Jump to content
Sign in to follow this  
Sjaak(k)

Algemeen Remote Fallback tuner

Recommended Posts

In eerste instantie was het mijnbedoeling om een ET4000 op de slaapkamer te zetten zodat ik daar via mijn netwerk tv kon kijken via mijn ET8000 die in de huiskamer staat. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor zoals Partnerbox maar dat is erg verouderd.

Ik heb eerst met Remote Stream Convertor geprobeerd van mijn ET8000 naar mijn ET4000 te streamen, dat werkte bij mij niet lekker mijn ET4000 wilde niet verbinden met de server.

Tot ik iets op het Open Pli forum over Remote Fallback tuner las , maar wat is/doet Remote Fallback tuner nu precies, hieronder een korte uitleg van Erik Slagter de maker van deze mooie optie, waarvoor dank. :cool:

Daar waar je met de remote stream converter éénmalig een lijst maakt van services (tv-kanalen) die vanaf een andere ontvanger gehaald moeten worden, werkt de remote fallback tuner dynamisch. Elke keer als er "afgestemd" gaat worden op een zender (live kijken, opname, PiP), gaat de remote fallback tuner kijken of deze zender beschikbaar is. 

Er zijn een aantal redenen waarom een zender niet "afgestemd" kan worden:

- alle tuners in gebruik

- zender bevindt zich op een satelliet-positie die niet beschikbaar is op de tuner(s) die nog beschikbaar zijn

- zender is ander DVB-type dan beschikbare tuners (DVB-T/C/S, zeg maar digitenne, Ziggo/UPC of CDS/TVV)

- ontvanger heeft helemaal geen tuners die aangesloten zijn.

Normaal gesproken wordt er dan een bericht getoond dat de betreffende zender niet getoond kan worden. In het zenderoverzicht zijn deze zenders donkergrijs.

Als je nu de remote fallback tuner "aan" zet en ook een url daarvoor instelt (http://<IPadres_server_ontvanger:8001>), dan is het daarmee niet afgelopen. Deze <server_ontvanger> is de naam van een ontvanger die ook actieve tuners heeft die gebruikt kunnen worden. Als een zender niet getoond kan worden, dan wordt contact gemaakt met de <server_ontvanger> en wordt het kanaal vanaf daar opgehaald en getoond (mits die daar wel beschikbaar is natuurlijk!). Zenders die niet op de eigen ontvanger beschikbaar zijn maar wel via remote fallback tuner (en als dat ook aan staat), worden getoond in lichtgrijs in de zenderlijst.

In het heel kort betekent het dus dat je virtueel de tuners van een andere ontvanger erbij krijgt. Uiteraard hebben de eigen tuners altijd voorrang, het is echt een "fallback.

Bron: http://forums.openpli.org/topic/36788-remote-fallback-tuner/

post-31537-0-49873000-1423827899_thumb.jpg

ik heb in mijn ET4000 de Remote Fallback tuner optie aangezet zoals in bovenstaand screenshot, hier heb ik het ip en de streampoort 8001 van de ET8000 die als server dient ingesteld die beiden in mijn interne netwerk zitten.

Met DreamboxEdit heb ik mijn zenderlijst van de ET8000 in de ET4000 gezet, daar zitten Ziggo dvb-c zenders bij en satelliet posities die ik niet met de ET4000 kan ontvangen. Ik heb kan op de ET4000 nl. maar 3 satellieten ontvangen Asta1,2,3, het leuke dat ik dvb-c zenders en satellieten buiten deze 3 satellieten om met de Fallback tuner gewoon kan weergeven met de ET4000. En als ik mijn lnb instellingen van de ET4000 uitzet kijk ik uitsluitend via Fallback tuner naar de ET8000.

Ik ga mijn ET4000 op de slaapkamer zetten waar ik geen satelliet aansluiting heb, dan kan ik via mijn netwerk toch alle zenders bekijken en opnames opnemen/afspelen die op de server staan. Bij het zappen merk je niet eens dat je via een stream kijkt.

Er zijn nog wel wat bugs in de Fallback tuner maar daar wordt aan gewerkt het opnemen werkt nog niet zo lekker, maar Erik gaat hier binnenkort aan werken.

Fallback tuner is uiteraard niet beperkt tot Xtrend die ik gebruik, iedere E2 ontvanger met minimaal een recente pli 4.0 image kan Fallback activeren.

Ik hoop dat deze bijdrage er toe leid dat meer mensen bekend raken met deze tot nu toe nog weinig bekende Fallback tuner optie. :) .

• Like 2

Hoe schakel je om van LNB zoals je bovenstaand omschrijft, dus normaal gebruik (met LNB) naar fallback-tuner ?

FallBack tuner werkt toch alleen als de "eigen" LNB is uitgezet.

Overigens hier ook prima werkend met een VU+Duo (server) en een XP1000 op een plaats waar geen coax/LNB aanwezig is.

Hoe schakel je om van LNB zoals je bovenstaand omschrijft, dus normaal gebruik (met LNB) naar fallback-tuner ?

FallBack tuner werkt toch alleen als de "eigen" LNB is uitgezet.

Overigens hier ook prima werkend met een VU+Duo (server) en een XP1000 op een plaats waar geen coax/LNB aanwezig is.

Hallo Toppers, Fallback tuner werkt ook als de ''eigen'' tuner configuratie geactiveerd is, Fallback zoekt gewoon een vrije tuner als die niet op de ET4000 zit, in het screenshot van de ET4000 kun je zien dat de grijze zenders op de server zitten en de rest ontvang ik via de ET4000 zelf. Dus alle dvb-c zenders zijn grijs maar werken wel, en ook de zenders die niet met mijn ET4000 te ontvangen zijn, maar wel op de ET8000 te ontvangen zijn.

post-31537-0-42870000-1423843535_thumb.jpg

Hier een screenshot als ik de ET4000 tuner configuratie deactiveer dan komt alles (stream) van de server de ET8000. :)

post-31537-0-94473800-1423843966_thumb.jpg

Edited by Sjaak(k)

Hier heb ik het een keer geprobeerd, toen kreeg ik het niet werkend. Heel veel kun je toch eigenlijk niet fout doen. De server tuner, als die maar 1 tuner heeft, moet die dan standby staan ? Of mag ie wel ingeschakeld zijn ?

Gr.

Peter

Hier heb ik het een keer geprobeerd, toen kreeg ik het niet werkend. Heel veel kun je toch eigenlijk niet fout doen. De server tuner, als die maar 1 tuner heeft, moet die dan standby staan ? Of mag ie wel ingeschakeld zijn ?

Gr.

Peter

Als de server standby staat zal je client wel een vrije tuner zien ;) Remote fallback werkt het beste als de server een Multi tuner is dan is er altijd wel een tuner vrij. Ik ben zeer enthousiast over fallback tuner het werkt simpeler en sneller als remote steam convertor. :cool: Het streamen verliep nog nooit zo vlot als met fallbacktuner ik heb er speciaal een ET4000 voor gekocht voor op de slaapkamer. Eerst had ik daar geen satelliet aansluiting maar ik heb pas toch een coax naar boven getrokken en dan werkt fallback tuner nog mooier. Alle kanalen die ik dan mis komen dan van de server af waar ik een dvb-c tuner in heb zitten, op de satelliet client ontvanger heb ik dus ook kabel zenders. :)

Edited by Sjaak(k)

Bedankt voor je antwoord Sjaak. Dan werkte het daarom niet bij mij. ik had de tuner niet standby gezet. Dan is het voor mij ook geen oplossing. Het leek me wel iets om als extra tuner te gebruiken, gezien de tuner van de kinderen op de slaapkamer, s'avonds  toch niet gebruikt worden.

Ben ik alleen van hun afhankelijk omdat ze em standby moeten zetten, word het niks. 

gr.

Peter

Edited by Ptje

Als hij gewoon stanby staat werkt het wel maar als hij deepstandby staat niet want dan is eigenlijk de decoder uit.

Bedankt voor je antwoord Sjaak. Dan werkte het daarom niet bij mij. ik had de tuner niet standby gezet. Dan is het voor mij ook geen oplossing. Het leek me wel iets om als extra tuner te gebruiken, gezien de tuner van de kinderen op de slaapkamer, s'avonds  toch niet gebruikt worden.

Ben ik alleen van hun afhankelijk omdat ze em standby moeten zetten, word het niks. 

gr.

Peter

Als er in de server een HDD zit kun je die wel bekijken als je die mount op de client, dan kun je toch een film bekijken. :)

Ben ook zeer tevreden over Fallback tuner, heb ook twee et4000, meestal staan ze toch niet tegelijk aan, heb ik altijd een vrije tuner om wat op te nemen. Op de ene heb ik wel 19.2, maar die heb ik dankzij Fallback tuner nu ook op de andere beschikbaar.  Waarom niet op standby laten staan? Kost dat zoveel stroom meer?

Dus ik kan hier uit opmaken dat je voor de fallbacktuner optie geen dikke processor nodig hebt?

Ik wil namelijk een nieuwe ontvanger aanschaffen en dacht hierbij aan een Xtrend 7500 of een VU+ Solo2 ben nog aan het uitzoeken of de 40€ meer voor de VU+ meerwaarde heeft op de snellere processor na dan.Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar de Xtrend 7500 omdat die 2e tuner verwisselbaar is.

Is het ook mogelijk om een 2e ontvanger die geen PLI ondersteund er mee te laten werken?Ik heb ergens namelijk nog een GB Ipbox liggen.

Debuurvrouw schreef op 06 Dec 2015 - 11:11: Debuurvrouw schreef op 06 Dec 2015 - 11:11: Debuurvrouw schreef op 06 Dec 2015 - 11:11: Debuurvrouw schreef op 06 Dec 2015 - 11:11: Debuurvrouw schreef op 06 Dec 2015 - 11:11:

Dus ik kan hier uit opmaken dat je voor de fallbacktuner optie geen dikke processor nodig hebt?

Ik wil namelijk een nieuwe ontvanger aanschaffen en dacht hierbij aan een Xtrend 7500 of een VU+ Solo2 ben nog aan het uitzoeken of de 40€ meer voor de VU+ meerwaarde heeft op de snellere processor na dan.Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar de Xtrend 7500 omdat die 2e tuner verwisselbaar is.

Is het ook mogelijk om een 2e ontvanger die geen PLI ondersteund er mee te laten werken?Ik heb ergens namelijk nog een GB Ipbox liggen.

Voor fallback tuner hoef je helemaal geen snelle processor in je client ontvanger te hebben, mijn ET4000 heeft de traagste 750Mhz broadcom processor die in al dit soort ontvangers zitten in deze prijsklasse, zoals de VU solo De XP1000 en andere E2 gedrochten. Met de de ipbox als client zal fallback tuner niet werken want er moet wel open pli 4.0 opzitten. Met fallback merk je niet eens dat je aan het streamen bent.

Er werd gevraagd of je server op standby moet staan ivm het stroomverbruik maar dat is niet de reden. Als je de server op standby zet komen alle tuners vrij die de client kan gebruiken, de server moet dan wel meerdere tuners hebben, met een twin tuner werkt het al goed.

Met een triple tuner zoal bij ondergetekende werkt het echt perfect, mijn derde tuner is een dvb-c en die kan ik ook gewoon  op mijn ET4000 bekijken. Kortom alles wat ik op de server heb staan heb ik ook m.b.v. fallback tuner ook op de client staan, door de zenderlijst met DBE van de server in de cliënt ontvanger te zetten. Alleen met open pli is falback tuner te realiseren. ;) En dat ik een ET4000 als client ontvanger heb gekocht is zuiver gelegen in het feit dat ik een Xtrend fan ben door zijn betrouwbaarheid. :whistle:

Edited by Sjaak(k)

Ok dank je Sjaak(k)

Ach een mutant 1200 of een Xtrend 7000 kosten tegenwoordig gelukkig ook haast niets meer..

Nu even kijken welke ontvanger ik ga aanschaffen die als server gaat fungeren.

@Sjaak(k)

Inmiddels heb ik 2 verschillende opstellingen geprobeerd niet alleen met fallback tuner om mijn netwerk uit te sluiten.

De Mutant 2400 (OpenPli 4.0) met 3 x sat en 1x DVB-C aan boord als server en een Mutant 500C (OpenPli 4.0)(Geen coax aangesloten) als cliënt met fallback tuner.

Helaas werkt het niet!Ik heb meer geen beeld als wel...als 2e test heb ik GBlue X3 gebruikt en een GBipbox met hun server instellingen dit draait als een speer.

Het netwerk wat ik gebruik is volledig Gigabit en alle ontvangers zijn bedraad aangesloten.

Kijken vanaf mijn Mutant 500C naar een Nas werkt perfect

Dus nu vraag ik me af waarom en wat doe ik verkeerd met de Mutant ontvangers?

Ik heb jouw uitleg gebruikt voor de instelling van de fallback tuner optie.

Debuurvrouw schreef op 19 Dec 2015 - 10:56: Debuurvrouw schreef op 19 Dec 2015 - 10:56:

@Sjaak(k)

Inmiddels heb ik 2 verschillende opstellingen geprobeerd niet alleen met fallback tuner om mijn netwerk uit te sluiten.

De Mutant 2400 (OpenPli 4.0) met 3 x sat en 1x DVB-C aan boord als server en een Mutant 500C (OpenPli 4.0)(Geen coax aangesloten) als cliënt met fallback tuner.

Helaas werkt het niet!Ik heb meer geen beeld als wel...als 2e test heb ik GBlue X3 gebruikt en een GBipbox met hun server instellingen dit draait als een speer.

Het netwerk wat ik gebruik is volledig Gigabit en alle ontvangers zijn bedraad aangesloten.

Kijken vanaf mijn Mutant 500C naar een Nas werkt perfect

Dus nu vraag ik me af waarom en wat doe ik verkeerd met de Mutant ontvangers?

Ik heb jouw uitleg gebruikt voor de instelling van de fallback tuner optie.

Als je volledig via je netwerk wil kijken zonder coax aangesloten, moet je bij de cliënt ontvanger wel je tuner configuratie uitzetten dan werkt fallback goed.

Ik heb de client tuner (ET4000) wel geconfigureerd omdat ik er nog coax aan heb zitten waar ik satellietontvangst mee heb, maar de kabelzenders (grijs in de zenderlijst) en satellieten die niet op de client kan ontvangen die van de server afkomen bekijk ik dan via fallbacktuner. En fallbacktuner kun je maar op 1 client ontvanger tegelijk bekijken want anders is er geen tuner meer vrij op de server ontvanger. Het werkt hier al tijden goed zonder een hapering in het beeld. :) BTW je moet de ontvangers wel een vast ip geven anders gaat het ook niet goed.

Edited by Sjaak(k)