Ga naar inhoud


Mogelijk verminderde ontvangst door Sun Outage


Sprietje

Aanbevolen berichten


Blijft die schotel voorlopig nog achter het raam staan?
Dan is een transparante schotel misschien iets.
Je kunt de schotel ook nog plat leggen, dan neemt die minder licht weg.

Tja en als je een schotel verborgen achter een raam wilt plaatsen zoals in de bijlage, dan kun je de optimale plaats het beste bepalen tijdens de Sun Outage als de zon schijnt. Zorg dat je schotel zoveel mogelijk zon vangt, dan staat die het beste voor die ene satelliet.
 

post-60869-0-87091900-1425674631.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon stond vandaag op een elevatie van 30,31 graden, de Astra 23,5 satelliet heeft in Ieper een elevatie van 28,65 graden. Dat is een verschil van 1,66 graden.

Zoals ik zie staat de schotel ongeveer 65cm achter de ramen. Die 1,66 graden verschil levert dan 2,5cm verschil uit. Dus die 16% zal waarschijnlijk 14% opleveren en met een Inverto Black Ultra 35%.

 

Maak je niet een klein denkfoutje ?

Als de zon op 30,31 graden stond en de satelliet op 28,65 graden dan zou de schaduw, aan de bovenkant v.d. schotel, toch iets minder moeten zijn omdat de zon vandaag ietsjes hoger stond dan de satelliet.

M.a.w. iets gunstiger dan de schaduw deze dag aangeeft.

Op 1 en 2 maart zou dit dan beter te zien zijn geweest.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ben Klever

Als de zon hoger staan dan de satelliet, dan is de schaduw aan de bovenzijde groter dan dat de signalen van de satelliet op de schotel vallen.
Ik heb zo goed en kwaad als mogelijk is de verhouding gemeten tussen het schaduw gedeelte en t.o.v. het totale oppervlak. Daarbij kwam ik ongeveer uit op 16% schaduw maar omdat de satelliet in werkelijkheid tot 2,5cm hoger op de schotel straalt, heb ik de verbetering die je kunt krijgen door de schotel te laten zakken teruggebracht van 16 naar 14%. Ik dacht dat hij de foto genomen had tijdens de echte Sun Outage.
Wat is is er fout aan mijn beredenering?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

astro iris gaf al aan in #37 dat hij daar al rekening mee gehouden had.

Jij had de echte Sun Outage in gedachte.

Vandaar mijn verwarring.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft die schotel voorlopig nog achter het raam staan?

Dan is een transparante schotel misschien iets.

Je kunt de schotel ook nog plat leggen, dan neemt die minder licht weg.

 

Tja en als je een schotel verborgen achter een raam wilt plaatsen zoals in de bijlage, dan kun je de optimale plaats het beste bepalen tijdens de Sun Outage als de zon schijnt. Zorg dat je schotel zoveel mogelijk zon vangt, dan staat die het beste voor die ene satelliet.

Ja deze opstelling blijft er zeker nog staan. de nieuwe opstelling is maar voorzien tegen de zomer.

Ik wil in afwachting deze opstelling zoveel mogelijk optimaliseren. Van de kost van 1 Inverto Black

LNB lig ik zeker niet wakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb deze morgen een eerste verandering aangebracht. De schotel zo'n 18cm naar beneden geschoven, zo rond het

tijdstip van 11u-11u30 , zo kon ik ongeveer de schaduwen vaststellen. Het resultaat is in alle geval al beter, op

de zwakste transponder 11914h waar ik vroeger nu en dan blokjes had, is dat nu niet meer zo.

In verband van winst van signaal is het moeilijk te controleren. signaalsterkte was vroeger 62% en nu 66%,

maar op deze gegevens die mijn LG tv geeft vertrouw ik niet erg. Feit is dat kwaliteit 100% is en nu en dan eens

terug loopt naar 98%. Vroeger was dat soms wel eens naar 80% kwaliteit, vandaar blokjes.

Op andere transponders blijft de kwaliteit op 100%, signaalsterkte schommelt tussen de 66% en 78%. Voornaamst is

dat ik geen blokvorming meer heb. Ga nu eens afwachten naar een hevige bui. (zal wel vandaag niet zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, kijk dat is al een hele winst. Nu nog maar terugval naar 98%, voorheen tot 80%. De signaalsterkte is niet belangrijk.
Aangezien je ontvanger wel een heel hoog percentage aan geeft, is het verstandig een natte doek over je lnb te hangen als je de schotel gaat afstellen. Dan zakt het percentage tenminste zo'n 20% zodat je niet aan die 100% komt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste astro iris

Ik had het je toch voorspelt. Vooral de bovenkant van de schotel is nog veel belangrijker dan de onderkant van de schotel dat die signaal krijgt. Dat komt omdat de meeste lnb's te hoog op de schotel gericht zijn. Nu heb je zeker geen Inverto Black Ultra meer nodig?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...