Ga naar inhoud


Geen ontvangst TVV op Astra 3


HerbieS
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

De zichtbare kant is naar de zuiden gericht waar de lnb's opkomen.  Op het linkergat wordt de LNB houder voor Astra 2 gemonteerd.  1 van de middelste 2 gaten bevestiging van de steun naar de schotel, ergens rechts wordt bevestiging van de steun rechtstreeks met de LNB houder voor de duo LNB gemonteerd.

post-77653-0-83168200-1427976787_thumb.jpg

post-77653-0-51122500-1427976963_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Herbie ,je zult toch een andere beugel en andere LNB's moeten hebben ,want dit kan niet , een duo lnb is niet voor deze  schotel geschikt,gewoon ALPS lnb's zoals op de foto # 6 van sprietje nl de B4 beugel..

Die duo en inverto verkoop je toch weer hier op het forum,

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken die beugel helemaal niet. Welk nummer staat er ingeslagen?

Tja, als ik zo die foto bekijk, dan staat de duo-lnb wel erg veel verder naar voren dan de single-lnb. Dat kan nooit ideaal zijn.
Verder zie ik dat alle drie de koppen ongeveer horizontaal staat en dat kan ook nooit goed zijn. In Marche en Famenne moeten de lnb's toch in een schuine lijn staan van 12,7 graden.

Ook vraag ik me af hoe je een duo-lnb en een single-lnb aan elkaar geknoopt hebt? Kun je dat eens uitleggen?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb de boel zogekocht bij een bekende schotelleverancier in Vlaanderen, op de zwarte plaat staat geen leesbaar groot nummer ik denk dat die ook niet van Visiosat is. De boel heeft altijd perfect gewerkt op Astra 1 en 2, ik heb gewoon de single LNB uit Astra 1 gehaald en daar de duo LNB ingeplaatst mbv het tussenstuk.

 

Het frusterende is dat ik blijkbaar veel zenders van Astra 3 kan ontvangen maar niet die van TVV op Astra 3. Ik had het gevoel dat ik er bijna was.

Als je nog ideeën hebt of foto's nodig hebt kan ik die nog wel maken maar anders koop ik morgen een nieuwe houder met alps, hoe zit het met de switch? Degene die ik nu heb Diseqc 1.0 zend 2 signalen om naar 1 signaal.

 

Groetjes,

 

Herbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik nog even wachten met kopen, want er zijn een aantal dingen die nog uitgezocht kunnen worden om te kijken hoe je het nu precies hebt opgebouwd en geschakeld, en die kunnen helpen met voor jou de makkelijkste/goedkoopste oplossing te vinden.

 

Vraag 1:

Je hebt 'm nu optimaal op de Astra1 (19oost) uitgericht schreef je, en dat verminderde de ontvangst op Astra2 (28oost).

Moet de LNB voor 28oost eigenlijk dichterbij de duo-LNB zitten voor goede ontvangst, of juist verderaf; weet je dat (nog)?

 

Vraag 2:

Je diseqc 1.0-switch, is dat een switch met 2 ingangen en 1 uitgang, of 4 ingangen en 1 uitgang?

De combinatie van duo-LNB met een losse LNB moet op een specifieke manier worden aangesloten, dus de vraag hoe dit precies is aangesloten heb je nog niet heel precies beantwoord. Met een 2/1 switch kan het alleen met een option-switch; met een 4/1 switch zouden er door de duo-LNB twee ingangen van de switch bediend moeten worden, en daar schrijf je niks over. En ook niet hoe je dit in je ontvanger hebt geconfigureerd. Dus hier is een uitgebreider antwoord nodig!

 

Vraag 3 (even checken):

Welke zenders ontvang je nu op Astra3? Welke zendernamen, op welke frekwenties?

 

Vraag 4 (om te testen):

Als je de duo-LNB geheel ZONDER switch ertussen aansluit op je ontvanger (en dus de LNB voor 28oost geheel losgekoppeld), met in de instellingen astra 1 (19oost) op diseqc A/1 en astra3 (23oost) op Diseqc B/2, wat ontvang je dan op deze satellietposities? (NB waarschijnlijk nieuwe satellietscans nodig, om dit te testen!)

 

NB Ik heb mijn oude 13-19-28 beugel van de visiosat nog even tevoorschijn gehaald. Afstand tussen 13 en 19 is 64mm; tussen 19 en 28 is 74mm.

Dit lijkt niet in de juiste verhouding te kunnen zijn; ik denk dat de afstand van 64mm tussen 13-19oost eigenlijk smokkelen is door Visiosat met de LNB-houderbreedte van 62mm; dichter op elkaar kan dus moeilijk, maar zou eigenlijk wel moeten. Maar ik denk dat die 74mm w'el goed is.

Als die 74 mm verschil tussen 19 en 28oost voor jou precies zou kloppen, zou dat betekenen 19-23oost is 35mm; en 23-28oost is 39mm.

Nu is de afstand van de duo-LNB precies 37mm; met die slechts 2mm verschil zou die dus goed bruikbaar moeten zijn voor 1 van de 2 combinaties. Dus ik zou dat eerst proberen, voor ik iets nieuws kocht.

Vandaar mijn vraag hoe de 28oost bij jou het beste zou ontvangen: moet voor jou die 74mm (19-28oost) nu juist iets groter zijn of iets kleiner~dat moeten we dan uitzoeken.

Hoop dat de houder van de 28 wel al duidelijk HOGER staat dan die van de 19, zoals @sprietje al aangaf?

 

Maak ook eens een foto van voor de schotel, waarop de positie van de LNB's ten opzichte van het horizontale vlak goed te zien is!

 

Nog een laatste vraag: Ik zie dat de LNBhouder van de duo-LNB ook is bijgevijld/afgezaagd aan de zijkant.

De houders kun je zien als een p of een q. Als je voor de schotel staat, zitten de houders dan zo dat je q-q ziet, of q-p?

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb de boel zogekocht bij een bekende schotelleverancier in Vlaanderen, op de zwarte plaat staat geen leesbaar groot nummer ik denk dat die ook niet van Visiosat is. De boel heeft altijd perfect gewerkt op Astra 1 en 2, ik heb gewoon de single LNB uit Astra 1 gehaald en daar de duo LNB ingeplaatst mbv het tussenstuk.

 

Het frusterende is dat ik blijkbaar veel zenders van Astra 3 kan ontvangen maar niet die van TVV op Astra 3. Ik had het gevoel dat ik er bijna was.

Als je nog ideeën hebt of foto's nodig hebt kan ik die nog wel maken maar anders koop ik morgen een nieuwe houder met alps, hoe zit het met de switch? Degene die ik nu heb Diseqc 1.0 zend 2 signalen om naar 1 signaal.

 

Groetjes,

 

Herbie

Waarschijnlijk heb je zoals ik het goed zie en lees er een on overrzichtelijke boel van gemaakt,zoals een  Duo lnb op een Bigsat,er is maar 1 goede manier om dit probleem op te lossen ,,,,Begin op nieuw!! en wel met  de juiste matterialen die  Sprietje in post# 6 aangaf,met een bijbehorende Disec switsch ,want met halve spullen blijft het een knoeiboel en maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens als je zomaar een willekeurige beugel/houder monteerd kun je dit soort problemen verwachten,daar de onderlinge afstand en of de hoogte niet klopt ,nl hoe groter de schotel Visosat/Bigsat de te groter is de afstand tussen de LNB's ,dus bij een Bisat is de onderlinge afstand groter als bij een Visosat schotel.

overigens div Freq. komen overeen bij verschillende sattelieten,dus zomaar gaan liggen klooien is gokken of je 100% ,30% of nog minder hebt en of je de gewenste/juiste sattelieten.hebt zonder speciale meet app.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens als je zomaar een willekeurige beugel/houder monteerd kun je dit soort problemen verwachten,

 

Dit was destijds een gebruikelijke beugel hoor; ik herinner me dat ik 'm wel vaker langs heb zien komen toen de G3-serie van de beugels nog in de kinderschoenen stond. Ik neem aan dat de afstand tussen de 19 en 28 oost bij deze beugel ook gewoon 74mm is, net als bij mijn 13-19-28-beugel.

 

Er was destijds ook een hele brede houder, waar zelfs de 5oost mee ontvangen kon worden (of de 5 west, maar dan met een andere meest-oostelijke satelliet). Die houder kun je ook op het internet nog terugvinden. Waarom die (oude) beugels niet gewoon in het visiosat-overzichtje staan weet ik niet.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik nog even wachten met kopen, want er zijn een aantal dingen die nog uitgezocht kunnen worden om te kijken hoe je het nu precies hebt opgebouwd en geschakeld, en die kunnen helpen met voor jou de makkelijkste/goedkoopste oplossing te vinden. ben het met je eens wil het gewoon proberen want als het later met TVV niks wordt omdat ze basic light afschaffen wil ik niet teveel kosten hebben gemaakt. Bedankt dat je me wil helpen :)

 

Vraag 1:

Je hebt 'm nu optimaal op de Astra1 (19oost) uitgericht schreef je, en dat verminderde de ontvangst op Astra2 (28oost).

Moet de LNB voor 28oost eigenlijk dichterbij de duo-LNB zitten voor goede ontvangst, of juist verderaf; weet je dat (nog)?

 

geen idee, maar wat ik nu gemerkt heb is dat als ik de LNB voor Astra 2 rechtstreeks aansluit op de ontvanger (dus zonder switch) ik wel alle zenders kan ontvangen van Astra 2 kan ontvangen

 

Vraag 2:

Je diseqc 1.0-switch, is dat een switch met 2 ingangen en 1 uitgang, of 4 ingangen en 1 uitgang? een switch met 2 ingangen en 1 uitgang

De combinatie van duo-LNB met een losse LNB moet op een specifieke manier worden aangesloten, dus de vraag hoe dit precies is aangesloten heb je nog niet heel precies beantwoord. Met een 2/1 switch kan het alleen met een option-switch; met een 4/1 switch zouden er door de duo-LNB twee ingangen van de switch bediend moeten worden, en daar schrijf je niks over. En ook niet hoe je dit in je ontvanger hebt geconfigureerd. Dus hier is een uitgebreider antwoord nodig!

Onderaan de 23 van het duo LNB gedeelte heb ik een kabel naar de Disceqc 1.0 aangesloten op A en van de 28 LNB een kabel aangesloten op B en dan een middenkabel naar Tuner 1 van mijn ontvanger

 

Vraag 3 (even checken):

Welke zenders ontvang je nu op Astra3? Welke zendernamen, op welke frekwenties? Hij vindt zenders op zoals MTV Espana op 107858 V22000 maar dat is waarschijnlijk Astra 1, ligt het aan de instellingen op mijn ontvanger???

 

Vraag 4 (om te testen):

Als je de duo-LNB geheel ZONDER switch ertussen aansluit op je ontvanger (en dus de LNB voor 28oost geheel losgekoppeld), met in de instellingen astra 1 (19oost) op diseqc A/1 en astra3 (23oost) op Diseqc B/2, wat ontvang je dan op deze satellietposities? (NB waarschijnlijk nieuwe satellietscans nodig, om dit te testen!) Dezelfde 32 zenders maar die waren misschien toch Astra 1? Een klein verschil in signaalsterkte van 2% met de switch ertussen of niet

 

NB Ik heb mijn oude 13-19-28 beugel van de visiosat nog even tevoorschijn gehaald. Afstand tussen 13 en 19 is 64mm; tussen 19 en 28 is 74mm.

Dit lijkt niet in de juiste verhouding te kunnen zijn; ik denk dat de afstand van 64mm tussen 13-19oost eigenlijk smokkelen is door Visiosat met de LNB-houderbreedte van 62mm; dichter op elkaar kan dus moeilijk, maar zou eigenlijk wel moeten. Maar ik denk dat die 74mm w'el goed is.

Als die 74 mm verschil tussen 19 en 28oost voor jou precies zou kloppen, zou dat betekenen 19-23oost is 35mm; en 23-28oost is 39mm.

Nu is de afstand van de duo-LNB precies 37mm; met die slechts 2mm verschil zou die dus goed bruikbaar moeten zijn voor 1 van de 2 combinaties. Dus ik zou dat eerst proberen, voor ik iets nieuws kocht.

Vandaar mijn vraag hoe de 28oost bij jou het beste zou ontvangen: moet voor jou die 74mm (19-28oost) nu juist iets groter zijn of iets kleiner~dat moeten we dan uitzoeken.

Hoop dat de houder van de 28 wel al duidelijk HOGER staat dan die van de 19, zoals @sprietje al aangaf?

 

Maak ook eens een foto van voor de schotel, waarop de positie van de LNB's ten opzichte van het horizontale vlak goed te zien is! zie bijlage

 

Nog een laatste vraag: Ik zie dat de LNBhouder van de duo-LNB ook is bijgevijld/afgezaagd aan de zijkant.

De houders kun je zien als een p of een q. Als je voor de schotel staat, zitten de houders dan zo dat je q-q ziet, of q-p?

qp maar het kan zijn dat toen ik de boel kocht het pp was en ik die van Astra 1 heb omgedraaid.

 

Ik denk dat de oplossing iets zal zijn als de switch er tussenuit en de duo LNB in de houder van Astra plaatsen en dan nog verder richten, ik heb wel een satelietfinder.

 

Denk er rustig overna, nogmaals bedankt dat je me wilt helpen, ik ga een paasweekendje weg en kan volgende week je tips uitprobreren. Herbie

 

groet, A33

post-77653-0-30084900-1428066670_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herbie toch,dit is geen duo lnb ,maar voor 3 sat.pos.3 kuiltjes te zien ) en staat verkeerd nl 23.5* hoort hoger dan 19.2* te zitten .

Ga zo vooral verder en het resultaat  is dat de gaos alleen maar groter word ,zoek eerst uit waar voor je die zgn dubbele lnb wild gebruiken ,en waar voor deze voor bedoeld is en of de afstand tussen de kuiltjes geschikt is voor de diameter van de schotel,deze is dus naar alle waarschijnlijkheid NIET geschikt voor deze schotel ,hier horen losse lnb's op ,met bij behorende beugel en LNB houders voor een Bigsat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Herbie,

 

Nou, als ik het zo lees heb je waarschijnlijk een 'gewone' (position) 2/1-switch, en geen (veel zeldzamere) option switch. Dat betekent dan dat je al die tijd maar tussen twee satellieten hebt kunnen switchen, geen drie.

Dus dat je schrijft dat je een periode lang goede ontvangst hebt gehad van Astra's 1, 2 en 3, dat is wel erg merkwaardig.

 

Als je dus nu op de Astra3 positie een zender van Astra 1 blijkt te ontvangen, dan schakelt er waarschijnlijk helemaal niets in de duo-LNB. Ik denk dat je in je ontvanger Astra 1 en 3 allebei als Diseqc-positie 1 of A hebt gedefinieerd, en dan kiest de duo-LNB altijd de LNB van Astra1.

 

Heb je met deze constellatie echt nog een beetje ontvangst op Astra2? Dat verbaast mij: Ik denk dat de LNB-afstand tussen A1 en A2 bij jou bijna 9 centimeter is, dus wel erg veel meer dan de 74mm die mijn visiosat-beugel daar heeft. Ik vermoed dat je bij de montage van de duo-LNB het andere schroefgat van de beugel hebt genomen, waardoor de afstand naar de A2 echt te groot is geworden.

 

 

Maar nu wat jij wilt:

Ik denk dat je inderdaad kunt proberen met de duo-LNB Astra3 en 2 te ontvangen op je bisat-schotel (zie mijn afstandsberekeningen in een eerdere post).

De kop van de duo-LNB steekt 3 cm uit buiten het centrum van een LNB, heb ik net gemeten. Omdat hij dus wel een erg brede kop heeft, zal het ondoenlijk zijn daar nog een LNB voor Astra 1 naast te kunnen zetten, dus dat kunnen we helaas toch vergeten. Maar die wilde je ook wel opgeven.

 

 

Bij het uittesten kan je weer fijn oefenen met uitrichten! ;)

Voor alleen A2 en A3 moet de duo-LNB 14,13 graden schuin ten opzichte van horizontaal, dus iets meer dan sprietje aangaf voor als je ook 19oost erbij zou hebben. Zie http://***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=23.5&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=50.2281&lo=5.3381&country_code=nl

 

de lnb waarop staat 19,2 wordt die voor 23oost, en heeft dan diseqc 1 of A

de lnb waarop staat 23,5 wordt dan die voor 28oost, en heeft diseqc 2 of B

Dat moet je dan ook zo instellen op je ontvanger.

Je kunt de hele zwarte beugel van de arm afhalen, met de derde LNB en de diseqc-switch erbij; die zijn hierbij niet meer nodig.

Je moet maar even kijken met welke kop in de houder je de gewenste schuinstand kan krijgen. Dat zal wel even lastig zijn. Anders moet je inderdaad een excentrische ring zien te maken/krijgen (zie mijn eerdere post); de goede schuinstand is erg belangrijk!

Alternatief is, dat je de hele LNB-houder schuin op de arm zet, met de duo-LNB er "recht" in. Omdat de houder dan niet precies in een geleide-gleuf zit zal het alleen lastiger zijn om dat goed te fixeren....

 

Je moet dus bij je ontvanger goed nagaan, hoe je de diseqc-instellingen moet instellen, en hoe je (opnieuw) een satellietscan kunt doen.

Ondersteunt jouw ontvanger een blindscan? Anders moet je wellicht handmatig transponders toevoegen.

 

Tijdens het uitrichten moet je ontvanger het diseqc-signaal sturen, van de satelliet die je wilt uitrichten, zodat de duo-LNB weet met welke LNB hij moet zoeken. En je moet zoeken op een nog altijd actieve transponder van die satelliet, anders zoek je verkeerd of tevergeefs. Voor satelietoverzichten met bijbehorende actuele transponder- en zendergegevens: zie Lyngsat, flysat, kingofsat, of dergelijke websites op het internet.

 

Ikzelf zet bij het uitrichten altijd een TV vlak bij de schotel, om direct op de TV de signaalkwaliteit-balk te kunnen controleren. Het kan namelijk zijn dat als je op de ene LNB van de duo-LNB perfect ontvangst hebt, en op de andere niet, dat je dan wat moet schipperen om op beide goede ontvangst te krijgen.

 

Succes!

Leuk klusje voor na de pasen, niet?

 

groet, A33

 

 

Edit: Oeps, ik lees net pas goed dat je met deze constellatie op je LNB voor 28oost toch echt 28 oost ontvangt? Dat vind ik echt een klein wondertje! Maar hoezo alleen zonder de diseqc switch ertussen?

 

Dat zou betekenen dat je met deze opstelling, als je nu werkelijk via diseqc 1 19oost ontvangt en via diseqc 2 28oost, dat je dan wellicht alleen de duo-LNB 11 graden schuin zou moeten kantelen om daarop ook daadwerkelijk 23oost te kunnen ontvangen! Natuurlijk wel met andere diseqc-switch, en met andere instellingen in je ontvanger voor astra 2 en 3. En ik ben bang, dat je dan met de uitrichting van alle drie de satellieten wat aan het schipperen bent, en dat perfecte ontvangst dus geenszins gegarandeerd is.

 

Maar wat je voor de lol eerst kunt uittesten, als je toch aan het experimenteren gaat: duo-LNB in deze constellatie 11 graden schuin zetten, duo-LNB direct aan de ontvanger aansluiten (zonder extra switch ertussen), 19oost op diseqc 1 en 23oost op diseqc2, en nu eens echt een nieuwe scan doen op 23oost op de transponders van 23oost. Hoe goed is dan de signaalkwaliteit op beide satellieten?

 

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Herbie,

 

Nou, als ik het zo lees heb je waarschijnlijk een 'gewone' (position) 2/1-switch, en geen (veel zeldzamere) option switch. Dat betekent dan dat je al die tijd maar tussen twee satellieten hebt kunnen switchen, geen drie.

Dus dat je schrijft dat je een periode lang goede ontvangst hebt gehad van Astra's 1, 2 en 3, dat is wel erg merkwaardig.

 

Als je dus nu op de Astra3 positie een zender van Astra 1 blijkt te ontvangen, dan schakelt er waarschijnlijk helemaal niets in de duo-LNB. Ik denk dat je in je ontvanger Astra 1 en 3 allebei als Diseqc-positie 1 of A hebt gedefinieerd, en dan kiest de duo-LNB altijd de LNB van Astra1.

 

Heb je met deze constellatie echt nog een beetje ontvangst op Astra2? Dat verbaast mij: Ik denk dat de LNB-afstand tussen A1 en A2 bij jou bijna 9 centimeter is, dus wel erg veel meer dan de 74mm die mijn visiosat-beugel daar heeft. Ik vermoed dat je bij de montage van de duo-LNB het andere schroefgat van de beugel hebt genomen, waardoor de afstand naar de A2 echt te groot is geworden.

 

 

Maar nu wat jij wilt:

Ik denk dat je inderdaad kunt proberen met de duo-LNB Astra3 en 2 te ontvangen op je bisat-schotel (zie mijn afstandsberekeningen in een eerdere post).

De kop van de duo-LNB steekt 3 cm uit buiten het centrum van een LNB, heb ik net gemeten. Omdat hij dus wel een erg brede kop heeft, zal het ondoenlijk zijn daar nog een LNB voor Astra 1 naast te kunnen zetten, dus dat kunnen we helaas toch vergeten. Maar die wilde je ook wel opgeven.

 

 

Bij het uittesten kan je weer fijn oefenen met uitrichten! ;)

Voor alleen A2 en A3 moet de duo-LNB 14,13 graden schuin ten opzichte van horizontaal, dus iets meer dan sprietje aangaf voor als je ook 19oost erbij zou hebben. Zie http://***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=23.5&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=50.2281&lo=5.3381&country_code=nl

 

de lnb waarop staat 19,2 wordt die voor 23oost, en heeft dan diseqc 1 of A

de lnb waarop staat 23,5 wordt dan die voor 28oost, en heeft diseqc 2 of B

Dat moet je dan ook zo instellen op je ontvanger.

Je kunt de hele zwarte beugel van de arm afhalen, met de derde LNB en de diseqc-switch erbij; die zijn hierbij niet meer nodig.

Je moet maar even kijken met welke kop in de houder je de gewenste schuinstand kan krijgen. Dat zal wel even lastig zijn. Anders moet je inderdaad een excentrische ring zien te maken/krijgen (zie mijn eerdere post); de goede schuinstand is erg belangrijk!

Alternatief is, dat je de hele LNB-houder schuin op de arm zet, met de duo-LNB er "recht" in. Omdat de houder dan niet precies in een geleide-gleuf zit zal het alleen lastiger zijn om dat goed te fixeren....

 

Je moet dus bij je ontvanger goed nagaan, hoe je de diseqc-instellingen moet instellen, en hoe je (opnieuw) een satellietscan kunt doen.

Ondersteunt jouw ontvanger een blindscan? Anders moet je wellicht handmatig transponders toevoegen.

 

Tijdens het uitrichten moet je ontvanger het diseqc-signaal sturen, van de satelliet die je wilt uitrichten, zodat de duo-LNB weet met welke LNB hij moet zoeken. En je moet zoeken op een nog altijd actieve transponder van die satelliet, anders zoek je verkeerd of tevergeefs. Voor satelietoverzichten met bijbehorende actuele transponder- en zendergegevens: zie Lyngsat, flysat, kingofsat, of dergelijke websites op het internet.

 

Ikzelf zet bij het uitrichten altijd een TV vlak bij de schotel, om direct op de TV de signaalkwaliteit-balk te kunnen controleren. Het kan namelijk zijn dat als je op de ene LNB van de duo-LNB perfect ontvangst hebt, en op de andere niet, dat je dan wat moet schipperen om op beide goede ontvangst te krijgen.

 

Succes!

Leuk klusje voor na de pasen, niet?

 

groet, A33

 

 

Edit: Oeps, ik lees net pas goed dat je met deze constellatie op je LNB voor 28oost toch echt 28 oost ontvangt? Dat vind ik echt een klein wondertje! Maar hoezo alleen zonder de diseqc switch ertussen?

 

Dat zou betekenen dat je met deze opstelling, als je nu werkelijk via diseqc 1 19oost ontvangt en via diseqc 2 28oost, dat je dan wellicht alleen de duo-LNB 11 graden schuin zou moeten kantelen om daarop ook daadwerkelijk 23oost te kunnen ontvangen! Natuurlijk wel met andere diseqc-switch, en met andere instellingen in je ontvanger voor astra 2 en 3. En ik ben bang, dat je dan met de uitrichting van alle drie de satellieten wat aan het schipperen bent, en dat perfecte ontvangst dus geenszins gegarandeerd is.

 

Maar wat je voor de lol eerst kunt uittesten, als je toch aan het experimenteren gaat: duo-LNB in deze constellatie 11 graden schuin zetten, duo-LNB direct aan de ontvanger aansluiten (zonder extra switch ertussen), 19oost op diseqc 1 en 23oost op diseqc2, en nu eens echt een nieuwe scan doen op 23oost op de transponders van 23oost. Hoe goed is dan de signaalkwaliteit op beide satellieten?

 

A33

A33, opnieuw bedankt voor alle tijd die je erin hebt gestoken om mij proberen te helpen. Met het mooie weer deze week in het vooruitzicht klim ik graag nog eens op het dak en probeer je adviezen uit. Groetjes Herbie S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...