Ga naar inhoud


Spanje (Mallorca): bijkomende LNB voor Astra 23.5°


philipped

Aanbevolen berichten

De zenders die je noemt zijn heel makkelijk te ontvangen. Dat zijn SD-zenders die nog als een van de weinigen in DVB-S, QPSK worden uitgezonden met een hele hoge foutcorrectie van 3/4 en 5/6.
Je ontvangt de Astra 23,5 dus al wel alleen moet de lnb nog wat beter gepositioneerd worden. Waarschijnlijk nog wat dichterbij en kijk ook eens wat de hoogte doet.
Heb je wel de skew van de lnb goed staan? Dat is ook belangrijk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is eindelijk gelukt !!! :) :) :)

 

  • Ik heb de schotel iets kunnen draaien, meer kon niet want de achterkant kwam tegen de hoek van het dak. Ik denk dat ik hiermee het einde van de LNB arm een 2-tal cm naar rechts kunnen opschuiven, wat dus een winst van 4cm heeft opgeleverd, toch?
  • Op VTM HD krijg ik L86/Q58, op één HD is dit L86/Q63, en tekent groen. Ik neem aan dat dit OK is
  • Op Astra 19 (vb WDR HD Aachen) is dit L89/Q58 (dus min of meer dezelfde waarden.

Ik denk dat ik hier nu verder beter alles laat zoals het is, we zien wel hoe stabiel het blijft.

Nu nog de coax :mellow:

 

Met deze een hartelijke dank aan dit Forum, en in het bijzonder aan forumlid Sprietje, niet alleen voor zijn kennis en zijn groot geduld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kijk eens aan, dan is alle moeite toch niet voor niets geweest. Kun jij eindelijk ook een genieten van de Nederlandstalige zenders op de Astra 23,5.
Maar ik begrijp echt niets van deze schotel.
De Astra 19,2 kun je in Mallorca met gemak met een 60cm-schotel ontvangen. Je schrijft dat je op deze satelliet nu 58% signaalkwaliteit hebt en dat met een schotel van 121x130cm zoals de Gibertini officieel is.
Er is toch duidelijk wat mis met deze schotel. Of de schotel is niet meer zuiver van vorm en dat komt vaak voor als deze tijdens het transport van Italië naar de eindbestemming (via vele omwegen) eens een keer getorst is geweest. Niet voor niets dat de meeste handelaren geen schotels meer versturen groter dan 90cm want aan een getorste schotel is met het oog geen schade te zien.
Of de schotel staat nog steeds erg beroerd afgesteld en dat verbaast me ook niets. Niet alleen de Spaanse maar ook schotel installateurs in andere landen vinden het al goed als ze tijdens het afstellen van de schotel signaal van bedoelde satelliet hebben. Ze nemen dan niet meer de moeite om dit maximaal in te stellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je al vermoedde is er duidelijk wat mis met deze (te) grote schotel.

Deze staat inderdaad beroerd afgesteld, en dit is nog een understatement.

Zoals je kan zien op de foto hieronder, is het onmogelijk om de schotel nog verder naar rechts te draaien, de achterkant stoot tegen de dakrand.

 

Ik heb die nog iets kunnen draaien (tot tegen het muurtje), en dat was net genoeg om Astra 23 te kunnen ontvangen. Hiervoor heb ik de lnb tegen de astra 19 lnb moeten "plakken", zoals op de foto hieronder te zien (sorry ziet er niet zo professioneel uit - maar het werkt ;) )

 

Bij mij volgend bezoek zal ik nog een poging doen om de situatie te verbeteren:

  • Astra 23 lnb in de klem
  • Astra 19 lnb in de multifeedhouder
  • de schotel correct afstellen op astra 23 (zal beter lukken, gezien ik hierdoor wat ruimte krijg tussen schotel en dakrand?)

Ik neem aan dat de maten die in de vorige posts vermeld werden geldig blijven (dus Astra 19 rechts van Astra 23, afstand lnb 72mm, 20mm lager).

 

 

 

 

post-78384-0-89445100-1432587314_thumb.jpg

post-78384-0-77785600-1432587355_thumb.jpg

post-78384-0-96741200-1432587377_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel (nog) verder naar het oosten (23.5°E) richten lijkt mij niet mogelijk + de Airco die, volgens ik op foto zie, nu al  een deel van de schotel afdekt....

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste philipped

Het is precies wat Marc-Sim zegt. Je kunt de schotel helemaal niet naar de Astra 23,5 draaien want je zit nu al tegen die dakpan. En dat van die airco, daar zou ik me helemaal niet druk over maken. De schotel is al zo zwaar overbemeten, dat het kleine deel van de schotel dat daardoor geen signaal ontvangt weinig voorstelt.
Het enigste wat je kunt doen is een centimeter van die bovenste punt
van die dakpan af slijpen zodat de schotel nog iets meer naar het oosten kan draaien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nog eens bedankt voor de hulp die ik kreeg vorige maand.

Nu ben ik hier terug in Mallorca, en met de Astra 23.5 gaat het toch niet zo ideaal, soms daalt de signaalkwaliteit onder de 51%, en hapert het beeld ...

 

Het is dus duidelijk dat de schotel niet correct afgesteld is op Astra 19.2, en dan zijn alle berekeningen voor de correcte afstand nutteloos.

 

Morgen dus terug het dak op, en eerst proberen om de schotel correct af te stellen op Astra 19.2

Volgens http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htmstaat morgen (22-06) de zon om 13.18 precies in de richting van Astra 19.2, ik zal mij dus hierop moeten focussen (met de schilderstape test).

 

PS. Zou ik ook met de zonnestand de correcte positie kunnen bepalen van de 2de lnb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals afgesproken, gisteren de schotel (proberen) correct uit te richten aan de hand van de zonnestand om 13.18.

Keurig de uitleg gevolgd, een schildertape aangebarcht van het bobenste punt tot aan de lnb, en de sateliet gedraaid, zodat de schaduw precies in het midden van de lnb arm komt (in mijn geval dus in het midden van de dubbele arm (zie afbeeldingen)

 

post-78384-0-77410600-1435065381_thumb.jpg

post-78384-0-84050400-1435065447_thumb.jpg

 

Maar dat was een complete mislukking: geen beeld, noch Astra 19.2, noch Astra 23.5 :(

Conclusie: net zoals Sprietje voorspeld heeft, is er dus iets grondigs fout met deze schotel...

 

Nu heb ik het anders aangepakt.

Ik heb een laptop voor mijn TV scherm geplaatst, en een Skype video verbinding gemaakt met mijn Smartphone.

Op die manier kon ik boven - op mijn mobiel - het TV scherm zien: beeld en geluid, en de Signaal sterkte/kwaliteit indicatoren.

 

Dat was de doorbraak: zo kon ik op de milimeter nauwkeurig de schotel uitrichten op maximaal signaal op Astra 19.2, en de 2de LNB uitrichten op maximaal signaal op Astra 23.5, terwijl ik boven live kon meekijken ...

 

post-78384-0-26100700-1435065545_thumb.jpg

 

Met 89% signaalsterkte, en 63% kwaliteit ben ik zeer tevreden (in plaats van 51%).

Nu maar hopen dat het een beetje stabiel blijft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ philipped:

 

Nu heb ik het anders aangepakt.

Ik heb een laptop voor mijn TV scherm geplaatst, en een Skype video verbinding gemaakt met mijn Smartphone.

Op die manier kon ik boven - op mijn mobiel - het TV scherm zien: beeld en geluid, en de Signaal sterkte/kwaliteit indicatoren.

 

Die moet ik onthouden.

 

 

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals afgesproken, gisteren de schotel (proberen) correct uit te richten aan de hand van de zonnestand om 13.18.

Keurig de uitleg gevolgd, een schildertape aangebarcht van het bobenste punt tot aan de lnb, en de sateliet gedraaid, zodat de schaduw precies in het midden van de lnb arm komt (in mijn geval dus in het midden van de dubbele arm (zie afbeeldingen)

Maar dat was een complete mislukking: geen beeld, noch Astra 19.2, noch Astra 23.5 :(

Conclusie: net zoals Sprietje voorspeld heeft, is er dus iets grondigs fout met deze schotel...

 

Zit de arm dan scheef op de schotel?

 

Dat is de enige reden die ik kan verzinnen, waarom de zonnestand-methode niet zou werken.

Tenzij natuurlijk de berekende tijd niet goed zou zijn; maar daar ga ik maar even niet van uit...

 

Zouden ze de arm scheef op de schotel hebben gezet, omdat het schotelblad zelf al tegen de dakrand aanzit/aanzat?

Ben benieuwd hoe het zit bij jou.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste a33, dat heb ik me ook al afgevraagd. Ik zag eerder al dat waar de arm aan de schotel bevestigd is, deze flink roestig is. Ik zat me al af te vragen hoe dat kwam maar als ze aan die bevestigingsgaten hebben zitten vijlen dan is dat geen wonder.
De stand van de zon heb ik diverse malen uitgerekend. Ik kan misschien wel één maal een foutje maken van een uur i.v.m. de zomertijd maar geen meerdere keren. Bovendien heeft philipped het zelf ook uitgerekend en kwam op dezelfde tijd uit.
Het kan bijna niet anders dan dat ze hebben zitten klooien met die schotel
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...