Ga naar inhoud


Linux installeren, het vervolg.


Con

Aanbevolen berichten

Hoera, ik heb een medestander :laugh:

 

Dat is precies wat ik hier ook al weer 13 jaar roep. Maak die meuk nou eens volwassen jongens, dan stap ik direct over!

Live CD? Ik heb er tientallen geprobeerd. Dat werkt allemaal wel.

Linux Mint installeren? Ging ook prima.

 

Maar toen mijn eerste software pakketje installeren? Na 2 dagen opgegeven!

 

Alle mogelijke software pakketten staan op de server en kun je allemaal zo met een klik met je muis installeren. Met de synoptic software, die er bijgeleverd wordt, kun je de gewenste software installeren en verwijderen. Dit werkt zonder enig probleem. Eventuele afhankelijkheden worden tegelijk aangegeven en meegeinstalleerd. En bij een update worden alle aangebrachte pakketten meegenomen.

 

Wat werkte er nu niet ?

 

Niet 13 jaar geleden maar anno 2015.

 

Groet,

 

 

Bram 

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites


Eigenlijk moet ik boven de nevendiscussie staan en zie

het iedere keer met verbazing aan hoe een probleem met

Linux kan verzanden in de voor en tegenstanders.

 

Toch kan ook ik het niet laten een en ander af te zwakken.

 

Citrix blijft tobben, iedere keer weer en bijvoorbeeld

Google Chrome ondersteund geen Java meer onder Linux.

Beide voor mij een stukje basis en dan noem ik nog niet

alles.

 

Linux kan mij bekoren. Windows XP vond ik een goed OS

maar sinds W7 ben ik eigenlijk afgehaakt.

Ondanks de vele perikelen die andere wellicht weer gaan

tegenspreken ben ik best wel gematigd blij met Linux.

 

Maar Citrix is wel de grootte hobbel iedere keer ondanks

dat andere daar (soms) geen probleem mee hebben. Ik ben

wel voorzichtig gezegd een van de weinige waarbij

Citrix heel belangrijk is, iedere dag. En dan is het

handig dat zulke paketten eenvoudiger te installeren zijn.

 

Voor iedere distro is er wel een andere procedure en

onder Kubuntu (momenteel) moet je gewoon 50 foutmeldingen

"ignoren" volgens de tut die op dit moment geldt, how bizar.

MAAR, het werkt weer en goed, dat dan weer wel natuurlijk...

Maar logica tot "eenvoudig" installeren is ver zoek.

 

Ik heb lang getwijfeld om over te stappen naar W10 maar

zoals het er nu naar uitziet zie ik daar weer vanaf.

Maar het blijft jeuken...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moet ik boven de nevendiscussie staan en zie

het iedere keer met verbazing aan hoe een probleem met

Linux kan verzanden in de voor en tegenstanders.

 

Toch kan ook ik het niet laten een en ander af te zwakken.

 

Citrix blijft tobben, iedere keer weer en bijvoorbeeld

Google Chrome ondersteund geen Java meer onder Linux.

Beide voor mij een stukje basis en dan noem ik nog niet

alles.

 

Linux kan mij bekoren. Windows XP vond ik een goed OS

maar sinds W7 ben ik eigenlijk afgehaakt.

Ondanks de vele perikelen die andere wellicht weer gaan

tegenspreken ben ik best wel gematigd blij met Linux.

 

Maar Citrix is wel de grootte hobbel iedere keer ondanks

dat andere daar (soms) geen probleem mee hebben. Ik ben

wel voorzichtig gezegd een van de weinige waarbij

Citrix heel belangrijk is, iedere dag. En dan is het

handig dat zulke paketten eenvoudiger te installeren zijn.

 

Voor iedere distro is er wel een andere procedure en

onder Kubuntu (momenteel) moet je gewoon 50 foutmeldingen

"ignoren" volgens de tut die op dit moment geldt, how bizar.

MAAR, het werkt weer en goed, dat dan weer wel natuurlijk...

Maar logica tot "eenvoudig" installeren is ver zoek.

 

Ik heb lang getwijfeld om over te stappen naar W10 maar

zoals het er nu naar uitziet zie ik daar weer vanaf.

Maar het blijft jeuken...

 

Beste C,

 

ik begrijp werkelijk niet waarom je Citrix niet werkt.

 

Citrix bij Citrix.com opgehaald de versie voor Linux, naar ik meen versie 13.1 in 64 bits deb formaat. Je moet er wel even naar zoeken, staat verscholen. 

 

Geinstalleerd zonder problemen.

 

Certificaten gekopieerd naar de juiste map en in Firefox de plugin Citrix aangezet. Dan werkt het gewoon. 

 

Ik het dit ook nog als proef gedaan in mijn Banana Pi (uiteraard voor ARM) boardje en ook daarmee werkt het op dezelfde manier. Uiteraard wel wat langzaam.

 

Je hoeft er echt geen jeuk van te krijgen.

 

Groet,

 

 

Bram

 

Het gaat er niet om voor of tegen iets. Maar de bewering dat een moderne Linux moeilijk te installeren is gaat mij te ver.

 

Tja, als je file systemen door elkaar haspelt ligt het aan de gebruiker en niet aan het OS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste C,

 

ik begrijp werkelijk niet waarom je Citrix niet werkt. Niet uit zijn verband rukken graag, ik zeg niet dat het niet werkt. ik zeg dat je volgens de tut 50 fouten moet "ignoren"

 

Citrix bij Citrix.com opgehaald de versie voor Linux, naar ik meen versie 13.1 in 64 bits deb formaat. Je moet er wel even naar zoeken, staat verscholen. Bij Windows hoef je NIET te zoeken.

 

Geinstalleerd zonder problemen.

 

Certificaten gekopieerd naar de juiste map en in Firefox de plugin Citrix aangezet. Dan werkt het gewoon.  Certificaten hoef je in Windows NIET te kopieren.

 

Ik het dit ook nog als proef gedaan in mijn Banana Pi (uiteraard voor ARM) boardje en ook daarmee werkt het op dezelfde manier. Uiteraard wel wat langzaam.

 

Je hoeft er echt geen jeuk van te krijgen.

 

Groet,

 

 

Bram

 

Het gaat er niet om voor of tegen iets. Maar de bewering dat een moderne Linux moeilijk te installeren is gaat mij te ver.

 

Tja, als je file systemen door elkaar haspelt ligt het aan de gebruiker en niet aan het OS.

Ik haspel niets, Suse deed dat vanzelf zonder dat ik het wist. Maar ook dat heb je kunnen lezen.

 

Beste Bram, graag wel zaken de volgende keer heel houden of beter lezen wat ik

en Tonsk geschreven hebben ook in de voorloper van dit artikel.

Wij zijn beide best wel enthousiast over Linux, probeer ons (mij) niet te overtuigen.

 

Begrijp het goed, ik vind Linux fijn om mee te werken, laat dat duidelijk zijn.

Getuige dat ik 4 Pi's heb alwaar Debian op draait naar volle tevredenheid.

Sterker nog, ik begin steeds meer weerstand op te werpen ten aanzien van Windows.

 

Maar wat sommigen zeggen dat Linux volwassener moet worden dat sta ik ook voor.

En dan met name met de niet gangbare pakketten die onder Windows feilloos draaien.

 

En dan ook nog boeiend om te melden, bij de laatste installatie van Citrix hoefde ik

maar één certificaat te copieren, deze zat al in Firefox maar moest "nog even" naar

de directory van Citrix himself. En dat is dan ook weer vreemd. De ene keer moet je

struikelen over de certificaten en andere keer slecht één. Inconsistent noem ik dat.

Maar ik was er wel blij mee.

 

Maar ook ik verleid me weer tot dwaling, het gaat er ook dit topic niet om wat nu beter

of slechter is. Dat is en was het issue niet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste C,

 

mijn commentaar was ook niet geheel op jouw gericht. Alhoewel Citrix hier geen enkel probleem oplevert.

 

Dat Suse verhaal zit toch echt wel tussen het toetsenbord en de computer.

 

Maar in ieder geval veel plezier met je ontdekkingsreizen. Want als alles direct 100% werkt is de lol er ook snel af.

 

Groet,

 

 

Bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con Probeer Linux Mint Cinnamon eens, download de vrij kleine DVD en start hem op want het is standaard een Live DVD en zodra deze gestart is kun je er mee spelen en dan bepalen of je deze wilt installeren, ik zelf ondervind vrijwel geen problemen met deze distro en het zit gewoon zeer goed inelkaar. http://www.linuxmint.com/download.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Penthe

Heb ik al eens gedaan, ging ook niet allemaal van een leie dakkie... https://www.sat4all.com/forums/topic/340110-ik-krijg-draftsight-niet-ge%C3%AFnstalleerd-in-linux-mint/?do=findComment&comment=2236443

 

Het zou mij niets verbazen dat de onderliggende hardware

de problemen wellicht veroorzaken. Wij hebben immers allemaal

een andere configuratie qua moederboard, processor enz.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con ik heb mint nu al op computers van 10 jaar oud geinstalleerd tot een paar maandjes oud en overal draait het als een tierelier. Het enige wat kan zijn wanneer Linux problemen geeft is als je een zelf samengestelde PC hebt. En er bestaat ook hardnekkige hardware die enkel lekker onder Windows draait.

 

Ik ben meer dan tevreden met Mint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las lovende berichten over Elementary OS. Net een nieuwe versie van.

 

Dus gisteren even geïnstalleerd onder VMWare. Zoals eerder gezegd, dat installeren werkt wel. Maar hij komt wel op in 800x600 resolutie op. Ik kan vervolgens uit tientallen exotische resoluties kiezen maar de meest gebruikte HD resolutie (1920x1080) staat er niet bij. Schiet mij maar lek.

 

Volgende uitdaging: de VMWare tools installeren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hij staat op positie 9. Behoorlijk populair dus. By de weg trouwens, die 8 die erboven staan heb ik allemaal al geprobeerd!

 

Het probleem van die distributies is dat ze gebaseerd zijn op weer een andere distributie en dus dezelfde eigenaardigheden bevatten. Het niet ondersteunen van een standaard HD formaat ben ik al tig keer tegengekomen.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Het enige wat kan zijn wanneer Linux problemen geeft is als je een zelf samengestelde PC hebt...

Waarom zou dat uitmaken? Ik heb een MSI board met een AMD A8/5500 processor.

Wat voor een verschil zou dat kunnen geven waar een standaard PC is

ingericht met dezelfde 2 componenten?

 

Windows draaide er uitstekend op. Het enige dat ik weet is dat Linix nogal

eens moeite had met UEFI en dat dat bij de verschillende distro's inmiddels

is opgelost. Ik heb dat zelf aan de lijve ondervonden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies dat wou ik net zeggen.

 

Maar ik snap het wel, ik werk onder VMWare dus wordt de monitor niet gedetecteerd. Neemt niet weg dat Full HD wel in het rijtje had moeten staan.

Als ik vanavond zin heb zal ik eens uitvogelen hoe de VMWare tools te installeren. Dat gaat ook niet geheel vanzelf :cool:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...