Ga naar inhoud


Nederlandse (en Zweedse) TV in Zweden ontvangen


TomZweden

Aanbevolen berichten

Beste TomZweden

 

Hoeveel aansluitingen heb je nodig? Je hoeft niet op te nemen maar misschien wel op twee plaatsen in huis kijken?

Voor twee aansluitingen is dit een hele goede: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36

 

 

Slechts één TV dus één aansluiting is voldoende

 

 

Een schotel voor de Nederlandse (Gibertini) en een Technisat voor de Zweedse TV. Ik heb twee ontvangers, de VU als reserve.

 

Bedankt voor de info! Ik had even stille hoop dat je voor zowel Zweedse als Nederlandse zenders dezelfde schotel gebruikte :-)

 

Ik heb inmiddels het volgende lijstje bij elkaar gesprokkeld. Zit ik zo goed?

 

Schotel:
Triax 110 € 60,00
 
LNB:
4,3 graden duo-lnb voor Astra 19,2 en Astra 23.5 € 25,00
 
Ontvanger:
M7 SAT801 HD € 150,00
 
CI module: geen (niet nodig i.c.m. ontvanger toch?)
 
Smartcard CD € 75,00
overal verkrijgbaar
 
Coax: hirschmann 20 meter € 25,00
 
DVB-T antenne € 30,00
 
totaal € 365,00
Link naar reactie
Delen op andere sites


kort vraagje tussendoor, zien jullie mijn volledige lijstje hierboven? ik zie alleen de eerste URL terwijl ik nog een aantal regels had toegevoegd. Zit er er toevallig een restrictie op het aantal URL's per post?

aangepast door TomZweden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot voor kort had ik inderdaad één schotel, maar dan met een rotor, moet je telkens even wachten voor de schotel gedraaid is naar de juiste satelliet, dus langzaam zappen. Je mag geen url's naar een winkel hier plaatsen dat is het wellicht. Schotel lijkt mij prima, morgen verder. ;)

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vandaar dat m'n bericht afgebroken werd. Het lukt me niet meer om het bericht te wijzigen/ te verwijderen. Excuus.

 

Hieronder nogmaals mijn lijstje, nu met links naar websites van de fabrikant, niet naar een webshop.

 

Schotel:

Triax 110cm € 60,00

 

LNB:

4,3 graden duo-lnb voor Astra 19,2 en Astra 23.5 € 25,00

(link is van een quad, kon geen duo vinden)

 

Ontvanger:

M7 SAT801 HD € 150,00

 

CI module: geen (niet nodig i.c.m. ontvanger toch?)

 

Smartcard CD € 75,00

overal verkrijgbaar

 

Coax: Hirschmann Koka 799 25 meter € 25,00

 

DVB-T antenne € 30,00

 

totaal € 365,00

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zoekt een duo twin : dus Inverto DUO TWIN LNB

cheers

 

Klopt, kan die alleen niet vinden voor een schotel van 110cm... Onderstaande duo twin is voor een schotel van 78 tot 89cm, of werkt die ook prima op een 110cm?

 

Inverto Duo Twin Monoblock LNB Astra1/Astra3 80cm (4.3°)

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje kan hier wellicht uitsluitsel over geven, hoe groter de afstand tot de satelliet hoe kleiner de hoek. Je zit ook zo'n 650 km noordelijker dan mijn lokatie, hier heb ik met een 1m schotel, 2LNB's op een rail met een tussen-afstand van 65mm. Dit is voor resp. Astra3 (23.5) en Astra1(19.8) met de LNB voor de  Astra3 in het brandpunt. Signaal sterkte; effe 90% en ik kan mij geen uitval herinneren!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste TomZweden

De link naar Inverto van de 4,3 graden duo-lnb had ik je al in bericht 18 gegeven
 http://www.inverto.t...1&id=253&cat=36
Ik zie die bij een hele grote Duitse onderdelenzaak die ook in Nederland actief is voor €35,99 inclusief verzendkosten.

De M7 SAT801 HD lijkt me een goede keuze voor nieuwkomers van satellietontvangst maar die koop je bij een heel bekende satellietshop al voor €119,- waar ook de Triax 110 minder dan €50,- kost.
Een losse CanalDigitaal smartcard koop je al voor €64,95.
En Koka 799 koop je in Nederland al voor €0,69/meter. Zoek gewoon op Google: hirschmann koka799 per meter

De afstanden van de koppen had ik al voor je uitgerekend (57mm). Dat is in elke streek in Europa anders. Dat 4,3 graden monoblock is prima te gebruiken in Zweden want die staan 53mm uit elkaar. De signalen iets verder uit elkaar liggen is veel minder erg dan de signalen te dicht bij elkaar liggen. Dat kun je gerust van me aannemen.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstanden van de koppen had ik al voor je uitgerekend (57mm). Dat is in elke streek in Europa anders. Dat 4,3 graden monoblock is prima te gebruiken in Zweden want die staan 53mm uit elkaar. De signalen iets verder uit elkaar liggen is veel minder erg dan de signalen te dicht bij elkaar liggen. Dat kun je gerust van me aannemen.

 

 

Thanks voor je advies Sprietje! Met een 4,3 graden monoblock en een schotel van 110cm gaat het dus sowieso lukken in Sundsvall? Retourneren of ruilen van de hardware gaat namelijk een beetje lastig als het uiteindelijk toch niet werkt :-)

 

Klopt het trouwens dat ik in de M7 SAT801 HD rechtstreeks de CD smartcard kan stoppen? Of heb ik daar nog een aparte module voor nodig?

 

Vroeg me ook nog af of het mogelijk is om de gehele set-up in Nederland te installeren en werkend te krijgen, vervolgens weer in te pakken en dan mee te nemen naar Zweden. Zo kan ik m'n opa uitleggen hoe hij alles moet aansluiten. Ga zelf namelijk niet met hem mee... Het enige wat hij dan nog hoeft te doen is de schotel op de juiste manier uitrichten. Of is de installatie toch nog iets omvangrijker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste TomZweden

Dat 4,3 graden monoblock past op een Triax 110 in Sundsvall. Dit komt omdat de ontvangsthoek tussen de twee satellieten in Sundsvall kleiner is, dan moet je de schotel ook groter nemen dan in Nederland. Daarom kun je de setup ook niet met goed resultaat in Nederland uitproberen. Je kunt de schotel wel afstellen op de Astra 19,2 zodat je de zenderlijst vast in kunt laden maar ja, hoe stel je hier tijdelijk even een schotel af. Dat zou dan even op een statief moeten. Misschien even op een parasolvoet?

De smartcard kun je zo in de M7 sat801 steken. Daar heb je geen CI-module voor nodig.

Je stelt de schotel met duo-lnb als volgt af:
Monteer de kop van de Astra 23,5 in de klem. Zorg dat de kop 5-6mm vrij staat van de klem.
Zet de duo-lnb een heel klein beetje scheef zodat de vrijhangende kop rechts 2mm lager staat dan de kop van de Astra 23,5.
Stel de elevatie van de schotel op 19,3 graden in en richt de schotel nu op de Astra 23,5. Hierbij de elevatie van de schotel en de draairichting instellen op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

Tegen de tijd dat hij de schotel gaat uitrichten, moet hij maar even de dag doorgeven wanneer hij dat gaat doen. Dan zal ik hem de tijd doorgeven wanneer hij hem m.b.v. de zon kan uitrichten. Dat bespaart een hoop zoekwerk.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje kan hier wellicht uitsluitsel over geven, hoe groter de afstand tot de satelliet hoe kleiner de hoek. Je zit ook zo'n 650 km noordelijker dan mijn lokatie, hier heb ik met een 1m schotel, 2LNB's op een rail met een tussen-afstand van 65mm. Dit is voor resp. Astra3 (23.5) en Astra1(19.8) met de LNB voor de  Astra3 in het brandpunt. Signaal sterkte; effe 90% en ik kan mij geen uitval herinneren!

 

Waterpas, wellicht kun je me met deze vraag helpen, aangezien je zelf in Zweden woont:

Bestaat er zoiets als TV via de 'kabel' of via adsl zoals we hier in Nederland gewend zijn? Of gaat alles in de landelijke gebieden van Zweden via de schotel of via DVB-T?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in Zweden ook via adsl een aansluiting regelen voor resp. internet, telefoon en TV, complete pakketten. Goole maar eens op Telia, en/of Telenor.

succes

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de tip Waterpas!

 

Ga volgende week langs de satellietshop om het grootste deel van de hardware te kopen. Opa vertrekt de week daarop naar Zweden.

 

Ik had nog een vraagje over deze DVB-T ontvanger. Kan ik deze gebruiken in Zweden? En kan ik ergens online checken of er überhaupt een sterk genoeg DVB-T signaal aanwezig is? Scheelt me weer 30 euro uitgaven als ontvangst toch niet mogelijk is.

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...