Ga naar inhoud


FTA ontvangst regionale zenders zéér kritisch


Zunigkyk
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Oplossing

Ik wil toch nog even terug komen op het verhaal van topicstarter waarin hij schrijft:

"Sinds begin 2015 zijn zenderlijsten gewijzigd. Wat mij opvalt is dat de ontvangst van de regionale zenders (omroep Noord, Friesland etc.) zéér kritisch is."

Klopt. Sinds 13 januari is op de Astra 23,5 de transponder 11914H in gebruik met nieuwe parameters. Daarop zitten de volgende zenders:
-TV West
-Omrop Fryslan TV
-TV Noord
-TV Drenthe
-TV Oost
-TV Gelderland
-Oproep Zeeland TV
-Omroep Brabant TV
-Comedy Central
-Discovery Channel
-File Living
-Food Network
-Food Network HD
-Hustler HD
-Alle Nederlandse radiozenders (18 stuks)

Het behoorlijk afwijkende van deze nieuwe transponder instelling is dat deze een Symbol Rate heeft van 29.900, terwijl 22.000 en 27.500 gebruikelijk is. De Forward Error Correction (fec) is 2/3 wat zeker niet ongunstig is.
De signaalkwaliteit van deze transponder is heel erg laag en ligt op ongeveer 66% van de andere transponders die door CanalDigitaal en TV Vlaanderen in gebruik zijn op de Astra 23,5 zoals de 12187H waar Nederland 1 HD op zit en 12207V waar NGC Wild HD op zit.

Hiermee wil ik niet aangeven dat topicstarter hiermee gelijk heeft dat door deze verandering in Nederland er ontvangstproblemen met deze zenders zijn. Dat is toch een kwestie van beter uitrichten maar feit is wel, dat CanalDigitaal er niets gelegen aan laat, om zoveel mogelijk zenders op een transponder te proppen zodat ze goedkoper uit zijn maar waardoor de klanten worden opgescheept met weinig regenreserve en dus feitelijk een half miljoen klanten op kosten jaagt om een grotere schotel te aan te schaffen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Vandaag heb ik geëxperimenteerd. Vooral met de skew. Hoewel die "ruim" stond, ca 16°, moest ik tot 9,5° terugbrengen om voor het eerst achteruitgang te kunnen meten (kwaliteit of sterkte op de TV-meter) op een van de LNB's.

Eigenlijk lijkt het helemaal niet zo kritisch.

 

Het maakt wel een fractie verschil voor de regionale MPEG4 zenders. Je ziet het niet aan de TV(Sony)-meter waarden. Maar wel dat de TV sneller/beter (of helemaal niet) "inlocked" op de regionale zenders. Uiteindelijk staat de skew nu op 12,5° (locatie Tilburg).

Het ken net zo. (friesch of nederlands). :crazy:

 

Ik ben blij met je opmerking/aanvulling hierboven. Eigenlijk was ik ook al tot die conclusie gekomen dat niet mijn sat-installatie gewijzigd was maar wel die zenders naar MPEG4. Kan je door het zenderpakket te wijzigen de satelliet verstellen? Natuurlijk niet. CD suggereert dat je opnieuw moet uitrichten als je ontvangst niet goed is... Eigenlijk geven ze daarmee aan dat het signaal minder goed bruikbaar geworden is.

Het was mij ook al opgevallen dat de symbol rate regionale zenders (TV oost) op ca 30.000.000, terwijl BBC1 HD op 23.000.000 zit.

 

Ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen, vooral omdat al de variaties die ik vandaag geprobeerd heb zo weinig meetbaar verschil maken. Ik heb ook nog de LNB 6mm uit de draagarm getrokken, om te zien of er misschien iets uit focus was. Geen merkbaar verschil.

 

Overigens wil ik nog wel graag je mening over mijn schotel. Die heb ik destijds gehad bij Philps CanalDigital pakket. Hij is van zeefplaat (heeft gaatjes), is breder dan hij hoog is: bxh=71x58, met het randwerk meegerekend: bxh=74,5x61,5.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zunigkyk

Ik moet me al heel sterk vergissen als dat geen Sky Zone 2 schotel is, zie bijlage. Daar hoorde ook een Philips lnb bij met een speciale feedhorn die inwendig ovaal was.
Wat ik niet begrijp is dat je deze vroeger bij het Philips CanalDigitaal pakket gehad hebt. Dit is heel specifiek een SKY-schotel en daar heeft CanalDigitaal nooit iets mee van doen gehad.
Op deze schotel past een duo-lnb niet echt optimaal.
Wat betreft de skew van de duo-lnb: Voor Tilburg heb ik uitgerekend is de optimale schuinstand 12,3 graden als de kop van de Astra 23,5 in de klem zit. Je hebt uitgeprobeerd dat de optimale schuinstand 12,5 graden is. Nou, dat is geweldig nauwkeurig. Ongelofelijk.

Wat betref de nieuwe transponderspecificaties voor de 11914H, ga ik nog een pittige discussie aan met CanalDigitaal de komende week.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij komt van de lokal satellietboer hier, die mij er een CD-abo bij leverde.

Mijn schotel ziet er iets anders uit (is circa 9 jaar oud), maar lijkt er veel op (gaatjes, ei-vorm).

De metalen arm heeft uitwendige doorsnede bxh= 30,2mmx20,3mm, het kunsttof insteekdeel voor de LNBhouder is bxh= 28,4mmx18,0mm.

 

De originele transponder (LNB), met 1 uitgang, heb ik hier:

 

3112 298 02321

KR 13  5 10 02136

SX1019/S

UNIVERSAL SINGLE

Skyware

  Made in Germany

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal.
Philips maakte toen twee verschillende lnb's. De SX1019 voor normale offsetschotels en de SV1019S, de S speciaal voor SKY met de ovale schotels.
Bekijk de bijlage en zie dat de rechtse feedhorn elliptisch is. Als je de kap er af zou halen kun je dat heel goed zien maar ook met de kap erop, kun je aan de achterzijde van de feedhorn zien dat de aluminium feedhorn ovaal is, zie de bijlages.
 

post-60869-0-03951200-1425152833.jpg

post-60869-0-51038700-1425152859.jpg

post-60869-0-10396000-1425152879.jpg

post-60869-0-81937500-1425152901.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus elliptische schotel waarin origineel ook een (van binnen) elliptische LNB SX1019/S zat. Het is de rechtse van de twee die samen op de foto staan.

 

Is zo'n schotel wel geschikt voor Tripel LNB?

 

Of juist heel geschikt? Gelet op de geringe gevoeligheid voor allerlei verstellingen die ik vandaag geprobeerd heb...

Kan me voorstellen dat er wat reserve is voor 3LNB's vanwege de extra schotelbreedte.

 

Ik twijfel dus of een Triax78 wel echt DE veel betere oplossing is. Ook al kost hij maar €22,50 :)

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de triple-lnb past niet echt helemaal optimaal op die schotel omdat het brandpunt van de schotel te dicht bij ligt. Hierdoor komen de signaalbundels van de drie satellieten te dicht bij elkaar te liggen wat negatiever uitpakt dan dat de signaalbundels iets te ver van elkaar af liggen. Omdat de feedhorns in een triple-lnb niet ovaal zijn, wordt de extra breedte van de schotel niet benut. Het effect is dan ook een beetje vergelijkbaar als zou je de triple-lnb op een Triax 54 zetten.

SKY heeft speciaal die ovale schotels laten ontwikkelen om minder last te hebben van de signalen die van de Badr satelliet op 26 graden oost komen, met name de BSS-beam. De frequenties van de transponders van deze twee satellieten zijn bijna gelijk met dezelfde polarisatie. De openingshoek van die speciale SKY-schotel is dus in de breedte kleiner dan in de hoogte. Zo is de schotel toch selectief terwijl die toch klein is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hallo Sprietje,

 

Vandaag heb ik geëxperimenteerd. Vooral met de skew. Hoewel die "ruim" stond, ca 16°, moest ik tot 9,5° terugbrengen om voor het eerst achteruitgang te kunnen meten (kwaliteit of sterkte op de TV-meter) op een van de LNB's.

Eigenlijk lijkt het helemaal niet zo kritisch.

 

Het maakt wel een fractie verschil voor de regionale MPEG4 zenders. Je ziet het niet aan de TV(Sony)-meter waarden. Maar wel dat de TV sneller/beter (of helemaal niet) "inlocked" op de regionale zenders. Uiteindelijk staat de skew nu op 12,5° (locatie Tilburg).

Het ken net zo. (friesch of nederlands). :crazy:

 

 

De skew is juist de finetuning die je in slecht weer situaties langer laat kijken.

Je hebt er echter wel een passend meetinstrument bij nodig ie je de BER laat zien.

Je zal dan vaststellen dat die om magnitudes slechter wordt wanneer de skew niet optimaal is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew is juist de finetuning die je in slecht weer situaties langer laat kijken.

Je hebt er echter wel een passend meetinstrument bij nodig ie je de BER laat zien.

Je zal dan vaststellen dat die om magnitudes slechter wordt wanneer de skew niet optimaal is.

Ik moest even zoeken: BER = BitErrorRate?

Dat geeft mijn TV niet aan.

 

Maar er is wel PreBCH die staat meestal op 0, maar soms bv op 3.00e-6 (een zeer klein getal). Ik heb daar niet op gelet bij mijn probeersels, maar tstaat me wel bij dat daar toen meestal een getal stond.

Nu ook, als de zender even wegvalt springt hij bij die storing op bv 3.20e-4.

Bij andere zenders staat op dezelfde plek PreRS, ook meestal op 0.

Zijn PreBCH en PreRS misschien ook een soort foutindicatie? En wat betekenen ze?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Cees, dat is wel zo maar bij een duo-lnb en een triple-lnb heb je ook te maken dat het blok op een bepaalde schuinte moet staan om er voor te zorgen dat de drie signaalbundels ook goed op de koppen van het blok vallen.
Feitelijk kun je de skew van de lnb's niet instellen want die zitten vast aan het blok. Je kunt 1 of hooguit 2 graden smokkelen met het blok om de stand van de antennes aan de polarisatie van de signalen aan te passen. Bij een monoblock voor een 80cm-schotel feitelijk maximaal 1 graad omdat anders de signaalbundels te veel van de kophoogte gaat afwijken.
Dat is het nadeel van die samengesteld blokken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de triple-lnb past niet echt helemaal optimaal op die schotel omdat het brandpunt van de schotel te dicht bij ligt. Hierdoor komen de signaalbundels van de drie satellieten te dicht bij elkaar te liggen wat negatiever uitpakt dan dat de signaalbundels iets te ver van elkaar af liggen. Omdat de feedhorns in een triple-lnb niet ovaal zijn, wordt de extra breedte van de schotel niet benut. Het effect is dan ook een beetje vergelijkbaar als zou je de triple-lnb op een Triax 54 zetten.

 

SKY heeft speciaal die ovale schotels laten ontwikkelen om minder last te hebben van de signalen die van de Badr satelliet op 26 graden oost komen, met name de BSS-beam. De frequenties van de transponders van deze twee satellieten zijn bijna gelijk met dezelfde polarisatie. De openingshoek van die speciale SKY-schotel is dus in de breedte kleiner dan in de hoogte. Zo is de schotel toch selectief terwijl die toch klein is.

 

Een nieuwe schotel kost niet veel, dus het moet er maar van komen.

Welke?

Ik heb gemeten dat de hart-op-hart afstanden van de tripleLNB pijpjes 40mm is.

En de hoek tussen de satellieten is 4,5 graden. Volgens mij is de ideale focus dan 40/tan4,5° = 508mm.

Schoteladvertenties zijn niet erg scheutig met het vermelden van brandpuntsafstanden.

 

Kan je misschien een lijstje geven van passende modellen met hun focus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

BER ofwel bit error rate is het aantal fouten voor de foutcorrectie van je ontvanger.Hoe kleiner, hoe beter en hoe meer reserve je hebt.

Ontvangers geven meestal 0 aan, omdat het geen meetinstrumenten zijn.

 

Een goede waarde is bijvoorbeeld 2x10-5.

 

Een fec van 2/3 betekent dat voor elke 2 bits er een controlebit uitgezonden wordt waarmee foute bits gerepareerd worden.

Wanneer je dan dus een hoge ber hebt zorgt de gunstige fec ervoor dat je toch ongestoord beeld hebt.

Die controlebits zorgen er wel voor dat er een gedeelte van de transpondercapacitiet niet gebruikt kan worden voor andere programma's.

 

Is er dan een transponder met een fec van 4/5 of 5/6, zijn er minder reparatiebits ter beschikking en zal je sneller storing hebben, bijvoorbeeld bij regen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...