Ga naar inhoud


Hoe vers is "verse" melk?


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Klopt. Je proeft het duidelijk als ze kuilgras hebben gehad. Er zit ook verschil in de smaak van de melk van individuele koeien; het roomgehalte is iig. al heel verschillend. Kon je mooi proeven toen de melk van elke koe apart werd opgevangen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit blijft mij toch verbazen. Gaat er nog wel eens iemand naar een echte winkel? Kaas uit een supermarkt is echt niet hetzelfde als kaas van een kaasboer. Met name de oudere kazen zouden in de supermarkt veel te duur worden. Daar wordt dus de hand gelicht met oude kaas.

 

En dan hebben we het nog niet eens hierover.

http://www.nu.nl/binnenland/3998559/slavinken-van-supermarkten-vaak-niet-vers.html

 

:sick:

 

Je hebt gemakkelijk praten. Niet iedereen kan zich de vaak flink hogere prijzen van jouw "echte winkel" meer veroorloven. We leven intussen in een land waarin 1% van de bevolking meer bezit dan de overige 99% en waarin gepensioneerden zoals wij al een flink aantal jaren geen indexering krijgt voor de geldontwaarding om het nog maar even niet te hebben over de roof van pensioengelden door het kabinet Kok dus intussen al ergens tussen de 10% en 20% minder krijgt dan waar ze normaliter recht op hadden.

 

Overigens heeft het gaan naar vaste winkels op kaasgebied in elk geval in onze stad meer nadeel dan voordeel, want naast het feit dat je een stuk meer moet betalen verkopen de meeste winkels ook dingen als noten en andere soms sterk ruikende voedingsmiddelen en dat zorgt voor een merkbare smaak-verkleuring van de mildere kaassoorten. Ik heb er een aantal keren flink mijn neus aan gestoten. En eerlijk, de al eerder door mij genoemde Wapenaer jonge en jong belegen kazen zijn de lekkerste die ik ken en die vind je niet in de door jou zo als norm gestelde speciaalzaken.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is ook helemaal niet zo vreemd.

Ik heb jaren op een slachterij gewerkt waar hoofdzakelijk koeien en mest stieren geslacht werden maar soms ook gewoon 1 jarig vee uit de wei.

 

Het vlees van de pinken uit de wei was verreweg het lekkerste, dan kwamen de koeien en ondanks dat de mest stieren vaak net zo oud waren als de pinken stonden die toch wel op de laatste plaats. 

 

Deze stieren werden nl. in die tijd veel gevoerd met mais en dat proefde je gewoon terug in het vlees, dat was dan veel zoeter van smaak en rook niet naar rundvlees als je het aan het braden was.

Hetzelfde was met kalkoenen, als die alleen maar brandnetels te eten hadden gekregen dan kon mijn vader tijdens het braden al aangeven dat het een brandnetel kalkoen was.

 

Dus als er bij het vlees al een smaakverschil ontstaat door wat zo'n dier te eten heeft gehad dan zal er ook zeker een smaakverschil bij de melk zijn.

 

Trouwens het helpt niet om je kippen alvast zout en kruiden te laten eten voordat je ze gaat slachten,  maar wil je een wat zoetere kip die wat gelig van kleur is dan is het wel aan te raden om een maïskip te kopen.

 

suc6

 

Gerrit

 

Tja, daar heb je gelijk in. Dat heeft er voor mij in Roemenië voor gezorgd dat ik moest ophouden met het kopen van eieren en melk die direct van de boeren komt. De kippen krijgen er de grootste rotzooi te eten, en het gebeurt gewoon te vaak dat de eieren daardoor echt een rotsmaak krijgen. Melk is al even ongenietbaar omdat het vaker wel dan niet naar de stal smaakt. Soms ligt dat aan het feit dat de melk te lang in een emmer tussen de mest in de stal blijft staan, soms omdat degenen die melken hun handen niet eerst goed wassen. Verder wordt de melk er maar al te vaak in niet schoongemaakte 2 of 3 liter PET-bierflessen verkocht en daarbij geldt ook dat het goed schoonmaken een overdreven luxe wordt gevonden. Ook als we zelf keurige goed schoongemaakte flessen aanleveren worden die gewoon niet gebruikt maar krijg je de vuile rotzooi van anderen. Dus ook daar geldt "leve de (Billa) supermarkt".

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En eerlijk, de al eerder door mij genoemde Wapenaer jonge en jong belegen kazen zijn de lekkerste die ik ken en die vind je niet in de door jou zo als norm gestelde speciaalzaken.

 

Wapenaer is een huismerk van Jumbo. Het is een gewone Noord-Hollandse kaas die zo uit de fabriek van Campina komt rollen en dus onder verschillende merken te koop is.

Deze kaas kan je dus in iedere kaasboerderij in Noord-Holland kopen. En dus ook in iedere kaaswinkel. Maar je hebt gelijk, daar zal hij wat duurder zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wapenaer is een huismerk van Jumbo. Het is een gewone Noord-Hollandse kaas die zo uit de fabriek van Campina komt rollen en dus onder verschillende merken te koop is.

Deze kaas kan je dus in iedere kaasboerderij in Noord-Holland kopen. En dus ook in iedere kaaswinkel. Maar je hebt gelijk, daar zal hij wat duurder zijn.

 

Nee, dat is het niet. Wapenaer werd al door C1000 verkocht lang voordat de Jumbo bestond en zeker lang voordat de Jumbo die tent overnam. Ik kwam Wapenaer trouwens in nog een andere grote niet-Jumbo keten zaak tegen, ik ben momenteel even vergeten welke dat ook alweer was. Het is net zo'n product als de saksische leverworst en ook de leverkaas van het Belgische bedrijf Pluma. Een product met een duidelijk andere smaak dan het gemiddelde dat alleen maar in sommige winkelketens te koop is. Maar als het om je favoriete smaak gaat heb je daar uiteraard een extra antenne voor. Ik ben op de beschikbaarheid van beide producten gaan letten vanaf het moment dat ik wist dat de C1000 keten zou verdwijnen, vandaar.

 

Verder is Wapenaer absoluut qua smaak niet gelijk aan Campina, dat weet ik 100% zeker. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het producerend bedrijf niet onder de Campina paraplu zou kunnen zitten, daar weet ik niets van, heb ik me nooit in verdiept.

 

Maar het blijft een kwestie van persoonlijke smaak. Ik herinner me nog van pakweg 30 jaar geleden dan zogenaamde kaaskenners vonden dat Vergeer en Uniekaas zulke fantastische producten waren. Ik vond ze alleen maar duur en nogal strak van smaak terwijl ik van een zachtere smeuïgere jonge kaas houd. Ook al ten tijde van mijn eerder genoemde voorkeur voor Frico. Ik gun een ieder zijn eigen (wan- :P )-smaak en voorkeur zolang ze mij de mijne ook maar gunnen.

 

Noord Holland is overigens wel een heel erg eind fietsen voor een stukje kaas, in elk geval van waar ik woon uit gezien, afgezien van een enkel bezoekje met de trein aan hartje Amsterdam ben ik al zeker een jaar of 15 niet meer in de provincie Noord Holland geweest.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal mijn melk af en toe van de boer.

 

Het "melk" dat we in de AH halen is geen echte melk. Je wordt bedonderd waar je bij staat! Dat is ook de reden waarom je regelmatig hoort dat "melk ongezond" is. 

 

Never nooit is puur koeienmelk ongezond.  :cool:

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Never nooit is puur koeienmelk ongezond.  :cool:

 

Zolang de melk werkelijk vers is (en dan moet je in uren rekenen) is het risico laag. Maar de bewerkingen die AH op zijn melk (of hoe jij het ook wil noemen) doen ze niet voor de lol. De wet schrijft het voor. Verse melk is eenvoudig totaal onverantwoord in een retail keten. Zelfs boeren koken hun eigen melk voor ze hem drinken (de 'verse' boerenmelk is vaak al gekookt).

 

Overigens zijn er opvallende nieuwe bewerkingen mogelijk. Filtering in plaats van pasteurisatie. Melk blijft dan net zo lang goed zonder dat de smaak veel veranderd. Ik twijfel er overigens aan of de gemiddelde consument verse melk wil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De meesten zullen het niet lekker vinden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je daarmee Cees? Die "bewerkingen" die de wet voorschrijft hebben uitsluitend betrekking op het doden van bacteriën die je heel erg ziek kunnen maken, ofte wel het pasteurisatieproces. Ik heb vier jaar lang de keuze gehad tussen het kopen van onder strenge inspecties staande rauwe melk en zeer goed gepasteuriseerde melk en moet eerlijk zeggen dat hoewel er uiteraard smaakverschillen waren deze veel minder groot waren dan die tussen gepasteuriseerde en gesteriliseerde melk.

 

Wat de huidige extra bewerkingen zijn waardoor verse (dus gepasteuriseerde) melk in plaats van enkele dagen tot bijna twee weken goed blijft weet ik eerlijk gezegd niet, maar voor zover ik kan vaststellen heeft dat proces geen enkel merkbaar negatief effect op de smaak van de melk gehad.

 

Overigens is niet iedere toevoeging per definitie schadelijk: in de VS staat op nagenoeg elk pak gepasteuriseerde melk dat er vitamine A en D aan toegevoegd is. Ik kon het verschil tussen dat en melk die die toevoeging niet had smaaktechnisch niet vaststellen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar heb je gelijk in. Dat heeft er voor mij in Roemenië voor gezorgd dat ik moest ophouden met het kopen van eieren en melk die direct van de boeren komt. De kippen krijgen er de grootste rotzooi te eten, en het gebeurt gewoon te vaak dat de eieren daardoor echt een rotsmaak krijgen. Melk is al even ongenietbaar omdat het vaker wel dan niet naar de stal smaakt. Soms ligt dat aan het feit dat de melk te lang in een emmer tussen de mest in de stal blijft staan, soms omdat degenen die melken hun handen niet eerst goed wassen. Verder wordt de melk er maar al te vaak in niet schoongemaakte 2 of 3 liter PET-bierflessen verkocht en daarbij geldt ook dat het goed schoonmaken een overdreven luxe wordt gevonden. Ook als we zelf keurige goed schoongemaakte flessen aanleveren worden die gewoon niet gebruikt maar krijg je de vuile rotzooi van anderen. Dus ook daar geldt "leve de (Billa) supermarkt".

 

Als wij kippen kopen voor de slacht dan worden ze meestal ook niet direct geslacht maar mogen nog eerst even een paar weken de wei in waar ze kunnen eten wat ze willen, krijgen ze goed voer zonder allerlei rommel er in, krijgen ze de nodige beweging en worden ze bijgevoerd met het nodige groen en ander lekkers.

In het begin vallen ze af door alle beweging die ze normaal niet gewend zijn maar daarna zie je gewoon dat ze beter in de veren komen en neemt het gewicht ook weer toe.

Boven alles neemt echter de smaak toe, wordt het vlees ook wat steviger en hopen we dat veel van al die antibiotica ed. wat normaal in het voer zit er zo uit gespoeld wordt.

Hoe lang het duurt voordat er geen antibiotica meer in het vlees zit heb ik echter nog nergens kunnen vinden.

Wel weet ik, uit de tijd dat ik in de slachterij werkte, dat als een koe antibiotica had gehad deze afzonderlijk geslacht moest worden of pas als laatste over de slachtbaan ging.

Daarnaast werden ze in een afzonderlijk deel van de koelcel bewaard en werden er tal van monsters genomen. Bleek dat er antibiotica of te veel antibiotica in het vlees zat dan kwam de keurmeester met een groot stempel en werd er overal afgekeurd op gestempeld waarna de gehele koe in de destructor verdween en niet in de (menselijke) voedselketen terecht kwam.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik helemaal met je eens en zolang mijn ouders er nog zijn kan dat ook omdat die daar de ruimte en de tijd voor hebben.

Hier in de stad kan zoiets ook gewoon niet. Laat daar eens 20 haantjes een paar weken in je tuin rondlopen omdat je ze dan lekkerder  vindt. :sick:

Ten eerste moet je aan de dieren kunnen komen want de boer mag je ze meestal niet zomaar verkopen, dan als er een keer eentje te veel kraait krijg je daar al commentaar op van de buurt en om nog maar te zwijgen over het feit dat je ze daarna zelf slacht.

 

Daarnaast geef ik ook aan dat het zo lekkerder is maar dat betekend niet dat we alleen maar van dit soort kip eten. 

Ik zeg altijd om het verschil te kunnen proeven moet je ook beide eten anders is het alleen maar van horen zeggen of vanuit je herinnering en dat is meestal bij voorbaat al 50% overdreven.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik helemaal met je eens en zolang mijn ouders er nog zijn kan dat ook omdat die daar de ruimte en de tijd voor hebben.

Hier in de stad kan zoiets ook gewoon niet. Laat daar eens 20 haantjes een paar weken in je tuin rondlopen omdat je ze dan lekkerder  vindt. :sick:

Ten eerste moet je aan de dieren kunnen komen want de boer mag je ze meestal niet zomaar verkopen, dan als er een keer eentje te veel kraait krijg je daar al commentaar op van de buurt en om nog maar te zwijgen over het feit dat je ze daarna zelf slacht.

 

Daarnaast geef ik ook aan dat het zo lekkerder is maar dat betekend niet dat we alleen maar van dit soort kip eten. 

Ik zeg altijd om het verschil te kunnen proeven moet je ook beide eten anders is het alleen maar van horen zeggen of vanuit je herinnering en dat is meestal bij voorbaat al 50% overdreven.

 

suc6

 

Gerrit

 

Ach, ik moet wel eerlijk bekennen: zelfs al beschikte ik over zulke ideale mogelijkheden dan zou ik er toch nooit gebruik van kunnen maken.

 

Ik ben namelijk een laffe huurmoordenaar, hoewel ik dol ben op de smaak van vlees beschik ik niet over de moed en doortastendheid om zo'n kipje eigenhandig om zeep te kunnen helpen. Ik heb het als kind wel gezien want ik groeide op in een boerendorp. Als ik voor mijn moeder een kip moest kopen hing deze op bestelling ondersteboven aan de waslijn bij de boer om het bloed eruit te laten druppelen. Het enige wat aan zo'n kip ontbrak was de spreekwoordelijke kop.

 

Ik vrees dat ik biologisch net ergens sta onder de hyena en paling: lijkenvreter dus. Zou ik zelf moeten slachten wat ik at dan koos ik dan maar liever een boterham met hagelslag. Lafheid troef... :(

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melk is vers zolang als ie vers is, niet langer en niet korter.

Hoe eenvoudig is het om een simpele vraag te beantwoorden. :P

 

Hoe het met de versheid van kippenmelk zit zou ik zo één twee drie niet weten.

Maar daar kunnen we nog wel 44 berichten mee vullen vrees ik. :lol:

 

Ik vrees dat je een beetje in de war bent; we hadden overigens wel veel duivenmelkers om ons heen wonen. Tot mijn spijt want ze hebben destijds twee van onze liefste katten vergiftigd.

 

Off topic.

Terug naar het onderwerp heren.

Stel me niet teleur, ik verwacht nog minstens 44 berichten over verse melk.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...