Ga naar inhoud


Spanje (Mallorca): bijkomende LNB voor Astra 23.5°


philipped

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden.

 

We hebben hier een gemeenschappelijke satellietinstallatie per blok van 6 appartementen. In ieder appartement zijn er 3 aansluitingen vooorzien (TV, Radio, SAT).
De antennes op het dak zijn een schotel, gericht op Astra 19.2°, en 3 antennes: DVB-T (digitaal aanbod Spaanse zenders), FM en DAB

Probleem:
Gezien er hier hoofdzakelijk Duitse huurders (en mede-eigenaars) wonen, wordt alleen Astra 19.2° ontvangen. Maar ik zou graag een bijkomende LNB plaatsen voor Astra 23.5°, zodat we de Vlaamse zenders kunnen ontvangen via TVV.

Hierbij volgende beperkingen:

  • Ik wil het bestaande coax netwerk gebruiken, bijkomend kabels uitgesloten.
  • Het Astra 23.5° signaal is alleen nodig in één appartement, op één plaats (Living).

De huidige installatie heb ik hierbij geschetst:

post-78384-0-91833300-1430084943_thumb.png

  • Op het dak staat een schotel met een Quad LNB, en 3 antennes: DVB-T, FM en DAB
  • Er lopen 7 coax kabels (zie schets: 1-7) vanop het dak naar de technische ruimte beneden, waar de versterkers staan en de signalen verdeeld worden.
  • De 4 SAT signalen (HH, HV, LH en LV) worden apart versterkt.
  • De 3 antenne signalen gaan ook naar een versterker, en hierop één uitgang (die de 3 terrestrial signalen combineert).
  • Er zijn dus 5 signalen achter de versterkers, deze worden gesplists naar de appartementen.
  • In ieder appartement komen er dus 5 coaxen binnen: 4 Sat en 1 antenne (zie schets: A-E)
  • Van hieruit wordt geschakeld naar de 3 eindpunten (Living, slpk1, slpk2)

Ik zou hetvolgende willen doen:

post-78384-0-13442900-1430085096_thumb.png

  • Een bijkomende LNB plaatsen voor Astra 23.5°
  • één van de bestaande coaxen (zie schets: coax 5) gebruiken om dit signaal naar de technische ruimte te brengen. Hier zou ik kiezen om het FM en het Astra 23 signaal te koppelen op één coax naar de technische ruimte.
  • in de technische ruimte wordt dit weer gesplitst: het FM signaal gaat naar de antenneversterker (voor alle appartementen), het Astra 23 signaal gaat naar ons appartement.
  • hiervoor zou ik de 5de coax gebruiken (zie schets: coax E) waarop het DVB-T/FM/DAB zit
  • in het appartement wordt dit dan weer gesplitst, en gaat naar een DiSeqC switch waar geswitcht kan worden tussen de 2 satelieten.

 

Is dit een realistische manier om het Astra 23 signaal in huis te krijgen (zonder extra coaxen) ?

Wat zijn de mogelijke problemen?

Kan zo'n 2de LNB naast de bestaande (quattro) geplaatst worden?

 

Hierbij nog enkele foto's van de bestaande situatie op het dak:

 

post-78384-0-81472600-1430085549_thumb.jpgpost-78384-0-55713100-1430085550_thumb.jpgpost-78384-0-26110200-1430085551_thumb.jpg

 

Beste Dank

Philippe.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste philipped, welkom op dit forum.

 

Interessant onderwerp met duidelijke schematische en textuele uitleg.

Ik zal dit eens gaan bestuderen.

Op het forum zijn genoeg professionals die je de helpende hand kunnen bieden.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Philippe,

 

Je spreekt over een QUAD LNB en Astra 13, je bedoeld waarschijnlijk QUATRO LNB en Astra 19.2

In het schema staat (Astra 13 + terrestrial).

 

Zou je voor de techneuten onder ons nog wat meer informatie kunnen geven v.d. gebruikte versterkers en Multiswitch in de technische ruimte ?

(Merknaam en typenummers).

Ook de gebruikte Couplers en Splitters i.v.m. de demping.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Philippe,

 

Voor de plaatsing van een 2e LNB (Astra 3) daar zal Sprietje wel op reageren.

Kan je ook de breedte en hoogte maten van de schotel vermelden ?

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is een enorme schotel om daar de sterke Astra 19,2 mee te ontvangen. Het is een Gibertini OP 125 L van 121cm breed en 130cm hoog op de spiegel gemeten. Een heel stuk kleiner was ook goed geweest maar ja, deze heeft een regenreserve waar je U tegen zegt.
Daar kun je inderdaad prima een extra lnb bij hangen.
Ik heb het voor je uitgerekend.
De lnb moet op een afstand staan van 92mm gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.
De kop van de 23,5-lnb moet links van de bestaande lnb geplaatst worden en 25mm hoger, dit als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Je hebt dus heel veel ruimte ondanks de brede quattro-lnb die er nu op zit.
Als lnb-houder kun je het beste de 2-voudige Wentronic nemen, zie bijlage.

Is het niet mogelijk een coaxkabel vanaf de schotel naar je appartement buiten langs te leggen eventueel door de regenpijp?
 

post-60869-0-42264400-1430122934.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hierbij volgende beperkingen:

 

Ik wil het bestaande coax netwerk gebruiken, bijkomend kabels uitgesloten.

Het Astra 23.5° signaal is alleen nodig in één appartement, op één plaats (Living).

Is dit een realistische manier om het Astra 23 signaal in huis te krijgen (zonder extra coaxen) ?

 

 

Daar zat ik ook al aan te denken en is de gemakkelijkste oplossing, een extra kabel.

Maar laat Philippe eerst maar eens een reaktie hierop geven....

 

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje

Bedankt voor de ongeloofelijk snelle en gedetailleerde reacte

 

Ik sta versteld hoe jullie de juiste afmetingen van de schotel kunnen weten, gewoon aan de hand van een foto (zonder maten).

Ik ben nu niet ter plaatse, ik kan het niet meten. Ik dacht uit het hoofd een schotel van ca 110cm, maar 121cm op 130cm is perfect mogelijk ...

 

Als ik het goed begrijp, kan ik dus de LNB voor Astra 3 (op de juiste afstand uiteraard) naast deze voor Astra 1 bevestigen, zonder dat ik hierbij de quattro-lnb die er nu op zit moet verplaatsen, of de schotel moet heruitrichten?

Dat is een hele opluchting :) .

 

Met de 2-voudige Wentronic LNB houder (zoals op de foto in bijalge) kan ik gewoon de nieuwe LNB bevestigen aan de bestaande quattro-lnb, zonder deze laatste uit positie te brengen?

 

Wat betreft de extra kabel

Niets is onmogelijk natuurlijk, maar "de gemeenschap" kan zo'n (zichtbare) ingrepen niet zo goed verdragen, en ik wil ook liever vermijden om 3 verdiepingen hoog op een ladder te klimmen langs een regenpijp  ;)

 

Vandaar mijn voorkeur om een bestaande coax te gebruiken. Ik had aan de FM antenne coax gedacht, omdat dit de minst gevoelige is voor storingen (en ik denk zelfs dat geen van mijn geburen de radio aansluiting gebruikt).

Zou dit mogelijk zijn met de nodige combiners / splitters?

 

Nog een bijkomend vraagje

Ik zou dus een 4-tal van die VHF/UHF - SAT splitters nodig hebben, en ik vroeg me af waarom er zo enorme prijsverschillen zijn. Bijvoorbeeld:

 

COAX KOPPELFILTER - 2-WEG (Hirschmann): €21.95/stuk

 

 

COAX KOPPELFILTER - 2-WEG (König): €5.95/stuk

 

 

SATELLIET-TV COMBINER: €3.50/stuk

 

 

Wat heeft die laatste niet dat de eerste wel heeft om zo'n prijsverschil te rechtvaardigen?

Ze koppelen beide toch een VHF/UHF signaal (5-582 MHz) met een SAT signaal (950-2250 MHz) ?

 

Met dank voor jullie leuke reacties (op mijn eerste post hier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Philippe,

 

Je spreekt over een QUAD LNB en Astra 13, je bedoeld waarschijnlijk QUATRO LNB en Astra 19.2

In het schema staat (Astra 13 + terrestrial).

 

Zou je voor de techneuten onder ons nog wat meer informatie kunnen geven v.d. gebruikte versterkers en Multiswitch in de technische ruimte ?

(Merknaam en typenummers).

Ook de gebruikte Couplers en Splitters i.v.m. de demping.

 

Sorry voor de onnauwkeurigheden: inderdaad Astra 19.2, en misschien een Quattro LNB :(

 

De gebruiktse versterkers:

TRIAC THA-240E (2 stuks). In mijn schema aangeduid als 4 versterkers, in werkelijkheid zijn dat 2 toestellen (met 2 versterkers).

Op deze 2 versterkers kan per ingang de toon en spanning instellen om de juiste band uit de LNB te krijgen (dus wellicht wel een Quad LNB?)

 

TRIAC TMB-10E (1 stuk). Dit is de versterker die de 3 terrestrial anttenes (FM, DAB, DVB-T) versterkt en combineert naar één VHF/UHF uitgang.

 

MULTISWITCH

Een gewone 5/4 multiswitch (in ieder appartement).

 

Vanaf de versterkers worden het signaal in 3 gesplists, nochthans zijn er 6 appartementen. Ik vermoed dus dat dit onderweg nog eens gesplist wordt, wellicht per verdieping: er zijn 3 verdiepingen van telkens 2 woningen.

 

COUPLERS en SPLITTERS

Die moet ik nog aanschaffen. Ik dacht aan zoiets:

satelliet-tv-combiner-satellietdemping.j

aangepast door philipped
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach beste philipped, ik kan nog veel meer over die schotel vertellen.
Hij staat precies 20 graden achterover gekanteld (meet maar na met een electronische waterpas) en de lnb staat niet met de juiste skew afgesteld. De skew moet op 13 graden staan en zo te zien staat hij op nul. Dat geeft weer verlies op de ontvangst.

De versterkers zijn van Triax

 

Klopt het dat je toch een coaxkabel moet leggen van het dak naar de technische ruimte beneden?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het dat je toch een coaxkabel moet leggen van het dak naar de technische ruimte beneden?

 

Zoals ik hierboven schreef, zou ik dat willen vermijden indien mogelijk. Vandaar mijn voorstel (schema 2) om de bestaande FM coax te gebruiken om te combineren met de 2de LNB, en mijn vraag aan de specialsten of mijn schema 2 haalbaar is.

 

Op de foto hierboven van de terrestrial mast staan er 3 antennes: DVB-T, DAM, FM. Kunnen jullie zien welke de FM antenne is?

 

Een coax via de regenpijp is misschien een optie: op de foto hieronder is duidelijk een regenpijp te zien (ons appartement is onderaan links) :)

 

post-78384-0-26999900-1430209860_thumb.jpg

 

aangepast door philipped
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Philippe,

 

De gebogen dipool is de FM antenne.

De gebruikte combiners/splitters in schema 2 leveren je wel extra veel demping op v.h. signaal zoals Sprietje ook al aangaf.

Ik zou toch dat extra kabeltje trekken, misschien is er ruimte achter de regenpijp ?

Je appartement ligt hier gunstig t.o.v. de regenpijp.

Bovenop het dak is er toch niets te zien v.d. extra kabel.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Iedereen raadt mij ds aan om te proberen een extra coax te gebruiken voor de Astra 23.5 LNB

Ik moet dus een DISeqC switch gebruiken om te scahekeln tussen de 2 LNB's.

 

Nu komt een volgend vraagje:

De huidige coax naar de living bevat ook het terrestrial signaal (DVB-T, Radio).

Ben ik dan het terrestrial signaal kwijt als de DISeqC switch op stand 2 staat?

 

In dit geval moet ik het terrestrial signaal op beide coaxen toevoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...