Ga naar inhoud


Nederlandse (en Zweedse) TV in Zweden ontvangen


TomZweden

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Tom, trotse kleinzoon van zijn Opa die volgende maand voor een half jaar naar Zweden verhuist. Zowel mijn Opa als ik hebben nog nooit te maken gehad met satelliet televisie maar naar wat speurwerk online, op dit forum en een belletje naar Canaal Digitaal ben ik wat wijzer geworden, maar zit ik met de volgende vragen.

 

Zoals gezegd gaat mijn opa een half jaar (wellicht langer) in Zweden wonen, ter hoogte van Sundsvall. Om op de hoogte te blijven van het Nederlandse nieuws zou hij graag Nederlandse TV zenders willen ontvangen. Daarnaast wil hij ook graag de Zweedse TV en Duitse TV zenders kunnen ontvangen.

 

Na wat speurwerk ben ik een heel eind gekomen met een set-up om dit voor elkaar te krijgen. Ik raakte echter in de war toen ik het topic las over het verhuizen van de Nederlandse zenders van Astra satelliet en de invloed hiervan op de ontvangst in Zweden. De helpdesk van Canal Digital raadt mij aan een losse schotel te kopen van minimaal 120 cm, een losse LNB, ontvanger en smartcard en vervolgens het 'Recreatie Pakket' aan te schaffen en dan terug te bellen. Voordat ik overga tot het aanschaffen van materiaal en het afsluiten van abonnementen zou ik graag van jullie advies ontvangen. Kunnen jullie me adviseren over de volgende zaken?

 

(Ik neem trouwens aan dat er geen Zweedse kabel provider is die Nederlandse/Duitse TV aanbiedt. Mocht dit wel zo zijn zou me dat een hoop gedoe schelen :-)

 

- Welk type/diameter schotel heb ik nodig voor goede ontvangst van Nederlandse, Zweedse en Duitse zenders in Sundsvall, Zweden?

- Welke type LNB's heb ik nodig?

- Welk type ontvanger heb ik nodig?

- Welk abonnement/provider raden jullie aan?

- Klopt het dat de 'vrij te ontvangen' Nederlandse zenders binnenkort verdwijnen bij Canal Digitaal?

- Komt er bij het installeren een hoop technische kennis kijken?

 

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Groet, Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste TomZweden

Tja, een schotel van 120cm is wel erg ruim bemeten. Dat kan echt wel wat minder.
Hierbij een footprint van SES ASTRA waarop je kunt zien dat een schotel van 90cm toereikend moet zijn. Laten we niet fauw doen en neem nog iets groter, een schotel van 100cm breed. Bijv. een Triax 110. Die koop je in Nederland al voor €49,99. Met een Inverto Black Ultra-lnb haal je de zenders perfect binnen. Die koop je in Nederland ook al voor €7,50.
 

post-60869-0-26213100-1427216444_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Om op de hoogte te blijven van het Nederlandse nieuws zou hij graag Nederlandse TV zender (s)  willen ontvangen. Daarnaast wil hij ook graag de Zweedse TV en Duitse TV zenders kunnen ontvangen.

 

het nederlands nieuws is makkelijk te beantwoorden

de vraag of je er andere nederlandse zenders ontvangt ook

BVN - Beste van Vlaanderen en Nederland

gratis op 19,2 Oost en 13 Oost Hotbird

 

alle andere zijn ook in zweden te ontvangen... met passende wok

  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje en Tonskidutch,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie! Twee vragen zijn dus nu beantwoord: Ik weet welke schotel en welke LNB ik nodig heb.

 

Zijn zowel de Nederlandse, Duitse als Zweedse zenders te ontvangen via dezelfde satelliet? Met andere woorden: heb ik aan één LNB genoeg?

 

Resten daarnaast nog de overige vragen:

 

- Welk type ontvanger heb ik nodig?

- Welk abonnement/provider raden jullie aan?

- Klopt het dat de 'vrij te ontvangen' Nederlandse zenders (naast BVN) binnenkort verdwijnen bij Canal Digitaal?

- Komt er bij het installeren een hoop technische kennis kijken?

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

-Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

het technische aspekt van ontvangst laat ik heel graag aan sprietje over

ik heb ontvangst maar sprietje regelt uw ontvangst met technische en duidelijke aanwijzingen

 

bvn verdwijnt niet - of heb ik iets gemist?

bvn is fta free to air op astra 19,2 en hotbird 13,0

 

maar goed al mocht dat zo zijn, alle andere niet vrije NL zenders staan op 23,5 Oost

en enkel met abo van CDS te ontvangen

 

maar die abo's mag u enkel genieten :grin:  als u in nederland een adres heeft en bankrekening heeft

 

verdere uitleg daarover is meervoudig op sat4all te vinden betreffende de abo's buiten nederlands grondgebied

  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je genoegen neemt met alleen BVN (Dan heb je i.i.g. het nieuws en daarnaast een hoop andere Nederlandse programma's van de NPO) en een hoop Duitse zenders heb je ontvangst nodig van de Astra 1 satelliet op 19 graden oost.

De meeste Nederlandse betaal TV zenders zitten tegenwoordig op de Astra  3 satelliet op 23 graden oost.

 

De Zweedse zenders zitten op een andere satelliet. Als je die ook wilt ontvangen heb je een tweede schotel nodig. Wellicht is DVB-T (zeg maar digitenne) een goed alternatief.

 

Ik zou zelf gaan voor satelliet TV via 19 graden oost en DVB-T voor de belangrijkste Zweedse zenders. Dit kan helemaal gratis, zonder abonnementskosten.    

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie advies!

 

Ik neem aan dat voor het kijken van zowel schotel-TV en DVB-T tegelijkertijd je twee verschillende ontvangers en dus niet 'normaal' kunt zappen tussen Zweedse en Nederlandse/Duitse zenders? Hetzelfde voor een schotel met motor?

 

Ik denk dat ik sowieso voor de Astra 3 op 23-oost ga aangezien alleen BVN een beetje beperkt is.

 

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je met dezelfde schotel + ontvanger op zowel de Zweedse als op de Astra 3 23-oost satelliet zenders kon ontvangen. Kwestie van een extra LNB. Klopt dat, of zit ik echt vast aan twee schotels/schotel met motor of één schotel + DVB-T?

 

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn ontvangers welke zowel DVB-T als DVB-C kunnen ontvangen. zowel tv's met geïntegreerde tuners als settop boxen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Cees,

 

Bedankt voor je reactie. In jip en janneketaal: betekent dit probleemloos zappen tussen beide tuners? En is het installeren een kwestie van kabel van zowel schotel als dvb-t in de ontvanger te stoppen? Klinkt te mooi om waar te zijn :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Cees,

 

Bedankt voor je reactie. In jip en janneketaal: betekent dit probleemloos zappen tussen beide tuners? En is het installeren een kwestie van kabel van zowel schotel als dvb-t in de ontvanger te stoppen? Klinkt te mooi om waar te zijn :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zowel tv toestellen, als ook settop boxen kunnen tegenwoordig voorzien worden of zijn standaard voorzien van verschillende tuners met elk hun eigen antenne ingang.

Rebox, dreambox, Vu+ en andere ontvangers voorzien hierin.

In je zenderlijst kunnen DVB-T en DVB-C zenders naar believen in willekeurige volgorde geplaatst worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet op welke satelliet je Zweedse zenders kunt ontvangen.
Wil je op een Triax 110 zowel de Astra 19,2 met ook de vele Duitse zenders als ook de Astra 23,5 ontvangen, dan moeten de koppen in Sundsvall 57mm h.o.h. uit elkaar staan. Je kunt hiervoor twee losse lnb's nemen maar ook een 4,3 graden duo-lnb voor een schotel van 80-85cm.

Aan een recreatie-abonnement heb je misschien niet veel aan want dat loopt van maart tot september. Bij alle andere abonnementen zit je er een jaar aan vast, dus ook niet ideaal als je maar 6 maanden in Zweden bent.

En elke TV kan "Digitenne" ontvangen, dus dat hoeft niet via een losse ontvanger. Kan de TV ook satelliet ontvangen, dan is dat helemaal makkelijk. Kan de TV dat niet, dan neem je een losse satellietontvanger en daar krijg je op de TV signaal van als je bijv. HDMI kiest. Dus alles is makkelijk via de afstandsbediening(en) te kiezen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele Nederlandse zender is vrij te ontvangen, ook niet NPO 1, 2 en 3, wel BVN en dat blijft zo.
Ook zijn er nog een paar regionale zenders vrij te ontvangen. Dat zijn TV Gelderland, TV Drenthe, TV Oost, TV Noord en Omrop Fryslan.

Met de hulp die wij kunnen geven, is het niet nodig veel technische kennis te hebben om een schotel werkend te krijgen
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...