Ga naar inhoud


Bepaalde transponders : wel lock, geen lock


zzzzzz

Aanbevolen berichten

Ik blijf het raar vinden, daarstraks nog eens de schotel bijgeregeld.

Nu bijna 2 uur lang live naar Radio 5 geluisterd (van net na 18:00 tot 20:00 uur).

Geen enkel probleem, ontvangst staat op +/- 60%.

Ik was aan het bijregelen en de zon verdween achter de wolken, en op dat moment had ik goede ontvangst.

Was er ook geen probleem dat naast regen teveel zoninval voor slechte ontvangst kan zorgen ?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


En rond 23:00 nog eens geluisterd : weer heel de tijd wel signaal, geen signaal.

Ik begrijp het niet.

Schotel niet goed afgesteld, kan ik begrijpen, maar waarom kon ik daarstraks dan wel 2 uur luisteren zonder haperingen ?

De zon kan het dus ook niet zijn, vermits die om 23:00 geen probleem meer kan vormen.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees wel dat je een Multytenne twin hebt, maar komen de 2 kabels ook rechtstreeks op de DM 8000 toe.

Ik bedoel, er zit niks anders op of tussen? omdat bij doorlussen van een tuner naar een andere het signaal zwakker wordt.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees wel dat je een Multytenne twin hebt, maar komen de 2 kabels ook rechtstreeks op de DM 8000 toe.

Ik bedoel, er zit niks anders op of tussen? omdat bij doorlussen van een tuner naar een andere het signaal zwakker wordt.

Ja, ze worden niet doorgelust.

Er vertrekken 2 aparte kabels van de Multytenne, die dan door de muur naar binnen gaan, en daar is een wandfiche gemonteerd voor elk van hen.

Maar ik krijg toch ergens de indruk dat het met bewolking en zo te maken heeft, en dat ik bij heldere hemel eerder problemen heb dan omgekeerd.

Gisteren na bijregelen had ik nog geen goed signaal, maar plots verdween de zon achter de wolken en had ik goed signaal.

Paar uur later werd het donker, maar waarschijnlijk weinig wolken, dus verstoord signaal.

Deze morgen rond 07:00 weer goed geluid.

Het zou mij niet verwonderen dat straks als de zon opkomt er weer geen goed geluid meer is.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe je tot de conclusie komt dat het aan de Multytenne ligt.

Zonder dat er iets aan de opstelling verandert (behalve misschien temperatuurs- en weersveranderingen) krijg ik wel of geen goede ontvangst.

Ik snap de logica van "niet goed afgericht", niet sterk genoeg signaal,  maar hoe verklaar je dan dat ik gisteren 2 uur lang zonder problemen geluisterd heb ?

 

Waarom zou het niet iets aan de tuners van mijn Dreambox kunnen zijn, of aan de bekabeling of eventueel de software ?

Een andere schotel is ook niet zo simpel.

Ik zit op een appartement, die Multytenne is bijna niet zichtbaar vanop straat, precies omdat hij zo klein is.

Ook de buren doen er niet moeilijk over.

Had het een huisje met een tuintje geweest had ik zeker wel zo'n grote gezet met 7 of meer koppen om ook nog naar Hispasat en dergelijke te connecteren.

En er zijn misschien wel meerdere transponders die problemen geven, maar op die andere zitten geen zenders die ik bekijk/beluister.

Dus in het ergste geval ga ik gewoon niet meer naar die Spaanse radio luisteren, of toch niet meer via satelliet.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk  eens bij signaal zoeker of het daar schommelt 

en zet een afbeelding hier

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je signaal loopt te stuiteren. Als die SNR naar 0 terugvalt heb je met de multytenne even geen signaal op dat kanaal.

Die 61% herken ik met mijn multytenne single ook als kritieke punt.

Het zou maar zo kruispolarisatie kunnen zijn (lees hier: http://dreambox.hemertje.com/index.php/nl/modellen/50-kruispolarisatie- )

Misschien is er nog wat winst als je de bekabeling wat degelijker maakt? compressie F connectoren op hoogwaardige kabel?

Kan net de laatste dB-tjes toevoegen waardoor je beeld houdt.

Wat ik wel weet is dat je de multytenne nog iets verder kunt optimaliseren door hem ongeveer 4 graden naar oost te kantelen.

De multytenne is nl ontwikkeld met Duitsland als primaire doelgroep, daar hoeft er dus niet gekanteld te worden.

Sprietje heeft daar in verleden flink wat aandacht aan besteed. FF zoeken hier op forum en dan vind je het topic vast terug met fotos en tips hoe je die kanteling voor elkaar krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je signaal loopt te stuiteren. Als die SNR naar 0 terugvalt heb je met de multytenne even geen signaal op dat kanaal.

Die 61% herken ik met mijn multytenne single ook als kritieke punt.

Het zou maar zo kruispolarisatie kunnen zijn (lees hier: http://dreambox.hemertje.com/index.php/nl/modellen/50-kruispolarisatie- )

Misschien is er nog wat winst als je de bekabeling wat degelijker maakt? compressie F connectoren op hoogwaardige kabel?

Kan net de laatste dB-tjes toevoegen waardoor je beeld houdt.

Wat ik wel weet is dat je de multytenne nog iets verder kunt optimaliseren door hem ongeveer 4 graden naar oost te kantelen.

De multytenne is nl ontwikkeld met Duitsland als primaire doelgroep, daar hoeft er dus niet gekanteld te worden.

Sprietje heeft daar in verleden flink wat aandacht aan besteed. FF zoeken hier op forum en dan vind je het topic vast terug met fotos en tips hoe je die kanteling voor elkaar krijgt.

Ik heb nochtans veel zenders die 61% of 57% of zelfs nog minder geven, en die wel stabiel beeld geven, maar ik hoor ook dat je niet blindelings mag vertrouwen op zo'n satfinder.

Maar het kan gerust zijn wat je schetst, die kruispolarisatie.

Dat draaien van de LNB's zou kunnen een oplossing zijn, zal dat eens controleren.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de modulatietype en FEC heb je wel of geen last. Het is helaas zo dat de dish van de multytenne net ff iets te klein is.

Steeds meer kanalen worden uitgezonden in 8PSK en een hele hoge FEC icm mager signaal is er totaal geen reserve meer voor wat minder gunstige omstandigheden zoals regen, overspraak of een storing die op je coax staat in te stralen (zoek eens op Hirschman TS9)

 

Je moet trouwens niet alleen de LNB's draaien, je moet het geheel schotel+arm+lnbbak iets kantelen.

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf ook stellen dat de schotel niet goed afgeregeld staat, dat moet beter kunnen.

Het betreft hier een DVB_S / QPSK transponder, die hoort men goed te ontvangen met een Technisat Multytenne.

Mits dat ding goed staat afgesteld en er geen objecten in de weg staan.

 

Wat bij de 2 transponders die het slecht doen meteen opvalt, is dat ze uitzenden onder DVB-S QPSK 22000 5/6

Er is daar op elke 6 bits die verstuurd worden maar 1 correctie bit aanwezig, dat is niet ideaal.

Terwijl bij de andere transponders DVB-S QPSK 22000 3 /4, degene die het dan wel goed doen, daar wordt per 4 bits al 1 correctiebit meegestuurd.

Dat is wat er bij u aan de hand zal zijn, als de ontvangst zwak is ga je niet alleen stukken data missen maar ook de correctie bits die de fouten moeten corrigeren, dan is het game over.  

 

Dat zou meteen  verklaren waarom je signaal meter tussen 0 en 60 % zwiept, gelock, niet gelockt.

Uw tuner gaat zwaar beginnen versterken, de ene keer zal dat nog net lukken, een ogenblik later niet meer.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf ook stellen dat de schotel niet goed afgeregeld staat, dat moet beter kunnen.

Het betreft hier een DVB_S / QPSK transponder, die hoort men goed te ontvangen met een Technisat Multytenne.

Mits dat ding goed staat afgesteld en er geen objecten in de weg staan.

 

Wat bij de 2 transponders die het slecht doen meteen opvalt, is dat ze uitzenden onder DVB-S QPSK 22000 5/6

Er is daar op elke 6 bits die verstuurd worden maar 1 correctie bit aanwezig, dat is niet ideaal.

Terwijl bij de andere transponders DVB-S QPSK 22000 3 /4, degene die het dan wel goed doen, daar wordt per 4 bits al 1 correctiebit meegestuurd.

Dat is wat er bij u aan de hand zal zijn, als de ontvangst zwak is ga je niet alleen stukken data missen maar ook de correctie bits die de fouten moeten corrigeren, dan is het game over.  

 

Dat zou meteen  verklaren waarom je signaal meter tussen 0 en 60 % zwiept, gelock, niet gelockt.

Uw tuner gaat zwaar beginnen versterken, de ene keer zal dat nog net lukken, een ogenblik later niet meer.

12480V heeft hetzelfde fenomeen, die springt heen en weer van 0% tot zelfs 72%, en die is DVB-S2, QPSK, 27500, 3/4.

Als het de correctiebit is, zou ik dan niet het slechtst mogelijke signaal moeten krijgen op zenders met FEC 9/10, want dan is er maar 1 correctiebit per 9 databits ?

Deze op 11914.5 H bijv., met DVB-S2 27500 FEC 9/10 bijv.

Die geeft dan weer 69-70% 12.2 dB.

 

Ik twijfel er echter niet aan dat mijn schotel nog beter uitgericht zou kunnen worden.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo heb ik het hier 

zonder storing

post-41606-0-98069000-1429349404.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je ook eens kan doen is je coax eens verwisselen op de schotel zelf of met 1 coax eens proberen 

maar uitrichten op meer dan +-70%

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...