Ga naar inhoud


Linux installeren, het vervolg.


Con

Aanbevolen berichten

ha verkerkbr,

die ken ik ook als USB installatie, maar ik dacht dat Con en wiz een image backup bedoeld van de reeds geinstallaeerde distro met home etc. die je dan zo terug zet bij calamiteiten.

Helaas verander hier dagelijks wel wat en komen er met een forse regelmaat updates door. Het is dan tamelijk bewerkelijk steeds een nieuwe image op te slaan. Met USB stick image kan ik het systeem in ieder geval altijd wel weer opstarten en bij de bestanden op de HD komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp de frustratie van Con wel.

Ik ben hartstikke voorstander van Linux, heb het tig keer geprobeerd maar te veel problemen.

 

 

Er zijn natuurlijk wel keuzes te maken. Welke grafische interface ? Welk file systeem ? Welke partities wil je aanmaken. RPM of Deb compressie bestanden ? 32 of 64 bits ?

 

Kom op nou, dat wil ik toch allemaal niet weten!

Ik heb tijd noch zin om dat uit te zoeken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees toch nog eens klik hiero mijn bericht post #5

 

het is ook niet nodig dat allemaal te weten

het is gewoon veel makkelijker dan je denkt...

 

en om niet terug te vallen op een ouder bericht, waar het ging over installeren op oude PC's

dat was wellicht een verkeerde aanname

maar op die PC's bij vrienden en bekenden loopt installatie prima en de ervaringen zijn ook allemaal erg positief

 

JA, heeft men wel eens een vraag

 

waar het spaak loopt is als je op een PC installeert waar reeds windows 7~8~1800 op staat wegens die nare bootmanager

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp de frustratie van Con wel.

Ik ben hartstikke voorstander van Linux, heb het tig keer geprobeerd maar te veel problemen.

 

 

Kom op nou, dat wil ik toch allemaal niet weten!

Ik heb tijd noch zin om dat uit te zoeken.

 

Tja, dat doen meer mensen. Ze kopen een nieuw apparaat zonder in het instructie boekje te kijken hoe de bediening en

het onderhoud moet worden gedaan. En als het apparaat het dan niet meer doet, deugt het apparaat niet omdat het anders is dan het oudere apparaat.

 

Als je een Trabant gewend bent en je stapt dan in een Porsche moet je niet klagen dat de bediening anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:grin: :grin: :grin:  linux een porsche en windows een trabant :grin: :grin: :grin:

 

Het gaat hier over hoe je installeert en het vervolg!

Heb je een gecorrumpeerde hdd in je PC doordat er al een OS op staat met een zeer lastige bootmanager en je wilt toch eens Linux proberen, dan zet er die USB stick van 8 of meer Gigabyte in met het live USB distro  naar keuze

 

Dan laat je de interne hdd / schijf voor wat het is (je kunt de interne zelfs afkoppelen voor aanvang van je test)

 

a ) lastig zijn dual boots (pas na XP >vista en hoger ) dus naast een windows partitie plaatsen

b ) kersvers installeren op lege hdd is een weelde en je hoeft nergens aan te denken

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je een Trabant gewend bent en je stapt dan in een Porsche moet je niet klagen dat de bediening anders is.

 

Nou dat is een interessante vergelijking. Maar het gaat er niet om dat de bediening anders is. Of het knopje op het dashboard zit of aan de stuurkolom is niet het probleem.

Het gaat erom dat ik, voordat ik de motor start, niet eerst moet controleren of de klep en inspuitingstiming wel in orde zijn. Want dat is het low-level niveau waarop Linux enthousiastelingen als Con uiteindelijk laat struikelen.

 

Jullie kunnen blijven volhouden dat het allemaal niet zo is, dat ik te lui ben om een handleiding te lezen. Maar het bewijs is al lang geleverd met de introductie van tablets. Er zit niet eens een handleiding bij en iedereen kan het.

 

Dus Linux Ja, maat laat het in hemelsnaam volwassen worden.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ja, je moet wel weten wat voor benzine je moet tanken. En de bandenspanning nakijken. En een band kunnen wisselen. En het is goed om te weten hoe de motor in principe werkt. 

 

Is allemaal low level, maar je moet je er wel in verdiepen en niet denken dat het allemaal vanzelf goed gaat. Verkeerde brandstof in je Trabant en het ding loopt vast.

 

Overigens is Android gebaseerd op de Linux kernel. En als je er wat meer mee wilt doen dan moet je het systeem rooten.

 

Kortom een beetje "low level" kennis heb je ook nodig om een Linux bolide goed te laten rijden. Leg een gewone Windows gebruiker eens uit wat een Registry is en hoe hij daar wat in kan veranderen ?

 

Linux is er meer voor de Porsche rijder in plaats van de Trabant chauffeur. Dit om de vergelijking af te maken.

 

Groet,

 

 

Bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom op nou, dat wil ik toch allemaal niet weten!post-36489-0-35921900-1430228976.gif

:grin:  :grin:  :grin:  linux een porsche en windows een trabant  :grin:  :grin:  :grin:post-36489-0-35921900-1430228976.gif

 

Fantastisch.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus back to topic...

Waarom is het dan zo makkelijk met windows?

a - Omdat die er meestal al als OEM op de PC staat (uit een bootpartitie / herstelpartitie) en daarmee meestal de HELE HDD claimt met of zonder gegronde redenen!

a1 - Dat is dus oneerlijke concurentie, daar kun je niet eens zelf denken.

a2 - Je kunt niet eens een deel van je veel te grote HDD reserveren voor andere zaken...

b - En die draak van een bootmanager (zogenaamd wegens de veiligheid) staat geen ander OS toe.

 

Althans op het eerste gezicht, dus toch een beetje protectionisme.

 

Linux biedt je nog kansen, daarmee is er leesvoer en informatie genoeg te vinden als voorbereiding.

Linux op een kaal systeem is subliem!

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

b is aperte onzin, de bootloader van windows staat je wel toe om andere ossen te booten. Het is even puzzelen, maar het kan wel.

 

a2 is ook achterhaald, ik meen vanaf windows 7 je de mogelijkheid hebt om partities te shrinken met de storage manager en daar dan een nieuwe partitie op te maken en formatteren en er mee doen wat je wilt.

Windows installeren is ook niet makkelijk. Geef een willekeurige gebruiker een dvd en een systeem met een lege harddisk erin en vraag of ze even windows willen installeren.

 

Enige wat wel feest is is apple. Die ondersteunen maar een beperkte hardware set, dus dvd erin installeren en klaar. Maar goed, zo kan ik het ook wel. Deze draad ging over installeren van linux, en dat is een lastig karwei.

 

En hou nou eens op met dat gezeik over registry en dat linux helemaal het einde is en overal goed voor is. Linux is een prima operating system. Voor embedded toepassingen, en voor servers en tablets en telefoons.

 

Als desktop Os is het nog lang niet volwassen genoeg, en nog niet (verplicht) ondersteund door hardware leveranciers. Pas als er een uniforme manier wordt ontwikkeld waarmee je willekeurig welke linux applicatie kan installeren op welke distro dan ook zonder dat je daar als gebruiker iets anders voor hoeft te doen dan te dubbelklikken is het gewoon niet geschikt als desktop OS.

 

En ik heb het na 8 jaar ploeteren en overal workarounds voor bedenken opgegeven, ik heb er windows 8.1 op gezet en kan nu alles wat ik wil, zonder dat ik zelf weer om dingen heen hoef te werken en na hoef te denken bij aanschaffen van randapparatuur of dat wel zal gaan werken.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

b oké hij (bootmanager) staat het wel toe na een studie

a2 oké nadat windows erop is kun je achteraf de shrink weer toepassen

 

tijdens die installatie van je OS doe je er echter niets aan.

 

hetgeen anders is bij linux

enkel dat hou ik tegenover je reactie

de rest zal een ieder wel zelf kunnen ervaren.

 

zodra er overtuigde tegenstanders komen vragen en klagen is het onderwerp STUK.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een Knoppix of andere Live CD/DVD of USB stick in je systeem en je ziet onmiddelijk of dat het werkt. En als het werkt kun je Linux eenvoudig installeren vrijwel zonder enige moeite.

 

En kom niet aan dat Windows alle hardware ondersteund. Vraag maar aan de Gemeentes en overheids instellingen, die tegen betaling van een fors bedrag, toch nog upgrades krijgen van WindowXP. Omdat anders allerlei programmatuur en bestaande hardware niet meer werkt onder de nieuwere versies.

 

Het gaat om de situatie nu en niet over de ervaring van 8 jaar geleden.

 

En wat werkt er nu niet ? En je kan de OS'n het ook nog naast elkaar zetten in dual boot.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een beetje late reaktie van mij. Maar als je graag Linux wilt hebben en tegen weinig problemen aan wilt lopen en een leuke desktop hebben is er maar 1 keuze en dat is Linux Mint Cinnamon, dit installeer je super gemakkelijk naast je bestaande Windows, een kind kan de was doen. Zodra het erop staat is alles ook heerlijk te bedienen en alles wat er toe doet aan software is per direcht aanwezig. Ik heb het al een behoorlijke tijd in gebruik en als Windows 10 mij tegenvalt gaat ik voledig over op Mint zo goed en fijn en vooral snel als het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als desktop Os is het nog lang niet volwassen genoeg

Hoera, ik heb een medestander :laugh:

 

Dat is precies wat ik hier ook al weer 13 jaar roep. Maak die meuk nou eens volwassen jongens, dan stap ik direct over!

Live CD? Ik heb er tientallen geprobeerd. Dat werkt allemaal wel.

Linux Mint installeren? Ging ook prima.

 

Maar toen mijn eerste software pakketje installeren? Na 2 dagen opgegeven!

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt aan jou want pakketjes installeren gaat hier prima, Mint desktop(welke?) is volwassen genoeg en geen kermis zoals Windows.

 

Linux Mint is een Live CD die je vanaf Live kunt installeren, dus je weet al wat je gaat krijgen, pakketjes zijn prima te installeren via Mint zelf en je hebt eigenlijk niets anders nodig, jezelf een beetje inlezen en je krijgt alles aan de gang want de support voor Mint gaat ver boven die van Windows. Veel wordt al direct meegenomen in de installetie waar Windows nog steeds mee faalt en apparte drivers vereist zijn.

 

Nee hoor Linux timmert prima aan de weg met als slag schip Mint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...