke uw mogelijkheden zijn.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wil ontvangen is NL1,2,3, RTBF, La Une

Ik vermoed dat ik mijn antenne naar Breda (20kW) moet richten? Is ongeveer 42 km in vogelvlucht vanaf Antwerpen (Deurne)

De dichtsbijzijnde Waalse mast moet Waver (80 kW) zijn met 60 km in vogelvlucht. Is dit haalbaar?

Voorkeur van uitrichten naar Breda?

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is Roosendaal niet dichterbij?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van die veredelde binnen ant. voor buiten vlakke plastic ant.,daar gaat het waarschijnlijk niet mee lukken daarmee onvang je alleeen maar storing brommers ed, het beste is nog altijd een Yagi ,deze zijn er tegenwoordig ook in een Intelligent uitvoering met een verst.die de versterking aanpast aan de omstandigheden/conditties van het te onvangen signal,bijv.de DAT  HD Boss 790 van Televes,zeker in een grote stad als Antwerpen zal dat geen overbodige luxe zijn daar er zeer veel zenders bijgekomen ziijn sinds de overstap naar Digitaal,,.

Let wel op dat je zoveel mogelijk vrij zicht hebt.

PS, gebruik uitsluitend een goede coax ,dus geen bouwmarkt prut.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Columbo !

 

Roosendaal is iets dichterbij ja maar die zendt maar op 12 kW uit volgens Wiki maar als ik mijn antenne juist tussen Breda en Roosendaal richt dan zal ik waarschijnlijk een versterking krijgen dankzij de superpositie van beide signalen  :D

aangepast door steventje

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ik dan ook geen 2de antenne richting het zuiden richten voor de Waalse zenders of worden die mee opgepikt als ik naar Breda richt?

 

 

Als ik lees dat Waver horizontaal gepolariseerd is terwijl de NL zenders dat verticaal zijn lijkt je me ook om die reden niet aan een aparte antenne voor Waver te ontkomen.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het met 1 ant,wel zal lukken,want Waver zend met 80KW op 230meter hoogte uit,Roosendaal met slechts 12KW op 118+5 NAP .Gewoon vert.richting Roosendaal richten.,en met één goede antenne zal het ongetwijfeld lukken,zeker als er een versterker in zit.

Wel zorgen voor voldoende hoogte en vrij zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Horizontaal of verticaal gepolariseerd, of dat gaat werken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waver zal zeeeeer waarschijnlijk niet lukken met een vertikaal gepolariseerde  en naar het noorden gerichte yagi die gezien de frekwenties-kan 30 en kan 56- ook nog eens anders is. Die van Waver heeft kortere elementen. Gezien de afstand is dit wel van belang.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...