Ga naar inhoud


Linux installeren, het vervolg.


Con

Aanbevolen berichten

Dit is een logisch vervolg van https://www.sat4all.com/forums/topic/345986-probleem-met-autocad-onder-vmware-onder-linux/page-4?do=findComment&comment=2302375

en een beetje op verstandmatig aanraden van Tonskidutch.

 

Ik heb de strijd opgegeven waarmee ik waarschijnlijk Tonskidutch teleurstel.

 

Nee, niet de strijd met Linux maar wel met Suse, ik kreeg de koppeling naar mijn HD niet spits.

 

Inmiddels weer Kubuntu geïnstalleerd en onmiddellijk had ik weer de koppeling van

Thunderbird naar mijn harde schijf zonder iets in te stellen. Dit geeft toch wel aan dat

er soms flinke verschillen zitten in de diverse distro's.

 

En, ik was min of meer gewend aan de CLI met zijn commando's, in Suse valt er dan weer

een hoop te leren, bijna niets is meer hetzelfde.

 

Toch had ik met Suse goede ervaringen, had het draaien onder Vmware, naast W7.

 

Maar goed, de hele bende weer installeren waaronder Java, dit ging nu voortreffelijk en

daarna Citrix, dat blijft een bijzonder kind. Ik had tijdens het installeren een kleine 50

foutmeldingen die ik moest "ignoren" maar het verliep tot een werkend einde.

Hoezo "eenvoudig iets installeren" volgens sommigen maar met wat wilskracht en

inmiddels anti-angst is het goed te doen.

Ook Chrome sputterde ff, moest hem geforceerd afsluiten maar werkte daar ook goed.

 

Nee, Linux is best leuk maar je moet wel een beetje eelt op je ziel hebben anders trek

je het niet. EN... nu heb ik nog één vrije dag, kan ik (nog) leukere dingen gaan doen.

 

Maar, ik heb weer een hoop geleerd en draai mijn hand niet meer om iets te installeren

dat is dan wel weer een voordeel. Voorheen zat ik met knikkende knieen of ik een en

ander nog wel op tijd in de lucht zou hebben, dat heb ik niet meer. Ruim één uur en

Linux staat er weer fris op en bij.

 

Dank aan vooral Tonskidutch en wiz die mij terzijde hebben gestaan, topmannen

met het geduld van een paard (als een paard tenminste geduld heeft, ik denk het wel,

heb jij wel eens een zenuwachtig paard gezien?)

aangepast door Con
  • Like 2

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Nou nou nou, bijna niets is meer hetzelfde?

 

Hooguit een paar commando's (o.a. die van de packagemanager) zijn anders. Het blijft in essentie gewoon linux.

 

Toen ik het onderwerp van dit topic las dacht ik: leuk een uitleg voor het installeren van Linux.

 

Helaas....Niets van dat... :crazy:

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou nou, bijna niets is meer hetzelfde?

 

Hooguit een paar commando's (o.a. die van de packagemanager) zijn anders. Het blijft in essentie gewoon linux.

 

Toen ik het onderwerp van dit topic las dacht ik: leuk een uitleg voor het installeren van Linux.

 

Helaas....Niets van dat... :crazy:

Sorry voor de teleurstelling, gelijk je weekend naar de knoppen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Mwah.. valt wel mee. Ik heb al een paar Linux systemen geïnstalleerd dus weet wel een beertje hoe het werkt ;)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo tragisch vind ik het niet, dat je toch voor een ander disrtibutie kiest... Immers ik heb ook voor het gemak de Kubuntu 14.4 erop (gewoon in dualboot)

 

het installeren van een Opensuse 13.2 is niet het probleem...

X> daar het de installatie eigenlijk volautomatisch doorvoerd en je hoeft enkel nog de gebruikersnaam in te voeren

X> en of je een Gnome user/desktop Interface wenst of het bekende KDE user/desktop interface

X> overige voorbereiding is enkel op het vlak van de indeling / partitionering van de harde schijf nodig voor die specifieke wensen erop na houden (in het geval van reeds bestaande partities dan moet je daar op letten en desbetreffende de installatie aanpassen)

 

X> dat laatste is nadat het de installatie eerst automatisch heeft gegenereerd nog mogelijk

Voorstel partitionering - hier kun je dus de partitionering die voorgesteld wordt aanpassen

Aanpassen van het voorstel - dan pas wordt het voorstel OF jou eigen aanpassing uitgevoerd als je verder gaat

 

Je kunt overigens natuurlijk ook ervoor kiezen om alles zelf te bepalen voor de installatie!

ik doe dat niet ik let enkel op mijn schijfindeling / partities.

 

En dat hier schrijven van mij heeft nagenoeg net zoveel tijd gekost als dat de live DVD of Live USB erover doet om een geautomatiseerd installatie voorstel voor te bereiden.

 

Het grappige is dat er maar twee a drie wederkerende probleempjes zijn met dat linux van Opensuse en dat is de toetsenbordindeling om Umlaud te schrijven (compose key) en dat is die UTC en lokale tijd juist weergegeven krijgen op je takenbeheer balk.

 

betreffende de partities en het Filesystem > waar het bij Con op stukgelopen is, als ik dat zo mag zeggen

je hebt verschillende met voor en nadelen, die je in het wikipedia eens kunt nalezen...

bekend en nog steeds de standaard is EXT3 en/of EXT4

(deze zo ingesteld op verschillende linux pc's of dualboots geeft nooit problemen)

De nieuwere btrfs wordt pas sinds kort als nieuw Filesystem voorgesteld in Opensuse < daar moet je dus even over denken of je dat wel wilt (ergo ik doe dat niet ik let enkel op mijn schijfindeling / partities en maak er EXT4 van)

 

veel plezier bij de volgende keer, ;)

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het weet, is het niet moeilijk meer.

Het is in principe niet moeilijk om een Linux systeem te installeren.

De distributie maakt niet eens zoveel verschil. De Knoppix live CD bijvoorbeeld, laat zien hoe gemakkelijk het allemaal is.

Drivers gaan zoeken voor allerlei hardware en printers is vrijwel niet nodig en altijd weer de vraag van derden welke virus scanner gebruik je.

Maar je moet geen problemen oproepen door allerlei zaken door elkaar te haspelen. Niet moeilijk doen, als het in feite erg gemakkelijk is. Alhoewel je er ook kennis mee opdoet met het waarom dat zaken dan niet (meer) werken.

Er zijn natuurlijk wel keuzes te maken. Welke grafische interface ? Welk file systeem ? Welke partities wil je aanmaken. RPM of Deb compressie bestanden ? 32 of 64 bits ?

Dan ook weer de bekende vragen over defragmenteren en over waar is de C-drive. Allemaal niet nodig. Er komen echter steeds nieuwe ontwikkelingen bij, zoals op het gebied van bijvoorbeeld file systemen, zoals Btrfs. Was voorheen ook al zo met Ext2, Ext3, Ext4 enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik weer een goed werkend systeem heb vraag ik mij af of

het eenvoudig is om een image te maken.

 

Zoja dan koop ik een usb-stickie van voldoende grootte en

knal het daarop. Als je tenminste van zo'n image kunt opstarten.

 

Want de volgende keer (leeftijd speelt ook een rol) zie ik

wellicht weer zaken over het hoofd. Ik pak het niet meer zo

snel op dan een wizkid (gaat niet over jou wiz).

 

En o ja, EXT4, dat wist ik nog net maar had totaal niet in

de gaten dat er een ander filessystem was/werd geselecteerd,

gewoon vette pech.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

zoek even naar clonezilla Con, daarmee kan je gewoon een image maken op een externe disk of usb stick. Gaat er dan wat fout, boot je weer van die clonezilla cd, stickie erin en terug zetten maar. Op mijn netwerk thuis heb ik het zo geregeld dat een systeem kan bootend met pxe, en in het menu kan je dan kiezen voor clonezilla, en de images staan op het nas hiero.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt natuurlijk geen appels en peren vergelijken

:D

banana?

 

De kwestie is wanneer is het verstandig een heel Image te backuppen?

ik backup enkel mijn /home (met de relevante gebruikersdata en programma-instellingen)

Alle Overige Data (foto , muziek, tekenwerk, mail ) staat al op twee backup media

 

Maar dat is een beetje afhankelijk van de situatie en die ontwikkel en onderzoekende natuur van de gebruiker.

 

ik kan me heel goed voorstellen dat je dat volgens wiz zijn methode doet.

dat mag overigens ook binnen "het vervolg" nog eens uitgelegd worden beste wiz,

;)

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een berichtje uit mijn USB stick:

 

- Image naar keuze downloaden in 32 of 64 bits

- hier in Mint staat in de menu keuzes: formatteur voor USB stick (Ext4 kiezen en formatteren)

- hier in Mint staat in de menu keuzes: schijfkopie schrijven (gedownloade image Iso kiezen en schrijven)

 

Je hebt dan een complete versie van een Linux systeem op de USB stick.

 

Computer opstarten en in de bios even kijken hoe je opstart als eerste van een USB apparaat. Je kunt dan ook bekijken wat er op je HD staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha verkerkbr,

die ken ik ook als USB installatie, maar ik dacht dat Con en wiz een image backup bedoeld van de reeds geinstallaeerde distro met home etc. die je dan zo terug zet bij calamiteiten.

Jep, dat bedoelde ik. En ik heb alleen behoefte aan een image

van het OS+programma's op mijn SSD.

 

Alle data heb ik op mijn HDD's staan dus geen omkijken naar.

 

Korter, ik heb alleen een image nodig van mijn Solid State Drive,

het (kloppend) hart van mij pc.

 

@Tonskidutch

Wat ik bij Suse heel boeiend vond was die NFS configurator met zijn GUI,

dat was echt een appeltje/eitje, zoiets heeft Kubuntu dan weer niet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoek even naar clonezilla Con, daarmee kan je gewoon een image maken op een externe disk of usb stick. Gaat er dan wat fout, boot je weer van die clonezilla cd, stickie erin en terug zetten maar. Op mijn netwerk thuis heb ik het zo geregeld dat een systeem kan bootend met pxe, en in het menu kan je dan kiezen voor clonezilla, en de images staan op het nas hiero.

Is het mogelijk een image te zetten op een interne harde schijf

en zo hier vanuit opstarten om het image terug te zetten op de SSD?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ja hoor, dat kan. Als je een beetje snapt hoe grub werkt kan dat wel ja. Ik heb ze centraal op me nas staan, en dat wordt dan ook nog eens gebackupt. Je kan voor het gemak ook zo'n clonezilla bootable cd maken, dat scheelt je dan weer stoeien met grub om er een extra optie bij in te klussen.

 

Ik heb images van alle desktops en laptops hier. Sneuvelt er een keer een disk is het een kwestie van vervangen en image terugzetten en met een minuutje of 10 draait het ding weer. Da's wat anders dan windows erop, booten, activeren, drivers zoeken, updates erop, software weer installeren enz.

 

Ik snap best dat het lastig is om van distro te wisselen, configuraties staan op een verschillende plek, en sommige tools heten anders of ontbreken. En het is niet "heel gemakkelijk" om een disk waar al data op staat er een distro bij te zetten omdat de standaard installatie daar geen rekening mee houdt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wiz

 

ik ben blij met jouw uitleg en met je ondersteunende woorden (knipoog).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...