Ga naar inhoud


Spanje (Mallorca): bijkomende LNB voor Astra 23.5°


philipped

Aanbevolen berichten

@sprietje

Zou u de bovenstaande berekeneing nog eens kunnen bevestigen?

Je schreef dat de 2 lnb's 92mm van elkaar moeten staan, de Astra 23.5 links van Astra 19 (als je naar de schotel kijkt), en 25mm hoger.

 

Ik heb de Wentronic multifeef houder voor 2 Lnb's besteld, maar jammer genoeg niet tijdig ontvangen :(.

Ik heb dus iets zelf geknutlsed, met 2 beugels van 40mm gemonteerd op een stukje rail, exact 92mm van elkaar.

 

Jammer genoeg lukt het mij niet om beeld te krijgen op Astra 23.5

Vandaar mijn (waarschijnlijk overbodige) vraag om de maten nog eens te bevestigen ...

 

Bedankt en groeten uit het (niet zo zonnige) Mallorca.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het nog een keer nagerekend en de maten die ik doorgegeven heb zijn juist. Die 92mm is hart op hart, dus gemeten van kuiltje tot kuiltje voorzijde lnb.
De schotel is op de spiegel gemeten toch 121cm breed en 130cm hoog? Heb je dat nagemeten?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schote nog eens nagemeten.

Breedte spiegel 123 cm, hoogte 135 cm.

Afstand tussen schotel (op 40% van de onderrand) en de Astra 19 Lnb is ca 73 cm.

De maten zijn dus min of meer zoals voorspeld.

 

Wat zijn de gevoeligste crietria voor de beste ontvangst?

- de correcte aftsand tussen de lnb's (92 mm)?

- de correcte hoogte van de astra 23 lnb (25 mm hoger)?

- de afstand van de lnb t.o.v. de schotel (de Astra 23 lnb staat ca 1 cm verder achteruit)?

- de skew (staat dit niet automatisch goed, als de astra 23 lnb 25mm hoger staat?

 

Gezien mijn zelf ineengenutselde lnb houder kan ik met de afstand niet veel spelen, misschien moet ik het voorlopig opgeven tot ik een meer universele multifeed houder te pakken krijg :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste philipped

Meet jij een afstand van 730mm tussen de voorzijde van de lnb en de schotel op 40% van de onderrand? Dat lijkt me onmogelijk en wel vanwege het feit dat dit ook de maat is van de veel kleinere Triax 110 die slechts 100cm breed is en ook vanwege het feit dat de Gibertini een f/D-verhouding heeft van 0,66, dus waarvan de lnb verder van de schotel af staan dan bij een Triax die een f/D-verhouding heeft van 0,6.
Zou je die maat van 730mm nog eens willen controleren?
Die paar centimeter verschil in de spiegelmaten zijn meetverschillen die weinig van belang zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19@sprietje

Ik heb het nog eens nagemeten, maar de astra 19 lnb staat op max 73cm van de schotel

Is dat de reden waarom ik astra 23 niet werkend krijg?

 

Ik heb waarschijnlijk 1 foutje gemaakt:

De steunpunten van de 2 LNB beugels staan op 92mm van elkaar.

Als ik dus de 2 lnb's (van kuiltje tot kuiltje) op 92mm van elkaar wil hebben staan de  lnb's evenwijdig met ellkaar

Dat wil dus zeggen dat de astra 19 lnb recht naar het centrum van de schotel gericht is, maar de astra 23 lnb dus niet perfect naar het midden kijkt (maar naar een punt op 9cm naast het midden :(

 

Zou dat een probleem zijn?

 

Aangezien beelden meer zeggen dan woorden, heb ik hier enkele foto's bijgevoegd, hoe de montage eruit ziet. Misschien is dat voor jullie iets duidelijker waar het probleem zit.

Ik heb ook in de plaatselijke shop een nieuwe LNB gehaald, voor alle zekerheid (Inverto Black Ultra Single HGNL 40mm LNB).

Ze verkopen er ook een "universele" multifeed houder voor 2 lnb's, maar die kon maximaal op 85mm geregeld worden, dus niet meegenomen ...

 

Bedankt voor de hulp!

 

post-78384-0-52232900-1432239926_thumb.jpg

post-78384-0-95696300-1432239939_thumb.jpg

post-78384-0-42175200-1432239984_thumb.jpg

post-78384-0-64152800-1432239997_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste philipped

Nee, dat het niet werkt komt door de geringe afstand van de lnb tot aan de schotel. Ik neem het onmiddellijk van je aan dat het 73cm is maar dit is voor mij onbegrijpelijk voor zo'n grote schotel met een f/D van 0,66. Maar goed als ik het opnieuw uitreken met de maat van 73cm, dan kom ik tot de volgende afstelling:

De afstand van de lnb moet 69mm zijn gemeten van kuiltje tot kuiltje aan de voorzijde van de lnb en als het kan moet de lnb naar het midden van de schotel gericht zijn. Zover ik dat kan zien moet dat eenvoudig te realiseren zijn. De gaatjes die je in de arm boort, moeten dan wel een paar millimeter verder uit elkaar zijn geboord dan die 69mm
De bijgeplaatste lnb moet 19mm hoger staan dan de lnb die op de schotelarm zit.
De skew van de vrijhangende lnb moet op 16 graden ingesteld worden, d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

 

Hoe heb je het nu gedaan met de coaxkabel? Een nieuwe erbij getrokken?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu begrijp ik de fout, we komen al dichter bij de oplossing ....

Wat had dan volgens jou de afstand lnb tot schotel moeten zijn voor deze (pseudo?) Gibertini?

 

Voor alle zekerheid ben ik opnieuw op het dak geklommen, en alles eens zéér nauwkeurig afgemeten.

  • Hoogte schotel: 136cm.
  • Breedte schotel: 123 cm.
  • Diepte schotel: 12.5 cm (vanaf het midden van de spiegel, tot de denkbeeldige rechte lijn tussen de zijkanten).
  • Correcte afstand lnb tot schotel (gemeten op de bestaande astra 19 lnb) is 76 cm (sorry voor de verkeerde opgave in mijn vorige post

Hoewel ik niet zoveel begrijp van die f/D of d/D verhoudingen, zag ik op de site http://***geen-reclame***/en/fdratio-params.html?diam=123&depth=12.5dat bovengenoemde maten zouden overeenkomen met een F/D van 0.62 en een theoretische "LNB distance to antenna" van 75.65 cm.

Dus de bovengenoemde maten zullen nu wel kloppen, denk ik ...

 

Ik wacht nog eventjes tot je hierop hebt gerageerd vooralleer mijn "nieuwe gaatjes" te boren :)

 

Wat betreft de coax, ik heb voorlopig een aparte coax liggen rechtsreeks vanop het dak. Pas als alles blijkt te werken, zal ik kijken hoe ik het best verder werk ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste philipped

De site die je aanhaalt gaat over een primefocus schotel, niet over een offsetshotel. Daar ligt het veel ingewikkelder.
In de specificaties van de Gibertini OP 125 L staat dat de f/D-verhouding van die schotel 0,66 is. Dan wordt de afstand van de lnb tot de schotel ook groter en wel 0,66/0,6= 10% meer. De standaard f/D-verhouding is namelijk 0,6 voor offsetschotels. Daarbij rekening houdend dat de OP 125 L ook nog eens 121/100= 21% groter is dan een Triax 110, zou de afstand van de lnb 971mm moeten zijn.
Mijn conclusie kan dan ook niet anders zijn dat de Gibertini geen f/D-verhouding heeft van 0,66 maar 0,50.

De maten die ik je gaf in bericht 21 zijn juist want de afstand van de lnb tot de schotel op 40% van de hoogte, is het juiste gegeven om de afstand uit te rekenen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best sprietje ...

 

De OP 125 L is maar 121/110= 10% groter is dan een Triax 110 (niet 21% toch?) ...

 

In mijn bericht 22 gaf ik aan, dat ik de afstanden nog eens nauwkeirig opgemeten heb, en de lnb tot de schotel op 40% van de hoogte 760mm is (en niet 730mm zoals in mijn vorige posts vermeld)

Maakt dit een groot verschil voor de berekening ?

 

Sorry voor het misverstand, en nog eens bedankt voor alle hulp ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste philipped

Je moet de breedtemaat van de ene schotel niet vergelijken met de hoogtemaat van de andere schotel.
Sorry ik had even niet gelezen dat de gemeten maat nu 760mm is.
De afstand tussen de lnb's moet dan 72mm zijn en de Astra 23,5-lnb moet 20mm hoger komen van de bestaande lnb.
Als je de gaatjes van de twee klemmen in de beugel dan 5mm verder uit elkaar boort (dus 72+5mm=77mm), dan kun je de lnb 5,9 graden schuin zetten zodat die ook precies naar het midden van de schotel kijkt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf hier bijna niet meer terugkomen, ik voel me geneerd om altijd terug vragen te stellen :(

 

Intussen heb ik goed en slecht nieuws:

  • het goede nieuws: mijn lnb ontvangt een signaal
  • het slechte nieuws: niet van de juiste sateliet

Maar ik denk dat we op de goede weg zijn: de zenders die ik krijg komen van Badr_3 26E

Als ik de sateliet lijst bekijk, zit ik dus juist 1 sateliet te ver, voor zover ik het begrijp wil dit zeggen dat de afstand tussen mijn lnb's nog altijd te groot is.

 

Of misschien dat de schotel toch niet zo correct afgesteld staat op Astra 19, en daarom de lnb afstanden niet kloppen (gezien de te grote schotel was voor Astra 19 voldoende reserve voor een verkeerde afstelling?)

 

Ik heb nu waarschijnlijk 2 opties:

  1. Ofwel de schotel een beetje draaien (maar dat doe ik liever niet, ik wil het hele gebouw niet zonder TV zetten).
  2. Ofwel de Astra 23 lnb nog dichter zetten (wat ook problematisch is, gezien de ruimte knap wordt).

Bedankt voor de adviezen ...

aangepast door philipped
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja philipped, dat zou heel goed kunnen dat die schotel niet precies op de Astra 19,2 staat gericht. Het is een joekel van een schotel en dat terwijl de Astra 19,2 daar met een 60cm-schotel te ontvangen is. Misschien hebben ze hem wel bewust wat naast de satelliet gericht omdat ze anders veel te veel signaal hadden. Dan misschien toch maar beter om hem proberen dichterbij te zetten, misschien met een andere houder, bijv. deze, dan kunnen de koppen strak tegen elkaar.
 

post-60869-0-40992900-1432303024.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien ik nu met de Astra 23 kop op de badr 26E sateliet zit (met goede ontvangst), moet ik dus nog een 5-tal cm (vermoed ik) naar rechts opschuiven. Dat zal niet lukken, wanr hiervoor ontbreekt de nodige plaats.

 

 

Enige oplossing is dus de schotel iets te draaien, tot ik goede ontvnags heb op astra 23 (en hopen dat astra 19 goed blijft)

 

Misschien geef ik het hierbij op, en beslis beter voor een aparte schotel? Welke afmetingen zou ik hier minimaal nodig hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu de Badr ontvangt, dan moet de lnb nog 40mm dichter naar de vaste lnb toe. Gaat dat nog lukken? Je wint natuurlijk wel wat ruimte doordat hij wat schuin gezet moet worden.
Over hoeveel hij hoger moet staan dan de vaste lnb heb ik het maar niet meer als de schotel zo slecht staat uitgericht op de Astra 19,2. Dat kun je zelf ook even proberen.

Als je een aparte schotel wilt gaan gebruiken, dan moet die 70cm breed en 78cm hoog zijn. Dat is het minimum. In Spanje koop je dan een schotel van 80cm. Die is dan 80cm hoog en 72cm breed.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu wel beeld op Slagr (11895/V), Noe TV (12525/V), CT24 (12525/V), maar niet op één HD, VTM HD en de andere TVV zenders. Blijkbaar op de goede weg, maar nog niet goed genoeg?

 

Is het mogelijk dat je wel bepaalde zenders/transponders ontvangt op een bepaalde sateliet, en de andere niet?

 

Receiver: SAB Titan III Combo HD, DiSEQc 2/2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...