Ga naar inhoud


FTA ontvangst regionale zenders zéér kritisch


Zunigkyk
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste Zunigkyk

Het beste signaal met een triple-lnb krijg je door deze op een Triax 78 te plaatsen. Bedenk wel dat het afstellen behoorlijk lastig is want je hebt een toleratie van nagenoeg NUL.
Verder is de afstand van de lnb's geen 40mm maar 38mm en 42mm, zie de bijlage. Je hebt waarschijnlijk een meetfout gemaakt om aan te nemen dat alle drie de pijpjes even dik zijn maar dat is niet zo. Alleen het middelste pijpje is 23mm, de twee buitenste zijn 21mm. Dit is gedaan om extra ruimte te creëren voor de lnb-klem.
 

post-60869-0-72764500-1425166829.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Mee eens, maar dat geven die ontvangers niet aan.

Een ontvanger is geen meetinstrument.

 

Maar dan is daar altijd nog de truc met de natte lap.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zwak is niet het juiste woord, elke transponder in een satelliet straalt dezelfde energie uit.

Alleen door de fec heb je een kleinere foutmarge, welke je door meer signaal kunt compenseren.

Meer signaal aan de satellietkant is geen optie, blijft een grotere schotel aan de ontvangstkant over.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, kan jij mij dan het volgende uitleggen als jij beweert dat het alleen met de FEC te maken heeft?

Ik heb gisteren tijdens de Sun Outage geen beeldstoring gehad op transponder 12109H waar o.a History HD en Eurosport HD op zit. Deze transponder heeft een FEC van 3/4 en een SR van 27.500
In heb gisteren op transponder 12207V waar o.a NGC Wild HD op zit 15 min. geen normaal beeld gehad waarmee ik bedoel geen beeld, bevroren beeld of schokkerig beeld. Deze transponder heeft een FEC van 5/6 en een SR van 27.500.
Vandaag heb ik transponder 11914H getest waar o.a. alle radiozenders van CanalDigitaal op zitten en de regionalen waaronder TV Oost.
Gedurende 18 minuten heb in geen normaal beeld gehad, d.w.z. 10 min. geen beeld en de rest van de tijd bevroren of schokkerig beeld.
18 minuten geen normaal beeld is zelfs langer dan op transponder 12207V en dat terwijl transponder 11914H een FEC van 2/3 heeft maar wel een SR van 29900.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sprietje, laten we eerst eens vaststellen wat er voor beelduitval zorgt bij een sun outage.

 

Het satelliet signaal op de schotel zal in absolute signaalsterkte hetzelfde blijven, ik weet geen reden te bedenken waarom de satelliet plotseling minder signaal zou uitsturen of dat er problemen zouden zijn met de uplink. Wat er in de ingangsversterker van de LNB gebeurt is een ander verhaal.

 

Wat er wel gebeurt is dat de zon, met zijn enorme bron van straling plotseling die energie op de LNB wet te projecteren.

Het gevolg is dat er zonneruis wordt ontvangen, die de ingang van de LNB begint te oversturen. Het signaal verzuipt letterlijk in de ruis.

Daardoor wordt het satelliet signaal verminkt en ontstaan er leesfouten.

Afhankelijk van de FEC zullen er bij een grote FEC meer reparatie bits beschikbaar zijn om de fouten te herstellen, bij een kleine FEC is er minder reserve.

Bedenk dat ook een gedeelte van de reparatie bits verminkt worden, waardoor de invloed van de FEC exponentieel wordt.

 

Omdat per dag de positie van de zon verschilt t.o.v. de satelliet dien je volgens mij geen vergelijking te maken tussen 2 verschillende dagen.

Twee verschillende satellieten zou je ook alleen maar mogen vergelijken met een en dezelfde LNB om de invloed van de zonneruis op de verschillende ingangsversterkers uit te sluiten.

 

Wanneer je een losse LNB op je satlook aansluit en die zonder schotel rechtstreeks op de zon richt zie je de ruisdrempel op je spectrum analyser keurig omhoog komen.

Jammer dat het nu te laat is, maar anders had ik vanochtend de satlook kunnen aansluiten en kunnen waarnemen wat er precies gebeurt met het signaal en de ruisdrempel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroegâh, toen er alleen nog analoog uitgezonden werd waren er transponders waarop, i.p.v. één, twee zenders uitgezonden konden worden (met name op de Intel- en Eutelsats). Als daar dan ook daadwerkelijk twee zenders op doorgegeven werd was de signaalsterkte per zender ook minder.

 

Maar in het digitale tijdperk zouden dat dan twee streams op één transponder zijn, hetgeen hier niet het geval is.

De symbolrate is ook van invloed op de ontvangst, maar mijn ervaring is dat hoe lager de symbolrate je meer signaalsterkte nodig hebt om die stream dan te locken. Tussen 27500 en 29900 zit dan wezenlijk geen verschil.

Op de Astra 3B wide beam zitten maar twee transponders met SR 29900. Naast de 11914H met FEC 2/3, de 11876H met FEC 3/4. De 11876H zou dus met minder signaal ontvangen kunnen worden.

FEC 2/3 (i.c.m. DVB-S2 8PSK) wordt ook toegepast op 12188H met SR 27500.

 

Wat nog een verklaring kan zijn voor het signaalverschil op dezelfde beam is de polariteit. Er zijn satellieten die voor horizontaal resp. verticaal verschillende zendantennes gebruiken en daardoor kan er een (soms maar klein) verschil in signaal zijn tussen die twee. (vandaar dat ik hierboven voor vergelijk met dezelfde FEC 12188H koos).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen kun je ook nog kijken hoor Cees. Dat is zelfs de topdag waarbij de zon zo dicht mogelijk op de Clarkebelt staat. Ook nog steeds om 11.31uur voor de Astra 23,5. En de zon hoeft niet te schijnen voor de metingen. Ik zag vandaag dat een boom bij me net iets te hoog is gegroeid voor de Astra 28,2 want die gaf een schaduw op mijn schotel, de overige satellieten hebben alle ruimte.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alex

De Astra 23,5 wide beam heeft maar 1 zendantenne voor zowel de horizontale als verticale polarisatie.
En ook transponder 11876H met SR 29900 en FEC 3/4 geeft net zo weinig signaalkwaliteit als transponder 11914H met SR 29900 en FEC 2/3, ongeveer 66% van bijv. transponder 12188H met SR 27.500 en FEC 2/3 waar NPO1 op zit.
Toch wel typisch dat beide transponders met een SR van 29900 zo zwak zijn t.o.v. de overige transponders. Het is in ieder geval niet met de FEC te verklaren.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Morgen kun je ook nog kijken hoor Cees.

 

Helaas, het werk staat niet toe dat ik gedurende de week overdag mij met de hobby bezig houdt.

En de datum waarop ik met pensioen mag wordt elk jaar weer wat verder in de toekomst verschoven.

 

Ik heb wel eens grafieken gezien van de versterking van LNB's per kwadrant en frequentie.

Die is niet gelijk over het gehele frequentie bereik.

Misschien is dat een deel van het probleem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad astro iris

Dat was mij en diverse andere mensen ook al opgevallen. Waarom is het signaal van transponder 11914H zoveel slechter dan de andere transponders? Je merkt het niet alleen tijdens de Sun Outage, je ziet het ook gewoon aan de signaalkwaliteit op elk moment van de dag.
Maar eigenlijk zou het niet mogen gebeuren met een goed afgestelde schotel van voldoende formaat zoals een Triax 78 of groter. Een Triax 64 is een twijfelgeval.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...