Ga naar inhoud


Ontvangst in Congo (Kinshasa)


Clochard

Aanbevolen berichten

Beste Clochard

Ik denk dat ik al een goedkope oplossing weet voor een buis met een 30 graden bocht.
Bij een ijzerhandel voor auto-uitlaten zie ik het volgende te koop:
Een bocht van 30 graden 50,8mm diameter voor €6,27
Een passende pijp van 1 meter 50,8mm diameter voor €14,67
Een passende klem voor €1,09
 

Heb je al enig idee waar de die schotel op wilt bevestigen?

Kan dat tegen een stenen muur, dan heb je nog twee muurbeugels nodig.

Het lijkt me wel verstandig deze zo te plaatsen dat die niet makkelijk meegenomen kan worden.

post-60869-0-70368600-1425468983.jpg

post-60869-0-69288300-1425469002.jpg

post-60869-0-01515700-1425469010.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik kan zomaar niet 8.5° instellen zonder te maximaliseren op het signaal. Maw. de steunbuis moet roteren ( inclusief gebogen 30° buis + antenne). Bij een normale azimuth afregeling roteert de antenne rond de steunbuis.

Indien antenne roteert rond het 30° gedeelte veranderen alle parameters, azimuh, inclinatie, polarisatie .. ( volgens mij )

Oh, ja. Ik ging uit van een schotel die de elevatie van 85° wel aankan.

Even snel gedacht: Als je de schotel zo goed mogelijk instelt op elevatie min 30° en dan draaien met het rechte stuk v/d buis op max. signaal, daarna elevatie bijstellen op max. signaal en net zo lang herhalen totdat het geen verbetering meer geeft? (Daarna ook de skew nog).

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Clochard

 

Ik denk dat ik al een goedkope oplossing weet voor een buis met een 30 graden bocht.

Bij een ijzerhandel voor auto-uitlaten zie ik het volgende te koop:

Een bocht van 30 graden 50,8mm diameter voor €6,27

Een passende pijp van 1 meter 50,8mm diameter voor €14,67

Nogal dunwandige pijp, is dat wel stevig genoeg? aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Clochard

Ik heb een kaartje voor Kikwit bijgevoegd.
Daarop is te zien dat de elevatie van de schotel 83,2 graden moet zijn en dat de Azimuth, de richting dus waarin de schotel moet kijken 330,7 graden moet zijn. Dat is dus gericht naar het Noord-Westen.
Verder moet de skew van de lnb op 29 graden ingesteld worden. Als je van achter de schotel richting de satelliet kijk moet dat dus 29 graden linksom gedraaid zijn.
Deze gegevens kun je vinden op: http://www.dishpointer.com/
 

post-60869-0-08915800-1425469897_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alex

 

Heb jij wel eens een nieuwe uitlaatpijp van 50mm proberen te buigen?

Bovendien is die ook nog in RVS te koop en ook nog in 60mm.

In rvs kost een 30 graden bocht €13,97
In 63,5mm kost een 30 gradenbocht €8,37 en in rvs €18,87
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zomaar niet 8.5° instellen zonder te maximaliseren op het signaal. Maw. de steunbuis moet roteren ( inclusief gebogen 30° buis  + antenne). Bij een normale azimuth afregeling roteert de antenne rond de steunbuis.

Indien antenne roteert rond het 30° gedeelte veranderen alle parameters, azimuh, inclinatie, polarisatie .. ( volgens mij )

 

Andere oplossing voor een roteerbare buis met hoek zou kunnen zijn: een (oude) satellietmotor.

Een defecte kan ook (liefst wel op de goto-0 positie, dat is dan het makkelijkst in te stellen).

 

Ik weet niet of dit een praktische oplossing zou zijn, maar ik dacht ik meld het even... :)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere oplossing voor een roteerbare buis met hoek zou kunnen zijn: een (oude) satellietmotor.

Een defecte kan ook (liefst wel op de goto-0 positie, dat is dan het makkelijkst in te stellen).

 

Ik weet niet of dit een praktische oplossing zou zijn, maar ik dacht ik meld het even... :)

 

groet, A33

Nog niet zo'n slecht idee , wel opletten , ik heb hier verschillende motorbeugels liggen met daarop een latitude verdeling tot 70 , 85 en 90º

Weet echt niet meer bij welke motoren ze horen 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

Bedankt voor de vele suggesties. Maar ervaring met mijn vorige projecten rond Solar Cookers heeft me geleerd dat modificaties heel veel geld kosten. Soms is het beter een duurder onmiddellijk inzetbaar product te kopen zoals door Sprietje aangehaald (Fuba DAA 850).

Maar ik zal er over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontving goed nieuws van STRONG receivers.

Men is blijkbaar begaan met mijn project.

Ziehier de tekst:

 

In principe kunt U Ku band ontvangen met de SRT7004 in Congo als dat daar wordt uitgezonden.
Ik vind RT5 Monde-Afrique en RTNC  op 16E op Transponder 11804H, deze is
echter niet standaard in de TP-lijst van 16E van de SRT7004, omdat die alleen in Europa wordt verkocht.
U kunt echter wel de TP toevoegen manueel. met de juiste parameters:
11804 H DVB-S2 8PSK symbolrate 30000 FEC 2/3
Zo te zien heeft de satelliet in Congo een vermogen van 46dBW, dan zou een 80cm schotel genoeg zijn,
beter een iets grotere ivm regenmarge. 1meter?

 

Hopelijk kan ik alles in het najaar ter plekke uittesten.

Aan iedereen die me geholpen heeft enig inzicht te verwerven in deze materie hartelijk dank.

 

Clochard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er nog niet op gelet maar die transponder 10804H zendt met een Symbol Rate van 30.000 uit. Daardoor heeft die maar een sterkte van 65% van een transponder die met SR 22.000 wordt uitgezonden. Misschien toch niet zo'n slecht idee om toch maar een schotel van 100cm te nemen. Deze uitzonderingen zitten niet verwerkt in de tabellen die aangeven hoe groot de schotel moet zijn voor een bepaalde veldsterkte.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ervaring met mijn vorige projecten rond Solar Cookers heeft me geleerd dat modificaties heel veel geld kosten.

 

Je bedoelt modificaties ter plekke? Dat kan ik me voorstellen.

 

Maar het lijkt me wel te doen, om met onze suggesties "een goed en volledig bouwpakket" te maken voor de constructie die je nodig hebt. Het devies is waarschijnlijk: Hier in Nederland alvast een keer opbouwen, om te testen of je het goed hebt uitgedacht?

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust

 

Nog niet zo'n slecht idee , wel opletten , ik heb hier verschillende motorbeugels liggen met daarop een latitude verdeling tot 70 , 85 en 90º

Weet echt niet meer bij welke motoren ze horen 

 

Hoezo 'wel opletten'? De schaalverdeling is toch niet zo relevant?

Door de schuinte van de draaibare mast op de motor krijg je een stuk extra elevatie, bovenop die van je schotel.

De elevatie van de schotel kan je makkelijk instellen, los van de schaalverdelingen van motor en schotel, dus die schalen zijn verder van geen belang.

Voordeel van een motor is: je hebt niet een verzameling extra onderdelen, maar slechts 'e'en onderdeel, dat je gemakkelijk vooraf op volledigheid controleert.

 

Of begrijp ik je verkeerd?

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ A33 , voor het geval dat je de montage instructies van de fabrikant opvolgt om e.v. ook de motor te kunnen gebruiken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 30° graden oplossing blijft een fantastisch idee om iedere antenne 'equator-ready' te maken. Persoonlijk verkies ik de 30°-buis 'dwarsgewijs, kruisgewijs' te lassen op de verticale buis, die op haar beurt concentrisch past in de grote steunbuis. De antenne wordt stevig bevestigd op de 30°-buis. Op die manier verkrijg ik een stevig onderstel voor een antenne van pakweg 100 cm. Een steunbuis wordt voorzien van een paar lasmoeren. Op die manier kan vlot de azimuth geoptimaliseerd worden en stevig bevestigd worden.De inclinatie gebeurt via de standaard methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de klemmen van de antenne  kan de as van de antenne perfect in lijn geplaatst worden met de steunbuis/pilar zodat de antenne mooi om zijn as draait. Op die manier kan de azimuth perfect afgeregeld worden zonder nagenoeg invloed op de inclinatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...