Ga naar inhoud


Nieuwe Oosterijkse TV-zenders


ben40

Aanbevolen berichten

Precies, RTVNH is hier een school voorbeeld van hoe het wel kan.

Totaal andere situatie als die in Friesland of Groningen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goed, ik woon al lang niet meer in NL maar heb wel gelezen dat NL voor het overgrote deel verkabeld is.

En in Nederland staat op praktisch iedere lantaarnpaal wel een DVB-t zender, dus met een simpele spriet bij het raam moet het toch echt mogelijk zijn om de regionalen te ontvangen. De meeste TV´s hebben tegenwoordig een DVB-t tuner.

Moet dan voor die kip en een halve paardenkop voor iedere regionale TV zender een satelliet transponder worden ingezet die over praktisch heel Europa blèrt?

Denk eens aan de kosten per klant die uitsluitend op satellietontvangst zijn aangewezen. Dan hebben die mensen (en dat zijn er maar heel weinig) echt gewoon pech gehad.

Vroeger had je toch ook van "Gewest tot Gewest" op de gewone NPO´s.

NPO 3 eruit, de regionalen eruit en "van Gewest tot Gewest" weer terug. En voor het geld dat dan uitgespaard wordt, een duidelijke betere programmering op NPO 1&2. :D :D

 

Vroeger in het analoge TV tijdperk kon ook iedereen Ned1,2 & 3 op een gewone antenne ontvangen met maar enkele steunzenders en niemand klaagde erover. Waarom kan dat dan nu niet in het ernorm dicht bezaaide DVB-t netwerk?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, laat me je dit eens even proberen uit te leggen, Drs Ijzerbout. ;)

 

Als je de dvb-t en dab+ kaarten van Nederland bekijkt, zul je vaststellen dat behoorlijke delen van Groningen en Friesland en Drenthe slechte of geen dekking hebben.

http://dvbt4all.nl/digitenne/dvbt-zenderkaart/

 

Er zijn minimaal dakantennes nodig om op zeg 30-40 km afstand Digitenne in huis te ontvangen. En de ontvangst is minimaal. niet voor niets lopen Digitenne klanten massaal naar alternatieven. En Digitenne geeft matig beeld, en geen HD.

 

Je ziet op het genoemd kaartje meteen hoe weinig noord en oost Nederland zijn voorzien van steunzenders: slechts 4 opstelpunten voor heel Noord en Oost Nederland tot Zwolle!

 

DAB+ uitrol is nog lang niet wat het moet zijn vgl met FM. Delen van Groningen en Friesland hebben nauwelijks of geen dekking. De NPO is hier zeer slecht te ontvangen, of niet.

Als je de actuele dekkingskaarten bekijkt, zijn er zelfs delen van Friesland waar geen dekking is.

 

En daar is vaak ook geen kabel.

Dan kom je uit bij de satelliet. Perfecte ontvangst inclusief HD.

 

Daarnaast spelen de noordelijke regionale zenders een rol die andere regionalen minder of niet vervullen.

Er is sprake van een eigen taal en cultuur, en momenteel speelt RTVNoord een grote rol in de ontwikkelingen rond gaswinning en aardbevingen.

Niet voor niets is RTVNoord al jaren de dichtst-beluisterde/-bekeken regiozender van Nederland.

 

En dan de Friezen. Kom je aan Omrop Fryslân, kom je aan de Fries.  ;)  Inmiddels heeft Omrop Fryslân de radiozender weer in Irnsum staan, nadat het een tijdje op Smildemast stond. Maar daar hebben de Friezen toen flink over geklaagd.  :/    

 

Genoemde regiozenders zijn dus niet alleen nieuwszenders, maar ook taal/cultuurzenders. Dat waren ze altijd al. Ook in de RONO-tijd.

 

Ook het Nedersaksisch taalgebied heeft een heel eigen kleur. Als je dat op 1 hoop gooit met de Randstad, blijft er van de Nederlandse culturele verscheidenheid helemaal niks meer over. En dat terwijl in toenemende mate in heel Europa steeds meer minderheden eigen zenders hebben.

 

Kijk op Astra 2. Zat Britse minderheden met eigen zenders (India/Pakistan, BBC-Alba).

 

Oostenrijk heeft een eigen ontwikkeling op dit gebied. Dat is prima, maar Oostenrijk is geen Nederland.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan allemaal zijn Eduard07, maar vind je het zelf niet een beetje overkill dat voor een klein gebiedje als Friesland of Groningen daarvoor een Astra transponder over heel Europa moet daveren?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het zo werkt.

Door de aanwezigheid van deze zenders op de sat houdt CD ook een redelijk aantal klanten vast.

In noord en oost Nederland hangen een behoorlijk aantal schotels, doordat bekabeling tekort schiet. Noord en

Oost Nederland is geen Randstad. Dat lijkt voor velen ;)  nog steeds een denk-barrière/ver-van-mijn-bed-situatie te zijn. 

 

Er zijn meerdere invalshoeken om iets op de sat te zetten of te laten dan de Europese footprint.

Waarom zouden zoveel Duitse lokalen dan op de (dure!) Astra 1 willen? Om dezelfde reden.Kijkersbereik.

Ook op Astra 3 zitten Tsjechische regionalen.

 

Zeeland heeft een tijdje geleden ook deze discussie gehad, en uiteindelijk zitten ze nog steeds/weer op de sat.

Een spotbeampje zou volstaan, maar dat is er niet.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens dat alle zenders via satelliet te zien moeten zijn... kabel moet je niet nodig hebben als je dat niet wil.

Ik vind wel dat een regioprogramma wat maar 1 of 2 uur echte programma's heeft niet 24 uur per dag eindeloos te zien moet zijn. hebben die zenders meer dan geld genoeg, os het OK, maar hebben ze dat niet,moeten ze delen vind ik. Of nog beter is een regio half uurtje zoals de ORF ook doet met de public service regiozenders... want wat we op R9 zien zijn commerciele regiozenders, en ik vraag me af of die er in Nederland überhaupt zijn? ik heb in ieder geval niets gezien daarvan, niet via sat (maar dat kan gecodeerd zijn, zoals veel NL zenders, en dan heb ik ze niet), maar ook niet via DVB-t en ik heb voor NL1,2 en 3 en de regiozender daarvoor een buitenantenne neergezet, omdat ik via satelliet ervoor zou moeten betalen, wat ik niet wil.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens dat alle zenders via satelliet te zien moeten zijn... kabel moet je niet nodig hebben als je dat niet wil.

Ik vind wel dat een regioprogramma wat maar 1 of 2 uur echte programma's heeft niet 24 uur per dag eindeloos te zien moet zijn. hebben die zenders meer dan geld genoeg, os het OK, maar hebben ze dat niet,moeten ze delen vind ik.

Het zijn inderdaad keuzes die men maakt.

De Duitse Dritte Programme zenden 24 uur per dag uit, terwijl ook daarop slechts enkele uren per dag regionale programmering zit.

Voor de rest zenden ze -elk volgens eigen schema  - allerlei series en programma's uit die ze samen maken: Rote Rosen, Bilderbuch Deutschland. De Dritte zijn dus ook voornamelijk herhaalzenders met veel nationaals eromheen. Vergelijk de EPG's maar eens. Dus zo uitzonderlijk is de Nederlandse situatie nu ook weer niet.

 

De Nederlandse regio-omroepen hebben er nu voor gekozen redactioneel en organisatorisch zo veel mogelijk te bundelen, en de programmering zoals nu overeind te houden.

Maar zelfs daar is protest tegen. Met name Omrop Fryslân heeft er moeite mee. En vanuit hun standpunt gezien kan ik me dat helemaal voorstellen. Ze zijn een beetje de EO onder de regionalen met totaal een eigen koers varen in eigen taal. Inclusief teletekst. ;) Zij hadden en hebben (cultureel) niks met Nedersaksisch Groningen of Drenthe.

 

Ik vind dat regionale karakters niet moeten worden weggevaagd door doorgeslagen efficiency. Er gaat hier in het noorden al genoeg verloren aan natuur en cultuur door "Randstedelijk geweld". En er is geen weg terug als iets eenmaal is verdwenen.

 

Het is goed dat je nog even opmerkt dat R9 commercieel is, en niet publiek.

Voor zover ik weet, is L1/Limburg wel een samenwerking tussen de ROZ en TV8 (commercieel).

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind inderdaad dat de Duitsers ook een enorme transponderverspilling toepassen met hun 3e programma´s.

Echter, je kunt de Duitse situatie niet met de Nederlandse situatie vergelijken.

Duitsland is lang niet zo dicht verkabeld als Nederland, zeker niet in de landelijke regio´s.

Verder horen de Dritte Programme bij de ARD en die hebben meer geld in de knip dan de regionalen in Nederland.

Daar komt dan nog bij dat ARD en ZDF tot de beste klanten horen en een enorme capaciteit over lange tijd aan space segmenten boekt bij SES en daardoor bijzonder hoge kortingen kan onderhandelen.

Als je het onder dat oogpunt bekijkt, vallen de kosten voor de overdracht van de 3e Programma´s best wel mee.

 

Ik ken de prijzen en de kortingen bij BADR, NileSat, Es´hail, Yahsat goed en dat zal bij Astra SES niet veel anders zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind inderdaad dat de Duitsers ook een enorme transponderverspilling toepassen met hun 3e programma´s.

Echter, je kunt de Duitse situatie niet met de Nederlandse situatie vergelijken.

Duitsland is lang niet zo dicht verkabeld als Nederland, zeker niet in de landelijke regio´s.

Zoals ik hierboven al aangaf, verklaart gebrek aan bekabeling ook bij CDS waarom bepaalde regiozenders nop de sat zitten (en bepaalde juist niet).

og

Het is trouwens zo, dat bv TVNoord de daguitzendingen  ook gebruikt voor reclame(inkomsten) en live-uitzendingen zoals bij calamiteiten (aardbevingen). De zender reduceren tot een nieuwszender van 1 uur per dag in de Nederlandse taal zou een behoorlijke amputatie betekenen van de taken die ze nu vervullen. 

Dat zal voor een Omrop Fryslân niet anders zijn.

 

Laat dit zo blijven. Er is in Nederland meer onder de zon dan het NPO nieuws over Rotterdam en Amsterdam en omgeving.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duitse derde programma's zijn echter heel goed bekeken... vooral  de MDR doet het goed, en dat is ook een van de derde programma's waar ik het allermeeste naar kijk. Het grote voordeel  is dat het niet alleen "regio" nieuws is, maar ook algemene programma's uitgezonden worden. dat maakt het een volwaardige zender. Als ik hier Omroep Zeeland bekijk.... pffff.... zo nu en dan kijk ik eens het Zeeuwse journaal maar ik vind het amateuristsich... mensen... als dit verdwijnt heb ik er geen probleem mee, wat mij betreft zijn een paar keer 15 minuten per dag genoeg als ontkoppeling op een van de nationale netten. De derde programma's zijn dan echt wel 1000% beter...  En ik ga er dan vanuit dat de beeldkwaliteit van de NL regiozenders op satelliet een stuk beter is dan wat ik via DVT-T zie, want dat is zelfs veel slechter dan NL 1,2 en 3.... en ik kijk niet eens op een ontzetettend grote tv, hij is 32" groot... dus dan moet het toch nog wel te bekijken zijn.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sverige, je hebt een goed punt m.b.t. de MDR. Die is voortgekomen uit het DDR-Fernsehen. Ze hebben het hele archief ervan in bezit.

RBB heeft ook oost-Duitse wortels. Deze zenders hebben een behoorlijk eigen karakter. (Ik zag laatst "Ein Kessel Buntes" weer een tweede leven krijgen op de MDR.) 

 

NDR heeft ook een heel eigen karakter, met programma's over de kustplaatsen, de eilanden en de wadden. En het dialect natuurlijk : het Platt. 

Geldt ook voor het BR.

 

In dat laatste licht mag je RTVNoord en Omrop Fryslân ook in de Nederlandse context zien. Thuis werd hier altijd RONO geluisterd. Het karakter van de regiozenders is zo specifiek regionaal, dat er geen enkele sprake is van overlap met de landelijke zenders.

 

(En wat heet "landelijk". Het NPO nieuws rond de zomerstorm gisteren ging toch weer veel over Rotterdam en Amsterdam. Ik vraag me dan af wat er voor de regiozenders in de Randstad nog overblijft aan nieuwsfeiten.)      

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad keuzes die men maakt.

De Duitse Dritte Programme zenden 24 uur per dag uit, terwijl ook daarop slechts enkele uren per dag regionale programmering zit.

Voor de rest zenden ze -elk volgens eigen schema  - allerlei series en programma's uit die ze samen maken: Rote Rosen, Bilderbuch Deutschland. De Dritte zijn dus ook voornamelijk herhaalzenders met veel nationaals eromheen. Vergelijk de EPG's maar eens. Dus zo uitzonderlijk is de Nederlandse situatie nu ook weer niet.

 

De Nederlandse regio-omroepen hebben er nu voor gekozen redactioneel en organisatorisch zo veel mogelijk te bundelen, en de programmering zoals nu overeind te houden.

Maar zelfs daar is protest tegen. Met name Omrop Fryslân heeft er moeite mee. En vanuit hun standpunt gezien kan ik me dat helemaal voorstellen. Ze zijn een beetje de EO onder de regionalen met totaal een eigen koers varen in eigen taal. Inclusief teletekst. ;) Zij hadden en hebben (cultureel) niks met Nedersaksisch Groningen of Drenthe.

 

Ik vind dat regionale karakters niet moeten worden weggevaagd door doorgeslagen efficiency. Er gaat hier in het noorden al genoeg verloren aan natuur en cultuur door "Randstedelijk geweld". En er is geen weg terug als iets eenmaal is verdwenen.

 

Het is goed dat je nog even opmerkt dat R9 commercieel is, en niet publiek.

Voor zover ik weet, is L1/Limburg wel een samenwerking tussen de ROZ en TV8 (commercieel).

uhm, ik vind dat je iets vergeet

die voorbeeldelijk duitse zenders hebben het heel moeilijk en krijgen geen cent teveel

wel is het zo dat regionale tv een positie heeft in duitsland, en dat is goed

 

maar daar betalen alle duitse kijkers aan mee, er is niet teveel geld, er is genoeg op de juiste manier verdeeld

 

commercielen krijgen niets, daarom heben die ook hun eigen HD+ abo

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

commercielen krijgen niets, daarom heben die ook hun eigen HD+ abo

De Duitse mediawetgeving staat een abo niet toe.

 

Daarom noemt men het een "Servicepauschale.

 

Die wordt door de commerciële zenders beargumenteerd door de hoge kosten voor het uitzenden in HD.

De Duitse wetgeving staat niet toe dat die commerciële zenders ook het SD aanbod achter de decoder zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...