Ga naar inhoud


Hoe vers is "verse" melk?


Gerard 76

Aanbevolen berichten


Door dat vel van de gekookte melk heb ik geleerd om koffie zonder melk te drinken.

Mijn 1e baan was antennes plaatsen en waar werden in de jaren 80 nog antennes geplaatst?

Juist ja op de boerderij.

Dan kreeg je dus vaak om 11.00 uur koffie die al vanaf 6.00 uur warm werd gehouden op de kachel en als je er melk in wilde dan kwamen ze aan met het steelpannetje met melk.

Blijkbaar was ik altijd de gelukkige waar dat dikke stuk vel over de rand in de koffie floepte :(

Je kon het dan nog wel proberen met je lepeltje tegen te houden maar meestal wist er nog wel een dik stuk te ontsnappen. Als ik er aan terug denk............. bah verschrikkelijk.

 

Maar bij ons hadden we zo'n 40 jaar geleden 3 keer per week verse melk zo van de boer altijd op maandagavond, woensdagavond en zaterdagmorgen.

En soms had de boer dan net gemolken en was de melk nog warm, onderweg naar huis stopte je dan wel eens om even een flinke scheut in het deksel van het melkkannetje te gieten en zo die warme melk te drinken, maar als je dan thuis kwam en er zat geen 2 liter meer in dan had je wel wat uit te leggen :)

De melk van zaterdag was grotendeels voor de pudding op zondag en de rest werd net als van de maandagavond zo opgedronken, maar vaak werd die van woensdag dan gekookt en dat vonden we als kinderen altijd verschrikkelijk omdat er dan een vieze nasmaak aan kwam en dat vel op kwam.

Als je dan als 1e was kon je het vel nog wel aan de kant schuiven maar als mijn moeder als 1e was dan roerde ze snel het vel door de rest van de melk en had je allemaal van die stukjes.

Ik denk dat ik daarom nog steeds geen liefhebber van melk ben.

Anders was het als we midden jaren 80 regelmatig een klus bij de toen nog Coberco hadden, die hadden overal in de fabriek gekoelde melk en karnemelk staan en die was wel lekker en ook zonder vieze nasmaak.

De melk die ze toen midden jaren 80 hadden dat was pas echte lekkere melk en zoiets heb ik nog nooit in een pak of fles gezien of geproefd.

 

suc6

 

Gerrit

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij nog kan herinneren is dat er vroeger losse

melk aan de deur werd verkocht. De melkboer had een

soort literbus met een lange greep eraan en die

schonk dan de melk in jouw pannetje, je kocht de melk

per halve liter.

 

Later kkwamen de (glazen) flessen en daar zat altijd

bovenop een beetje room.

 

Tevens kwam de gepasteuriseerde melk in plastic flessen,

dat moet zo rond de jaren 65 / 70 zijn geweest. Mijn

ouders kochten dat uit zuinigheid opdat de melk niet

zuur kon worden.

 

De pakken hadden in het begin inderdaad een kartonsmaak

dat was vooral bij de gele vla, die was blijkbaar

ontvankelijk voor de stoffen van het pak.

 

Nu vind ik de melk wel lekker maar waterig.

 

En uh, oja, vellen op de koffie, als ik er aan denk

gruwel ik er nog van. (gatver de gatver)

Ook ik heb jarenlang daarom zwarte koffie gedronken

tijdens het klantenwerk, zo'n 10 jaar lang. Je kreeg

de meest verschrikkeleijke soorten koffie, zelfs

opgewarmd van de dag ervoor en dan durfde ze ook nog

melk met dikke vellen... ich, wat goor.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt nog steeds. Mijn ex-schoonouders zetten 's ochtends een pot koolteer. Die laten ze afkoelen en de hele dag drinken ze daar koffie van door er kokende melk bij te doen. :sick:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och als je ervan hou kan het heel erg lekker zijn.

Alleen ik hoef het niet.

In de jaren 50 en 60 had je ook kook koffie dat was opgewarmde koffie van de vorige dag.

En er ging in die tijd ook melk in de thee.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vel? Je bedoelt die laag room?

Wij hadden ook altijd melk van de boer. Eerst de room eraf en dan even koken. Gekoeld prima te drinken.

Van de room werd boter gemaakt. Was na een dag inderdaad al niet meer te eten van de sterke smaak. De karnemelk kon ik ook niet echt waarderen.

 

@paulvr

Frico kaas?

Ga eens naar een kaasboerderij!

 

Hoi,

Nee, een laag room op de melk vond ik als kind al heerlijk! Vooral 's winters vormde dat zich op elke fles die een tijdje voor de deur had gestaan (de melkboeren brachten de melk langs de deur, de klanten zetten een flessenrekje buiten met de schoongemaakte lege flessen erin plus een briefje erbij wat ze die dag wilden hebben). Super-heerlijk als je dan met een theelepeltje die slagroom-achtige substantie van de melk mocht scheppen. Ik vond het vele jaren later nog één keer terug bij onze bezoeken aan de DDR waar de melk zo mogelijk nog heerlijker was. Nu is dat uiteraard nergens meer te krijgen, men is trots op de perfecte homogeniseringstechniek van de melk. Overigens wel begrijpelijk want ik herinner me dat er vroeger kinderen en misschien ook wel volwassenen waren die die griezelden van die stukjes room die op de melk dreef als je het er niet van tevoren al had afgeschept.

 

Vellen op de melk, dat was bij ons thuis 's avonds aan de orde: mijn vader kon je geen groter plezier doen dan in een steelpannetje de melk een aantal keren achter elkaar aan de kook te brengen totdat er een vel op zat die zo dik was als mijn hemd. Ik zat er letterlijk kokhalzend naast. We werden als kinderen verplicht om aan tafel te blijven zitten na de maaltijd totdat de rituele sigaret plus bijbehorend kopje koffie inclusief de erin ronddrijvende waslap genuttigd was. Ofte wel uit de koffie geslurpt was. Nee, dat was geen lolletje, roken heb ik van de weeromstuit nooit gedaan en koffiedrinken pas voor het eerst na mijn 26e toen ik op de universiteit zittend net iets te vaak in slaap viel bij voor mij soms wel erg slaapverwekkende colleges en er toch iets aan moest gaan doen om niet negatief op te vallen! Want ja, koffie houdt je wakker.

 

Met kaasboerderijen heb ik zeer slechte ervaringen omdat ik niet van afwijkende smaken zoals boerenkaas etc. houd. De allerlekkerste Goudse kaas die ik ooit proefde was destijds Frico (die ik gek genoeg voor het eerst proefde in een winkeltje aan de Côte d'Azur, ik kwam nooit in het noorden) en naderhand dus die Wapenaer kaas die wat mij betreft nu zo'n beetje het lekkerste is wat er te koop is. Maar goed, smaken verschillen. De Nederlandse import winkel in Los Angeles was er juist heel trots op dat ze in staat waren ook de beduidend duurdere Boerenkaas uit Nederland in hun assortiment te hebben, pas daar leerde ik dat type kaas kennen en niet-lekker vinden. Soms moest je het wel kopen als je iets Nederlands wilde, in elk geval toen ik er was, omdat de Amerikaanse quota oplegde, maxima ten aanzien van de hoeveelheid kaas die mocht worden geïmporteerd met als gevolg dat je in de laatste maanden van zo'n jaar-cyclus die niet parallel liep met kalenderjaren soms alleen nog maar die vermaledijde boerenkaas op het schap of beter gezegd in de koeling tegenkwam. Maar goed, in het Duitse Alpine Village lag altijd een gigantische aangesneden Emmenthaler van uitstekende kwaliteit centraal in de verkoopruimte en als je bij de Zweedse importwinkel kwam was er Fontina kaas die weliswaar niet zo lekker was als Nederlandse Gouda maar er wel het dichtst bij in de buurt kwam. Amerikaanse kaas was absoluut ongenietbaar zoals helaas ook veel andere voedselproducten in dat land. De befaamde hotdogs werden bijvoorbeeld door elk merk van slachtafval zoals varkenssnuiten en varkenshoeven gemaakt en al probeerden ze het te camoufleren met wat sterkere kruiden, zoiets blijf je proeven.

 

Overigens: rauwe melk van de Alta Dena boerderijen kon je in Los Angeles volop kopen en dat deden we dan ook. Was duurder maar wel heel erg lekker. Toch is het ook zo dat een goed pasteurisatieproces echt niet zoveel hoeft af te doen aan de smaak van rauwe melk. En de gedachte dat je eerst rauwe melk koopt en het dan gaat koken gaat er bij mij niet in. Want dan hou je gewoon de smaak van gekookte melk over, gesteriliseerde melk dus. Misschien lekker voor de pap, pudding of warme chocolademelk maar niet meer te zuipen als je van een lekker vers glaasje melk houdt.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt nog steeds. Mijn ex-schoonouders zetten 's ochtends een pot koolteer. Die laten ze afkoelen en de hele dag drinken ze daar koffie van door er kokende melk bij te doen. :sick:

 

Als je de koffie direct na het zetten koud wegzet (dus niet op een verwarmplaatje laat doorsudderen) en dan later kopje voor kopje in de magnetron opwarmt dan valt de smaak best nog wel mee hoor. Het leek me niets totdat ik een keer een dag of tien bij Iers-Britse vrienden in Londen ging logeren waar dat standaard procedure was. Nou zijn de Britten niet bepaald om hun culinaire smaak bekend maar ik moet eerlijk toegeven dat de koffie als ie zo werd gemaakt best meeviel, zelfs best goed was. Maar het is wel een kwestie van nooit en te nimmer een opwarmplaatje gebruiken maar direct koud laten worden of in elk geval in een thermosfles wegzetten.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij nog kan herinneren is dat er vroeger losse

melk aan de deur werd verkocht. De melkboer had een

soort literbus met een lange greep eraan en die

schonk dan de melk in jouw pannetje, je kocht de melk

per halve liter.

 

 

Ik weet natuurlijk niet of dat overal hetzelfde was maar in ons kleine dorp in Brabant had je beide, losse melk en ook flessenmelk. Maar er was een groot verschil: losse melk was gesteriliseerd en flessenmelk gepasteuriseerd. Later werd die losse melk ook vervangen door gesteriliseerde melk, die zat dan niet in de gewone glazen flessen met een zilverpapier dop maar in dik glazen flessen met een lange nauwe hals en een kroonkurk erop. Als je je bedenkt hoe zo'n melkbus de hele dag op zo'n kar werd rondgereden, ook in de zomer, kun je bedenken dat verse gepasteuriseerde melk allang zuur zou zijn als je er zo lang mee rondrijdt. Iets als een koeling hadden ze in die tijd niet, niet in de eerste tijd van paard en wagen maar ook nog niet later toen er een "electrische hond" voor zo'n brede melkkar werd geplaatst.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is fascinerend hoe smaken verschillen, afhankelijk van hoe je receptoren werken (en daarnaast natuurlijk wat je geleerd hebt te eten, maar daar zijn grenzen).

Ik heb honderden malen Emmentaler in allerlei varianten gegeten en vind het nog steeds niets. Voor mij is het vlak van smaak en wat bitter. M'n geliefde is er dol op. Haar receptoren voor bitter nemen nog niet een tiende waar van wat ik merk met de mijne. En waar die kaas voor mij verder vlak en smakeloos is proeft zij veel.

Aan de andere kant vindt zij jong of jong belegen niks, want weinig smaak, waar ik dat erg lekker vind en de oude of extra belegen kaas die zij heerlijk vindt is voor mij vaak een veel te zoute hap, terwijl ik aan de andere kant op veel eten weer meer zout mik dan zij doet.

Bij zuur net zoiets. Sommige dingen vind ik gruwelijk zuur, ik huiver letterlijk als ik het in m'n mond heb en als ik het doorslik kan ik even later een Rennie nemen omdat ik m'n maag pijnlijk voel. Voor haar geen probleem. Andere dingen vindt zij te zuur en zijn voor mij weer geen enkel probleem en vallen prima. Misschien een kwestie van welke zuren.

Sommige dingen zitten er puur genetisch in.

Zoals lever lekker, eetbaar of uiterst smerig vinden heb ik gemerkt en "getest". Maar dat is een verhaal op zich.

 

Wat melk betreft, voor mij, hoe voller hoe lekkerder. Halfvolle melk is nog drinkbaar maar als ik de kans krijg gooi ik er een lading room in. Magere smaakt voor mij als vies water en daar begin ik absoluut niet aan. Dan ga ik 100x liever onder de kraan hangen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Minplus, dat vraagt om een reactie. Uiteraard persoonlijk want een ieder's smaak is nu eenmaal anders.

 

Om met het laatste te beginnen: om gezondheidsredenen ben ik heel lang geleden moeten overstappen van volle melk naar halfvolle melk. Dat ervoer ik ten tijde van de overstap als een flinke achteruitgang. Later ben ik nogmaals overgestapt naar magere melk. Het eigenaardige daarbij was dat waar halfvolle melk nog een redelijk universele smaak had de smaak van magere melk per merk onderling enorm verschilde. Zo was aanvankelijk de smaak van eigen merk AH magere melk prima en die van Campina vanwege een doordringende kartonsmaak (naar ik aanneem wegens de verpakking) niet te zuipen. Overigens stapte naar ik aanneem AH uiteindelijk over op Campina want na pakweg een jaar of zo kreeg die precies dezelfde rotsmaak en stapte ik op de magere melk van een van onze Duitse ketens over.

 

Maar wat ik vooral zeggen wilde: het is een kwestie van gewenning. Ik heb het nu niet meer nodig om magere of halfvolle melk te drinken maar ik doe het toch. Weet je waarom? Omdat nu volle melk me veel te vet in de mond is. Kennelijk heeft het jarenlang drinken van afgeroomde melk mijn smaak op dat gebied veranderd. Dat geldt overigens ook voor halvarine vs. margarine.

 

Emmenthaler: daar moet je op grote verschillen letten. Er is Franse, Duitse en Oostenrijkse Emmentaler kaas. De Franse is relatief schraal, die kan ik echt niet aanbevelen. De Emmenthaler die je in Nederland in de meeste supermarkten tegenkomt verdient ook geen aanbeveling, ook al koop je een duurdere variant. Gek genoeg is de relatief goedkope Emmenthaler die in Duitsland in de ALDI koopt er een die wat mij betreft ideaal is: zacht, licht zoetig, licht nootachtig van smaak.

 

Maar goed, smaken ontwikkelen zich. Zo herinner ik me dat toen ik een kind was je op de markt kaas met grote gaten erin (zoals nu o.a. Leerdammer of Maasdammer) voor de helft van de prijs verkocht werd omdat het als "mislukt" gold. Toch had het exact dezelfde smaak als de huidige grote-gaten-kaas die nu juist een stuk duurder is dan standaard Gouda. Gewoon, omdat mensen het hebben leren eten en lekker vinden.

 

Voor mij geldt dat er slechts één soort is die ik echt niet lust, en dat is blauwe- of schimmelkaas. Benauwde smaak, echt akelig. Toch zijn er hele volksstammen waaronder mijn echtgenote die Roquefort of aanverwante kaassoorten juist heel erg bijzonder vinden. Tezamen met een glaasje rode wijn, iets waar ik ook niet echt dol op ben, geef mij maar witte! Smaken verschillen!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De Emmenthaler die je in Nederland in de meeste supermarkten tegenkomt

 

Dit blijft mij toch verbazen. Gaat er nog wel eens iemand naar een echte winkel? Kaas uit een supermarkt is echt niet hetzelfde als kaas van een kaasboer. Met name de oudere kazen zouden in de supermarkt veel te duur worden. Daar wordt dus de hand gelicht met oude kaas.

 

En dan hebben we het nog niet eens hierover.

http://www.nu.nl/binnenland/3998559/slavinken-van-supermarkten-vaak-niet-vers.html

 

:sick:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als boerenzoon, wil ik ook iets bijdragen.

Hoe de melk smaakt, hangt ook af, van wat de koe te eten krijgt. Klinkt misschien belachelijk of ongelooflijk, maar ik heb dit aan den lijve ondervonden.

Toen ik als kind in de boerderij melk dronk, rechtstreeks van de koe, maar wel gefilterd, vond ik dit overheerlijk.

Toen ik wat ouder was, proefde ik altijd ook melk van die grotere boerderijen, gekoeld. Want thuis was die nooit gekookt, of zoals hierboven bewerkt, maar rechtstreeks uit de tank de frigo in. (bewaartijd anderhalve dag in de frigo)

Maar die smaak, vond ik dus niet zo lekker op die grotere boerderijen.

Probleem? Naar het schijnt, ga je smaak als kind en als volwassen, anders gaan bekoren, maar een rondvraag, leerde mij ook, dat de smaak afhankelijk is, van wat de koe binnenkrijgt van eten.

Mag ik eindigen met volgende zinnen, die ik nog als kind hoorde toen we met de klas, toen we klein waren een boerderij opzochten?

Een kind vroeg aan de boerin, of een koe die bruin was, of bruine vlekken had, choco melk gaf, :)

en 

een ander vroeg, als je nu chocolade geeft aan een koe, komt er dan choco melk uit. :D

Wat konden we als kind toch raar gaan denken  :lol:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als boerenzoon, wil ik ook iets bijdragen.

Hoe de melk smaakt, hangt ook af, van wat de koe te eten krijgt. Klinkt misschien belachelijk of ongelooflijk, maar ik heb dit aan den lijve ondervonden.

 

 

Maar dat is ook helemaal niet zo vreemd.

Ik heb jaren op een slachterij gewerkt waar hoofdzakelijk koeien en mest stieren geslacht werden maar soms ook gewoon 1 jarig vee uit de wei.

 

Het vlees van de pinken uit de wei was verreweg het lekkerste, dan kwamen de koeien en ondanks dat de mest stieren vaak net zo oud waren als de pinken stonden die toch wel op de laatste plaats. 

 

Deze stieren werden nl. in die tijd veel gevoerd met mais en dat proefde je gewoon terug in het vlees, dat was dan veel zoeter van smaak en rook niet naar rundvlees als je het aan het braden was.

Hetzelfde was met kalkoenen, als die alleen maar brandnetels te eten hadden gekregen dan kon mijn vader tijdens het braden al aangeven dat het een brandnetel kalkoen was.

 

Dus als er bij het vlees al een smaakverschil ontstaat door wat zo'n dier te eten heeft gehad dan zal er ook zeker een smaakverschil bij de melk zijn.

 

Trouwens het helpt niet om je kippen alvast zout en kruiden te laten eten voordat je ze gaat slachten,  maar wil je een wat zoetere kip die wat gelig van kleur is dan is het wel aan te raden om een maïskip te kopen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...