Ga naar inhoud


Welke DVB-T buiten antenne?


steventje

Aanbevolen berichten

post-40587-0-77919400-1424081489_thumb.jpg

Waver zal zeeeeer waarschijnlijk niet lukken met een vertikaal gepolariseerde  en naar het noorden gerichte yagi die gezien de frekwenties-kan 30 en kan 56- ook nog eens anders is. Die van Waver heeft kortere elementen. Gezien de afstand is dit wel van belang.

Bete man ,Ik weet niet waar je die wijshijd vandaan haald ,maar met de juiste ant.zal dit ongetwijfeld geen probleem zijn,er zijn speciale Intelligent aerials en deze zijn voor de gehele UHF band geschikt.De afstand tussen Antwerpen en Waver bedaagt ca 69 km ,dus gezien de hoogte en het vermogen van de zender in Waver 80kw.

En,daarbij komt ook nog het feit dat het signal ook nog gereflekteerd word door gebouwen ed ,

Die zender in Roosendaal is maar 12kw  en half zo hoog,vergeleken met Waver is dit maar een hobby zendertje.[

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Aangezien de "proof of the pudding" toch meestal in "the eating is" is het wellicht handig verdere berichten van steventje af te wachten.

Hopelijk laat die ons t.z.t. weten of het is gelukt en hoe.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn suggestie: probeer ergens een gebruikt rasterantennetje op te pikken en steek het vertikaal (desnoods nog onversterkt) op een zo lang mogelijke paal richting noorden. Vaak geeft zoiets dan al een redelijke indicatie als je tenminste een dvb-t ontvanger hebt die signaalsterktes aangeeft zonder dat er per se al voldoende signaal voor een goede ontvangst is. In het gunstigste geval kom je erachter dat dit al voldoende is, waarschijnlijker is dat je er een mastversterker tussen zult moeten gooien en als je echt pech hebt dan ontvang je niets en zul je een echte richtantenne moeten proberen zoals de https://katalog.wisi.de/empfangstechnik/terrestrische-antennen/uhf-antennen/eb-67-lte-987.html

 

Dat oude rasterantennetje zal ongetwijfeld horizontaal opgesteld prima werken voor de RTBF, dus zelfs al zou je er niet gratis aan kunnen komen lost het in elk geval dat probleem op. Commerciële Nederlandse zenders zul je niet ontvangen tenzij je een Digitenne abonnement weet te krijgen want dat zit allemaal achter de KPN-decoder.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit in een Franse Merlin (net over de grens met de Belgische kust) zo'n magneet antennetje gekocht, 25 euro of daaromtrent.

 

Gebruikte dit in een slaapkamer van mijn buitenverblijf, aan de Vlaamse kust, kon ik 25 Franse zenders mee pakken.

 

Tegenwoordig hangt dit naast het dakraam van de slaapkamer van mijn dochtertje, ideaal om Ketnet en dergelijke mee te ontvangen, op 15 km van Antwerpen. Perfect beeld.

 

Heb er ook RTBf en dergelijke mee, plus een pak radiozenders.

 

 

 

 

 

 

post-72724-0-44794300-1424259767.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de plaats van een antenne, en alsook de soort antenne, speelt toch een grote rol.

de bijgeleverde antenne, bij een logilink usb dvb-t stick, geeft 0 zenders.

de bijgeleverde antenne bij de ezcap, geeft de vrt's.

Neem ik dan de odys wifi dvb-t tuner met een antennetje van 1,5 cm, komen zelfs franse zenders binnen.

dit allemaal binnen, 1ste verdiep in postcode 8690 omgeving alveringem W-vl belgie.

Bij mijn ouders postcode 8920, komen de franse binnen op een binnenantenne.

Dat is een oude ontvangstantenne met ingebouwde versterker, die instelbaar is.

dat is met een draaiknop, en voor de ene fransen, moet ik de knop anders zetten dan die andere.

Wat ik ook merk is, dat de instelling van het land scheelt in zenders.

Voor de Nederlandse zenders, kan het misschien nuttig zijn in je zoektocht, de ontvanger te laten scannen op het land Nederland.

Terwijl ik hier op de boerenbuiten er kom, met een klein antennetje, moest ik in ieper 8900 in volle stad een serieuze yagi antenne met bijhorende versterker nemen.

Het is goed mogelijk, dat je signaal zo goed of 0 is, maar het verplaatsen van soms nog geen 2 cm een voldoende signaal geeft.

Zelf ga ik bij het uitrichten bij mensen, een poging doen, om een richt antenne in de hand te houden, en die enkel cm verplaatsen, om te zien als dit signaal beter is, en soms komt het op centimeters.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja,dat heb je in een grote stad die veel hoge gebouwen heeft,dat geeft erg veel demping als er geen vrij zicht is op de zender,

Refekties, dat  maakt tegenwoordig niet zo veel meer uit,kan zelfs gunstig zijn, alleen het 4G gebeuren kan in sommige gevallen storing veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Van die veredelde binnen ant. voor buiten vlakke plastic ant.,daar gaat het waarschijnlijk niet mee lukken daarmee onvang je alleeen maar storing brommers ed, het beste is nog altijd een Yagi ,deze zijn er tegenwoordig ook in een Intelligent uitvoering met een verst.die de versterking aanpast aan de omstandigheden/conditties van het te onvangen signal,bijv.de DAT  HD Boss 790 van Televes,zeker in een grote stad als Antwerpen zal dat geen overbodige luxe zijn daar er zeer veel zenders bijgekomen ziijn sinds de overstap naar Digitaal,,.

Let wel op dat je zoveel mogelijk vrij zicht hebt.

PS, gebruik uitsluitend een goede coax ,dus geen bouwmarkt prut.

 

In een poging vanuit Tilburg gratis Belgie te ontvangen op 55km afstand (zender Schoten bij Antwerpen 506Mhz, vertcaal) heb ik de "Nice, near optimum" Yagi-antenne gebouwd uit Table 6. Dat is een 144Mhz antenne, die heb ik geschaald met 144/506. http://www.sm5bsz.com/antennas/cpudes01.htm

Gemaakt van fietsspaken op electraPVCbuis met bijpassende zadels.

Hiermee geen succes uit Belgie helaas, maar wel ontvangst Rijnmond tv.

 

Ik heb me later afgevraagd of het signaal uit Schoten richting NL misschien afgezwakt is?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is het.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ceesv,

 

Ik kan het maar moeilijk verdragen helemaal niks TV uit Belgische lucht te kunnen plukken.

Kan je misschien een plaatje ophoesten voor het stralingsdiagram van DVBT zender Schoten?

 

Zoiets als dit: http://dvbt4all.nl/digitenne/zenders/noord-brabant/breda/

 

Misschien moet ik voor locatie Tilburg een andere zender proberen? Dan wil ik graag daarvan een richting diagram.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...