Ga naar inhoud


Hoe vers is "verse" melk?


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Het is wat... offtopic gaan in offtopic gedeelte :)

 

Ik wil niet eens wennen aan de smaak van verse melk.

Ik beschouw smaak als pure luxe. Mij gaat het primair om het hebben van eten en drinken.

Hoe het smaakt is ondergeschikt. Ik eet dan ook alles, meeste vind ik lekker en bij wat minder lekker denk ik maar gewoon het is voedzaam.

 

Slachten van kippen heb ik als "kleintje" ook nog gedaan. Opa en oma hadden een boerderij en de hele familie zat te helpen om de kippen geslacht te krijgen. De verse melk van de koe kwam daar ook vandaan. Gekookt uiteraard. Nog nooit zo gedronken, mocht niet.

Ik denk soms ook nog met weemoed aan die tijd terug. Waar ooit de boerderij stond ligt nu een gedeelte van de A1 er pal overheen.

De eiken van de oprijlaan staan nog fier overeind...

 

Dag opa, dag oma.... mooie tijd maar enkel nog in memoriam :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 maanden later...

10 Liter pure melk gehaald van de boer. Het smaakt zoals gewoonlijk erg lekker, wat als normale volle melk (maar veel vetter).

 

Hoe gaan jullie om met dit soort melk? Laten jullie het gisten zodat het een derrie wordt, of zeven jullie het direct om het vervolgens te koken?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

gezien de voedsel en warenwet inzake melk, mag je dat niet ongepasteuriseerd gebruiken voor de voedingsketen van mensen.

nog vooraf afromen nog voor fermentatie

 

 

Pasteuriseren
Alle melk die de fabriek verwerkt, krijgt een hittebehandeling waarmee schadelijke bacteriën gedood worden. Deze bewerking is genoemd naar Louis Pasteur, de Franse scheikundige die ontdekte dat schadelijke bacteriën niet bestand zijn tegen hoge temperaturen. De melk stroomt in de pasteur langs stalen platen en wordt daarbij kort verwarmd tot 72 graden Celsius.

 

het is wel heel raar dat je verse koemelk gaat kopen en niet weet dat je daarmee een risico loopt

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger als kind ook vaak melk van de boer gekregen maar vond dat eigenlijk nooit echt lekker. (te vet) We hadden daarnaast altijd glazen flessen van coberco, dat smaakte goed.  Ik heb toevallig vorig jaar nog een paar glazen flessen campina melk ergens in een lokale super gekocht en dat smaakte al zoveel beter dan dezelfde campina melk in kartonnen verpakking. ik was echt verbaasd over het verschil in smaak.

 

Een tijdje terug bij diezelfde super geweest en helaas de glazen flessen staan er niet meer.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tijd dat ik nog verse melk mee naar huis nam hadden we daar een overkoker voor om de melk goed door te laten koken.

Ja vers is dan ook vers als je zelf die koe gemolken hebt, maar of alle verse melk goed is weet je dan nog niet vandaar dat je het kookt. En ik kom niet eens van een boerderij.

De deksel leek meer op het eerste plaatje en de hoogte ervan op de tweede, het geheel liep taps toe als een koeltoren van een kerncentrale.

 

Welke als laatste de beste en schoonste energie levert met de minste afvalstoffen per kilowat uur.

post-51681-0-40188500-1434822941.jpg

post-51681-0-82546000-1434822953_thumb.jpg

post-51681-0-22876200-1434823289_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga om de 2 dgn na een boer toe en ik haal een lekkere kannetje melk rechtstreeks uit de uiers van de koe,ik melk ze dan zelf, weet ook welke koe wanneer een peneseline keur oid gehad heeft maar ik en mn kinderen vinden rauwe melk het lekkerst

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest als kind altijd gekookte melk drinken en dan lag er zo´n vel op. Mensen wat vond ik dat vies. Moest er van kokhalzen.

Een wonder dat ik geen afkeer van melk heb gekregen daardoor.

 

Hier in de Emiraten kun je  gewoon verse melk kopen. Het kost AED 5,52 (€ 1,32) per liter...dat bijna is 3x zo duur als ik in Duitsland gewend was te betalen. Maar in vergelijking met andere landen bijvoorbeeld Canada, Montreal, daar kost het C$ 2.38 (€ 1.71) is het weer goedkoop.

 

De melk hier is prima te drinken. Het liefste drink ik het koud en als het even kan doe ik er zelfs ijsklontjes in.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met de houdbaarheid van de T bone steak.

Persoonlijk zou ik me daar drukker over maken.  :)

 

Niet nodig hoor, een steak uit Argentinie of Nieuw Zeeland is vacuum verpakt en gekoeld makkelijk een maandje onderweg en is dan nog weken houdbaar. Als onbewerkt vlees niet goed meer is ruik je dat direct. Met alle bewerkte producten is dat iets lastiger.

 

Hier vroeger ook altijd melk direct bij de boer vandaan. Voor de melk afgehaald werd kwam er een inspecteur altijd monsters nemen om te zien of er geen besmetting was en of het vetgehalte etc. voldoende was. Kon nou ook niet zeggen dat ik het erg lekker vond. Als je een dag later het deksel van de melkkan deed begon dat al behoorlijk te ruiken. Om er met Droste cacao poeder chocolademelk van te maken was de melk dan weer wel prima geschikt. 

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik moest als kind altijd gekookte melk drinken en dan lag er zo´n vel op. Mensen wat vond ik dat vies. Moest er van kokhalzen.

Een wonder dat ik geen afkeer van melk heb gekregen daardoor.

 

Hier in de Emiraten kun je  gewoon verse melk kopen. Het kost AED 5,52 (€ 1,32) per liter...dat bijna is 3x zo duur als ik in Duitsland gewend was te betalen. Maar in vergelijking met andere landen bijvoorbeeld Canada, Montreal, daar kost het C$ 2.38 (€ 1.71) is het weer goedkoop.

 

De melk hier is prima te drinken. Het liefste drink ik het koud en als het even kan doe ik er zelfs ijsklontjes in.

 

Hey Ijzerbout. :)  Hoe is het daar met de Ramadan? Zijn de dadels en melk duurder geworden sinds een maandje?

 

Heb zelf deze week weer verse melk (€0,45) gekocht en voor de eerste maal: biest. Wat is dat spul geel en dik.  :grin:  Iets als moederkoek... 

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar hebben ze meld voor 45 cent???  Dat zal dan zeker geen volle melk zijn denk ik, maar van dat afwaswater wat veel mensen in nederland drinken.

Een lekker glas volle romige melk, met een zo hoog mogelijk vetgehalte vind ik erg lekker.... Bärenmarke uit Duitsland, is een voorbeeld van lekkere melk... in Engeland heb je ook van die romige vette volle melk die heerlijk is... maar uiteraard ook in Noorwegen (Tine) en Zweden...

Maar voor gewoon dagelijks gebruik is lang houdbare melk een uitkomst, dan kan je er in Duitsland een voorraad van inslaan.... hier is melk duurder. Voor een kop warme chocolademelk is houdbare (volle) melk prima.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Ijzerbout. :)  Hoe is het daar met de Ramadan? Zijn de dadels en melk duurder geworden sinds een maandje?

 

 

De overheid houdt de prijzen heel scherp in de gaten dat er geen woeker ontstaat.

Verder zijn er tijdens de Ramadan veel speciale aanbiedingen en zijn veel waren zelfs duidelijk goedkoper.

Morgen gaat de Ramadan tijd ten einde en hebben we nog het3 daagse Id Al-Fitr feest.

Ik heb er verder geen probleem mee gehad behalve dat de schoonmakers uit mijn bureau de water dispenser hebben weggesleept.

Maar die was heel snel weer terug... :D

De Iftar maaltijden ´s avonds na zonsondergang zijn trouwens heel lekker...beter dan de patat, frikandellen en mayonaise in Nederland. Daar heb ik echt geen heimweh naar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De Iftar maaltijden ´s avonds na zonsondergang zijn trouwens heel lekker.

 

Doe jij met die onzin mee dan?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...