Ga naar inhoud


Uitrichten Canal Digitaal Triple LNB (Astra 19-23-28) lukt niet op 28


Edje1969

Aanbevolen berichten

Nee, gebouwen staan ongeveer 30 meter, tot 3 verdiepingen hoog, achter ons huis vandaan.

Die 11 graden is dan waarschijnlijk dat ik de LNB iets terug moet draaien? De hartlijn op de mal weet ik niet hoeveel graden die is, dan heb ik een vergelijk.

aangepast door Edje1969
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Het afstellen van de tripple lnb luistert vrij nauwkeurig, neem er je tijd voor, je zal tussen de verschillende satellieten het signaal moeten middelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het afstellen van de tripple lnb luistert vrij nauwkeurig, neem er je tijd voor, je zal tussen de verschillende satellieten het signaal moeten middelen.

Ik begrijp dus dat ik geen maximale uitslag moet hebben op de Astra 19? Vreemd genoeg geeft de decoder geen signaalwaarde op de Astra 23 satelliet. Ik krijg echter wel de regionale zenders. Op de Astra 19 geeft die 79% signaalsterkte. Ik begrijp er uit dat ik wellicht iets minder sterkte moet hebben op de Astra 19, zodat de Astra 23 misschien wel een signaalwaarde gaat geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het beste stel je de schotel op maximale ontvangst op de middelste lnb positie, dus 23 graden oost, Astra 3.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bekend dat de DSR 7141 geen signaaluitslag geeft op de Astra 3 alleen een rood blokje.

Op Astra 2 moet wel een uitslag te zien zijn dus evt. daarop finetunen.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben klever, dit wist ik niet van de astra 3. Ceesv, ik begrijp dus ook van ben klever dat ik wellicht mijn schotel nog beter in moet stellen op de astra 23. Ik ga daar dinsdag mee verder en hoop dan tot een beter resultaat te komen. Hartelijk bedankt jullie zover voor het meedenken. Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je optimaliseert de ontvangst en dus de instelling van de schotel op de centrale lnb.

Daarna kan je de hoek van de lnb variëren voor optimale ontvangst op 19 en 28.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Edje

Ik weet niet waar je die mal vandaan hebt gehaald maar dat is zeker niet de mal die bij de triple-lnb wordt bijgeleverd want daar staat de lijn 13 graden schuin. Op de mal die jij laat zien staat de lijn 15 graden schuin. Voor Apeldoorn moet de triple-lnb 11,5 graden schuin moet staan. Gebruik daarvoor de hoek die ik in de bijlage heb geplaatst. En wijk daar niet van af want dat is de enige juiste stand voor de triple-lnb in Apeldoorn.
 

post-60869-0-70046700-1424645425_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Ben, sterker nog, de arm van een Triax-schotel is gewoon te lang waardoor zelfs als je de triple-lnb zo ver mogelijk naar voren schuift, de ideale positie nog steeds niet bereikt is.

Zoals je weet heeft een schotel een focus point. Een lnb met aangebouwde feedhorn heeft ook een focus point. Dat focuspunt in die feedhorn ligt daar, waar een kogel van 25mm diameter in de feedhorn klem komt te liggen.
Als het goed is, moet het focuspunt van de feedhorn en het focuspunt van de schotel precies op dezelfde plek liggen. Door stommiteiten bij Triax, hebben ze de lnb-arm 10mm te lang gemaakt.
Dit is gebleken door diverse metingen met o.a een duo-lnb, een Alps-lnb en een Inverto Black Ultra waarbij elke lnb die op een Triax 64 geplaatst werd, flink ver naar voren geplaatst moest worden om het maximale signaal te behalen.
Met een Inverto Black Ultra die een lange nek heeft, was het wel mogelijk het focuspunt van de feedhorn precies op de plaats van het focuspunt van de schotel te krijgen, met de andere niet.
Ik heb toen geadviseerd om 10mm van de lnb-arm af te zagen en de resultaten waren verbluffend.

DUO LNB:
- LNB-klem in originele stand en tegen feed = 12,0 dB
- LNB-arm 10mm afgezaagd en maximale instelling = 13,5 dB
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de instructie van CanalDigitaal volgt, dan zijn ze het spoor helemaal bijster want er zijn twee instructie die elkaar tegenspreken.

Bij punt 7 van de installatiehandleiding van de hd-startersset staat:
Klik de bevestigingsklem aan de houder van de dubbele kop vast op de dubbele kop-houder van de schotel. Schuif de dubbele kop vervolgens zo dicht mogelijk in de richting van de schotel
zie: http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/installatiehandleiding-hd-startersset.pdf

Maar in de installatiehandleiding van de recreatieset staat bij punt 6.4:
Schuif nu de LNB-houder in de LNB-arm.
Schuif de LNB zo ver mogelijk naar achter, van de schotel af.
zie: http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/installatiehandleiding-recreatieset.pdf

Het is duidelijk te zien dat het in beide instructies om de Inverto-schotel gaat en niet om de Triax 64.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...