Ga naar inhoud


FTA ontvangst regionale zenders zéér kritisch


Zunigkyk
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Net nog een meting gedaan op TP 11914 en 12188.

TP 11914 geeft een C/N van 1,6 dB minder dan 12188.

Gemeten op een Triax 64 met DUO LNB.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Op mijn Rebox kan ik geen verschil vaststellen,

Op deze transponders geeft de ontvanger 90% signaal en 76% kwaliteit aan.

Uiteraard zijn dit relatieve getallen.

 

Ik zal vanavond eens kijken wat de Satlook zegt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv,

 

Dat klopt ook bij mij weinig verschil in "S" en "Q" van beide Transponders.

Bij de C/N is dit wel goed waar te nemen en blijft 1,6 dB verschil.

 

Ben benieuwd met de metingen met je Satlook.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Ben, dat is precies wat ik al schreef in bericht 41, 1,6dB minder, dat is 69% van de signaalkwaliteit die transponder 12188H heeft. Ik schreef 66%. Over die 3% verschil wil ik niet zeuren.
Hoe valt dit nu te verklaren? Niet door de FEC want die zijn beide 2/3. Het enigste verschil is de Symbol Rate en dat komt ook precies overeen met transponder 11876H die ook een SR van 29900 heeft en ook even zwak is.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het Sprietje jij had dit al correct beantwoord en bewijst ook dat de schuldige de gewijzigde SR 29900 moet zijn.

 

ceesv en ik wilde dit nog eens bewezen zien door een extra test op deze TP's met verschillende meetinstrumenten.

 

TP 11876 heeft wel een FEC van 3/4 vlgs Lyngsat, maar is bij mij ook 1,6 dB minder.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien dat deze calculator duidelijkheid schept?

 

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/Downlink.htm

 

Je ziet onder meer de bandbreedte toenemen bij een hogere simboolrate., wanneer de energie over een breder spectrum verdeeld wordt zal dat invloed hebben op de s/n.

Bedenk dat de output van een transponder in vermogen vast ligt en bij een hogere simboolrate niet verhoogd kan worden om dezelfde s/n aan de ontvangstkant te realiseren.

 

Ook bij deze transponder gaat weer op dat een niet optimaal ingestelde schotel en in het bijzonder de uitrichting van de LNB in het brandpunt en de bijbehorende skew onmiddellijk zichtbaar wordt.

 

Wanneer je het heel simpel zou willen stellen, de beschikbare energie wordt verdeeld over de uit te zenden informatie. Meer informatie (bandbreedte) betekent minder energie per bit aan de ontvangstkant.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv,

 

Intresting article...

Ik ben nog wel benieuwd of je met je satlook dezelfd C/N dB verschillen meet tussen de 27,5 en de 29,9 SR TP's ?

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn nog veel meer leuke speeltjes beschikbaar

 

http://www.satellite-calculations.com/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de Triax 78 binnen gekregen.

Omdat ik grote vragen had wat nou eigenlijk de werkelijke brandpuntsafstand van dat ding is heb ik mbv deze methode: http://www.john-legon.co.uk/offsetdish.htm de formule f=(breedte ^3) / (16 * diepte * hoogte) toegepast.

 

Het blijkt dat het meten van de diepte nogal afhankelijk is van de ondersteuning van de (losse) schotel. Hij vervormt nogal makkelijk. Vervorming lijkt altijd een kleinere brandpuntsafstand op te leveren.

Ook moet je goed opletten hoe de diepte meting gedefinieerd is. Je moet loodrecht meten vanaf de rand van de schotel. Als je de grootst mogelijke diepte hebt gevonden moet het schoteldeel daar ook parallel lopen.

Ik heb de diepte gemeten mbv een schuifmaat en de schotel ondersteund met kussens; over de schotel leg ik dan een aluminum vierkante buis vanwaar ik de diepte meet.

 

Resultaat: Triax 78 heeft f = 440mm +/-5mm.

 

Voor mijn locatie (Tilburg) vind ik voor de True North Azimuth en Elevation:

Astra 2E 151,15° E=27,167°

Astra 3B 156,98° E=28,541°

Astra 1N 162,16° E=29,599°

 

Ik ga nu denken langs de hoofdas van de parabool, welke precies tussen de posities van 2E en 1N wijst.

Astra 2E en 1N zitten op de buitenste buisjes van de Triple LNB. Die staan hart-op-hart 80mm uit elkaar.

Er zit 11,01° tussen, dat wordt dus 5,5° links en rechts van het midden.

Daarnaast is het grootste elevatieverschil tussen Astra's 1N en 2E: 29,599 - 27,167 = 2,432°; tov het midden 1,216° naar boven cq naar onderen.

 

Als ik de hoeken uitzet in een driehoek krijg ik 5,5° horizontaal en 1,216° vertikaal, met als resultante (pythagoras): 5,633°.

 

Op brandpuntsafstand wordt dat dus 2x (440mm * tan(5,633°)) = 2x43,40 = 86,80mm.

Aan elke kant hoef ik maar 3,4 mm naast het ideaal (midden van de LNB) te zitten.

Dat is veel minder dan volgt uit de methode van [link niet toegestaan].

 

Uit het driehoekje is ook de scheefstelhoek van het hele LNBblock te berekenen, nl: arctan(1,216/5,5) = 12,46°, in het vlak loodrecht op de hoofdas. Dat vlak helt dus de elevatiehoek (ca 29°) achterover tov verticaal.

 

P.S.: deze resultaten volgen dus niet helemaal de zienswijze van  [link niet toegestaan].

Citaat: "Bij een Triax 78 staat de voorzijde van de lnb’s 520mm van het midden van de schotel af."

Volgens mij heeft die maat niets met het brandpunt te maken, het lijkt meer op wat de LNB ziet.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

PS2:

Om op de eindsituatie uit te komen moet het hele LNBblock waarop ik de hoeken heb berekend nog gedraaid worden om de horizontale as door het brandpunt en loodecht op de paraboolhoofdas.

Die paraboolhoofdas ligt vermoedelijk ongeveer parallel aan de draagarm, maar dat heb ik (nog) niet exact berekend/vastgesteld.

Je kantelt dus vanuit de hoofdaspositie naar de positie waarop de grootste schotelbreedte zit ('t midden).

Dat zal de richting zijn waarnaar de standaard LNBhouder wijst.

 

PS3:

Ik kan redelijk goed rekenen met projecties. Maar ben geen satellietdeskundige... Als het verhaal niet kan kloppen vernemen we dat gauw genoeg... :/

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zuinigkyk

Ik heb twee jaar het hoofd gebroken om er achter te komen hoe je nu de lnb-afstanden op een schotel kunt berekenen. Op een gegeven moment had ik het te pakken. Of het nu een ovale schotel is die hoger is dan dat die breed is zoals een offsetschotel hoort te zijn, een zuiver ronde offsetschotel wat officieel niet kan of een multifocusschotel die zelfs een stuk breder is dan de hoogte van de schotel, mijn berekeningsmethode werkt prima en dat is al genoeg bewezen op dit en andere forums. Waar de schotel ook in Europa staat, ik kan de afstanden altijd exact berekenen. Hierbij heb ik niet de brandpuntsberekening nodig zoals John Legon waarbij de schoteldiepte gemeten moet worden. Ook de verhandelingen die schotelgoeroe Paul Wade geschreven heeft zijn reuze interessant maar geven je geen oplossing om de lnb-afstanden te berekenen.
Veel schotelfabrikanten geven ook het brandpunt van hun schotel niet op, dus daar wordt je ook niet veel wijzer van. Het enige wat ik wel moet weten is wat de f/D-verhouding van een schotel is en de hoogte en breedte-maat van de schotel. Dat geven de meeste schotelfabrikanten gelukkig wel op hoewel ik soms moet gokken of ze de spiegelmaat of de buitenmaat van de schotel bedoelen.

 Je schrijft:
"Volgens mij heeft die maat niets met het brandpunt te maken, het lijkt meer op wat de LNB ziet".
Met deze conclusie zit je dicht bij de waarheid maar hierbij is het niet wat de lnb ziet maar wat hij eigenlijk behoort te zien en dat maakt nog een flink verschil uit.

Ook hou ik er rekening mee dat als meerdere lnb's op een rail staan, ze schuin t.o.v. elkaar staan. Aangezien het focuspunt een stuk achter de kap van de lnb ligt, maakt dit verschil uit tussen de echte afstanden van de focuspunten in de feedhorn en de afstand die je op de kap aan de voorzijde meet.

Verder gebuik ik geen tangensen meer maar graadradialen. Dat is nauwkeuriger en veel makkelijker uit te rekenen.

Voor de schuinstand van de rail, monoblock of triple-lnb gebruik ik de Satlex-calculator. Dat gaat superhandig maar gebruik hiervoor wel bijna altijd fictieve satellieten die ik voor de juiste berekening nodig heb. Om de schuinstand in millimeters uit te drukken gebruik ik de sinus.

Verder nog een opmerking over je verhaal van de triple-lnb. De afstanden tussen de drie koppen zijn niet gelijk. Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is dat 38mm en tussen de Astra 23,5 en 28,2 is dat 42mm en dat is maar goed ook want de Azimuthhoeken tussen de Astra 19,2 en 23,5  en tussen de Astra 23,5 en 28,2 zijn ook niet gelijk.
 

post-60869-0-30741000-1425518817_thumb.jpg

post-60869-0-44662800-1425518883.png

post-60869-0-37173400-1425518987.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hee, eindelijk een foto van sprietje!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...