Ga naar inhoud


Welke DVB-T buiten antenne?


steventje

Aanbevolen berichten

Genk is wel zo'n 20 km verder van Tilburg dan Schoten maar de zendmast is wel hoger (220 t.o.v. 169 m).

Bedenk ook dat Genk met horizontale polarisatie uitzendt i.t.t. Schoten en alle Nederlandse zenders.

Ik ontvang zelf met een antenne op zolder op 59 km afstand Schoten.

post-40400-0-53847000-1425777986_thumb.jpg

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik woon hartje Tilburg en heb vrij zicht op Schoten. Dwz gebouwen in de buurt blijven onder een hoek van 4°.

Richting Genk ziet het er minder rooskleurig uit.

Eigenlijk denk ik dat mijn antenne (12,39 dBi) toch nog wat mager was.

 

Er ligt een schat aan informatie van zendamateurs over Yagi's op het internet. Ik heb 4nec2 programma geïnstalleerd, maar heb er geen ontwerpen mee gemaakt. Was me toch iets te veel werk (voor mij als niet ingewijde) ;)

Het is een beetje kiezen tussen bandbreedte en versterking. De beste versterking laat maar heel kleine toleranties toe. Zoiets proberen na te bouwen heeft dus een gokelement in zich.

Wat ik uiteindelijk heb gebouwd (schaal 144/506) ('Nice near optimum http://www.sm5bsz.com/antennas/cpudes01.htm)heeft 12,39dBi versterking. Deze is ca 1,3m lang en zou nog in huis op de kast kunnen staan.

Ik heb begrepen dat een Yagi voor elke 3dBi extra 2x zo lang moet worden. Dat wordt dus al gauw onhandelbaar.

Wat ook kan is 2 antenne's op geschikte afstand (ca 1,5 golflengte = 89cm) naast/boven elkaar zetten: dat levert ook 3dB op. En 2+2 in een vierkant leveren 6dBi extra op.

Als ik nog eens een hernieuwde poging waag zou dat het proberen waard zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben heel benieuwd naar je bevindingen met het stacken van antennes.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook graag alle nederlandse commerciële tv-zenders ontvangen. Ik woon in België net op de grens naast Roosendaal. Welke satteliet kan ik dan t best aanschaffen en wat voor kastje moet ik erbij halen?

 

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus ik hoor graag alle stappen vanaf t begin.

 

Dankjulliewel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hele satelliet si niet nodig. Een schotel zal volstaan.

Met een ontvanger, dan wel een televisie met al een satelliettuner (DVB-S) er in gebouwd.

En een abonnement bij Canal Digitaal,

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt denk ik beter eerst even uitzoeken welke zenders je allemaal wilt zien, want er is wel wat meer mogelijk (gratis) dan de Nederlandse commerciële zenders. Zoeken kan via http://nl.kingofsat.net/search.php'>dit formulier (op taal. land). Zet de codering op FTA.

Vervolgens kijk je via welke satellieten deze uitzenden en dan zoek je daar de juiste maat schotel bij.

 

Misschien heb je genoeg aan de vele http://nl.kingofsat.net/find2.php?pos=28.2E&cl=&num_pays=&num_genre=7&num_crypt=1&num_standard=&ordre=freq'>Engelstalige filmkanalen op Astra 2.

 

Heb je wel vrij zicht op het zuiden?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de schotel/satelliet is er behalve BVN niets gratis.

 

Als je dicht bij Nederland woont krijg je wellicht via een gewone antenne het Digitennepakket.

Dat is de goedkoopste manier om NL zenders te kijken. Maar zo krijg je ze niet in HD.

 

Met formulier bedoel ik link.

Die is blijkbaar niet geplaatst. Hier nogmaals http://nl.kingofsat.net/search.php

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even hier kijken voor het afsluiten van een abonnement: http://www.canaldigitaal.nl/nbu/

Canal Digitaal levert ook schotel en ontvanger erbij

 

Voor Digitenne (=DVB-T) zou edpnet het voordeligste zijn, maar wellicht heb je daarvoor wel een Nederlands adres nodig.

Ook edpnet levert de benodigde hardware erbij.

Uiteraard voor DVB-T geen schotel maar een "gewone" antenne (waarschijnlijk op dak vanuit België).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel geïnteresseerd in wat je zei over digitenne Alex. Ik woon heel dichtbij Nederland, dus zou ik dan digitenne moeten aanvragen op een nederlands adres bij iemand? En wat moet ik dan verder doen? Ben echt een leek hierin. Krijg je de antenne er gewoon bijgeleverd? Waar moet ik die dan precies plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel geïnteresseerd in wat je zei over digitenne Alex. Ik woon heel dichtbij Nederland, dus zou ik dan digitenne moeten aanvragen op een nederlands adres bij iemand? En wat moet ik dan verder doen? Ben echt een leek hierin. Krijg je de antenne er gewoon bijgeleverd? Waar moet ik die dan precies plaatsen?

SVP  het forum goed door lezen ,zo dat we niet iedere keer alles nogmaals moeten uitleggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En graag on topic blijven!

 

Dit forumdeel en dit onderwerp gaat over DVB-T, niet over satelliet ontvangst!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel geïnteresseerd in wat je zei over digitenne Alex. Ik woon heel dichtbij Nederland, dus zou ik dan digitenne moeten aanvragen op een nederlands adres bij iemand? En wat moet ik dan verder doen? Ben echt een leek hierin. Krijg je de antenne er gewoon bijgeleverd? Waar moet ik die dan precies plaatsen?

 

Op de bestelpagina van edpnet kan je ook een Belgisch adres invullen maar op 100% zeker te zijn zou ik ze even bellen: +31207129400.

Algemene informatie over DVB-T vindt je bijv. op Wikipedia, zenderoverzichten op www.radio-tv-nederland.nl

 

Maar begin bij het begin:

Heeft je TV een DVB-T tuner? (Even in de handleiding kijken) Dit bepaald of je kiest voor een insteekkaart of voor een set-top box.

Wil je TV kijken in HD of is SD goed genoeg? (Bij grote TV's kan SD tegenvallen, dus hoe groot is je TV?)

Hoe ontvang je nu TV? Via de kabel? Hoe zit die nu op je TV aangesloten? Via een set-top box? (bijv. van Telenet of Belgacom).

 

Voor het bepalen of je ontvangst hebt is je woonplaats wel handig.

Bij de apparatuur die aan je geleverd wordt zit ook de (binnen)antenne, maar als je echt erg dicht bij Roosendaal woont (Essen?) is dat misschien wel genoeg. Wederom, zonder plaatsnaam is dat niet door mij in te schatten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie Alex.

 

Mijn tv heeft inderdaad een DVB-T tuner. Er stond in de handleiding dat ie ook een DVB-C tuner heeft. Ik moet dus kiezen voor de insteekkaart?

Ik heb een tv van 110 cm, dus ik wil wel in HD kijken.

ik ontving altijd tv via de kabel inderdaad, via zo een kastje van belgacom. Maar heb die inmiddels afgesloten omdat ik nederlandse zenders wil ontvangen.

 

Mijn woonplaats is inderdaad Essen. Is alleen de binnen-antenne die erbij geleverd wordt dan genoeg? Hoef ik daar geen extra buitenantenne voor extra bij te bestellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...