Ga naar inhoud


FTA ontvangst regionale zenders zéér kritisch


Zunigkyk
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Vandaag de Triax 78 met Triple LNB geplaatst. Door de oude schotelhoeken even op te meten (tov muur) voordat ik de nieuwe erop zette had ik in 1 x beeld! Instellen met TV ernaast was niet moeilijk. Toch ik had maar weinig hoekmarge (Astra 3B.).

Het lukte me niet om op Astra 3B (regionale zenders zoals TVoost) verder te komen dan 80% kwaliteit, wel 100% sterkte. Voorheen had ik daar dus maar 20 a 30% kwaliteit. Dat was steeds op/naast het randje. Nu is alles toch wel ruim goed. :D

Alle andere, ook BBC HD doen nu 100% kwaliteit (BBC1 HD was voorheen 50% kwaliteit, maar werkte goed) en 100% sterkte.

 

Iedereen, vooral Sprietje, erg bedankt voor de adviezen.

 

Sprietje: over die LNB afstanden heb ik vannacht nog wakker gelegen. Wellicht zit de berekening volgens het clubje [link niet toegestaan] toch wel dichter bij de realiteit. Als ik zin heb verdiep ik me er nog eens in. Misschien ook niet: mijn schotel+tripleLNB  werkt nu immers!

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Zuinigkyk

Fijn dat je nu zo'n geweldige ontvangst hebt.
80% kwaliteit op de Astra 23,5 is gewoon prima en 100% op de Astra 28,2 is natuurlijk uitstekend maar ik lees niets over de Astra 19,2.
Is die misschien een stuk minder?

En lig maar niet wakker over die lnb-afstanden. Het verhaal dat jij gelezen hebt, heb ik een aantal jaren geleden geschreven. De berekening is tegenwoordig een stuk verfijnd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zuinigkyk

 

Fijn dat je nu zo'n geweldige ontvangst hebt.

80% kwaliteit op de Astra 23,5 is gewoon prima en 100% op de Astra 28,2 is natuurlijk uitstekend maar ik lees niets over de Astra 19,2.

Is die misschien een stuk minder?

 

En lig maar niet wakker over die lnb-afstanden. Het verhaal dat jij gelezen hebt, heb ik een aantal jaren geleden geschreven. De berekening is tegenwoordig een stuk verfijnd.

 

Ik had gezegd dat alles vanmiddag op 100% kwaliteit en 100% sterkte stond, behalve de moeilijke regionale zenders Astra3 (80% kwaliteit).

Maar vanavond, na hier op het forum te hebben gelezen ook even gekeken naar NL1 HD die heeft nu 'maar' 90% kwaliteit. Heeft trouwens ook een wat hoge symbol rate van 27.500, dus misschien hoort het zo.

 

Vanavond blijken de duitse zenders op Astra1 19.2 toch maar 80% of 90% kwaliteit te hebben. Daar had ik voorheen de minste problemen mee...

Missschien is de zaak iets verlopen, of de weersomstandigheden zijn minder.

Wellicht kan ik het allemaal (behalve Astra3 11914)weer op 100% krijgen bij een fine tuning.

 

Staat er ergens iets gepubliceerd over je verfijnde LNBafstandsberekening? Ben er eigenlijk wel benieuwd naar...

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

De signaalsterkte van een zender (transponder) is eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat om de signaalkwaliteit.
Je moet je bedenken dat de signaalbundels van de drie satellieten wat verder uit elkaar liggen op een Triax 78 dan op een Triax 64. Bekijk de eerste bijlage eens goed. Dat is de optimale afstelling. Hierbij ligt de signaalbundel van de Astra 23,5 iets onder het midden en beide buitenste bundels iets boven het midden. De drie bundels liggen immers niet op één lijn omdat de satellieten in een boog op de Clarkebelt staan.
Ook liggen de twee buitenste signaalbundels beide precies even ver uit het midden van die twee feedhorns.

In de tweede afbeelding zie je dat de schotel te veel naar het oosten is gericht. De Astra 19,2 gaat meer signaal ontvangen, de Astra 28,2 minder. Voor de Astra 23,5 maakt dit verschil weinig uit.

OK, je weet nu dus wat de gevolgen zijn als je de schotel niet in de juiste richting gedraaid hebt maar er kunnen meer problemen opduiken.
Bekijk weer eens afbelding 1.
Als je nu de schotelelevatie iets te hoog in stelt, dan komen de signaalconcentraties van de twee buitenste satellieten te hoog in de feedhorn met als gevolg mindere ontvangst. Stel je de elevatie van de schotel echter te laag in, dan komen de signaalconcentraties van de twee buitenste satellieten goed in de twee feedhorn te liggen maar die van de Astra 23,5 komt helemaal onderin te staan. Het gevolg is dat het signaal van de Astra 23,5 slecht wordt terwijl het signaal van de Astra 19,2 en 28,2 mooi gelijkwaardig aan elkaar zijn en prima zijn.
Natuurlijk is het van het grootste belang dat de triple-lnb op de juiste schuinte wordt ingesteld. Dat is niet overal in Nederland en België hetzelfde. CanalDigitaal heeft natuurlijk voor een gemiddelde moeten kiezen voor beide landen maar optimaal is het niet.
In Tilburg moet de triple-lnb 12,3 graden schuin staan zoals ik al eerder had aangegeven.

Maar, met de info die ik je nu gegeven heb, kun je gericht de schotel fijntunen.
Aan de hand van de signaalkwaliteitgegevens van de verschillende satellieten, weet je nu of je de schotel naar links of naar rechts moet verdraaien of dat de elevatie anders ingesteld moet worden. De schotel is prima ingesteld als de signaalkwaliteiten van de drie satellieten mooi evenwicht zijn.

Veel succes met het fijntunen. Het wordt van het weekeinde prachtig schotelweer.
 

post-60869-0-19610700-1425599147.png

post-60869-0-24159800-1425599159.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat de buitenste LNB's flink wat van het bovenste schoteloppervlak missen.

Dit plaatje heb ik hiermee gemaakt:

http://demonstrations.wolfram.com/ParabolicTroughSolarConcentrator/

Wie zelf wil spelen moet wel even Wolfram CDF Player installeren, maar is gratis.

Het zwarte rondje in het midden heeft straal 40 (tube radius), dat is de hartafstand van de LNB's tov het midden.

Om dat mijn locatie Astra1 en Astra2 maximaal 11° uit elkaar staan wordt 5.5 degrees out of focus ingevuld.

Half aperture is de schotel diameter: 700

Focal lenghth is volgens mijn metingen 440.

 

Het groene streepje is de actuele positie van de LNB.

Er zit een foutje daar: hij staat schuin getekend.

Het zou een horizontaal ellipsje moeten zijn omdat je er van bovenop kijkt..

 

 

ParabolicLNB.png

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plaatje is getekend voor focus 440. Dat geldt alleen onder in de schotel, waar de breedte (aperture) juist klein is.

Eigenlijk moet je voor elke hoogtesectie zo'n plaatje maken met de juiste focus en aperture. De focus zou je moeten vermeningvuldigen met 1/(cos^2(alpha)). Alpha is de de halve hoek tussen hoofdas en schuine lijn richting invalpunt op de schotel.

Ik reken met tan(alpha) = h/1,25D.  Dat geeft op h=D/2: tan(alpha)=0,4. Dus alpha=21,8°.

De focus voor het plaatje hierboven wordt dan 1/(cos^2(21,8°)) *440 = 1,16*440= 510.

Helemaal bovenin als h=D resulteert dat in alpha = 38,66° en f = 1,64*440 = 722.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zuniglyk

Een lnb tast de schotel af in een ronde cirkel, vandaar dat als die onder een hoek op de schotel staat (offest) de schotel hoger moet zijn dan de breedte. Maar van die ronde cirkel die afgetast wordt, is de lnb vooral gefocust op het midden van de schotel. Hij ontvangt daar 10dB meer signaal van dan aan de buitenrand van de schotel. Zie de bijgevoegde ontvangstkarakteristiek van een lnb voor een f/D-verhouding van een schotel van 0,65. Vandaar dat het schoteloppervlak in het midden onberispelijk en onaangetast moet zijn liefst zonder bevestiningsbouten e.d. die de signalen de verkeerde kant uit kaatsen.

Dat een lnb in het midden van de schotel 10dB meer signaal geeft, geldt ook voor een lnb op een primefocusschotel. Vandaar dat die lnb het belangrijkste signaal wat op het midden van de schotel valt tegenhoud met zijn eigen schaduw. Daar komen dan ook nog eens de drie draagarmen bij om de lnb in het midden van de schotel te positioneren. Vandaar dat een offsetschotel een hoger rendement heeft dan een primefocusschotel.
 

post-60869-0-57989600-1425924567.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn kleine multytenne steken er precies in de midden 4 van die imbus boutjes flink uit (die zetten de dish vast aan de houder erachter)

Verwacht je dat het nog enig noemenswaardig voordeel oplevert als ik die vervang door andere boutjes met een meer platte of afgeronde kop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, beste theparasol. Het schoteloppervlak is ter plaatse toch al verminkt doordat daar verdiepte zones in zijn geperst t.b.v de bevestigingsbouten. Even op de afbeelding klikken.
Oneffenheden meer dan 0,2mm groot hebben al een funeste invloed op het rendement van een schotel. Plaatselijke oneffenheden hebben ook maar een beperkte invloed op het schotelrendement. Een regenkapje boven de lnb geeft meer verbetering.
 

post-60869-0-54657000-1425926439_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens even aan het rondturen geweest en visiosat, tegenwoordig cahors heeft leuke smc modellen.

Ik zit te denken aan de 65 cm uitvoering, die schijnt volledig van fiberglas te zijn en heeft geen schroefjes of oneffenheden.

De technisat rotor zou geschikt zijn tot 45 cm maar ik durf dat wel aan met een 65 cm of zie ik wat over het hoofd?

 

post-31470-0-55226800-1425927205.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we het hierbij!

Ik vond het wel aardig in het topic passen toen je begon over onevenheden in het midden dat die bijzonder storend zijn voor optimale signaal ontvangst. Feitelijk zie je op vrijwel elke dish die 4 schroefjes, alleen de fiberglas schotels hebben die niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Ik snap nu dat vrijwel alle haalbare energie toch in de buurt van de LNB terecht komt door de LNB op het midden van de schotel te richten, dus op f=~510 a 520mm.

Maar die is geconcentreerd op een punt 50mm uit het midden, terwijl de LNB op 40mm zit. Het "trechtertje" van de LNB schat ik op 38mm diameter.

Eerder meende ik te hebben gelezen dat concentratie moet worden gezien als een wolk met diameter=golflengte =~26mm.

De buitenrand van die wolk dan valt dan (50+26/2) - (40+38/2) = 4mm over de rand. Er wordt dus een maanvormig deel op zijn dikst 4mm weggesneden uit de wolk van 26mm. Dat is iets van 11% oppervlakte. Een fractie schotel verstellen maakt dit snel meer (en aan de andere kant minder). Maar er is verlies.

 

Als ik je plaatjes bekijk is de rode cirkel de "wolk" en de zwarte de LNBhoornbuitendiameter. Maar die hoorn lijkt me veel te groot getekend: die is maar 38mm a 40mm in diameter. Of moet ik daar nog een "wolk"-rand bij optellen?

Misschien kan je nader toelichten welk deel van zo'n bundel in de LNB terecht komt, en wat er er over de rand valt.

Waar wordt ie precies "doorgesneden"?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...