Ga naar inhoud


HD basis pakket , astra1 zenders ontvangen


KasperJan
Ga naar oplossing Opgelost door Johan45,

Aanbevolen berichten

Ja Johan, natuurlijk zul je met een Triax 78 in Benidorm bij goed weer de zenders van CanalDigitaal wel kunnen ontvangen, net zoals je met een Multytenne van 45cm in Nederland maar iedereen weet dat bij een Multytenne zenders gaan blokken en wegvallen bij een flinke regenbui en dat is in Benidorm precies hetzelfde met een Triax 78.
Ik ben er geen voorstander van maar als het niet groter kan, dan moet het maar.
Op dit moment heb je nog steeds de mogelijkheid om bij slecht weer terug te schakelen naar de SD-zenders op de Astra 19,2 maar dat is eerdaags ook afgelopen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Beste tonymontana

Ik begrijp je uitspraak in het laatste bericht niet:

"Ik ben niet zo'n voorstander van het uitrichten van de schotel op 23 want dat signaal is veel zwakker."

Om te beginnen is het signaal precies in het brandpunt van de schotel sterker dan daar naast. Dan ga je toch de sterkste satelliet niet in het brandpunt zetten en de zwakke er naast?
Bovendien is een monoblock of duo-lnb altijd maar een compromis op een schotel. De afstand tussen de twee koppen is vast en past zelden ideaal op een bepaalde schotel want dit is ook nog eens afhankelijk van de plaats waar de schotel in Europa staat.
Wetende dat de afstand tussen de twee koppen niet optimaal is, zorg je er toch voor dat de zwakste satelliet (de Astra 23,5) het meeste signaal krijgt door daar de schotel op uit te richten. Dat de kop van de Astra 19,2 dan wat minder signaal krijgt is minder belangrijk. Die toch nog sterk genoeg.
Bovendien kun je een schotel veel beter op een zwakke satelliet afstellen dan op een sterke satelliet.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijk forum en een schat aan kennis! Geweldig.

Ik zal proberen een zo'n groot mogelijke schotel (max 80cm) in de plantenbak proberen kwijt te raken. Als 80cm lukt dan wordt het 80cm. Ik zit in een appartementen complex dus ik moet ook een beetje rekening houden met de buren zal ik maar zeggen.

In het slechtste geval stort ik nog een stevige buis in het  beton in de plantenbak. 

Ik denk dat je jongens in Altea of Callosa me wel aan de spullen kunnen helpen. Ik zal in iedergeval zorgen dat ik een goeie kop krijg.

moet ik alleen nog even bellen met CD om te zien hoe lang het duurt om mijn secan2 kaartje om te ruilen voor een secan3. Er zitten nu mensen in het appartement. Als ik het nu omzet zitten ze waarschijnlijk straks zonder beeld als ze het nieuwe kaartje niet optijd ontvangen.

Vraag me af wat goedkoper is, de oude kaart omruilen voor een nieuwe met HD basis er op of de gebruikte oranje kaart gebruiken die  ik heb liggen die van iemand anders was maar hem niet meer gebruikt. Denk dat CD me daar wel bij kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels contact gehad met een bedrijf in de buurt van Altea. Ze zeggen ook voor 80cm schotel te gaan en een duo lnb maar niet die van cd omdat ie te klein is.

Alleen vind ik ( zonder verdere info betreffende merken) dat ze nogal de hoofdprijs rekenen, (90 schotel en 120 voor de kop) maar installatie is dan weer een koopje voor 35 euro. Als ze het beste van het beste installeren zijn die prijzen dan enigszins verdedigbaar? Ik snap ook wel dat het meer moet kosten dan over het internet in nederland dat is prima maar het moet wel een beetje redelijk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

120 is veel te duur voor die kop, niet kopen dus. Schotel is ook erg prijzig!

Zoek eens naar die inverto die hier eerder gepost is.

aangepast door Garagebox

Dreambox 800 HD 320GB intern - Pioneer 1530 - PS3 250GB - 2x Bulsatcom ontvangertjes - DM500S - TD110 19.2 23.5 13 28.2 - 120cm Draaibaar - 60 cm vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een laatste vraag (waarschijnlijk niet.....) over de LNB, 

Ik lees hier en daar dat je geen LNB uit nederland mee moet nemen maar eentje lokaal moet kopen. Klopt dit?

Ik zie die LNB zoals in dit draadje vermeld (mag geloof ik geen namen noemen, maar het klinkt een beetje italiaans en begint met Inv....)

 

Degene die ik in Nederland kan vinden voor een 80cm schotel staat iets van 4.3 graden bij. Dat is toch gewoon de hoek tussen ASTRA1 en ASTRA 3?  Maakt het zoveel uit op deze aardbol waar je zit, in vergelijking met de afstand tot de satellieten? Als het in Spanje een andere LNB moet zijn, wat is er anders aan en als het deze hoek betreft, wat moet de juiste hoek zijn? Of is er nog iets anders  (afstand tussen de twee ontvangers misschien)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KasperJan

 

Je kan gewoon naam, merk en type noemen.

Fabrikanten om er maar een paar te noemen, Inverto, Philips, Sony, Apple, Samsung etc. is toegestaan.

Linken naar verkoop sites en winkels, de detailhandel dus, zoals hier boven worden verwijderd.

Staan we dit wel toe komt het board vol te staan met misleidende reclame uitingen van de verkopers en dat is niet in het belang van gebruikers van Sat4all.

Op Sat4all kan je er vanuit gaan dat de informatie geen commerciële belangen dient maar gericht is op de belangen van de gebruikers.

Dit laatste kan alleen gewaarborgd  worden bij een strikt reclame beleid.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KasperJan

Die hoek die ze bij een duo-lnb of monoblock aangeven is gemeten aan de satellietpositie in graden orbit. Dit is gemeten vanaf het middelpunt van de aarde.
Bijvoorbeeld het verschl tussen de Astra 19,2 en de Astra 23,5 is 4.3 graden. Dit staat ook op de duo-lnb maar het werkelijke verschil is veel groter omdat we gelukkig niet in het midden van de aarde zitten maar er bovenop. In Nederland is dat 5,2 graden (Utrecht) maar op Kreta is dat wel 7,36 graden, een verschil van 41,5%. Dan moeten de koppen ook 41,5% verder uit elkaar staan. Zo zie je dus dat een bepaald type duo-lnb of monoblock maar toepasbaar is voor een bepaald gebied in Europa en ook voor een bepaalde afmeting schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je wilt zeggen dat bv inverto 4 verschillende mono blocks fabriceerd voor distributie binnen europa?

Ik kan bij de technische beschrijven op een nederlandse website of spaanse website geen verschil ondekken. Geloof dat op de website van inverto iets staat van speciaal gemaakt voor de europese markt. Kortom hoe kom ik er achter dat Het monoblock in spanje wezelijk anders is dan de gene die ik in nederland zou kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KasterJan

Nee, er worden geen verschillende monoblocken gemaakt voor bepaalde delen van Europa. Het verschil in afstand van de signaalbundels die je op diverse plaatsen krijgt wordt opgevangen doordat de fabrikanten aangeven dan een monoblock geschikt is voor bijv. een schotelmaat van 80-85cm. Dan krijg je automatisch al dat in Nederland zo'n monoblock geschikt is voor bijv. een 85cm-schotel en in het zuiden voor een 80cm-schotel.
Bovendien geeft een lnb-fabrikant ook niet op of je met de aangegeven maat de breedte of de hoogte van de schotel moet meten. Ook dat levert weer een hoop verschil op en laten we maar zeggen slag om de arm waar een bepaald monoblock op welke schotel gemonteerd kan worden.
Als laatste maakt het ook nog eens een flink verschil uit of je een schotel hebt met een f/D-verhouding van 0,55 of van 0,68, verhoudingen die je bij de verschillende schotelfabrikanten tegen komt.

Daarom wordt het aan de ervaring van de plaatselijke satellietwinkels overgelaten mensen te adviseren welk monoblock op welke schotel past. Helaas pakt dit wel heel slecht uit want mensen die in satellietwinkels werken hebben absoluut geen verstand van deze variabelen die spelen in de combinatie schotel en monoblock. Ze kunnen alleen maar uit ervaring spreken bij schotels die ze zelf geplaatst hebben of iets werkt of niet. Maar breek me de bek niet open over de deskundigheid van schotelinstallateurs. Zodra het satellietcombinaties worden die in een bepaald land niet gebruikelijk zijn, dat weten ze zich helemaal geen raad.
Zo is in Spanje de Astra 23,5 absoluut geen satelliet die door Spanjaarden bekeken wordt.
Ik zie dan ook dat in Spanje alle maar dan ook alle schotelinstallateurs absoluut geen idee hebben welk monoblock op een bepaalde schotel moet. Ik zag er een bezig met een CanalDigitaal duo-lnb voor een 60cm-schotel in Nederland op een schotel van 110x120cm en hij snapte niet waarom hij beide satellieten niet kon ontvangen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een opmerking: Ik bedoel dat Spaanse schotel installateurs daar geen verstand van hebben. De Vlaamse en Nederlandse installateurs weten er veel meer van af maar ook alleen maar door ervaring en ook die zie ik soms een CanalDigitaal duo-lnb gebruiken op een 80cm-schotel. En ja dan moet je flink wat schipperen, dus uitmiddelen tussen de Astra 23,5 en 19,2 om beide toch een beetje te kunnen ontvangen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is en blijft behelpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de twee lnb's niet dichter dan 58mm van elkaar af moeten staan is dat een mogelijkheid maar dikwijls is het zo dan Nederlanders en Vlamingen al een duo-lnb hebben meegebracht van CanalDigitaal of TV Vlaanderen samen met een satellietontvanger en dan vragen ze aan de schotel installateur om die lnb op de schotel te zetten. Ze waren er inmiddels al wel achter gekomen dat een schoteltje van 60cm daar niet gaat werken. Maar zowel de klant als de schotelinstallateur hebben geen benul dat zo'n duo-lnb gebonden is aan een schotelmaat en ook de provincie waar je de schotel hebt staan.
Bovendien moet je je bedenken dat Spaanse schotel installateurs nooit geen twee satellieten met één schotel ontvangen. De satellieten die ze daar normaal ontvangen zijn de Hispasat op 30 graden west en eventueel de Astra 19,2. Die zijn samen onmogelijk op een gewone schotel te combineren dus dat worden altijd twee aparte schotels.

Voor een Spaanse schotel installateur is een duo-lnb een raar ding dat ze nauwelijks kennen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand bevestigen dat als ik in Nederland de al eerder genoemde inverto 4.3 graden, geschikt voor 80cm schotel monoblock koop en in Altea een 80cm schotel aanschaf (beetje onhandig groot in de handbagage) dat ik een heel eind kom? Ga ik dan de fout in als ik zo'n triax schotel koop met een 84cm geloof ik maat of moet het dan ook exact 80cm zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...